Gå til innhold

Hvordan skaffe 150 000?


Anbefalte innlegg

Som alltid: oppussing blir dyrere enn forventet. Husstanden har cirka 100 - 150 000 for lite avsatte midler til å betale diverse faktura som forventes ila 1 - 2 mnd.

Hvordan ville dere gått fram for å skaffe det på mest mulig fornuftig vis?

Vi har store muligheter for å øke boliglånet, men har uflaks med alderen, slik at en hver form for refinansiering fører lånebetingelsene ut fra kategorien BoliglånUNG. Opplåning via boliglån har dermed en stor kostnad for et såpass lite beløp.

Vi kan snurpe igjen alt, tømme restbeløp fra sparekontoer og betale enkelte faktura med kredittkort og gå for kjapp tilbakebetaling. Da blir det et par kjipe måneder. Alternativt ta opp separat boliglån på 100k hos en annen bank? 

Endret av gunnarson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eget boliglån på såpass lite beløp får vel høy effektiv rente pga etableringsgebyr etc?

Om du har mulighet ville jeg kjørt på med privatlån fra slekt, familie og venner og/eller forskudd på lønn. Det man da ikke har dekket ville jeg kjørt kredittkort på, eller sjekket muligheten for en utsatt frist / nedbetalingsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan skyve på litt av oppussingen til du er noe mer likvid, sparer hardt og kanskje får et lite forskudd av arb.giver ville jeg vurdert dette. Gå gjennom, loft, kjeller og garasje og selg ting. Er du som meg så har du kanskje gamle sykkeldeler du kan få noen kroner for 😉

Alternativt/samt refinansiering av hele boligen. Dvs. benytt anledningen til å flytte lånet til annen bank. Hvem vet; kanskje du får enda bedre betingelser. Særlig om det er mulig å få en bedre verdivurdering. 
 

Det du ikke skal gjøre er å selge godsykkelen. 

Endret av Supermann
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har refinansiert et førstehjemslån et par ganger uten å endre betingelsene. Er det belåningsgraden som er problemet? Et boliglån et annet sted vil vel neppe fungere når boligen allerede er pantsatt i eksisterende lån.

Hva med en blanding av forslagene? Altså låne 50k av noen med en solid nedbetalingsplan OG leve spartansk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å presse banken på en opplåning av eksisterende boliglån uten etableringsgebyr og uten endring av eksisterende vilkår / BoliglånUNG - kommuniser at dersom de ikke kan levere på dette vil dere se på muligheten for å refinansiere det hele i annen bank. Skader ikke å prøve

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler, det er fort slik at bankene er fleksible med hvilke kategori de putter deg i dersom de står i fare for å miste deg som kunde.

Bytte bank kan fort bli en god ide om ikke banken er villig til å løse dette for dere på en grei måte.

Har kjørt noen runder mot bank og forsikring de siste årene så jeg har fått prøvd de forskjellige mekanismene.

Dersom du skal lykkes bør du bruke din kontakt inn i banken og ikke en tilfeldig som svarer telefonen når du ringer.

Samtidig så er det greit å være klar over at de fleste banker er mest interessert i å tjene penger og ha lav risiko i forhold til inntjent margin.

I mitt hode så betyr det at banker stort sett liker stort lån, kombinert med solid betalingsevne og god sikkerhet.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kanskje slik at pengene allerede er brukt og faktura på vei? Ellers ville jeg vurdert alle muligheter til å utsette noen kostnader. Vi er i omtrent nøyaktig samme situasjon, men har derfor utsatt en del og gjør mer selv. Av erfaring vet jeg at det går veldig bra å leve litt kummerlige en stund. Flere år faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utløser noe av oppussingen Enovastøtte eller oppgradering til Energiklasse A/B av boligen?

Isåfall kvalifiserer man fort for såkalt grønt lån som igjen fort betyr bankens beste betingelser uavhengig av alder og hvilket lån i rekken dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kredittkort bør en generelt styre klar av.
jeg ville heller ikke ha lånt så mye penger av venner eller familie, det kan bli stygt hvis du snubler med tilbakebetalingen

jeg ville refinansiert boliglånet  og heller betalt tilbake raskere om mulig.

hvis du har bommet med 150' på budsjettet så er det mye. Du bør sette deg ned og sett på hva som gikk galt så du ikke gjør samme feilen en gang til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirsondre skrev (På 17.11.2023 den 9.45):

Ville prøvd å presse banken på en opplåning av eksisterende boliglån uten etableringsgebyr og uten endring av eksisterende vilkår / BoliglånUNG - kommuniser at dersom de ikke kan levere på dette vil dere se på muligheten for å refinansiere det hele i annen bank. Skader ikke å prøve

Godt tips, men dessverre virker det ikke å være noen banker som kan matche eksisterende avtale, kombinert med refinansiering. Har tydeligvis gode betingelser via Tekna-avtale.

Gubben skrev (På 20.11.2023 den 13.46):

kredittkort bør en generelt styre klar av.
jeg ville heller ikke ha lånt så mye penger av venner eller familie, det kan bli stygt hvis du snubler med tilbakebetalingen

jeg ville refinansiert boliglånet  og heller betalt tilbake raskere om mulig.

hvis du har bommet med 150' på budsjettet så er det mye. Du bør sette deg ned og sett på hva som gikk galt så du ikke gjør samme feilen en gang til

Takk for råd og belæring. Refinansiering gir 0,4 % økt rente, og koster 15 - 20k ekstra pr år i resten av lånets løpetid. Konklusjonen ble at dette var en uaktuell løsning. Valget faller på å ta opp et nytt lån med dårlige betingelser hos annen bank, med sikkerhet i samme bolig, og 8 mnd nedbetalingsplan. Venter med å ta opp lånet til fakturaene faktisk kommer. Enkelte håndverkere er trege på faktureringa.

Deler av bommen på 150k stammer fra tilvalg under prosessen. Håndtverkerne var flinke og nøyaktige, og dermed var fristelsen stor til å få fullført mer enn først planlagt. Resten stammer fra elektrikeren. 

LCU skrev (På 19.11.2023 den 10.02):

Utløser noe av oppussingen Enovastøtte eller oppgradering til Energiklasse A/B av boligen?

Isåfall kvalifiserer man fort for såkalt grønt lån som igjen fort betyr bankens beste betingelser uavhengig av alder og hvilket lån i rekken dette er.

Takk igjen for godt tips! Ser at deler av arbeidene gir Enovastøtte (smarthus-greier). Riktig nok ikke mer enn 10 000, men det er også penger!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har kontroll på økonomien og kan leve litt sparsommelig noen måneder er det å trekke opp kredittkort helt ok og gjerne be om avdragsfrihet en kort periode det pleier bankene å si ja til, så lenge det er under 6 mnd. Utfordringen er for de som ikke er strukturerte nok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (På 20.11.2023 den 13.46):

kredittkort bør en generelt styre klar av.
jeg ville heller ikke ha lånt så mye penger av venner eller familie, det kan bli stygt hvis du snubler med tilbakebetalingen

jeg ville refinansiert boliglånet  og heller betalt tilbake raskere om mulig.

hvis du har bommet med 150' på budsjettet så er det mye. Du bør sette deg ned og sett på hva som gikk galt så du ikke gjør samme feilen en gang til

150 er fort gjort å bomme med hvis det er et større prosjekt.  Lett at det ene drar med det andre når man begynner å pusse opp. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnarson skrev (8 timer siden):

Godt tips, men dessverre virker det ikke å være noen banker som kan matche eksisterende avtale, kombinert med refinansiering. Har tydeligvis gode betingelser via Tekna-avtale.

Er det lov å spørre hvilken rente du har i dag? Jeg synes ikke Teknatilbudet har vært særlig attraktivt de siste årene, min lokale bank har hatt vesentlig bedre betingelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min entreprenør har fortalt en rekke historier om kunder som tar helt av på endringer og oppgraderinger og som helt mister kontroll på kostnadene. Da jeg sa nei til en del endringer og forsikret han om at vi hadde penger til det som likevel skulle gjøres så sa han at han aldri var bekymret for de som klarte å si nei. En kompis som er snekker brukte et par ukesverk på endringer frem og tilbake på et gelender- hos en familie med helt vanlig økonomi. Da har man kanskje lest litt for mye interiørblader og legger litt for mye tro på at veien til et godt liv er det absolutt perfekte interiøret. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 21.11.2023 den 22.39):

150 er fort gjort å bomme med hvis det er et større prosjekt.  Lett at det ene drar med det andre når man begynner å pusse opp. 

Usikker på hva som defineres som større prosjekt;
hvis det er snakk om nytt tak, kledning og vinduer så er fortsatt 150' i tilvalg mye i mine øyne. Dersom det er snakk om ekstra kostnader pga råteskader eller andre skjulte feil så kan jeg se at tusenlappene fyker ut av vinduet.

Hvis dette er snakk om påkost av en dyr bolig (i mine øyne over 10mill) så er ikke 150' mye penger. Er det ufint å spørre om hva totalbudsjettet er/var ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...