lektoren Posted January 3, 2024 Posted January 3, 2024 Jeg har sykla ganske mange mil de siste 30 vintrene, og jeg har brukt mange forskjellige hjelmluer. De har sine begrensninger, særlig når det er skikkelig kaldt. For noen få år siden kjøpte jeg i stedet en skihjelm med MIPS. Nå ser jeg absolutt ingen grunn til å bruke noen annen hjelm når jeg sykler om vinteren. Skihjelmen er varmere, mer komfortabelt og så mye enklere på alle måter. Men det er jo ingen andre som bruker skihjelm når de sykler. Hva er det jeg har misforstått? Quote
DesmoSkier Posted January 3, 2024 Posted January 3, 2024 Jeg ser mange pendlere på elsykkel som bruker skihjelm,så du er ikke alene ⚡️ Quote Helge https://www.strava.com/athletes/1635481
Jomar Henriksen Posted January 3, 2024 Posted January 3, 2024 Kan sikkert fungere når det er skitkaldt, og googels skjermer jo fjeset ganske bra. Kjør på. Quote
Teknor Posted January 3, 2024 Posted January 3, 2024 Selv er jeg veldig glad i motsatt; luftig sykkelhjelm på topp/ski-turer sent på sesongen. Luftig, behagelig og «sikkert nok» om ruten ikke er for eksponert. Quote SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX
arne_and Posted January 4, 2024 Posted January 4, 2024 Jeg bruker skihjelm og skibriller om vinteren, og ansiktsmaske når det er skikkelig kaldt. Fungerer aldeles utmerket. 1 Quote
Knutspeed Posted January 4, 2024 Posted January 4, 2024 Æsj, jeg trodde tråden skulle handle om at vi burde bruke hjelm når vi går langrenn! Det er jo mye skumlere enn å sykle sti. Jeg bruker forøvrig en enkel stihjelm til pendling. Hjelmtrekk over, balaklava under når det er meget dritkaldt. Prøvde å finne mine goggles i morges uten hell, men funka OK på den korte turen med standard sykkelbriller. 3 Quote
lektoren Posted January 4, 2024 Author Posted January 4, 2024 (edited) DesmoSkier skrev (23 timer siden): Jeg ser mange pendlere på elsykkel som bruker skihjelm,så du er ikke alene ⚡️ Fornuftige folk, men kanskje ikke de som har den sterkeste identiteten som syklister, og jeg lurer på om det kan spille en liten rolle. Edited January 4, 2024 by lektoren Quote
lektoren Posted January 4, 2024 Author Posted January 4, 2024 arne_and skrev (6 timer siden): Jeg bruker skihjelm og skibriller om vinteren, og ansiktsmaske når det er skikkelig kaldt. Fungerer aldeles utmerket. Godt å se det er flere som har kommet fram til det samme. Jeg sliter litt med dugg på skibrillene, men når de funker, så funker de! Ansiktsmaska mi vokser ut helt naturlig og virker forbausende bra. Quote
Dingo Posted January 5, 2024 Posted January 5, 2024 lektoren skrev (16 timer siden): Godt å se det er flere som har kommet fram til det samme. Jeg sliter litt med dugg på skibrillene, men når de funker, så funker de! Ansiktsmaska mi vokser ut helt naturlig og virker forbausende bra. Deilig når det knitrer litt i skjegget 🙂 1 Quote
Ace Posted January 7, 2024 Posted January 7, 2024 (edited) Jeg bruker Giro sin Timberwolf helmet (i skogen på vinterstid). Det er knallbra, men produseres ikke lenger. Begynt å bruke den mer og mer på høst og vår... blir ikke ikke for varm da. Brukes med "skibriller" som var spesial for denne hjelmen. Har to sett. Ett med klart glass og ett med farget. Jeg tipper at de sluttet å produsere den er fordi den var for lik skihjelmer. Smith og Abus har gode alternativer (ikke prøvd), men du kan like godt gå for skihjelm... Edited January 7, 2024 by Ace 1 Quote
Sunnu Posted January 20, 2024 Posted January 20, 2024 Har tenkt at skihjelmar er laga for bruk på snø og spisse steinar og dermed ville dempe alt for dårlig på vegkrasj. Men kanskje det ikkje er så stor forskjel? Quote
baronKanon Posted January 22, 2024 Posted January 22, 2024 Kommer an på hva som er design- og testkriterier. F.eks. har motorsykkelhjelmer høyere krav enn sykkelhjelmer (utfor), og dermed har de ofte hardere skum enn sykkel. På sykkelhjelmer er det siste årene blitt en del fokus på at ikke alle krasj og hodeskader kommer i scenarier med det som er kravet ved test, og dermed vil noe som bare er laget for å bestå standarden bli for hardt på mindre slag. Derfor ser man ofte hjelmer med to fastheter i skummet, slik at de mindre slagene blir bremset, mens man også består standarder på de større slagene. Så det kommer an på. 1 Quote
The Dark Side Posted January 22, 2024 Posted January 22, 2024 Dessuten veier en skihjelm jo betydelig mer enn en sykkelhjelm. Quote
Recommended Posts