Gå til innhold

Hvorfor ikke skihjelm?


lektoren

Anbefalte innlegg

Jeg har sykla ganske mange mil de siste 30 vintrene, og jeg har brukt mange forskjellige hjelmluer. De har sine begrensninger, særlig når det er skikkelig kaldt. For noen få år siden kjøpte jeg i stedet en skihjelm med MIPS. Nå ser jeg absolutt ingen grunn til å bruke noen annen hjelm når jeg sykler om vinteren. Skihjelmen er varmere, mer komfortabelt og så mye enklere på alle måter.

Men det er jo ingen andre som bruker skihjelm når de sykler.

Hva er det jeg har misforstått?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg veldig glad i motsatt; luftig sykkelhjelm på topp/ski-turer sent på sesongen. Luftig, behagelig og «sikkert nok» om ruten ikke er for eksponert. 

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg trodde tråden skulle handle om at vi burde bruke hjelm når vi går langrenn! Det er jo mye skumlere enn å sykle sti.

Jeg bruker forøvrig en enkel stihjelm til pendling. Hjelmtrekk over, balaklava under når det er meget dritkaldt. Prøvde å finne mine goggles i morges uten hell, men funka OK på den korte turen med standard sykkelbriller.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (23 timer siden):

Jeg ser mange pendlere på elsykkel som bruker skihjelm,så du er ikke alene

Fornuftige folk, men kanskje ikke de som har den sterkeste identiteten som syklister, og jeg lurer på om det kan spille en liten rolle.

Endret av lektoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (6 timer siden):

Jeg bruker skihjelm og skibriller om vinteren, og ansiktsmaske når det er skikkelig kaldt. Fungerer aldeles utmerket.

Godt å se det er flere som har kommet fram til det samme. Jeg sliter litt med dugg på skibrillene, men når de funker, så funker de! Ansiktsmaska mi vokser ut helt naturlig og virker forbausende bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lektoren skrev (16 timer siden):

Godt å se det er flere som har kommet fram til det samme. Jeg sliter litt med dugg på skibrillene, men når de funker, så funker de! Ansiktsmaska mi vokser ut helt naturlig og virker forbausende bra.

Deilig når det knitrer litt i skjegget 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Giro sin Timberwolf helmet (i skogen på vinterstid). Det er knallbra, men produseres ikke lenger. Begynt å bruke den mer og mer på høst og vår... blir ikke ikke for varm da. Brukes med "skibriller" som var spesial for denne hjelmen. Har to sett. Ett med klart glass og ett med farget. Jeg tipper at de sluttet å produsere den er fordi den var for lik skihjelmer. 
Smith og Abus har gode alternativer (ikke prøvd), men du kan like godt gå for skihjelm... 

Endret av Ace
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kommer an på hva som er design- og testkriterier. F.eks. har motorsykkelhjelmer høyere krav enn sykkelhjelmer (utfor), og dermed har de ofte hardere skum enn sykkel. På sykkelhjelmer er det siste årene blitt en del fokus på at ikke alle krasj og hodeskader kommer i scenarier med det som er kravet ved test, og dermed vil noe som bare er laget for å bestå standarden bli for hardt på mindre slag. Derfor ser man ofte hjelmer med to fastheter i skummet, slik at de mindre slagene blir bremset, mens man også består standarder på de større slagene. 

Så det kommer an på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...