Gå til innhold

Hvor blir det lenge varslede brannsalget av?


ulf martin

Anbefalte innlegg

Med unntak av noen skikkelige kupp på XXL gjennom høsten så glimrer ihvertfall de greiene jeg ser etter til syklene med sitt fravær av tømme lageret priser.  10 15 % på gruppesett og kanskje 25% på hjulsett lager ingen fest. 

Synes å huske at jeg fikk bedre dealer på det årlige januarsalget på CRC enn hva man finner rundt på nettet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig i USA har det vel vært riktig så billig til tider. Kona blant annet kjørte 2 for 1 på syker. Her hjemme er det vel relativt få som har mye hjulsett på lager. Så da blir det heller ikke de store rabattene på det. En del sykler kan man få veldig rimelig. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett etter en grussykkel til en kompis og har ikke vært veldig imponert over tilbudene jeg har sett der.

Også sett på hjulsett/bakhjul til mtb, og der er det stort sett bare bikester som har noe, og kun microspline-boss også i 27.5" 😕

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (2 timer siden):

Særlig i USA har det vel vært riktig så billig til tider. Kona blant annet kjørte 2 for 1 på syker. Her hjemme er det vel relativt få som har mye hjulsett på lager. Så da blir det heller ikke de store rabattene på det. En del sykler kan man få veldig rimelig. 

Det gjelder alle de store europeiske nettbutikkene at de norske holder igjen pga høy anskaffelseskost kan man jo forstå.

CRC hadde alltid gode tilbud på hjul i tillegg til gruppesett, sko og klær. Januar og CRC med last offers var alltid fest. At de er out of business burde jo resultere i lagertømming og ikke i stopp i salget evt at andre kjøper opp og deretter tømmer varene ut. Når man hører om alt som er produsert og som angivelig ligger på lagerhyller så er det noe som ikke stemmer. Kan jo hende at overskriftene overdriver og at det ikke står så dårlig til. 

 

 

 

 

 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (1 time siden):

Tja, det kommer litt an på hva du er på jakt etter? Jeg synes det har vært mye bra priser i høst og fram til nå..

OK priser og noen muligheter for et kupp her og der, men det store bildet vitner ikke om den panikken i bransjen man har lest om i hele høst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (36 minutter siden):

Jeg har sett etter en grussykkel til en kompis og har ikke vært veldig imponert over tilbudene jeg har sett der.

Også sett på hjulsett/bakhjul til mtb, og der er det stort sett bare bikester som har noe, og kun microspline-boss også i 27.5" 😕

Du kan jo sjekke ut Bike24 for hjulsett. Jeg kjøpte meg et par DT Swiss HXC 1501 Spline i 29" og 30 mm innerbreddel. Kom på 13.800 ink mva, det er MYE billigere enn hva en får de til her til lands i den grad en klarer å oppdrive dem (jeg fant den smalere utgaven til 21k)

Akkurat disse har de nye elsykkelspesifikke 240 EXP-navene som jeg ønsker å teste ut, og heller dedikere mine i9 nav til de analoge syklene mine. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (1 time siden):

Du kan jo sjekke ut Bike24 for hjulsett. Jeg kjøpte meg et par DT Swiss HXC 1501 Spline i 29" og 30 mm innerbreddel. Kom på 13.800 ink mva, det er MYE billigere enn hva en får de til her til lands i den grad en klarer å oppdrive dem (jeg fant den smalere utgaven til 21k)

Akkurat disse har de nye elsykkelspesifikke 240 EXP-navene som jeg ønsker å teste ut, og heller dedikere mine i9 nav til de analoge syklene mine. 

Det finnes kupp der ute. Mitt anliggende er at jeg synes det er lengre mellom dem enn hva man kunne forvente etter alle skriveriene gjennom høsten. 

Men takk for tipset. 

Generelt så er forøvrig inntrykket mitt at Bike24 er de med best og flest tilbud. De er vel samtidig også en av de få nettbutikkene som ikke er omfattet av konkursspøkelset. Litt rart, skulle nesten trodd det skulle vært motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enda endel penger i sportsbransjen, og bankene er kanskje litt mer medgjørlige for tiden da konkurs ikke er så bra for dem heller. Dermed har kanskje de som har en noenlunde bærekraftig drift fått anledning til å forsøke litt lengre. Har snakket med flere sportsbutikker som har gått ganske godtde  siste år, og som var klar over at det ville komme en form for korreksjon. Fordi de har bransjeerfaring. Mtp. at flere mindre aktørene blir kjøpt opp(eller samarbeider) med de større kjedene, er det nok ikke utenkelig at det er en løsning som velges. I Oslo ser jeg flere av butikkene har valgt denne løsningen. Det er lettere med en langsiktig kapitalsterk eier, i dårlige tider. For andre er det kanskje mer økonomisk gunstig å selge hele varelageret, enten til andre aktører eller til et annet foretak de selv eier. Bare det å ha et etablert butikknavn i Norge, gjør det litt lettere å overleve som salgsbedrift. Det tar gjerne mange år før et butikknavn er etablert som en go-to-butikk.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (19 timer siden):

CRC er ikke lagt ned, men de har sluttet å selge utenlands.

De har vel sluttet å selge utenlands pga konkursbeskyttelsen de fikk i høst. Wiggle skulle overta international sales, men det er ganske trist utvalg der også sammenliknet med velmaktsdagene til de Britiske nettbutikkene. At de ser ut som de gjør nå og "velger" å gå fra verdensovertakelse SPECTRE style til en annenrangs XXL filial sier vel det meste egentlig. Fahrrad.de skal visstnok også ligge under samme fondet som eier CRC/Wiggle. Det var lagerbeholdningen og utestående fakturaer på disse tre og ringvirkningene dette ville skape som ble brukt som eksempel på krisen på bla GCN i høst. Så langt ser det ut som krisen kun berører CRC og Wiggle og at leverandørene/produsentene klarer seg. Brannsalget glimrer ihvertfall med sitt fravær. Eksempelvis 30% på fjorårets sko er jo hyggelig, men langt fra noe kupp. Man finner noe i særdeles ukurante farger og størrelser på 50%, men de var ofte på 70% før. Det er ihvertfall den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha saumfart div europeiske nettbutikker. Her på berget er jeg som sagt ikke så overrasket at salget lar vente på seg. Vi har fremdeles kjøpekraft og det er grenser for rabatter som kan gis hvis varene er betalt med balkanvalutaen vi har fått. BS er vel nesten alene i markedet også med unntak av noen LBSer som driver nettbutikk i tillegg. Det er jo som kjent lenge siden disse hadde noe på lager utover komplette sykler så der er det jo ikke noe lager å tømme uansett.

Mon tro om også fraværet av salget i de store har noe med verdsettelsen av selskapene å gjøre. Tømmer de ut nå så vil det kanskje vise seg at varelageret er mye mindre verdt enn det som står i Balanseregnskapet som igjen legger (noe) av grunnlaget for kreditratingen og fremtidige låneavtaler. Det er jo bare spekulasjoner fra min side, men det er rart at de beste tilbudene totalt sett jeg har sett er på Bike24 som jo altså ikke skal være berørt. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at den gode vinteren her på Østlandet også har «reddet» en del av butikkene. Hadde vi hatt en vinter uten snø nå hadde nok salget vært større. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt på siden, men allikevel en grei induksjon på hvordan står er nå:: Kona donerer 500 sykler til skolevesenet i USA.

Slik filantropisk giverglede gir sikkert skattereduksjoner eller lignende, samtidig som de får skrevet ned lageret sitt. 

https://www.cyclingutah.com/racing/mountain-bike-racing/kona-donates-500-bicycles-to-utah-high-school-cycling-league/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva du mener, men husk at det som kan virke som litt labre tilbud på utenlandske nettbutikker også har med kronekursen å gjøre.

Men noe gull finnes det. Plukket opp en MY23 Zeb ultimate for 8000 på Bikester (?) tidligere i høst. Håper det kommer en skrell på X0 Transmission snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjuddi skrev (4 timer siden):

Ser hva du mener, men husk at det som kan virke som litt labre tilbud på utenlandske nettbutikker også har med kronekursen å gjøre.

Men noe gull finnes det. Plukket opp en MY23 Zeb ultimate for 8000 på Bikester (?) tidligere i høst. Håper det kommer en skrell på X0 Transmission snart

Avslag i % er EUR mot EUR 

Mye 30% litt 50% og stort sett bare helt ukurante greier på 70% 

Hyggelige avslag, men langt fra noen form for brannsalg spør du meg. 

Salgene på feks CRC pre covid var mye heftigere. 

Ser bla etter sko og det er stort sett 30% som går igjen. Dårlig utvalg er det også. Noe som sikkert er noe av årsaken. Kan ikke skjønne annet enn at produsentene har sett dette komme og tilpasset seg i tide. Evt at de sitter på et berg av varer som de ikke sier noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (10 timer siden):

Kona hadde vel kjøp 1 sykkel få 2. Det må sies å være ganske så hyggelig. 

Shit, ja samboeren min er også lei av at jeg har så mange sykler, men hun har ikke gått til det skrittet. Rakk du å gjemme unna noen før alt ble solgt eller? 

  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (34 minutter siden):

Shit, ja samboeren min er også lei av at jeg har så mange sykler, men hun har ikke gått til det skrittet. Rakk du å gjemme unna noen før alt ble solgt eller? 

Nei heldigvis ikke. Her er det mer: vil selge 1, men bør selge 2. 🙂

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...