Gå til innhold

Carbs på budsjett


Anbefalte innlegg

Hei!

Hva bruker folket her for å få nok inntak under ritt og trening? Gels og sportsdrikk er praktisk og enkelt, men kan være dyrt. 

Har lest at det er mulig å blande ulike typer sukker for å lage sportsdrikk og gel, noen som har prøvd det? Hjemmemekka risbarer har jeg prøvd, og fungerer bra til trening og tur, ikke optimalt for ritt.

Ellers noen som har tips til å få inn nok karbohydrater under trening og ritt på budsjett? Eller evt. har et favorittmerke e.l.? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg laga meg eit rekneark for langtur, og det som slo meg er kor utruleg stor andel av energibehovet du kan dekke med sportsdrikke:

image.png.315d53a8df8a073f75f40977af90a6b1.png

Men det eg lurar på er, kva med sultfølelsen? Gitt at du dekker heile karbobehovet med sportsdrikke, og kroppen har meir enn nok fett til å dekke det behovet, du vil jo likevel bli sulten, og behøve eit eller anna å tygge på? Eller blir du faktisk mett av (nok) sportsdrikke også?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, hardrock said:

Hei!

Hva bruker folket her for å få nok inntak under ritt og trening? Gels og sportsdrikk er praktisk og enkelt, men kan være dyrt. 

Har lest at det er mulig å blande ulike typer sukker for å lage sportsdrikk og gel, noen som har prøvd det? Hjemmemekka risbarer har jeg prøvd, og fungerer bra til trening og tur, ikke optimalt for ritt.

Ellers noen som har tips til å få inn nok karbohydrater under trening og ritt på budsjett? Eller evt. har et favorittmerke e.l.? 

 

Jeg blander 8 deler vanlig sukker (1:1 fruktose og glukose) med 1 del maltodextrin (glukose) for å få ønsket blandingsforhold (1:0.8). Tilsetter natriumsitrat litt avhengig av type økt, varighet, temperatur og væskeinntak. Dette blir ganske billig, men smaker ikke akkurat likt sportsdrikk fåsds. Godt mulig man kan tilsette smak på noe vis om man ønsker det.

Dette kan blandes med ulik mengde vann, avhengig av ønsket karboinntak pr time og ønsket væskeinntak pr time. Kan forsåvidt også blandes ganske tykt og brukes som en "gel" ved siden av annet væskeinntak. Skal man få konsistensen til gel krever det innblanding av en del mer lurium. Har ikke prøvd dette fordi en del av "verdien" i en gel er innpakkingen som er vanskelig å få til på hjemmekjøkkenet.

Masse penger å spare, litt jobb, og man føler seg ganske suspekt når man reiser med dette i bagasjen.

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (23 timer siden):

Eg laga meg eit rekneark for langtur, og det som slo meg er kor utruleg stor andel av energibehovet du kan dekke med sportsdrikke:

image.png.315d53a8df8a073f75f40977af90a6b1.png

Men det eg lurar på er, kva med sultfølelsen? Gitt at du dekker heile karbobehovet med sportsdrikke, og kroppen har meir enn nok fett til å dekke det behovet, du vil jo likevel bli sulten, og behøve eit eller anna å tygge på? Eller blir du faktisk mett av (nok) sportsdrikke også?

Jeg har kjørt 7 timers ritt kun på sportsdrikk. Skal sies at det var en drikke som også hadde litt protein i seg (usikker på om det hadde noe å si på sultfølelse), men jeg savnet ikke noe mat. I ritt bruker aldri noe fast føde. Nærmeste er gel. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (23 timer siden):

Eg laga meg eit rekneark for langtur, og det som slo meg er kor utruleg stor andel av energibehovet du kan dekke med sportsdrikke:

image.png.315d53a8df8a073f75f40977af90a6b1.png

Men det eg lurar på er, kva med sultfølelsen? Gitt at du dekker heile karbobehovet med sportsdrikke, og kroppen har meir enn nok fett til å dekke det behovet, du vil jo likevel bli sulten, og behøve eit eller anna å tygge på? Eller blir du faktisk mett av (nok) sportsdrikke også?

Spennende tabell!! 

Selv har jeg sjelden sultfølelse (hverken på eller av sykkelen forøvrig), noe som resulterte i massiv bonking på turer som ung siden jeg trodde man aldri trengte å spise (ei sportsdrikk) siden jeg ikke var sulten 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haribo og vingummi funker ypperlig til lange treningsturer som supplement til gels og sportsdrikk. 

Noen typer smågodt kan også funke bra,og er jo tidvis veldig billig når det er salg... 

Jeg syns vingummi er lett å sluke i seg. Glir rett ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (På 14.1.2024 den 14.04):

Hører du på podcasten Skiklubben på NRK, så hyller Mr. Aukland seigmenn og annet gummigodt🙂

Og loff og sjokade til frokost i Mesternes mester. "Jeg trenger noe som gir mye energi og da er sukker og sjokade perfekt" (fritt sitert etter husken)
Spiser veldig sjeldent sjokade o.l selv i hverdagen, men på lengre turer, harde økter over tid syns jeg det er få ting som smaker så godt som sjokade 😀 Utvalgt smågodt kan også redde slutten av dagen.
Jeg har alltid med meg 1-3 av de tynne pakkene/rørene med brunsukker som er beregnet på å ha i kaffen. Perfekt hvis turen blir lengre/hardere enn planlagt og en begynner å gå tom. 
Blander heller vanlig sukker, salt og vann enn å ha i meg for mye av sportsdrikker med ymse innhold. Skyr alt som er merket uten tilsatt sukker og inneholder kunstig søtning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (På 11.1.2024 den 10.08):

Skal man få konsistensen til gel krever det innblanding av en del mer lurium. Har ikke prøvd dette fordi en del av "verdien" i en gel er innpakkingen som er vanskelig å få til på hjemmekjøkkenet

Det finnes klemmeposer til barn man kan fylle selv. Har vurdert å prøve disse, men har ikke kommet så lange enda. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (På 14.1.2024 den 13.33):

Hvilke sportsdrikke med sukker er snille for tennene?

Fuel of Norway skal ha ca 5 PH og dermed være relativt skånsom for tenner. Bruker denne selv og synes den fungerer bra, også for magen, men kan ikke gå god for påstanden om skånsom for tenner. Og sukkerdrikker vil vel alltid gi økt risiko for karies. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker vann/saft, spiser snickers og vingummi samt sånne sukkertopper av ulikt slag i smågodtet. Brødskive med peanøttsmør og nugatti. Cola, kaffe og mat når kafe-ride. Sykler ikke ritt! 
Legen sa nettopp at jeg får i meg for lite salt (lavt natrium i blod, salter ALDRI ekstra på mat), så må skjerpe litt. Har mekka no barer selv, men de må fryses og de blir kliss fort når de skal etes. Ganske gode, dog…

Mekking av budsjett-gel er et forslag jeg liker! Så blir jeg å stjele ingredienstips av dere som kan slikt. 
 

edit: har dytta litt elektrolytt-tabletter i flaskene innimellom. Det tror jeg funker litt

Endret av Ivar Elverum
  • Like 2

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsdrikk og vann på tur/trening, og ellers det som er tilgjengelig hjemme som går raskt å dytte i nebbet 🙂 MellomBar, Haribo etc

Vi pleier også å steke brownies en masse og fryse ned i porsjonspakninger; tiner på lomma, godt/enkelt å spise og ca 90 % sukker... Hiver gjerne noen never nøtter oppi deigen også.

Ellers vil jeg slå et slag for alle former for marsipan som næring 😉

På ritt greier jeg ikke å spise, så da er det kun High5 sin EnergyGelAqua som gjelder. Evt et par brownies om rittet er > 4 timer

Endret av Molly
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg har noe annet enn vann på trening. Nå er det også sjelden at øktene er over 1,5 time. I ritt er det om å gjøre og få ned så mye karbo som over hode mulig. Om delen da koster 10 eller 50 kroner har mindre å si. Da er det bare å bruke det jeg har mest trua på og som jeg klarer å få i meg mest mulig av.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...