Gå til innhold

9, 10, 11, 12 delt


Anbefalte innlegg

Hei,

Regner med å få mye ulike meninger her, men åpen for alle innspill 🙂 

Har landeveissykkeler med 9, 10, 11 delt og har også syklet endel med 12 delt. 

Føler ikke 11 og 12 delt "gir" noe ekstra fordeler. I praksis girer jeg da gjerne 2-3 gir i slengen for å få ønsket motstand. Ved 9 og 10 delt girer jeg mye mer ett og ett gir. Ved 9 delt kan noen gang forskjellen oppleves vell stor, så for meg er 10 delt "perfekt". Justering av gir på 10 delt er også enklere da avstandene/marginene er noe større kontra 11/12 delt.

Er det bare jeg som ikke har skjønt greia med 12 delt, eller? Forutsetter da 2x drev.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bygde om den gamle raceren fra 9 til 11-delt, den største fordelen var at det ble enklare å halde jevn fart med andre på tur. Meir tilpassa min eigen kadens. Men 12-delt har eg aldri prøvd, kanskje om ein ti års tid når eg kjøper ny sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (1 time siden):

Du glemte 13-delt! Må inn i diskusjonen.

He he 😁 Det er vell ikke vanlig med 2x13 enda? Som Campagnolo fan har jeg lyst på 1x13 Ekar grussykkel. Må bare få godsnakket med fruen først. Er på 2 sykler over "avtalt" maks så tørr ikke lure inn en sykkel til i stallen enda. Har en snill kone, men også hun har sine grenser 😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (20 minutter siden):

Kaster en brannfakkel med følgende:

Med (12 og) 13 kan vi vel saktens kaste framgiret? På såvel gravel som landevei

 

Kanskje, men jeg liker 2x på landevei. Greit å hive over på storskiva når en vipper over en bakketopp og tilsvarende over på lilleskiva når en går rett inn i bratt motbakke. Ligger mye på midre deler av kassett og veksler mellom lille- og storskiva. 

Også går det jo ikke å hevde at en klatret opp den og den bakken på storskiva med 1 ganger.

53/39 krank er også litt tøft (helt til det blir bratt..)

Så oppsummert for min del blir det nok 2x krank på landevei også fremover 😅

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (3 minutter siden):

Kanskje, men jeg liker 2x på landevei. Greit å hive over på storskiva når en vipper over en bakketopp og tilsvarende over på lilleskiva når en går rett inn i bratt motbakke. Ligger mye på midre deler av kassett og veksler mellom lille- og storskiva. 

Også går det jo ikke å hevde at en klatret opp den og den bakken på storskiva med 1 ganger.

53/39 krank er også litt tøft (helt til det blir bratt..)

Så oppsummert for min del blir det nok 2x krank på landevei også fremover 😅

Ser den, men elsker enkelheten og renheten i et 1x oppsett. Legger man inn tilstrekkelig antall what if, så burde vel strengt tatt 3delt krank returnere…

og 12delt kassett. 36 gir, hadde jo regjert skolegården back in the day! 
Personlig har jeg bikka mye over mot det jeg gjør 95% av tiden, så får jeg heller htfu eller være kreativ på hjul de siste 5… 
Tok meg en bolle da tanken om å beholde min grøvere stisykkel for evt åre (som er maks 1 gang årlig), meldte seg… 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (47 minutter siden):

Bruker aldri lille skiva. Kun på restitusjonsturer. 
 

😄

1x på landevei er i praksis som å sykle på lille skiva hele tiden. Begrenset hvor stor den kan være for å komme opp de bratteste bakkene 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe, savner fortsatt DA-7800 10s gruppa.

"For many, the high-sheen 10-speed Dura-Ace was the most striking looking and best-performing groupset of the pre-carbon, pre-Di2 era — power dressing for bikes in the most notorious yet arguably most spectacular decade in cycling"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (1 time siden):

😄

1x på landevei er i praksis som å sykle på lille skiva hele tiden. Begrenset hvor stor den kan være for å komme opp de bratteste bakkene 😁

Meh. Jeg har 40t på grævel, 11-42 bak (mener det er 11-42). Trør glatt tett på 40 uten at jeg spinner ut, og kom opp bakken etter bommen mot lauvvatna! (ny 38t skal på før sesong, dog)

Spinner jeg ut ned vassbøgda får det så være 😀
 

Edit: på landevei ville jeg hatt, hm. 10-44 pg 44 foran da, eller 46 kaaaaanskje. 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet med 10-delt de siste årene og har vel egentlig aldri følt på behovet for flere gir. Nå har jeg kjøpt ny sykkel med 12-delt gruppe så blir spennende å se hvordan det blir, ser for meg at det blir mer merkbart å gå fra 11-28 kassett til 11-34 enn å få et par gir ekstra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sykkel med Tiagra 10-delt, en med 105 11-delt, og en med 105 di2 12-delt. 

Tidligere tenkte jeg at jeg måtte opp på di2 for å finne noe som funker bedre enn Tiagra. Nå har jeg forandret mening Tiagra er like bra alt tatt i betrakting. Og mye billigere slitedeler.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kun ser på funksjonen til giring, synes jeg 11-delt var det mest praktiske fra Shimano. 12-delt bråker mer og kjedet hopper ned på kassetten ved tråkking eller trilling bakover - rett og slett litt for mye tyning av marginer.

Bruker likevel 12-delt gruppe fordi DI2-hendlene kommer med ServoWave (i motsetning til den 11-delte DI2), og kaliperene i gruppa har mer klaring/travel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder kassett har jeg trilla 11-delt siden 2016, ikke savna noe heller, annet enn opptil MANGE flere tenner opp VOTT… 

Hva var det landevei skrev? Du møter en vegg av dårlig spansk betong, du klikker febrilsk på bakskiftern, men du har ikke flere gir igjen.

sånn ca…

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mye sentimentale bindinger til det som var best før her😎 litt som skivebrems og di2. Syklister er konservative av natur. 

 Jeg tror ikke utstyrsprodusenter ville brukt så mye tid og penger på produktutvikling hvis det nye produktet sto i fare for å ikke bli hvertfall litt bedre enn det forrige  produktet. Naturlig vis handler det litt om å selge mere, men utstyret testes jo ganske grundig og lenge av pro ryttere? Og hadde det redusert funksjonaliteten og kvaliteten og gitt dårlige resultater,  så hadde det vel stoppet der? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (30 minutter siden):

Jeg tror det er mye sentimentale bindinger til det som var best før her😎 litt som skivebrems og di2. Syklister er konservative av natur. 

 Jeg tror ikke utstyrsprodusenter ville brukt så mye tid og penger på produktutvikling hvis det nye produktet sto i fare for å ikke bli hvertfall litt bedre enn det forrige  produktet. Naturlig vis handler det litt om å selge mere, men utstyret testes jo ganske grundig og lenge av pro ryttere? Og hadde det redusert funksjonaliteten og kvaliteten og gitt dårlige resultater,  så hadde det vel stoppet der? 

 

Du har et klart poeng med sentimentalitet 😄

Når det gjelder utstyrsprodusentene og pro rytterne er nok det i hovedsak styrt av sponsor-avtaler og komersielle forhold. 
Produsentene er "tvunget" til å lansere stadig nye ting for å opprettholde salget. Pro rytterne er bundet til å kjøre med det nyeste for promotering.
 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men det får vi kanskje se om ikke lenge?

Sånn sett er jo gir ganske artig, fordi hvor mye lenger kan det gå egentlig? Vi er nok veldig nært noe som ligner en hard grense mtp antall gir, så hva/hvor går de da? Driven etter salg/profitt kommer aldri til å stoppe, men hvor skal gir-innovasjon gå etter 12 eller kanskje 13-delt?

Vi har vel til en viss grad truffet det mtp bremseteknologi, er ikke mye som er endra de siste fem-ti-årene der hos shimano/sram såvidt meg bekjent.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart sponsede utøvere er kjøpt og betalt,  men hadde produktutvikling gått feil vei, så ville en vel sett en dreining? Det var jo en stor debatt omkring skivebremser,  men nå er det avklart 😎

Og ser en historisk på gir grupper, så er det jo mye som forsåvidt fungerte for langt tilbake, men en kan vel akseptere at det nyeste på markedet stort sett har mange fordeler på både vekt og funksjonalitet?

 Finner en brekkpunktet litt tilbake i tid, så greit nok. Men verden går videre, og til slutt er en i så fall utdatert 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...