johs78 Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Hei, Regner med å få mye ulike meninger her, men åpen for alle innspill 🙂 Har landeveissykkeler med 9, 10, 11 delt og har også syklet endel med 12 delt. Føler ikke 11 og 12 delt "gir" noe ekstra fordeler. I praksis girer jeg da gjerne 2-3 gir i slengen for å få ønsket motstand. Ved 9 og 10 delt girer jeg mye mer ett og ett gir. Ved 9 delt kan noen gang forskjellen oppleves vell stor, så for meg er 10 delt "perfekt". Justering av gir på 10 delt er også enklere da avstandene/marginene er noe større kontra 11/12 delt. Er det bare jeg som ikke har skjønt greia med 12 delt, eller? Forutsetter da 2x drev. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dingo Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Eg bygde om den gamle raceren fra 9 til 11-delt, den største fordelen var at det ble enklare å halde jevn fart med andre på tur. Meir tilpassa min eigen kadens. Men 12-delt har eg aldri prøvd, kanskje om ein ti års tid når eg kjøper ny sykkel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torbjornhb Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Du glemte 13-delt! Må inn i diskusjonen. Siter https://pulssonen.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 18. januar Forfatter Del Skrevet 18. januar torbjornhb skrev (1 time siden): Du glemte 13-delt! Må inn i diskusjonen. He he 😁 Det er vell ikke vanlig med 2x13 enda? Som Campagnolo fan har jeg lyst på 1x13 Ekar grussykkel. Må bare få godsnakket med fruen først. Er på 2 sykler over "avtalt" maks så tørr ikke lure inn en sykkel til i stallen enda. Har en snill kone, men også hun har sine grenser 😅 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Kaster en brannfakkel med følgende: Med (12 og) 13 kan vi vel saktens kaste framgiret? På såvel gravel som landevei 2 Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chalshus Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar For oss druetråkkere har det nok ikke så mye å si. Men for de som sykler på høyt nivå i felt med små hastighetsforandringer har det nok mer å si. 2 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 18. januar Forfatter Del Skrevet 18. januar Ivar Elverum skrev (20 minutter siden): Kaster en brannfakkel med følgende: Med (12 og) 13 kan vi vel saktens kaste framgiret? På såvel gravel som landevei Kanskje, men jeg liker 2x på landevei. Greit å hive over på storskiva når en vipper over en bakketopp og tilsvarende over på lilleskiva når en går rett inn i bratt motbakke. Ligger mye på midre deler av kassett og veksler mellom lille- og storskiva. Også går det jo ikke å hevde at en klatret opp den og den bakken på storskiva med 1 ganger. 53/39 krank er også litt tøft (helt til det blir bratt..) Så oppsummert for min del blir det nok 2x krank på landevei også fremover 😅 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar johs78 skrev (3 minutter siden): Kanskje, men jeg liker 2x på landevei. Greit å hive over på storskiva når en vipper over en bakketopp og tilsvarende over på lilleskiva når en går rett inn i bratt motbakke. Ligger mye på midre deler av kassett og veksler mellom lille- og storskiva. Også går det jo ikke å hevde at en klatret opp den og den bakken på storskiva med 1 ganger. 53/39 krank er også litt tøft (helt til det blir bratt..) Så oppsummert for min del blir det nok 2x krank på landevei også fremover 😅 Ser den, men elsker enkelheten og renheten i et 1x oppsett. Legger man inn tilstrekkelig antall what if, så burde vel strengt tatt 3delt krank returnere… og 12delt kassett. 36 gir, hadde jo regjert skolegården back in the day! Personlig har jeg bikka mye over mot det jeg gjør 95% av tiden, så får jeg heller htfu eller være kreativ på hjul de siste 5… Tok meg en bolle da tanken om å beholde min grøvere stisykkel for evt åre (som er maks 1 gang årlig), meldte seg… Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Panda Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Bruker aldri lille skiva. Kun på restitusjonsturer. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Panda skrev (22 minutter siden): Bruker aldri lille skiva. Kun på restitusjonsturer. Det gjør jeg, mye for å unngå kjip kjedelinje… 😛 Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jomar Henriksen Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Om vi snakker pris er Shimano R7000 105 i 2x11 den mest intelligente landeveisgruppa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 18. januar Forfatter Del Skrevet 18. januar Panda skrev (47 minutter siden): Bruker aldri lille skiva. Kun på restitusjonsturer. 😄 1x på landevei er i praksis som å sykle på lille skiva hele tiden. Begrenset hvor stor den kan være for å komme opp de bratteste bakkene 😁 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OleF Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Du er inne på noe, savner fortsatt DA-7800 10s gruppa. "For many, the high-sheen 10-speed Dura-Ace was the most striking looking and best-performing groupset of the pre-carbon, pre-Di2 era — power dressing for bikes in the most notorious yet arguably most spectacular decade in cycling" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar (endret) johs78 skrev (1 time siden): 😄 1x på landevei er i praksis som å sykle på lille skiva hele tiden. Begrenset hvor stor den kan være for å komme opp de bratteste bakkene 😁 Meh. Jeg har 40t på grævel, 11-42 bak (mener det er 11-42). Trør glatt tett på 40 uten at jeg spinner ut, og kom opp bakken etter bommen mot lauvvatna! (ny 38t skal på før sesong, dog) Spinner jeg ut ned vassbøgda får det så være 😀 Edit: på landevei ville jeg hatt, hm. 10-44 pg 44 foran da, eller 46 kaaaaanskje. Endret 18. januar av Ivar Elverum Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viceroy Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Har syklet med 10-delt de siste årene og har vel egentlig aldri følt på behovet for flere gir. Nå har jeg kjøpt ny sykkel med 12-delt gruppe så blir spennende å se hvordan det blir, ser for meg at det blir mer merkbart å gå fra 11-28 kassett til 11-34 enn å få et par gir ekstra. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Flyer Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Har en sykkel med Tiagra 10-delt, en med 105 11-delt, og en med 105 di2 12-delt. Tidligere tenkte jeg at jeg måtte opp på di2 for å finne noe som funker bedre enn Tiagra. Nå har jeg forandret mening Tiagra er like bra alt tatt i betrakting. Og mye billigere slitedeler. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 18. januar Del Skrevet 18. januar Hvis man kun ser på funksjonen til giring, synes jeg 11-delt var det mest praktiske fra Shimano. 12-delt bråker mer og kjedet hopper ned på kassetten ved tråkking eller trilling bakover - rett og slett litt for mye tyning av marginer. Bruker likevel 12-delt gruppe fordi DI2-hendlene kommer med ServoWave (i motsetning til den 11-delte DI2), og kaliperene i gruppa har mer klaring/travel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivar Elverum Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Men når det gjelder kassett har jeg trilla 11-delt siden 2016, ikke savna noe heller, annet enn opptil MANGE flere tenner opp VOTT… Hva var det landevei skrev? Du møter en vegg av dårlig spansk betong, du klikker febrilsk på bakskiftern, men du har ikke flere gir igjen. sånn ca… Siter Om itj ainna så på trass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Jeg tror det er mye sentimentale bindinger til det som var best før her😎 litt som skivebrems og di2. Syklister er konservative av natur. Jeg tror ikke utstyrsprodusenter ville brukt så mye tid og penger på produktutvikling hvis det nye produktet sto i fare for å ikke bli hvertfall litt bedre enn det forrige produktet. Naturlig vis handler det litt om å selge mere, men utstyret testes jo ganske grundig og lenge av pro ryttere? Og hadde det redusert funksjonaliteten og kvaliteten og gitt dårlige resultater, så hadde det vel stoppet der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Ville lagt med lit på labtester enn subjektive tester fra proffryttere 🙂 1 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar York skrev (3 minutter siden): Ville lagt med lit på labtester enn subjektive tester fra proffryttere 🙂 Hehe, eller en kan frembringe tester på at 9delt er suverent i forhold til 12delt😎 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 19. januar Forfatter Del Skrevet 19. januar Sveinung1 skrev (30 minutter siden): Jeg tror det er mye sentimentale bindinger til det som var best før her😎 litt som skivebrems og di2. Syklister er konservative av natur. Jeg tror ikke utstyrsprodusenter ville brukt så mye tid og penger på produktutvikling hvis det nye produktet sto i fare for å ikke bli hvertfall litt bedre enn det forrige produktet. Naturlig vis handler det litt om å selge mere, men utstyret testes jo ganske grundig og lenge av pro ryttere? Og hadde det redusert funksjonaliteten og kvaliteten og gitt dårlige resultater, så hadde det vel stoppet der? Du har et klart poeng med sentimentalitet 😄 Når det gjelder utstyrsprodusentene og pro rytterne er nok det i hovedsak styrt av sponsor-avtaler og komersielle forhold. Produsentene er "tvunget" til å lansere stadig nye ting for å opprettholde salget. Pro rytterne er bundet til å kjøre med det nyeste for promotering. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Enig, men det får vi kanskje se om ikke lenge? Sånn sett er jo gir ganske artig, fordi hvor mye lenger kan det gå egentlig? Vi er nok veldig nært noe som ligner en hard grense mtp antall gir, så hva/hvor går de da? Driven etter salg/profitt kommer aldri til å stoppe, men hvor skal gir-innovasjon gå etter 12 eller kanskje 13-delt? Vi har vel til en viss grad truffet det mtp bremseteknologi, er ikke mye som er endra de siste fem-ti-årene der hos shimano/sram såvidt meg bekjent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Klart sponsede utøvere er kjøpt og betalt, men hadde produktutvikling gått feil vei, så ville en vel sett en dreining? Det var jo en stor debatt omkring skivebremser, men nå er det avklart 😎 Og ser en historisk på gir grupper, så er det jo mye som forsåvidt fungerte for langt tilbake, men en kan vel akseptere at det nyeste på markedet stort sett har mange fordeler på både vekt og funksjonalitet? Finner en brekkpunktet litt tilbake i tid, så greit nok. Men verden går videre, og til slutt er en i så fall utdatert 😉 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 19. januar Del Skrevet 19. januar Dette prosjektet jobbes det faktisk med forsatt😎 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.