Gå til innhold

Styrketrenings-app: Hvilken?


Anbefalte innlegg

Uten loggføring er det vanskelig å få gradvis fremgang i styrketreningen. Ønsker ikke å være bro-science duden som bare løfter maksimalt hver eneste gang, siden det ender som regel med skader eller at man bare går rundt og føler på (muscle) fatigue hele tiden. Been there, done that, flere ganger. Sports Periodization gjør at en kan strukturere treningen litt mer fornuftig, men da må en loggføre. Siden jeg er mann, 40, aerodynamisk hode og skjegg, ser det ekstra pensjonist gammelt ut når jeg går rundt med en liten svart MoleSkin A6 notisbok og en trofast Pilot Super Grip pen. Tidkrevende er det også. Kidsa sier app er kult, og verden blir bare latere og latere, så antar det også er mer lettvint og effektivt.

Hadde jeg ikke vært skikkelig gniten vært skikkelig interessert i muscular hypertrophy hadde jeg betalt for RP Strength-appen. Men den er dyr, og ganske overdrevet når jeg bare vil huske hva og hvordan jeg har trent. Enn så lenge.

Så..

Er det noen som har noen gode gratis eller nesten gratis styrketreningsapper å anbefale?

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt StrongLifts siden 2016 og er fornøyd med den, men det kommer vel an på hva slags øvelser du ser for deg å utføre. For meg, som 99% av tiden benytter øvelsene fra det forhåndsdefinerte programmet, så er det helt supert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne tråden.

Litt på siden av hva trådstarter spør om, men legger det inn i tilfelle det er relevant for andre. Jeg trener en del hjemme med enkelt utstyr (strikk, manualer, benk), men gikk litt lei av å følge egne øvelser. Jeg prøver derfor ut appen fitbod en periode: Der legger du inn hvilket utstyr du har tilgjengelig, hvor ofte og lenge du vil trene, etc. Og så foreslår den treningsprogram for de enkelte dagene, med stor variasjon i øvelser.

For min del fungerer det bra så langt: Trener langt mer variert enn jeg gjorde tidligere (da varierte jeg fort mellom 4-6 samme øvelser og muskelgrupper). Den legger imidlertid opp til færre sett enn jeg normalt trener, men flere supersett og kombinasjoner, så tror totalsummen er sunnere for meg. I praksis virker det som: Mindre bygging av de typisk store treningsstudio-musklene, mer sunn bygging av både armer, bryst, bein, rygg og kjernemuskulatur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en smartklokke/pulsklokke av noen slag? I min Garmin kan jeg finne egnede treningsøkter i Garmin connect appen og følge de på klokka. Klokka viser øvelser og er smart nok til å identifisere hvilke øvelser du gjennomfører. Der ekstra vekt utover kroppsvekt benyttes legges det inn kjapt. 

Det er gull og du får en detaljert logg i etterkant. 

Jeg bruker også Stronglifts som app og klokka registrer øvelsene automagisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Hevy gratisversjon. Den har alt jeg trenger. Den har mange øvelser, men du kan også legge til egne øvelser. Du logger vekt og reps så klart, men du kan også (valgfritt) logge hvor tungt du trente hvert sett (f.eks. 9 - kunne kanskje tatt en rep til). Du kan sette opp og redigere treningsrutiner i app og på nettsiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Jefit til å logge øvelser. Vet ikke om den er best, men den har et bredt utvalg av øvelser, lett å lage og tilpasse et program og jeg syns den gjør en god jobb med å logge. Og den er gratis.

  • Like 1

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (2 timer siden):

Har du en smartklokke/pulsklokke av noen slag? I min Garmin kan jeg finne egnede treningsøkter i Garmin connect appen og følge de på klokka. Klokka viser øvelser og er smart nok til å identifisere hvilke øvelser du gjennomfører. Der ekstra vekt utover kroppsvekt benyttes legges det inn kjapt. 

Det er gull og du får en detaljert logg i etterkant. 

Jeg bruker også Stronglifts som app og klokka registrer øvelsene automagisk.

Interessant!

Gikk inn og tittet litt i Garmin Connect. Ser jeg kan sette opp et program der, med et par tusen forskjellige øvelser.

Kan man redigere rekkefølgen eller vekten via appen under økten? Av og til er det 5 gymbros som okkuperer nedtrekksstativene eller andre ting i 20 minutter, så en må sjonglere litt om på øvelsene. Og av og til er det noen som ikke klarer de siste repitisjonene eller må senke vekten litt for at teknikken skal være korrekt, kontra hva målsetningen var. Har jeg hørt noen si...

Jeg har et ganske basic opplegg for tiden, men kjører enkelte maskiner fordi det er begrenset hvor stort utbytte av f.eks. roing med stang når beina er maltraktert etter knebøye eller markløft.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet med aktiviteten "Styrke" på min Fenix7. Den kjente automagisk igjen øvelsene jeg prøvde (knebøy, benk, markløft, overhead press, inverted rows), jeg ble faktisk imponert 😂 kunne enkelt justere antall reps (om den bommet på antallet) og vekt direkte på klokken etter hvert sett, eller i Connect etter økten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg hadde samme tråden på gamleforumet 🙂

Fikk en del forslag der, men disse er nå tapt.... Jeg prøvde et par av de som ble foreslått, men ble egentlig aldri helt fornøyd - syns jeg brukte uforholdsmessig mye tid på å logge og det syns jeg er veldig kjedelig. Kjører helst supersett for å klemme inn så mye som mulig når jeg først er på senteret. Men jeg må egentlig komme i gang med litt bedre logging og periodisering, for øyeblikket kjører jeg 4-5 økter i uka på 40-60 minutter.

TBF, kidsa ser jo ikke hva du driver med uansett, de er jo bare opptatt av å se på andre gym-babes de få sekundene de ser opp fra telefonen eller ikke skravler med sine gym-bros. Siden jeg har en luksus livsstil om dagen så kan jeg trene midt på dagen sammen pensjonistene. Det er topp. Gruer meg alvorlig til å måtte trene etter arbeidstid når gymmen er full av fjortiser som bare sitter på maskinene, inn mellom deres feil løfteteknikk, merkelig adferd, energidrikk og proteinshakes. 😄  /rant

 

 

 

  • Like 1
  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 20.1.2024 den 14.05):

Haha, jeg hadde samme tråden på gamleforumet 🙂

Fikk en del forslag der, men disse er nå tapt.... Jeg prøvde et par av de som ble foreslått, men ble egentlig aldri helt fornøyd - syns jeg brukte uforholdsmessig mye tid på å logge og det syns jeg er veldig kjedelig. Kjører helst supersett for å klemme inn så mye som mulig når jeg først er på senteret. Men jeg må egentlig komme i gang med litt bedre logging og periodisering, for øyeblikket kjører jeg 4-5 økter i uka på 40-60 minutter.

TBF, kidsa ser jo ikke hva du driver med uansett, de er jo bare opptatt av å se på andre gym-babes de få sekundene de ser opp fra telefonen eller ikke skravler med sine gym-bros. Siden jeg har en luksus livsstil om dagen så kan jeg trene midt på dagen sammen pensjonistene. Det er topp. Gruer meg alvorlig til å måtte trene etter arbeidstid når gymmen er full av fjortiser som bare sitter på maskinene, inn mellom deres feil løfteteknikk, merkelig adferd, energidrikk og proteinshakes. 😄  /rant

 

 

 

Ikke glem slanguttrykk, bro'.

Bro' skal du kjøre push eller pull? Har du husket å ta pre?

Jeg trener oftest kl 20:30 på kvelden. Da er det tynnet ut. Innimellom på slutten av arbeidsdagen. Lever på å løfte tyngre enn de som er 25 år yngre 😄

Ellers er jeg ikke mer beskjeden enn å spørre og kjøre mellom hvis noen klemmer på vektene.

Har tenkt på logging, men aldri kommet i gang. Har greit i hodet hva jeg orket å løftet uken før og prøver å matche/overgå enten på kg, reps eller intensitet. Hjelper disse appene til fremgang? Målet er å ta like mange reps på 100 kg benk som jeg gjorde som 30-åring. 8 reps. Det er nå 14 år siden. Begynte med styrke igjen for et par år siden og kom opp til 4 reps i desember før sykdomsrunde. Nå nede i 2.

Men legger alltid fra meg mobilen i garderobeskapet. Deilig med skjermfri og ingen ørepropper eller sånt.

Endret av Eirikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Kidsa kan ikke trene ute å bokføre det på ymse SoMe. Det er en liten protesthandling fra meg å ikke fomle rundt på mobilen når jeg trener, så slike apper får forgå. Mye bedre å sitte å dømme de andre som en gammel faen. 

Uansett så veit alle at knebøy er det eneste som er verdt å drive med. Alt anna er staffasje for bermen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 20.1.2024 den 14.05):

TBF, kidsa ser jo ikke hva du driver med uansett, de er jo bare opptatt av å se på andre gym-babes de få sekundene de ser opp fra telefonen eller ikke skravler med sine gym-bros. Siden jeg har en luksus livsstil om dagen så kan jeg trene midt på dagen sammen pensjonistene. Det er topp. Gruer meg alvorlig til å måtte trene etter arbeidstid når gymmen er full av fjortiser som bare sitter på maskinene, inn mellom deres feil løfteteknikk, merkelig adferd, energidrikk og proteinshakes. 😄  /rant

Heldig. Trener jeg i lunjstid er det stappfullt med unge studenter. Vet ikke helt det med gymbabsene. Her flexer bro'ene i baris i garderoben og tar flex-bilder av hverandre i speilet, mens vi dødelige går rundt med et klassisk wtf-ansikt. Gymdamene er knall da. Kommer med gode innspill til teknikk og er ålreite. Bør kanskje ta det som et tegn på at jeg er blitt gammal og de sliter å skille en 40åring fra 80åringene på gymmet😅

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (2 timer siden):

de sliter å skille en 40åring fra 80åringene på gymmet😅

Du er ikke alene, og jeg har ikke passert 40 en gang! Her om dagen ble jeg avbrutt av en eldre dame som ville gi komplimenter for treningsinnsats og styrke på ryggøvelsene jeg tok. Hyggelig det, men hadde vært mer stas om det var en 40 år yngre gymbabe 😄  

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da har jeg utforsket litt. Hevy, gratisdelen, var en fin app. På reddit fikk de også skryt for at de var aktive i utviklingen, kontra f.eks. Strong. De hadde også forsøkt å komme inn i Garmin-systemet, ala Strava, men de hadde fått beskjed om at de måtte bli litt større. Sånn om jeg forstod riktig.

Har også forsøkt meg litt med logging med Garmin-klokke. Og det.... var ganske så bom og tungvint. Under dagens knebøy, SLDL, split squat, bodysquat til failure, benkpress, nedtrekk, sittende roing, biceps curls og tricepspress gjenkjente den 2 sett med bodysquats som knebøy, 2 sett med benkpress og 2 sett biceps curls. Resten ukjent. Forsøkt å være flink å legge inn antall reps og vekt, men det er nesten dømt til å bli surr. Spesielt utover økta når hjernen er litt grøt, og man forsøker å tyne ut det siste i nedtrekk så man ender med å lage en lyd man småskammer seg over i ettertid. Fint alle går med hodetelefoner og bor i mobilskjermen.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...