Gå til innhold

Foret allværsjakke


Anbefalte innlegg

Har merket meg at det er langt mellom forede allværsjakker i butikkene de siste årene. Enten er det boblejakker som ikke tåler vann, eller tynne skalljakker uten for.
 

Det jeg trenger for norske forhold er en varm jakke som tåler vann.
 

Er det noen god grunn til at det ikke finnes? Skulle jo tro det var det mest funksjonelle 🤔

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allværsjakker er vel egentlig skalljakker, som igjen er jakker som er relativt vind- og vanntette. Som igjen betyr at de puster relativt dårlig, om man ikke åpner lufteåpningene. Skalljakker er best når en bruker den sammen med flere lag, gjerne med et mellomlag som passer godt til aktiviteten. En foret allværsjakke vil da egentlig passe til 1 form for aktivitet, og blir da ikke spesielt fleksibelt. Høy kost, lite fleksibelt. Den kan fort bli klam ved middels høy aktivitet, noe som gjerne betyr at den blir tyngre. Ironisk nok lever sikkert de fleste Arcteryx klær et liv i byen. Det finnes det du etterspør, beregnet byliv.

Arcteryx Ralle Parka

F23-X000007375-Ralle-Parka-Black-Front-View.jpg?auto=format,compress&q=75&ixlib=react-9.7.0&w=1350

UBR har vel spesialisert seg på bizniz-skalljakker.

7095_990_Black_Storm_Black_04.jpg?v=1703158257

Hatt lenge lyst på en UBR jakke selv, men tror ikke jeg klarer å få til looken med å se seriøs ut mens jeg ser litt mystisk bort fra kamera. Tror jeg også må endre sykkel.org-signaturen min til Den første dollarmilliarden er alltid den vanskeligste. BLACK STORM™ COAT som jeg har tittet på, har avtagbar Primaloft isolasjons-innerjakke. Veldig fin jakke/frakk/coat, med endel fine løsninger.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en foret Didriksons 1913 Pictor som begynner å bli utslitt, men det er stive priser om man skal ha noe skikkelig 🫣

Det stemmer at den har blitt klam innvendig på noen lange og tunge skiturer osv en gang i blant, men aldri vært kald i den ❤️

Til vanlig bruk har den vært perfekt året rundt, fra minusgrader til grå sommerdager (blir jeg for varm åpner jeg glidelåsen eller tar den av, uansett årstid)

Den er relativt vanntett (merker iallfall ikke noe gjennom foringen), og ikke klam (foringen tar antagelig opp det som er av fuktighet)

Veldig lett å slenge den på og gå utendørs. Har også en ren skalljakke, men den oppleves kald hvis jeg ikke har noe mer mellom, og merker derfor lettere kondens på innsiden.
 

Synes det er litt tungvindt å måtte pare to jakker, si en tynn boblejakke pluss en skalljakke, til daglig bruk, men virker som det er det markedet prøver å få meg over på 🙂

 

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (1 time siden):

Jeg har en Klattermusen Bifrost jeg bruker i byen. Den er ikke optimal i 20 minus. Men den er vanntett og god å bruke. Ser ikke altfor teknisk ut og har gode løsninger. 

Synes ytterstoffet ser litt tynt ut, hvordan er det i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (23 timer siden):

Har merket meg at det er langt mellom forede allværsjakker i butikkene de siste årene. Enten er det boblejakker som ikke tåler vann, eller tynne skalljakker uten for.
 

Det jeg trenger for norske forhold er en varm jakke som tåler vann.
 

Er det noen god grunn til at det ikke finnes? Skulle jo tro det var det mest funksjonelle 🤔

Endura mt 500 freezingpoint har en med primaloft. Det er ikke en regnjakke, men tåler nok en byge eller to. 1600 spenn for en slik jakke er billig. Smak er jo individuelt, men jeg synes mt500 serien ser bra ut også. Du kan få en litt mer tettsittende gravelvariant også. GV500 freezingpoint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freezingpoint jakken er tynn!

Sikkert fin for aktiviteter under null, men jeg hadde ikke satset på den til fritidsbruk. Kjøpte den, men returnerte. Tenkte å bruke den til sykling, men tenkte at jeg hadde nok jakker. 
 

 

Ja, ytterstoffet er tynt.Det regnet litt i går, og det prellet av. Jeg tenkar at regn går til nød. 
Har også en Arcteryx parkas med skikkelig tykt ytterstoff, men den er nesten ikke i bruk da jeg synes det er for mye jakke og den er rett og slett for varm. 

Fjellreven Greenland No.1 Down Jacket ville jeg sett nærmere på. Vannavstøtende G1000 ytterstoff.
 

Rab har en jakke som heter Valiance som er tilsvarende den jeg har. 
Mountain Equipement har en som de kaller Triton som ser hakket bedre ut enn Rab, imo. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både en UBR med løst for og en Arcteryx Therme Parka. UBR-jakka er 7 år, dårlig hette, og noen idiotiske magnetløsninger, men blir brukt høst og vår…veldig mye…kommer til å kjøpe ny når den kneler. Arcteryx-jakka er litt varmere, litt kortere men også veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Swims-parka til bruk i vått og surt vært. Ingen lufting men fungerer OK for meg som svetter bare jeg ser sol på værmeldinga. I tillegg så har den fin passofrm og så er det ikke UBR. Sånn passe tynt for til vinterbruk med en genser under, men hvis du foretrekker dunjakker blir nok denne litt kald til vinteren. Og så synes jeg den er for dyr til at jeg tar den med på aktivt friluftsliv selv om den helt sikkert hadde tålt det fint. 

Eneste designfeil er at strammingen til hetta er avsluttet med metallkloss som henger rett ved glidelsen til brystlomma. Så når jeg drar den ned ved en feiltakelse og slipper den så spretter den rett opp og treffer meg i øyet. Men ellers er jeg veldig godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp en Swims-parka selv til bruk i typisk trøndersk vintervær, altså rett over eller rett under 0 + nedbør. Modellen heter Grenoble II og kan fås på tilbud ned til 3000 kr. Brukt den i to ukers tid og er veldig fornøyd, vanntett og passe varm jakke. Har 3 andre jakker med forskjellig funksjon fra Arcteryx til turbruk så parkasen får holde til bybruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med UBR er at naboen begynner å tru at du har gått på BI, og det er en kamel som det må jobbes litt med. Plutselig står du der og tror at BMW er bilen for deg og at penga dine har det trygt og godt i kryptomarkedet.

I tillegg så tror jeg aldri noensinne noen har sykla en meter med en slik parkas. Fikk en slik ei jakke av jurist med enebolig på Vinderen-søstra mi til jul og endte opp med å selge den med tags siden det var et så fantastisk stilbrudd med alt jeg var og stod for. Har ennå ikke turt å si det til henne.

 

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (57 minutter siden):

Problemet med UBR er at naboen begynner å tru at du har gått på BI, og det er en kamel som det må jobbes litt med. Plutselig står du der og tror at BMW er bilen for deg og at penga dine har det trygt og godt i kryptomarkedet.

 

Fader - er det årsaken til at jeg har handla en del Krypto siste tiden 🤣.

Fikk en UBR av samboeren min for noen år siden, som jeg sjelden brukte for jeg syns den var for fin. Etter å ha fått litt kjeft fra giver, så brukes nå jakka til både hundelufting og som sykkeljakke når jeg pendler til jobb, men også finjakka.

Men jeg kjører ikke BMW da 😛

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (1 time siden):

Problemet med UBR er at naboen begynner å tru at du har gått på BI, og det er en kamel som det må jobbes litt med. Plutselig står du der og tror at BMW er bilen for deg og at penga dine har det trygt og godt i kryptomarkedet.

I tillegg så tror jeg aldri noensinne noen har sykla en meter med en slik parkas. Fikk en slik ei jakke av jurist med enebolig på Vinderen-søstra mi til jul og endte opp med å selge den med tags siden det var et så fantastisk stilbrudd med alt jeg var og stod for. Har ennå ikke turt å si det til henne.

 

Jeg har en gammel jakke som jeg bruker ofte til sykling til og fra jobb. Den er så gammel at den ikke heter UBR, men Uber. Den er sikkert ca. 10 år gammel, fremdeles like vanntett, fungerer helt gull ned til et antall minusgrader. 

Nå vet jeg at BMW er bilen for meg siden jeg har en slik doning stående i garasjen, og jeg har sikkert syklet 1.000 km med den bare de siste par årene. Krypto er det dog dårlig med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...