Gå til innhold

Sykkel til/fra togstasjon


Anbefalte innlegg

Hei jeg bor såpass til at å ha flere sykler ikke er noe særlig til alternativ. 

Jeg bor i Drammen og det desidert enkleste er å bruke sykkelen ned/opp til stasjonen. Noen som har erfaring med å sette fra seg en litt finere sykkel på stasjonener og hva har dere for forsikring?  

Eller er det bare å glemme? 

Stort sett blir det bil eller i krise buss i frykt av tyveri…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være helt uaktuelt. Drammen Stasjon har riktig nok et sykkelhotell, men også der er man sårbar. Ikke uvanlig med tyverier her heller.

Bør nok anskaffe en som kan stå ute/på gateplan hele døgnet både borte og hjemme. Kommer nok ikke unna å anskaffe noe billig som kan brukes T/R. Nok av billig-billig sykler på finn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Siden det så og si er avkriminalisert å stjele sykler i Norge må den dessverre stå meget trygt før noen tør å uttale seg om at det er trygt 🙂 

Det har vært noen historier her inne på forumet om tyveri av låste sykler fra inneparkeringer på togstasjoner med overvåkningskameraer, og null reaksjon fra BaneNOR og myndighetene.

På en annen side ser jeg ofte en sykkel låst i rekkverket ved togstasjonen her, vedkommende har tydeligvis ikke hatt problemer.

Så det er en risiko å ta. Selv «billige» sykler er tyveriutsatte, kanskje faktisk mer enn dyre sykler siden de er veldig lette å omsette. Nevnes jo et flust av billige sykler på Finn her, og det både registreres og sjekkes jo sjelden om de er stjelt (av verken nåværende eller forrige eier😉)

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, torbjornhb said:

Er tips er å lakkere er å ha en enkel sykkel hvor du lakkerer rammen med veldig synlige farger. Bruk gjerne spraylakk i ulike farger slik at den er synlig på lang avstand.

Har det egentlig noe effekt? Tenker at den som stjeler kanskje bare lakker over med en annen farge 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (12 minutter siden):

Har det egentlig noe effekt? Tenker at den som stjeler kanskje bare lakker over med en annen farge 🙂

Den tenkte jeg ikke over. Hadde en kjenning i Asker som pimpa sykkelen din noe voldsomt, og tenkte at den aldri kom til å bli stjålet.

Jeg er så anti-stjele-ting i huet at jeg ikke klarer å se for meg slike sleipe ting før det faktisk presenteres for meg. I hvert fall bra jeg ikke er politi...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo håpe at folk har blitt mer opptatt av TikTok, og ikke gidder å stjele lenger 😜

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gammel tråd, men hvis jeg skulle parkere sykkelen på en sånn plass ville jeg brukt en "vinkelsliper-sikker" lås. Men da helst låst den fast i et metall-gjerde som var veldig sikkert. Sånn at en låser bakhjul, ramme og metallgjerde. Hiplock D1000 virker å være et greit alternativ

Hiplock D1000 U-Lock | Sykkelkomponenter.no

Evt 

Litelock X3, men ser ut til å være dritdyr og i utlandet:

LITELOK X3 – LITELOK EU

 

Dersom det ikke er et gjerde / stativ du kan låse fast i, som er veldig solid, så nytter det jo selvfølgelig ikke.

Bør være et sted som gjør at du slipper å ta med låsen når du drar hjem, siden de veier ca 2 kilo, selv om det vel er overkommelig med sidetaske 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem er vel at tyver ofte prøver å bryte opp ting som medfører potensiale for skader på sykkel selv om låsen er ganske sikker. Så en solid lås redder ikke nødvendigvis dagen selv om den motstår tyveri.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 hours ago, Mannen Faller Ikke said:

Bør være et sted som gjør at du slipper å ta med låsen når du drar hjem, siden de veier ca 2 kilo, selv om det vel er overkommelig med sidetaske 🙂

Hmm, fikk en ide. Kanskje sykkelstativer og fastmontert lås burde vært et offentlig ansvar?

(Vet, det er ikke den viktigste samfunnsoppgaven, men spennende tanke 🫠)

Kanskje en grunder kommer på noe lurt 🙂

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hva med en sammenleggbar sykkel du tar med deg på toget? Og så kan du sykle fra endestasjon til kontoret også.

Typ en Brompton.

Jeg er dessverre mest kondomsyklist selv, men om ikke hadde jeg vært hipstersyklist i dress bærende på en slik ass.

image.png.b7ce24b6982eb390f1c14261ea37937a.png

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sammenleggbar sykkel er genialt. Jeg har en Dahon, kjøpt av en hyggelig fyr på Sagene for en tusenlapp. Beste sykkelkjøpet jeg har gjort. Fant en tilhørende bag til den på eBay, så dermed blir det heller ingen eventuell diskusjon med hverken bussjåfører eller togkonduktører om ekstrabillett for sykkel heller. 

Nå bor ikke jeg i Oslo, og det er sjelden jeg tar tog eller buss. Bruker den mest t/r sentrum hvis det blir noen øl, selvsagt da med litt angst for at den skal bli stjålet.

Blir jeg for full til å sykle den hjem fra byen er det en enkel sak å få den i bagasjerommet til en taxi. Men det har ikke skjedd enda altså, jeg lover. 

Jaja, dette var en liten flik av mitt liv. Håper det har vært fornøyelig. 

  • Like 5
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (15 timer siden):

Hmm, fikk en ide. Kanskje sykkelstativer og fastmontert lås burde vært et offentlig ansvar?

(Vet, det er ikke den viktigste samfunnsoppgaven, men spennende tanke 🫠)

Kanskje en grunder kommer på noe lurt 🙂

Det var en kommune som prøvde en svær låsbar glassgarasje med sykkelstativ, men de narkomane fant ut av det og.

Kanskje Posten kunne fått penger til å bygge Sykkelbokser ala Pakkebokser, hvor du på appen velger sykkeltype (f.eks Racer med en 45cm x 140cm sykkelskuffe, og Terreng med en 85 x 140cm sykkelskuffe, evt med høydeforskyvning for å gjøre det mer plasseffektivt. Og så kjøper folk tilgang for 30kr per måned, og ledig boks-skuffedør åpner seg når du har valgt sykkeltype, og så setter du den inn, og når du henter trykker du Hent på appen. Akkurat som på Posten pakkeboks, nesten.

Da slipper narkomane å se sykkelen, sykkelen står tørt og trygt. 

Kanskje en i tillegg hadde en svær luftavfukter inni, som blåser og tørker alle syklene, så de ikke ruster, men da må det være litt slissete vegger i sykkelskuffene.

Screenshot_20240309_093004_Samsung Internet.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I Trondheim ble det laget et stort fint sykkelhotell i sentrum med registrert tilgangsstyring, kameraovervåkning og gode låsemuligheter. Etter tre uker ble det stjelt sykler der også. 
 

I Trondheim finnes det et firma som heter Bikely (tidligere Bike Safely) som har laget slike sykkelbokser du snakker om. Det er noen slike plassert ut her og der, ved noen kjøpesenter og sånt. Folk er veldig fornøyde med dem men de er jo veldig plasskrevende hvis det skal kunne parkerers 8-10 sykler eller mer

Endret av Stefan77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 hours ago, Plankepetter said:

Det er plass til 10 sykler på parkeringsplassen til en bil.

Godt poeng. 

På pendlerruta mi er det et strekke med en del idiotiske parkeringslommer med plass til 2-3 biler hver, totalt parkering til cirka 10 biler. Disse står jo rett inntil sykkelfeltet = stor fare for døring. Kunne godt stengt ned et par av disse og laget sykkelhotell med inngang fra fortau. Potensielt parkering til 100 sykler mot 10 biler, og det blir tryggere å sykle i sykkelfeltet. 

Endret av York
  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja. Alltid når jeg kommer med en "god idè" så er det noen andre som allerede har gjort det før 🙂 ref Bikely | Beveger verden i riktig retning (safebikely.com) som dere sier.

Kanskje de kunne laget sikksakk-bokser, så folk kunne parkere fra begge sider, sånn at på det smaleste er det akkurat plass til trøer, og på det bredeste er det plass til styrer. Da ville en jo få plass til langt flere sykler. Så jo litt SVÆRT ut de grønne boksene på reklamen til Bikely. Eller de kunne bygget de inn mot en fjellvegg, eller senket ned i bakken med en tynn gang fra siden....nei det ville nok vært litt skummelt / ransfare. Men litt sånn kunne de i hvert fall gjøre, om det skulle stå midt ute på en åpen plass:

Sykkelcontainerish.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (1 time siden):

Se der, ja. Alltid når jeg kommer med en "god idè" så er det noen andre som allerede har gjort det før 🙂 ref Bikely | Beveger verden i riktig retning (safebikely.com) som dere sier.

Kanskje de kunne laget sikksakk-bokser, så folk kunne parkere fra begge sider, sånn at på det smaleste er det akkurat plass til trøer, og på det bredeste er det plass til styrer. Da ville en jo få plass til langt flere sykler. Så jo litt SVÆRT ut de grønne boksene på reklamen til Bikely. Eller de kunne bygget de inn mot en fjellvegg, eller senket ned i bakken med en tynn gang fra siden....nei det ville nok vært litt skummelt / ransfare. Men litt sånn kunne de i hvert fall gjøre, om det skulle stå midt ute på en åpen plass:

Sykkelcontainerish.jpg

Det er vel omtrent slik boksene deres er, hvert man rygger sykkelen inn i en boks som er en rettvinklet trekant. På innsiden av døra er det knagg til å henge hjelm f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...