Gå til innhold

Klasser i ritt - spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg har syklet i mange år, men har aldri brydd meg særlig om å delta i ritt. I år tenkte jeg å endre på dette, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål som sikkert er dumme, men likevel, her kommer de;

Kan noen forklare meg hva de forskjellige klassene innebærer? Hva betyr og innebærer for eksempel "master"? Jeg er spesielt interessert i ritt som Terrengsykkelrittet og TransØsterdalen.

På forhånd takk for hjelpen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master er også i en del ritt da aktive klasser. Her er det litt strengere regler som at du feks må ha masterlisens og klubbdrakt. I tur/sport er det litt friere feks kan du løse engangslisens. I noen ritt sykler man også lengre i masterklasser/aktiv. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt forvirringen om det er Trans Østerdalen trådstarter har sett på. Der er det jo vill forvirring med både tur, master og lag i skjønn forening. Hvis jeg tolker reglene riktig må man ha masterlisens gjennom sykkelklubb for å delta i master https://sykling.no/app/uploads/2023/03/MastersCup-og-regler-Terreng-2023.pdf. Det enkleste er vel å melde seg på tur. I hvert fall på Trans Østerdalen starter man samtidig likevel.

Det sagt så er Trans Østerdalen et fantastisk arrangement med hinsides fine løyper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
22 hours ago, torhovland said:

Du har junior som er 17-18 år, senior som er 19-29 år, og master som er 30+.

Ikke helt. Du kan sykle masters fra du er 30, etter eget valg, men må ikke. Du kan sykle elite/senior så lenge du vil, men etter hvert må forbundet må godkjenne at du er elite og ikke master. Trooor det er etter 50. Resultater i mastersritt gir poeng i masters cup, som var veterancupen en gang i hine hårde, og til slutt er det noen som vinner hver klasse. Ikke relevant for en som sykler to ritt 🙂

Forskjell i praksis? Hvis det er samme løype, er det gjerne ikke ekstrem forskjell på teten i tur, og masters, sånn røffli. Litt mindre cowboy og litt bedre stemning i løypa i masters, etter min mening. Men henger du ikke med, kan det bli ensomt.

 

Edit: Og slutter meg til anbefaling av Trans-Østerdalen. Supert ritt, godt organisert.

 

Endret av Øyvin
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi forsøkte oss med Masters-klasser i Gylne Gutuer et år. De syklet tur! Det ble med den ene gangen. Det sagt så er Gylne Gutuer såpass vakkert at vi de siste årene har invitert til å sykle den ferdigmerkede løypa dagen før rittet, helt gratis, uten tidtagning, bruk den sykkelen du har eller vil og G/S-vei der det finnes. Det har vært suksess.

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (På 25.3.2024 den 10.52):

Vi forsøkte oss med Masters-klasser i Gylne Gutuer et år. De syklet tur! Det ble med den ene gangen. Det sagt så er Gylne Gutuer såpass vakkert at vi de siste årene har invitert til å sykle den ferdigmerkede løypa dagen før rittet, helt gratis, uten tidtagning, bruk den sykkelen du har eller vil og G/S-vei der det finnes. Det har vært suksess.

Dere gjorde det faktisk 2 år, jeg var med begge årene. Eller mener du det første året var master og det andre året tur ?  Noe av det morsommere jeg har vært med på ritt med landeveissykelen. Første året var det vel sikkert 50-60 masters ? 30+ året etter ? Har deltatt på TØ mange ganger, og spesielt etter deltagelse har falt burde de kun hatt turklasser evt masterklasser for blir et kunstig skille for mange og puljene bilr utvannet. Gjelder andre ritt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olekå skrev (På 7.3.2024 den 18.30):

Jeg har syklet i mange år, men har aldri brydd meg særlig om å delta i ritt. I år tenkte jeg å endre på dette, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål som sikkert er dumme, men likevel, her kommer de;

Kan noen forklare meg hva de forskjellige klassene innebærer? Hva betyr og innebærer for eksempel "master"? Jeg er spesielt interessert i ritt som Terrengsykkelrittet og TransØsterdalen.

På forhånd takk for hjelpen!

 

Mange klasser og tunga rett i munn..  synes forklaringene over var litt tynn suppe, så prøver meg 😉 
Det er stort sett TRIM, TUR og AKTIV. 
 

TRIM = uten tidtaking.. evt med tid og uten resultatliste. 
TUR = Mosjonistklasse..  der mengden sykler, på tid, med resultater i 5 års eller 10 års klasser stort sett. Feks M25-29 eller M30-39. Det må ikke blandes med å sykle tur for i turklassen øverst på resultatene i turklassene finner man stort sett folk som trener 12-15t + og har konkurranselyst. 
AKTIV: Jr-elite og Senior elite..  Ingen øvre aldersgrense.. I tillegg under aktiv er det MASTER fra 30år og oppover..  Det er en blanding av de sprekesre turrytterne og tidligere aktiv eliteutøvere som heller vil vinne master enn å bli nr 9 i elite. 🙂  

Skal man ønske å sykle Master eller Elite må man ha rett helårslisens..  dvs løser du turritt lisens på våren kan du ikke melde deg på master, men du kan også sykle turritt med masterlisens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (2 timer siden):

Mange klasser og tunga rett i munn..  synes forklaringene over var litt tynn suppe, så prøver meg 😉 
Det er stort sett TRIM, TUR og AKTIV. 
 

Såkalt Sport er vel egentlig vanligst i terrengsykkelritt. 
Det er nivået under aktive klasser og gjerne den de fleste sykler. Tilsvarer vel på mange måter Tur i landeveisritt. 

Elite er som navnet tilsier aktivt satsende syklister mellom 19 og 40 - omtrent. 
Jr er 17-19-åringer - aktiv klasse.

15-16 er også aktiv klasse for dem yngre enn junior. 
Masterklassene er aktive klasser for dem som føler seg for gamle til å sykle i elite og er eldre enn 30 år. De fleste som har syklet elite siden ungdommen fortsetter i elite-klassen til minst fylte 35. Man ser gjerne også derfor at nivået i masterklassene er noe lavere i 30-35 og 36-40 enn i 45+. De fleste tidligere elitesyklister slipper seg ned i Master med god samvittighet etter fylte 40, så godt som alle etter 45. 

Masterklassene kjemper i de fleste ritt om master-cup-poeng, disse samles opp gjennom året og forbundet skal publisere en sammenlagtliste på slutten av sesongen. Det er også en egen klubb-liste på masternivå, altså rangering av klubber som har sanket flest master-cup-poeng. Det er separat mastercup for rundbane, maraton, landevei og CX, og nå etter hvert også banesykling. 
Det er også masterklasser i NM, Nordisk, EM, VM osv. Her deles det ut vinnertrøyer til de beste i hver femårsklasse. Det er klart det er litt stas å sykle med en flagg-trøye som norsk mester eller med en regnbue-trøye som verdensmester. Vi har flere norske master-verdensmestere innen de forskjellige disiplinene. 

 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Gjorde vi det to ganger?! Alt hva man har glemt. Veldig hyggelig at det ble satt pris på. Problemet var at feltet ble spredt 10 minutter utover en runde på 24 km der de 4 siste kilometerene gikk på hovedveien mellom Hamar og Stange. Hanske håpløst på et aktivt ritt. Vi mener at kosevarianten over 53 km i UCI-varianten har mer for seg som opplevelse. 

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å lurer på hvilken lisens jeg skal kjøpe for årets sesong. Aktiv vs. tur- og trimlisens. Under 30 så master er ikke aktuelt. For dårlig nivå til ha noe i ME å gjøre og vil primært delta i age group. Følgelig virker tur og trimlisensen å være tilstrekkelig. Planen er å kjøre et par ritt i Sverige (Vattern), vil det da lønne seg med aktiv?

Har jeg forstått det riktig hvis jeg kan melde meg på i age group selv med aktiv lisens, eller vil jeg da bli plassert i ME uansett? (EQ skriver ME på lisensen min når jeg legger aktiv i handlekurven)

Er det noen ritt jeg ikke kan kjøre i Norge med tur- og trimlisensen?

Kan noen hjelpe meg å bli klokere på dette! Infoen fra NCF syntes jeg var helt passe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (På 25.3.2024 den 10.52):

Vi forsøkte oss med Masters-klasser i Gylne Gutuer et år. De syklet tur!

Når 38 km/t i snitt på våt grus blir definert som Tur. Takk for den 😅 , men ja, ble litt strekk i feltet.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (11 timer siden):

Sitter å lurer på hvilken lisens jeg skal kjøpe for årets sesong. Aktiv vs. tur- og trimlisens. Under 30 så master er ikke aktuelt. For dårlig nivå til ha noe i ME å gjøre og vil primært delta i age group. Følgelig virker tur og trimlisensen å være tilstrekkelig. Planen er å kjøre et par ritt i Sverige (Vattern), vil det da lønne seg med aktiv?

Har jeg forstått det riktig hvis jeg kan melde meg på i age group selv med aktiv lisens, eller vil jeg da bli plassert i ME uansett? (EQ skriver ME på lisensen min når jeg legger aktiv i handlekurven)

Er det noen ritt jeg ikke kan kjøre i Norge med tur- og trimlisensen?

Kan noen hjelpe meg å bli klokere på dette! Infoen fra NCF syntes jeg var helt passe. 

Hjelper denne deg

7403388E-A1E7-4E24-88C6-C88E3BE0399C.jpeg

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett tabellen @Olechr! Det er den som gjør at jeg antar at jeg kan kjøpe aktiv lisens og fortsatt delta i AG. Derimot blir jeg ikke helt klok på om tur og trimlisens gjelder utenfor Norge - her heller jeg mot nei basert på det jeg har lest til nå. Har ikke eksplisitt sett at den gjelder.
Står da igjen med spørsmålet om det trengs når det primært er Vattern utenfor Norge jeg skal kjøre. 
 

Det er mulig det er ulike vilkår på forsikringen også. Satt å så på det tidligere i dag, men husker ikke umiddelbart noe enorme forskjeller. 

Endret av Hen9ng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg skjønner trenger du ikke lisens der:

 

Kollektiv försäkring
Varje deltagare åker på egen risk, men en kollektiv olycksfalls- och ansvarsförsäkring tecknas av Vätternrundan via Svenska Cykelförbundet och Gjensidige som omfattar samtliga anmälda deltagare.

 

 

Slik jeg skjønner så gjelder alle helårslisensene i utland, men skjønner hvorfor du spør for infoen er ikke veldig klar. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/29/2024 at 9:34 PM, Hen9ng said:

Det er mulig det er ulike vilkår på forsikringen også. Satt å så på det tidligere i dag, men husker ikke umiddelbart noe enorme forskjeller. 


Det er bare forskjell på når behandlingen godkjennes/bestilles slik som beskrevet på forsikringsvilkårene. Jeg dobbeltsjekket også med NCF via epost som bekreftet dette.

Grunnforsikring har "etter 60 dager ventetid fra skade er meldt elektronisk", mens utvidet forsikring har "så raskt som mulig etter skade er meldt elektronisk".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...