Gå til innhold

Doping i sykkelsporten.


Plankepetter

Anbefalte innlegg

Hvordan det er i Norge aner jeg ikke men i Spania er det nok ganske fri flyt og lav moral.

130 av 180 startende kom aldri til mål når de fant ut at dopingkontrollen sto og ventet etter målgang.

https://www.globalcyclingnetwork.com/racing/news/its-a-joke-anti-doping-testers-swoop-spanish-amateur-race-130-riders-abandon?fbclid=IwAR1EzbWD9qjGnOJAuaqnbawJ1kgiIPaDHq5fgh0VR_8Ls87SM_cFRaIhmuU

  • Haha 3
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på flourforbudet som er innført i langrenn og testene som er utført på ymse turrenn er det langt bedre moral i Norge. NSF har vært ganske aktive med testing av mange og langt ut i puljene på blant annet Holmenkollmarsjen. Der var det ikke mer enn 5-6 disket. Jeg liker å tro at mosjonistene i Norge stortsett er rene! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvor høyt vi skal le,
hvor ofte er det dopingkontroll i norsk idrett ?

Jeg har vært aktiv på breddenivå i over førti år i flere idretter og har ennå ikke møtt en som har blitt sjekket eller som har sett en kontroll.

Tviler sterkt på at det ikke er noen som fusker med fluor eller spenstige kosttilskudd, tror dog ikke at det er vanlig med kraftig kosttilskudd. Fluor derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det ser jo ut som at dette var mer enn et breddearrangement. Alvaro Marza ble nr. 8 og har f.eks 17. plass i Menn Elite tempo i 2019(Castroviejo vant). Kanskje rittet er tilsvarende aktivt ritt/norgescup? Spekulering fra min side. Men det er jo virkelig ikke bra. Amatør-scenen i Portugal er jo og beryktet.

På Youtube-klippet man kan se her, ser det ut som et aktivt/elite ritt for meg: 

Edit:(Ser nå at feltet er en mix av Elite og Master)

Edit 2:( la merke til et interessant navn blandt dnf-ene. Usikker på om jeg vil ta det her. Er det dårlig gjort, tenker på ryktespredning?DNF kan jo skyldes andre ting enn frykt for dopingjegere)

https://www.bicycling.com/news/a60129331/riders-abandon-spanish-race-anti-doping/

Endret av LarsP
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (32 minutter siden):

Litt usikker på hvor høyt vi skal le,
hvor ofte er det dopingkontroll i norsk idrett ?

Vi kan nok le høyere enn spanjolene i hvert fall. I 2021 gjennomførte Norges og Spanias antidopingmyndigheter henholdsvis 1475 og 2596 tester. Det vil si at henholdsvis 0.027 % og 0.005 % av befolkningen ble testet. Nå er det naturligvis kun et lite utvalg som kvalifiserer for testing, men Antidoping Norge tester i hvert fall hyppigere. Rundt 440 % hyppigere enn tilsvarende myndighet i Spania, om man bruker generelle befolkningstall, uten at det nødvendigvis er veldig nøyaktig.

Så er det vel ganske ulik holdning til utøvere som blir tatt for/innrømmer doping i Norge og Spania, se eks. Kjærgaard og Contador.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Spania burde det vært med i amatør-rittreglementene at dersom det er en dopingkontroll, og du ikke når mållinjen, så kan dopingkontrollørene komme hjem til deg samme kveld, eller hvilken som helst dag. Og hvis de ikke klarer å avtale med 3 forsøk så får du ikke stille i noen ritt det året.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og jeg som har bestil tur til Alcudia i høst for å sykle Masters ritt: https://vueltamallorca.com/semana-masters/en/challenge-vuelta-a-mallorca-masters/

Har nå over 50 år aom aktiv i langrenn, sykkel, fotball, fri-idrett, håndball og tenker at vi har en kultur for idrett som går ut på å ikke jukse, og at det er forskjellen i forhold til en del andre land. Kanskje går det også litt på at vi har et veldig flatt samfunn der det er liten forskjell på folk i forhold til levekår og standard. Slik at behovet for å jukse ikke er så framtredende. Vi hadde skogsarbeiderne som gikk langrenn og som dominerte sporten, dette fikk vi liksom inn med morsmelka. Ærlig arbeid ga resultater. Dette fikk jeg inn med morsmelka og så opp til skiløpere som Ole Ellefsæter- og husker som i går de Landsem skiene jeg var med far og kjøpte på Intersport Gjøvik personlig av Ole E.

Og jeg tror veldig mange av oss i Norge vokste opp med en holdning om at det var ærlig arbeid og ikke juks som ga resultater. Det var jo også litt begrensede muligheter for annen informasjon enn den vi fikk fra NRK når det gjaldt påvirkning utenfra.

Men så er det litt med hvem du omgås og hva som er akseptert innen din omganskrets. Feks var/er det i min omgangskrets aksept for at du kan ta deg noen øl/vin. Dette regnger jeg med er ganske vanlig rundt omkring. Men om en ser til en del miljøer så er det å bruke hasj/kokain akseptert selv om det ikke er lovlig. 

Litt av dette tror jeg vi kan se innen deler av idretten, enten bevisst for å forbedre resultatene i form av en eller annen doping som steroider, epo eller lignende. Det kan også være inntak av medisiner for å bli frisk fortere enn hva som er normalt ved en skade. Dette tror jeg skjer innen de fleste idretter, selv om antallet er lite i Norge vs land som Spania, Belgia som et eksempel. Et eksempel er en slektining av meg som ble første Norske fotballspiller som ble tatt for doping , unskyldningen var at han hadde tatt noen oppkvikkende piller.  Og det er vel unskyldningen flere av dem har, de har tatt et kosttilskudd eller lignende. 

Et annet eksempel er innen vektløftning/styrketrening. Jeg er faglærer i kroppsøving og gjorde et forsøk en vinter ved å se hvor mye jeg kunne forbedre meg i benkpress i løpet av tre mnd ved hjelp av en "ekspert" innen området. Jeg gikk da fra 75 kg ved oppstart til 125 kg etter tre mnd (veide 80kg). Da var det regime på trening og kosthold hele veien. Coachen sa at dette var i grenseland raskt da det var fare for at muskelmassen vokste raskere enn det sener og ledd ville tåle. Han hadde 170 kg i benkpress og fortalte at da han trente på studio i Stavanger var det stadig ungdommer som kom og ville høre hvordan de kunne bli så sterke og ikke minst se så sterke ut som han. Da han fortalte at det hadde tatt 5-6 år var det ikke det de hadde sett for seg, de skulle gjerne bli slik i løpet av vinteren og til sommersesongen kom. Snarveien til ulovlige midler var ikke lang for en del av dem.

Jeg spilte fotball på Gjøvik-Lyn (ble kretsemestere i 1975 da vi slo Ham-Kam i finalen på Briskeby). Der spilte jeg sammen med en som var omtrent på min størrelse (den gang 178 cm og 65 kg). Noen år senere etter at han begynte med vektløfting var han 110 kg+ og en av Norges mer meritterte løftere. Vi snakket litt om hvor kraftig han var blitt på relativt kort tid.  Ble senere tatt for doping- noe han benektet: https://no.wikipedia.org/wiki/Stig_Øvrebø

Her er noen saker som er på Wikipedia om norske saker:  https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_dopingsaker_i_norsk_idrett

Det er også tatt en del Masters syklister de senere årene:

https://www.landevei.no/sykkelkultur/doping/raskeste-mann-i-masters-vm-tatt-for-doping

https://www.tb.no/sport/veteransyklist-arne-raaen-mistenkt-for-doping/s/5-60-46995

Og fra Birkensegmentet: https://www.dagbladet.no/sport/birken-syklist-tatt-for-a-smugle-doping/63051453

Så at det finnes er jeg ikke i tvil om, men tror at det heldigvis er meget sjelden i Norge.

 

Dette derimot er lov, ditt eget høydetelt hjemme mens du sover. Tenkte å leie det en måned før Birken i år.....eller ikke.

 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=301695449

Jeg har forresten aldri blitt testet i forbindelse med konkurranser. Men har en koffert fluu av fluor i garasjen.

 

 

 

Endret av Kaiost
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsP skrev (56 minutter siden):

Det ser jo ut som at dette var mer enn et breddearrangement. Alvaro Marza ble nr. 8 og har f.eks 17. plass i Menn Elite tempo i 2019(Castroviejo vant). Kanskje rittet er tilsvarende aktivt ritt/norgescup? Spekulering fra min side. Men det er jo virkelig ikke bra. Amatør-scenen i Portugal er jo og beryktet.

På Youtube-klippet man kan se her, ser det ut som et aktivt/elite ritt for meg: 

Edit:(Ser nå at feltet er en mix av Elite og Master)

Edit 2:( la merke til et interessant navn blandt dnf-ene. Usikker på om jeg vil ta det her. Er det dårlig gjort, tenker på ryktespredning?DNF kan jo skyldes andre ting enn frykt for dopingjegere)

https://www.bicycling.com/news/a60129331/riders-abandon-spanish-race-anti-doping/

Kan du linke oss til resultatlisten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt diskutert i tråden Anemi, antidoping og rene, raske ryttere.

Andreas skrev (På 9.8.2023 den 9.43):

Jeg har UFC(MMA) som guilty pleasure og sitter litt med inntrykket at de best betalte har midler til å kjøpe hjelp/rådgiving, slik at de kan kjøre syklusene sine så diskre/skjult som mulig. Dermed minimeres risikoen for å bli tatt. Vil tro at inntekt/kost/nytte/risiko-sammenhengene gjelder i alle idretter. Det er gjerne de uvitne, uforsiktige eller de som ikke har midler til diskre bruk, som blir tatt.

Det er ganske mange hull i dopingarbeid. Et ubehag eller en diagnose kan f.eks. gi muligheter til div. medikamenter. Litt rart mange toppidrettsutøvere har astma eller bruk for sterke steroidekremer.

Enkelte som blir tatt blir tatt kun pga. maskeringsproduktene, ikke selve medikamentet. På høyere nivå virker det som det å måle verdier over lengre tid er mer effektivt enn veldig sporadiske blodprøver hvor håpet er å oppdage et ulovlig stoff. En kan jo dra på treningsleir et litt bortgjemt sted, hvor dopingkontrollørene ikke er så aktive eller korrupte (ren spekulasjon).

Det er fint at mange er forsøkskaniner for oss aldrende mosjonister. TRT e.l. begynner på bli en ganske vanlig, gjerne hos eldre med midler eller kompetanse. Hvis det noen gang skulle bli aktuelt pga. helsemessige grunner, er det garantert lurere å få det gjennom spesialister, enn under disken på et lugubert gym. Sikkert smartere enn div. naturmedisin eller sportsremedier, som nevner at de kan booste testosteronet eller andre hormoner. Det negative er vel at det er no return, om en først starter på det. Muligens en retur, men den er sikkert ikke veldig behagelig. Letteste måten å få opp testosteronet, for mange, er vel egentlig å få vekk bilringen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske utøvere doper seg ikke. Føles ekstra godt når de slår konkurrenter som senere viser seg å være gjennomdopet så det synger.

/ ironi av 😜

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske hevder seg i jo bra i de fleste idretter. Når man vet at doping har sykt mye å si for prestasjonen (mer enn en formtopping noen gang kan gi), så synes jeg det er rimelig naivt å tro at dopingkukturen er særlig annerledes i Norge enn andre land. Sier ikke at norske er dopet, men det er antagelig ganske likt som i de fleste andre land.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En historie fra slutten av åttitallet her. En kompis studerte musikk. Var litt interessert i kroppsbygging (hadde anlegg for dette) og begynte å trene på en gym i Oslo som har samme navn som vår konge. Så gjorde han det bra på en sånn poseringskonkurranse. Treneren ble da veldig ivrig og mente han burde delta på høyere nivå. Han fikk da beskjed om å "ta noe greier". Kompisen min var aktiv i frelsesarmeen og syns ikke noe om dette. Så han ga seg 🙂

Man kan vel si at i noen idretter har man en annen moral selv i norge. Her hjelper den dopingdømte treneren norsk EM-utøver – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeplan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man dope seg kan det sikkert være lurt å gjøre det skikkelig og få foreskrevet noen resepter på andre legemidler som maskerer dopingbruken. Stikker vel fingeren i et vepsebol nå 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (På 8.3.2024 den 17.37):

den beste måten å booste testosteronnivået er å trene mer, spesielt knebøy med tungevekter.
blir aldri feil å ha en grei BMI, dvs som Anders Andreas sier - få vekk bilringen(e)

Det er en liten myte at tung vekttrening i seg selv øker testosteronnivået(ene) langvarig.

Bar Bend: Are Squats Really More “Anabolic” Than Other Exercises?

  • While heavy compound lifting does elevate certain anabolic hormones, these effects seem to dissipate within hours.
  • Squats are a fantastic exercise for building lower-body strength and muscle, but not because they drastically elevate your testosterone levels in any practical way. 

Skal sies at det tung vekttrening hjelper kanskje på testosteronnivået gjennom andre mekanismer; mer muskelmasse, kanskje mindre fett. De tingene som naturlig kan øke testosteronnivå og andre hormoner bittelitt er vel nok søvn, lite stress, vekttrening, balansert kosthold, lite alkohol. Egentlig en sunn livsstil.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Jeg mener at doping på profesjonelt nivå burde sidestilles med økonomisk svindel (og straffeforfulgt på samme måte) siden man hindrer de som som ikke jukser inntekter.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (49 minutter siden):

Interessant. Jeg mener at doping på profesjonelt nivå burde sidestilles med økonomisk svindel (og straffeforfulgt på samme måte) siden man hindrer de som som ikke jukser inntekter.

det var vel det som skjedde med Lance Armstrong, men ikke resten av feltet ?

på amatør nivå så er ofte bruk av dopingmidler både ett brudd på dopingbestemmelsene, smugling, ulovlig salg av ulovlige legemidler, kvakksalveri, salg og bruk av "legemidler" som faller innunder narkotika lovgivningen. potensielt så kan man belønnes med ett lengre opphold i nærmeste fengsel for å fuske seg til en plassering i Birken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (17 timer siden):

Det er en liten myte at tung vekttrening i seg selv øker testosteronnivået(ene) langvarig.

Bar Bend: Are Squats Really More “Anabolic” Than Other Exercises?

  • While heavy compound lifting does elevate certain anabolic hormones, these effects seem to dissipate within hours.
  • Squats are a fantastic exercise for building lower-body strength and muscle, but not because they drastically elevate your testosterone levels in any practical way. 

Skal sies at det tung vekttrening hjelper kanskje på testosteronnivået gjennom andre mekanismer; mer muskelmasse, kanskje mindre fett. De tingene som naturlig kan øke testosteronnivå og andre hormoner bittelitt er vel nok søvn, lite stress, vekttrening, balansert kosthold, lite alkohol. Egentlig en sunn livsstil.

okey
så her gjelder det å time styrketreningen føre lørdagskvelden, say no more

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...