Gå til innhold

Tailfin eller rumperakett


Anbefalte innlegg

@olelovold

Tenker du noe sånt som denne? Den er lett nok men det blir tyngre enn f.eks tailfin. Den slår tailfin på at det er raskere å åpne og har mye større makskapasitet. Det skal sies at jeg opplevde tubus'en som litt for smal til at det ble 100% stabilt. Men brukte den likevel på nortcape4000 i 22'.

trunkbag.jpg

Endret av Sun Flyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (20 timer siden):

Jeg har hatt denne i noen år nå. Veldig fornøyd. Det som er fint med den er jo at den både kan brukes med sidevesker (panniers) til pendling eller om man vil ha et mer tradisjonelt touring-oppsett, eller med pakkpose + voiléstraps når man skal på minimalistisk bikepacking og vekt/aero er prioritet. En slags trunk-bag kunne kanskje vært en gylden middelvei mellom aeroegenskaper og pakkemuligheter, vet noen om det finnes en slik som er lett nok til å brukes til bikepacking? 

 

 

Har du et bilde av pakkpose + voiléstrap-oppsettet du har brukt? Noen jungeltriks her du vil dele? Klipser du spenna på pakksekken rundt setepinne? To små bagger oppå hverandre, eller en diger aleine?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig @Sun Flyer, husker du kjørte det oppsettet der ja. Airy'n er jo bare 6,6 cm bred på "lasteplanet", så det kan fort bli litt ustabilt når man legger ting oppå. Ser Ortlieb har en trunk-bag med plast-klemme på undersiden (ala. barnesete), dette kunne nok løst stabilitetsproblemet, men dessverre funker den bare med bagasjebrett med minimum bredde på 8 cm, så den utgår.

Det må vel finnes en eller annen boutique bagmaker der ute i verden som har løst dette problemet? Håndsydd i Dyneema-fiber, til en obskøn pris...

@Jomar Henriksen her har du bilde av riggen i 2019, klar for denne turen. Såvidt jeg husker var pakkposen stabil og god bakpå der (skjønner ikke hva jeg tenkte med badeshortsen..) Videre erindrer jeg at det var sovepose, dunjakke og ullundertøy baki der, med teltet foran og liggeunderlaget i rammebagen.

6D088F20-D74D-4259-86D0-9A5397CD836A.JPG.1a10195030c325bd0955413e29c727b7.JPG

Endret av olelovold
  • Like 4
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 27.3.2024 den 9.47):

Jeg ble litt sur for at du gjorde meg oppmerksom på denne. Men så ble jeg glad igjen da den var på salg. 😄 

Og så ble jeg enda mer glad da jeg fikk den levert og monteringen var førsteklasses. Og vekta da, vekta! Som luft! Airy!

Det bildet Rosebike har på sidene sine yter produktet lite rettferdighet - det ser ut som det er gjenbrukt bilder av alu-utgaven, for titanversjonen har akkurat den matte, børstede looken man forventer. Gleder meg til Gjøvik-Oslo eller enda lenger ekspedisjoner nå.

 

Bestilte du fra rosebike? Hvor ble prisen  ferdig levert?

Ser de fortsatt har salg på den, men usikker på om det kommer toll og moms i tillegg eller om det er prisen i nettbutikken som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (15 timer siden):

Fikk ny trunkbag fra Ali. Den passer fint på tailfin's rack. 

IMG_20240423_201936.jpg

IMG_20240423_201925.jpg

 I utgangspunktet vil jeg avvise dette produktet på relgiøs overbevisning,  men var inne å så på nettsiden,  stemmer det at denne tar 35 liter med "ørene" ute? Så jo fryktelig fleksibel ut.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med antall liter på bikepackingbagger er jo stort sett skryt. Men jeg tuller ikke om jeg sier den tar dobbelt så mye som en aeropack. Hovedsaken er dog at den er mye raskere i bruk siden det er glidelåser i stedet for rull-opp greiene som man ellers ser. Skal bruke den noen dager og se hva jeg syns. Men den er veldig lik den gamle, bare litt lettere og påstått vanntett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (På 24.4.2024 den 12.17):

Det med antall liter på bikepackingbagger er jo stort sett skryt. Men jeg tuller ikke om jeg sier den tar dobbelt så mye som en aeropack. Hovedsaken er dog at den er mye raskere i bruk siden det er glidelåser i stedet for rull-opp greiene som man ellers ser. Skal bruke den noen dager og se hva jeg syns. Men den er veldig lik den gamle, bare litt lettere og påstått vanntett.

 

Er dette en sånn med sidelommer som rulles ut og ned?

Har (på din anbefaling av trunk bag) brukt en uten sidelommer og det har fungert godt så langt, men kjøpte nok en som var litt liten. Lurrer på om det med sidelommer kan være tingen når jeg skal ha med laptop og annet tjafs innimellom.

Hvordan er vekten på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingo skrev (4 timer siden):

Er dette en sånn med sidelommer som rulles ut og ned?

Har (på din anbefaling av trunk bag) brukt en uten sidelommer og det har fungert godt så langt, men kjøpte nok en som var litt liten. Lurrer på om det med sidelommer kan være tingen når jeg skal ha med laptop og annet tjafs innimellom.

Hvordan er vekten på den?

Ja, stemmer. Sidelommer som kan rulles ned. Og de er mye romsligere enn det ser ut som. Jeg har dessverre ikke vekt, men når jeg holder aeropacken til tailfin i en hånd og denne i den andre er jeg usikker på hvilken som er lettest.

Rettelse: Oppgitt vekt er 1057g. Jeg syns den virker lettere.

erfaringen etter å ha brukt den med tailfins rack er at det blir for ustabilt. Det gjelder helt sikkert også for tubus' superlette titanrack òg. Men jeg skal prøve å finne en løsning. Med et normalt, litt bredere bagasjebrett funker det bra.

Her er link til bag'en. Hard Shell Bicycle Trunk Bag Rear Saddle Pannier Bag for Mountain Bike Traveling Luggage Bag 35L Bike Rear Rack Bag for Travel - AliExpress

Endret av Sun Flyer
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (1 minutt siden):

Ja, stemmer. Sidelommer som kan rulles ned. Og de er mye romsligere enn det ser ut som. Jeg har dessverre ikke vekt, men når jeg holder aeropacken til tailfin i en hånd og denne i den andre er jeg usikker på hvilken som er lettest.

erfaringen etter å ha brukt den med tailfins rack er at det blir for ustabilt. Det gjelder helt sikkert også for tubus' superlette titanrack òg. Men jeg skal prøve å finne en løsning. Med et normalt, litt bredere bagasjebrett funker det bra.

Her er link til bag'en. Hard Shell Bicycle Trunk Bag Rear Saddle Pannier Bag for Mountain Bike Traveling Luggage Bag 35L Bike Rear Rack Bag for Travel - AliExpress

Jeg har biltema sitt universal-rack fra nitten pil og bue, så det er nok bredt nok. Hva endte det på med frakt og toll hvis jeg kan spørre?

Litt mer teknisk, havner de yttersidene på innsiden mellom den utrullbare sidevesken og sykkelen så de ikke svinger inn i hjulet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingo skrev (9 minutter siden):

Jeg har biltema sitt universal-rack fra nitten pil og bue, så det er nok bredt nok. Hva endte det på med frakt og toll hvis jeg kan spørre?

Litt mer teknisk, havner de yttersidene på innsiden mellom den utrullbare sidevesken og sykkelen så de ikke svinger inn i hjulet?

Jeg betalte 60 usd inkl frakt. Har ikke fått toll... Kanskje det kommer?

Lokket utenpå den utrullbare sidevesken er i et stivt materiale og det hindrer vesken i å bevege seg inn i hjulet. Det er også en strikk til å ha rundt, men ser ikke at den gjør så mye fra eller til. 

vesken.webp

Endret av Sun Flyer
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rått!!

Så lenge man har to stenger bakover burde det ikke være veldig stort problem å lage to avstivere feks av noe plastplate/kydex som strammer rundt røret og man kan tre stroppene gjennom for å få litt mer moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (På 26.3.2024 den 19.04):

Hvis du vil betale for det, kan jeg hvertfall anbefale rumperakett fra Arkel: Seatpacker 15L. Det å slippe mye av sidevagginga med rammeløsningen deres er gull verdt synes jeg.

+1

20220624_132031.jpg.611f6495ddcf597e43fb8ec9b83c2d98.jpg

Har brukt denne kanadiske vesken gjennom mange år på lange og korte eventyr på tre kontinenter på alt fra den jevneste landevei til ristende kjerrevei. Veldig fornøyd. Her fra Island i 2022.

Deilig at den er stabil (ingen vingling) og lydløs (ingen gnissing), at den på sekundet kan tas av og på det vesle stativet festet i setet, at den er vanntett, og at behovet for å investere i og montere tailfin eller liknende større bagasjestativ faller bort.

En helt annen opplevelse enn tradisjonelle setevesker som f.eks. Ortlieb Seatpack 16,5 L som @Sun Flyer ulykkeligvis måtte slite seg gjennom en hel verdensdel med uten stabiliseringsstroppen som må kjøpes separat. Alt den mannen må utholde.

Flere produsenter forsøker å løse utfordringen med vingling, eller sidevagging, som Revelate Designs med sin Spinelock-løsning som @Jomar Henriksen nevnte innledningsvis. Men oftest med forskjellige hylseløsninger. Topeak tilbyr også det vesle stativet Wishbone som er designet rundt deres Backloader, men som trolig vil fungere på mange vesker. Jeg har dog ikke sett noen løsninger som jeg har større tro på, særlig når man har en viss vekt i setevesken, enn Arkels.

Lang og komplisert historie, men alt tyder på at jeg kan tilby ny og ubrukt Arkel Seatpacker 15 L om tre-fire uker til en pris betydelig under hva man betaler ved bestilling fra Canada. Gi meg et ord om noen er interessert.

  • Like 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...