Gå til innhold

Tailfin eller rumperakett


Anbefalte innlegg

Hvis du vil betale for det, kan jeg hvertfall anbefale rumperakett fra Arkel: https://arkel.ca/collections/rear-bags/products/seatpacker-seat-bag-hanger-kit-15l Det å slippe mye av sidevagginga med rammeløsningen deres er gull verdt synes jeg.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (7 minutter siden):

Får jeg plass til en sånn sexy tailfinbag oppå den? Ønsker så langt som råd er å unngå sidevesker.

Skal du ha tailfin så kjøper du deres opplegg komplett. 

Dette er min mest praktiske veske. Den er bedre enn tailfin'en. Men dessverre blir det endel tyngre. Jeg har brukt den med et sånt tubusrack. Litt ustabilt, men trikset det til på et vis på North Cape 4000 i 2022.

IMG_20240320_150336_128.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanskelig å finne et enklere og bedre system enn Tailfin. Utfordringen er prisen. En av fordelen er akseltypene, slik at en kan bruke systemet på f.eks. landeveissykkel. En annen er at det er lett å ta av. Venner en seg til panniers, er det et dråg å gå tilbake til bikepackingmikkmakket(jaja, biketouring vs bikepacking, snobs). Min kamerat som har Carbon Tailfin, har nevnt at han ikke synes innfestningen er særlig solid. Dog, han har syklet mye med det i 5ish år, og jeg har selv syklet bak han på skikkelig hompetitten vei, uten at panniersene har løsnet. Så festemekanismen er nok bedre enn er man tror. Nå syklet vel @torhovland Atlas Mountain Race med AeroPack uten panniers, og det fungerte vel godt (om jeg ikke har glemt noe).

Skal en ha med top bag og panniers blir det rundt kr 7 000 - 8 000, alt ettersom hvilken modell en velger. Litt usikker om prisen som oppgis er med eller uten mva. Synes å huske det var med.

All our prices include sales VAT, you will not be liable for any charges at the border. If you do incur import tax charges when you receive your package we will reimburse you for this cost. Please send proof of payment and receipts of charges to customs@tailfin.cc.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (1 time siden):

Får jeg plass til en sånn sexy tailfinbag oppå den? Ønsker så langt som råd er å unngå sidevesker.

Jeg har en sånn, men ikke fått testa den enda. Planen er å ha telt+underlag oppå racken og ingenting på sidene. Den er litt smal, så jeg tenker jeg må kanskje ha noe stag hvis jeg skal ha litt ekstra plass på sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av tailfin kjøpte jeg rack med den avtagbare ap rack top pack. Dette fordi det er upraktisk å dra av hele greiene når jeg bruker den i hverdagen. Grunnen til kjøpet var selvfølgelig at jeg vil bruke karbonsykkelen ved noen anledninger. Da var det enten seteveske eller tailfin'en. Jeg er glad i den, men uansett er den gule vesken et hakk mer praktisk. 

IMG_20240221_144019_931.jpg

Endret av Sun Flyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som imponerte meg mest med AeroPack i Atlas var kor eksepsjonelt stabilt det var. Utover at sykkelen var tyngre merka eg ingenting til at den var der, sjølv i dei mest steinete unnabakkane. Eg valde AeroPack over avtagbar veske nettopp for at det skulle vere maks stabilt. Men eg tvilar ikkje på at den avtagbare veska fungerer bra også.

Så til terrengsykkel er i alle fall AeroPack suverent. Til asfalt og fine grusvegar fungerer vel det meste.

Det andre eg likar med AeroPack er kor enkelt det er å grave fram ting frå den. Mykje enklare enn å stappe ting inn og ut av ei seteveske.

Det eg likar minst er at dei lyg på volumet, og at den ikkje likar å bli pakka smekkfull. Reimene blir ikkje liggande solid på om veska bular ut på midten.

Det eg likar nest minst er at du må kjøpe Extended Seat Post Connector separat, når det er denne som skulle ha vore med som standard.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (15 timer siden):

Eller en sånn en i titan hvis man vil bruke litt ekstra, eller i alu for halve prisen ca.

https://www.rosebikes.de/tubus-airy-gepaecktraeger-193893?article_size=6075&product_shape=1872

Jeg ble litt sur for at du gjorde meg oppmerksom på denne. Men så ble jeg glad igjen da den var på salg. 😄 

Og så ble jeg enda mer glad da jeg fikk den levert og monteringen var førsteklasses. Og vekta da, vekta! Som luft! Airy!

Det bildet Rosebike har på sidene sine yter produktet lite rettferdighet - det ser ut som det er gjenbrukt bilder av alu-utgaven, for titanversjonen har akkurat den matte, børstede looken man forventer. Gleder meg til Gjøvik-Oslo eller enda lenger ekspedisjoner nå.

 

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (18 timer siden):

Jeg har en sånn, men ikke fått testa den enda. Planen er å ha telt+underlag oppå racken og ingenting på sidene. Den er litt smal, så jeg tenker jeg må kanskje ha noe stag hvis jeg skal ha litt ekstra plass på sidene.

Tenkte også litt på dette. Har en Tubus Evo Fly jeg kjøpte på finn ifjor, men har ennå ikke landa på hvordan den skal brukes. Tenker litt som deg at en enslig, faststroppa"pølse" oppå kan fungere bra.

Sidevesker ser kjekt ut, men da må det bli noen små, type 12l x 2. Ikke de svære til Ortlieb. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sveinung1 skrev (På 5.4.2024 den 11.37):

Nyheter fra Tailfin 

https://www.tailfin.cc/product/frame-bags/frame-bags/?v=c2f3f489a005

De gjør som vanlig ting ekstra grundig,  og priser det der etter.  En kan skrive ut mal for de forskjellige rammeveskene,  i målestokk; om noen vil ha noen sånne sirlig montert sammen, og klippet ut men i feil målestokk,  så gi en lyd😎

Juks med sånn mal 😇

En må som meg på sin 3 rammeveske før en er fornøyd. Siste var riktig nok Apidura fra 12 til 14 liter. Fant ut at jeg hadde plass til 14 også var det en som ikke hadde plass til 14 og ønsket 12. Dermed laget vi en bytte deal. 🤩 Mest mulig i rammevesken 👍

Litt mer seriøst så er min erfaring at det er først under praktisk bruk over en periode at en finner de optimale personlige løsningene.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (På 26.3.2024 den 17.37):

En god rumperakett er ikke gratis, så hvorfor ikke gå for en Tailfin? Er det noe jeg ikke har fått med meg når jeg vurderer å ikke kjøpe en Revelate design rumperakett men heller en tailfin i alu?

Du vil helt sikkert ha tailfin, men må bare si at spinelock løsningen fra Relevate design ville jeg gjerne sett på en hylse istedenfor integrert bag.

Prinsippet ser jo veldig smart ut, men det er veldig kurrant å bare klipse bag ut og dra med seg inn på jobb eller i telt etc.

Avsporing over

Endret av Soeder
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (På 5.4.2024 den 11.37):

Nyheter fra Tailfin 

https://www.tailfin.cc/product/frame-bags/frame-bags/?v=c2f3f489a005

De gjør som vanlig ting ekstra grundig,  og priser det der etter.  En kan skrive ut mal for de forskjellige rammeveskene,  i målestokk; om noen vil ha noen sånne sirlig montert sammen, og klippet ut men i feil målestokk,  så gi en lyd😎

Rammevesken ble ganske så perfekt 👍

20240417_193945.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 26.3.2024 den 17.58):

Eller en sånn en i titan hvis man vil bruke litt ekstra, eller i alu for halve prisen ca.

https://www.rosebikes.de/tubus-airy-gepaecktraeger-193893?article_size=6075&product_shape=1872

Jeg har hatt denne i noen år nå. Veldig fornøyd. Det som er fint med den er jo at den både kan brukes med sidevesker (panniers) til pendling eller om man vil ha et mer tradisjonelt touring-oppsett, eller med pakkpose + voiléstraps når man skal på minimalistisk bikepacking og vekt/aero er prioritet. En slags trunk-bag kunne kanskje vært en gylden middelvei mellom aeroegenskaper og pakkemuligheter, vet noen om det finnes en slik som er lett nok til å brukes til bikepacking? 

 

Skjermbilde2024-04-18kl_13_51_43.png.45f4c6d4b7fdee2cdd9aa27a0868a384.png

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...