Gå til innhold

Størrelse leiebil og sykkelbag(er)


Anbefalte innlegg

Hvor liten leiebil kan man komme unna med og fremdeles få inn to sykkelbager type Evoc? Samt to voksne og to ekstra bager. Vi er litt bundet til leiebilfirma (SiXT) pga åpningstider ved ankomst i Barcelona og prøver å spare litt penger (for SiXT er dyrt). Vil f.eks en Peugeot 308 fungere?

Evt noen som har tips til nattåpen bilutleie ved sen ankomst i Barcelona? Vi lander ca 23, og alle utleiefirmaene utenom SiXT stenger 24. Det kan vel bli litt knapt?

Og er det noen som har erfaring med å booke leiebil gjennom Norwegian?

Endret av Molly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (1 minutt siden):

Har ikke de andre firmaene nøkkelboks/automat man kan hente fra? Har dog ikke undersøkt det i utlandet, men så at Hertz i Oslo et sted hadde automat for henting av nøkkel. 

Får det ikke opp som alternativ når vi legger inn hentetidspunkt, så jeg tviler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du garantert å få akkurat den bilmodellen du bestiller?

Jeg bestilte en Skoda Octavia, vi var 4 stykker som kom fra ferie og hadde en del bagasje. Avis kom drassende med en Audi A3 sedan. Det ble knapt med plass når vi kjøret fra Barcelona og inn i Frankrike for å se TdF... A3 var i samme prisgruppe som Ocatvia, så da hadde de sitt på det tørre. Vi fikk tilbud om en BMW i stedet, men der var bagasjerommet mindre.

Jeg ville ha sjekket med utleieselskapet at de faktisk har inne den modellen du har bestilt.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg haiket fra flyplassen med en kompis som hadde fått leid en Fiat Panda. Det funket, med to sykkelbager, vanlige bagasje og to menn på i underkant av to meter, selv om det ble bittelitt trangt. Men jeg har aldri på alle mine sykkelreiser brydd meg om å booke noe annet enn den billigste bilen og det har alltid funket, og ville ha funket selv om vi hadde vært to.

Noen ganger har man flaks og blir oppgradert til noe større. Som f eks når jeg booket liten bil og endte opp med en Ford Mondeo med et hav av bagasjerom. Og så lurer man seg selv noen ganger. Som da jeg, uten sykkel, skulle leie Golf-størrelse bil for å handle en god del møbler, madrass mm på IKEA i Italia. De sa «vi har ingen bil i den størrelsen du har booket. Men du kan få en Chrysler Sebring cabriolet isteden». Jeg takket selvfølgelig ja og innså etterpå at den var ganske teit i smale, bratte, italienske smug i tillegg til at man måtte ha taket på for å ha noe som helst bagasjerom.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (10 timer siden):

Er du garantert å få akkurat den bilmodellen du bestiller?

Jeg bestilte en Skoda Octavia, vi var 4 stykker som kom fra ferie og hadde en del bagasje. Avis kom drassende med en Audi A3 sedan. Det ble knapt med plass når vi kjøret fra Barcelona og inn i Frankrike for å se TdF... A3 var i samme prisgruppe som Ocatvia, så da hadde de sitt på det tørre. Vi fikk tilbud om en BMW i stedet, men der var bagasjerommet mindre.

Jeg ville ha sjekket med utleieselskapet at de faktisk har inne den modellen du har bestilt.

Minne fra et bryllup i Tyskland i 2006 eller noe:
Vi skulle hente ut en leiebil for å frakte brudeparet mellom lokasjoner på dagen, møtte opp grytidlig på morran med brudgommen og en venn. Hadde booket en C-klasse, men det var jo seff tomt. Så da kunne den snille ansatte tilby oss en grå A-klasse....... Brudgommen som er en litt spak type takket ja, men da steppet vår felles venn inn med brysk stemme. Sjefen ble tilkalt og vi fikk en nydelig svart S-klasse til samme pris og sikret med det at bryllupet ikke ble avlyst før det startet.

Ikke noe å vedde livet på, men kanskje verdt å dra bryllups(reise)kortet eller noe hvis de ikke stiller med avtalt bil 😄

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen konkrete tips men vekker minner fra første tur til Firenze. Vi skulle leie bil og sjekket priser inne hos Avis da jeg overhørte en velvoksen amerikaner bestille en mid-size. Damen bak skranken bekreftet at det skulle være god plass til fem voksne i en slik og jeg vurderte seriøst å bare henge rundt for å se på når 5 velvoksne amerikanere skulle klemme seg inn i en Golf 😄

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly skrev (18 timer siden):

Hvor liten leiebil kan man komme unna med og fremdeles få inn to sykkelbager type Evoc? Samt to voksne og to ekstra bager. Vi er litt bundet til leiebilfirma (SiXT) pga åpningstider ved ankomst i Barcelona og prøver å spare litt penger (for SiXT er dyrt). Vil f.eks en Peugeot 308 fungere?

Evt noen som har tips til nattåpen bilutleie ved sen ankomst i Barcelona? Vi lander ca 23, og alle utleiefirmaene utenom SiXT stenger 24. Det kan vel bli litt knapt?

Og er det noen som har erfaring med å booke leiebil gjennom Norwegian?

Det ser ut som Goldcar har åpnet døgnet rundt. Pleier å være rundt 15-30 € i tillegg for å hente bil på natten.

Har aldri leid av de selv, men de er en av mange "mindre" selskapene som har eksistert lenge.

Endret av Plankepetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det har blitt bedre, men når jeg jeg reiste mye med sykkel så synes jeg ofte bilen man fikk var hakket mindre egnet enn den man hadde bestilt. Så hvis man tenker det akkurat går så går det ofte ikke. Henter man sent kan du være sikker på at personen bak kassa er lei og sjefen har gått hjem så alt er vanskelig. 😛 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly skrev (19 timer siden):

Hvor liten leiebil kan man komme unna med og fremdeles få inn to sykkelbager type Evoc? Samt to voksne og to ekstra bager. Vi er litt bundet til leiebilfirma (SiXT) pga åpningstider ved ankomst i Barcelona og prøver å spare litt penger (for SiXT er dyrt). Vil f.eks en Peugeot 308 fungere?

Evt noen som har tips til nattåpen bilutleie ved sen ankomst i Barcelona? Vi lander ca 23, og alle utleiefirmaene utenom SiXT stenger 24. Det kan vel bli litt knapt?

Og er det noen som har erfaring med å booke leiebil gjennom Norwegian?

Ramlet over denne nettsiden. Så ut til å stå noen tips der om bilutleie rundt togstasjon osv. Men kan ingen ting om det:

Car Rentals in Barcelona from $7/day - Search for Rental Cars on KAYAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved leie av bil på flyplassen i Barcelona er det faktisk det eneste stedet jeg har fått nøyaktig den modellen bil jeg hadde bestilt (via Europcar).
Mindre morsomt at den Polo-en viste seg å ha kun en 1.0 liters motor, og måtte piskes opp i fart på alle påkjøringsramper med 2 voksne + 2 barn i bilen, og slet tungt i bakkene fra Sitges og opp til feriehuset. Hadde bilen i to uker, og den endte opp med å bruke mer bensin på mila enn vår 2.5 liters Subaru Outback, not kidding.

Feriehuset hadde terrengsykler til disposisjon så vi hadde planlagt nesten daglige sykkelturer,  men det ble bare to turer på de to ukene pga. mye gneldrende bikkjer som vi var særdeles skeptiske til. Riktig var det bare to ganger bikkjene viste seg å være løse og kom løpende ut fra gårdsplassen etter oss, men såpass utrivelig uansett at vi ikke turte mer sykling.

Ellers har jeg leid bil mange ganger på Gatwick og Stanstead og div. steder i UK, og aldri endt opp med å få den bilmodellen som ble bestilt. Stort sett har jeg endt opp med å få noe bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går nok for SiXT og klassen som gir en Peugeot 308-ish bil.  Vi lander såpass seint at vi vil unngå mest mulig pes. Fant denne fiffige siden som angir hvor mange rigide sykkelbokser man får inn i diverse biler. Med mykere bager overlever vi nok det meste 😉

https://www.bikebox-online.co.uk/useful-information/bike-travel-guides/car-guide/

Noen som vet om man blir mektig upopulær ved å drasse med seg sykkelbag på metroen i Barcelona? Eller bør man ordne taxi først som sist? Skal ha none dager i Barcelona by på slutten av turen, og tenkte å levere leiebilen på flyplassen og ta med syklene "til fots" (orker ikke å styre med kjøring/parkeing i sentrum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly skrev (På 8.4.2024 den 20.30):

Hvor liten leiebil kan man komme unna med og fremdeles få inn to sykkelbager type Evoc? Samt to voksne og to ekstra bager. Vi er litt bundet til leiebilfirma (SiXT) pga åpningstider ved ankomst i Barcelona og prøver å spare litt penger (for SiXT er dyrt). Vil f.eks en Peugeot 308 fungere?

Evt noen som har tips til nattåpen bilutleie ved sen ankomst i Barcelona? Vi lander ca 23, og alle utleiefirmaene utenom SiXT stenger 24. Det kan vel bli litt knapt?

Og er det noen som har erfaring med å booke leiebil gjennom Norwegian?

Har vært gjennom akkurat den tralten der ja. Hadde leiebil fra Sixt, landet dritseint med to barn og 2 sykkelbagger med 1 fulldemper, 1 hardtail, en 20" sykkel og 1 feva star sete, to oppblåsbare bilstoler (ikke spør) og ca 35 grader varme i parkeringsbygget, der en stakkar i skranken til Sixt satt og skulle håndtere en endeløs rekke av kunder som veltet ut av de siste flightene med trøtte nordmenn og tyskere. Heldigvis tok den svette og slitne mannen et blikk på vårt lass bestående av 3 bagasjetraller, og skjønte at det ikke var snakk om å tilby mindre bil enn det som var bestilt.

Etter ca en halvtimes bil-tetris rullet vi ut. Gjennomvåt av svette og med barn som ikke ville sove i bilen.

Evoc baggene er fine i form av at de er ganske korte - slik at de kan passe på tvers  så lenge bilen har bredde nok. Med en gang du ikke får plass på tvers, så blir det verre. Vi hadde en Evoc og en billig-bag som var mye lengre..

 

 

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly skrev (1 time siden):

Vi går nok for SiXT og klassen som gir en Peugeot 308-ish bil.  Vi lander såpass seint at vi vil unngå mest mulig pes. Fant denne fiffige siden som angir hvor mange rigide sykkelbokser man får inn i diverse biler. Med mykere bager overlever vi nok det meste 😉

https://www.bikebox-online.co.uk/useful-information/bike-travel-guides/car-guide/

Noen som vet om man blir mektig upopulær ved å drasse med seg sykkelbag på metroen i Barcelona? Eller bør man ordne taxi først som sist? Skal ha none dager i Barcelona by på slutten av turen, og tenkte å levere leiebilen på flyplassen og ta med syklene "til fots" (orker ikke å styre med kjøring/parkeing i sentrum)

Kan ikke tenke meg at det er noe problem med sykkelkoffert på metroen i BCN. God plass i vognene der, men sikkert litt trangt i morgenrushet. 
Har også hatt suksess med Panda som Dan beskriver, mens 508 stasjonsvogn er et sikrere kort som ofte også er ganske billig, evt Ford Focus Stasjonsvogn. 
De siste gangene jeg har vært i Italia har jeg leid Jeep Renegade. Den er bygget av Fiat og er rimelig rustikk, men har super takhøyde og god plass. Ofte ganske billig i syd-Europa. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide bil i Barcelona nå sist høst. Leide da (via Norwegian) hos Hertz og stasjonvogn ala Seat Estate, og det var også det vi fikk. En middels stor stasjonsvogn, men god plass til 2 sykkelkofferter og 2 vanlige kofferter. Ok pris (2200). Problemet var at vi også hadde sent fly ale trådstarter, dvs vi skulle lande 23 ishtiden. Men selvsagt var flyet skikkelig forsinket fra Gardemoen (dvs flyet vi tok hadde vel også kommet fra Barcelona og forsinkelsen lå da på flyturen før oss). Resultatet ble okke som at vi var ikke ute av ankomsthallen før 24 og ikke noen bil/nøkler til oss. Mulig valg nøkler i nøkkelboks hadde vært løsningen da, vurderte det også men ble fortalt i forkant at når en leier bil fra annen selger (her Norwegian) en direkte fra Hertz så har det vært problem med dette og at er noen barnesykdommer med opplegget (jeg ringte Hertz i Norge i forkant og det var de som fortalte det). Vi endte med å tilbringe natten på flyplassen, sammen med psykotisk "lokal"  fyr som gikk i rundt og skulet på oss og bablet i vei, vi var to så hadde nok tatt han hvis vi måtte. Men kl 07 var vi i bilen og rakk turen vi hadde planlagt i Girona med god margin selv om det ble så som så med søvn. Ellers godt fornøyd med leiebil, levering og pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (47 minutter siden):

Leide bil i Barcelona nå sist høst. Leide da (via Norwegian) hos Hertz og stasjonvogn ala Seat Estate, og det var også det vi fikk. En middels stor stasjonsvogn, men god plass til 2 sykkelkofferter og 2 vanlige kofferter. Ok pris (2200). Problemet var at vi også hadde sent fly ale trådstarter, dvs vi skulle lande 23 ishtiden. Men selvsagt var flyet skikkelig forsinket fra Gardemoen (dvs flyet vi tok hadde vel også kommet fra Barcelona og forsinkelsen lå da på flyturen før oss). Resultatet ble okke som at vi var ikke ute av ankomsthallen før 24 og ikke noen bil/nøkler til oss. Mulig valg nøkler i nøkkelboks hadde vært løsningen da, vurderte det også men ble fortalt i forkant at når en leier bil fra annen selger (her Norwegian) en direkte fra Hertz så har det vært problem med dette og at er noen barnesykdommer med opplegget (jeg ringte Hertz i Norge i forkant og det var de som fortalte det). Vi endte med å tilbringe natten på flyplassen, sammen med psykotisk "lokal"  fyr som gikk i rundt og skulet på oss og bablet i vei, vi var to så hadde nok tatt han hvis vi måtte. Men kl 07 var vi i bilen og rakk turen vi hadde planlagt i Girona med god margin selv om det ble så som så med søvn. Ellers godt fornøyd med leiebil, levering og pris. 

Derfor SiXT som har døgnåpent, vil helst ha minst mulig å gjøre med de lokale originalene 😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...