Gå til innhold

Slow cooker til kjedevoksing


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg på kjedevoksing igjen da jeg har kjøpt Silca Strip Chip og deres voks.

Hva slags slow cooker bruker folk? Ser temperaturen skal ligge på ca 125°C og det er litt lite info på de billige variantene jeg har sett på. Er det andre ting man kan bruke? Jeg har en riskoker (ubrukt 15 år gammel julegave), men så vidt jeg har googlet meg frem til er det ikke optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

125grader hørtes mye høyere ut enn det jeg har sett. Trodde Silca lå på ca 80grader?

Jeg har en billig damevoks-koker fra Normal som kosta 200kr og nok er litt liten (må brette sammen kjedet ganske greit). Ville nok ikke kjøpt den en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kjele i kjele løsning, dvs setter kjelen med voks i en kjele med vann.
Voksen begynner å bli flytende rundt seksti grader og blir lettflytende når vannet koker. Hvis voksen blir for varm kan den begynne å dampe og det vil du ikke pga brannfare.

125°C synes jeg høres mye ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STRIPCHIP STEPS

 

Add 400g of Secret Chain Blend to your Chain Waxing System.

Add one StripChip and turn to 125C

Remove a chain from factory packaging

Loop the Chain Coupler through every 8th outer link

Dip the chain and agitate. Then let sit for 10 minutes

Drop the temperature to 75C

When the temperature reaches 75, remove the chain and hang to cool

Install and go for a ride

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to. 

En slow cooker med keramisk innerkjele. Den er treg og bruker veldig lang tid på å bli varm. Den har flere 4-5 varmeinnstillinger så går an å finne en som gir rett temp men brukes sjelden fordi den er så treg. Kan dog skrues på midttrinn og forlates i en halvtime, og komme tilbake til perfekt temp. 

Bruker med en riskoker med tynn innerkjele i alu. Den har to varmeinnstillinger. Lar den stå på høy i et lite minutt før jeg switcher den over på lav. Da holder den voksen på fin temp rundt 100grader. Bruker å plugge den ut og vente litt så dropper temp fort mot ~75grader der jeg bruker å ta ut kjedene. 

Begge kjøpt på finn til en hundrings. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt copypaste fra nettet:

Smeltepunktet for parafinvoks ligger i området 50–60 °C.
Parafin har kokeområdet 180–250 °C og er mindre flyktig og brannfarlig enn bensin

https://snl.no/parafin

Hvilket da tilsier at temperaturer rundt 100-125°C er greit.

Kjele i kjele løsningen blir da en sikkerhet mot at voksen blir varmere enn 100°C, sålenge vannet koker holder det sannsynligvis 100°C som bør være en grei temperatur for voksen. For de som holder på på kjøkkenet så kan det uansett være greit med en avtrekksvifte - ikke ventilator.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Strip Chipen som skal ha høy temperatur. Skal du ikke bruke denne for å rense med, behøver du ikke noe som går så høyt i temperatur. 

For egen del venter jeg på at Silcas egen skal komme på lager igjen, da jeg har planer om å bruke Strip Chip.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne slow cookeren hos Jula, da jeg mener en gang å ha lest at i overkant av 90°C var perfekt for voksing, og denne kan stilles inn på 93°C.

Men, så er det sånn at jeg enda ikke har fått somlet meg til å prøve da, så jeg kan dessverre ikke si så mye om hvor bra eller dårlig den er....

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den samme da den var på tilbud til 199,-. Den er ganske treig, men det går fint med litt planlegging. 

Tipper den hadde funket bedre hvis jeg hadde lest på pakken til Molten Speedwax at det holder med en puck om gangen istedenfor å slenge oppi begge to. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inge skrev (1 time siden):

Den er ganske treig, men det går fint med litt planlegging.

En hack er å sette på High i starten, og følge med på tempen om man har et termometer. Da trekker den ca. 200W. Low trekker 123W ifølge min Fibaro-stikkontakt. Raskt går det ikke uansett, men det er vel derfor det hele slowcooker..🥁

Hilsen mann 40, som har brukt kvelden på å se på en kjele med voks, i et vannbad, i en slowcooker. Jevnlig temp. sjekk.

  • Like 1
  • Haha 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...somsagt , slow cooker er slow. 

Riskoker er mye kjappere om man vil slippe å vente på at denne keramiske innerkjelen skal bli varm. Opplever også at riskokeren jeg bruker varmer opp jevnere siden den varmer hele bunnen av kjelen, mens slow cooker varmer hovedsaklig litt opp på sidekantene. 

Uten å ha testet denne typen, så vil jeg tro den er verdt 50kr ekstra iforhold til foreslåtte slowcooker fra jula: https://www.power.no/kjoekkenmaskiner/kjoekkenapparater/riskoker/senz-serc18wh-18l-riskoker/p-506248/ 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (15 minutter siden):

Helt fint?! 😵

Tar 4-5min med riskokern min... 

Hehe, helt fint = ikke optimalt, men heller ikke noe problem 😉 Får gjort jobben, og det er jo ikke noe jeg bruker så ofte at jeg ikke klarer å planlegge inn den ventetida. Skulle jeg begynt med dette nå ville jeg nok fort ha gått for riskokeren du har funnet, men den gang jeg kjøpte min var det den som var stor nok, billig nok og på lager i nærheten

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den fra jula som magnoos linker til. Kjører på 3. året nå. 
Etter koking henger kjedet på en stang rett oven for kjelen slik at den drypper av seg ned i kjelen. Lite søl og kjap håndtering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...