Gå til innhold

Oslo - vår og opprydning av stier


Anbefalte innlegg

Nå som våren for alvor har kommet og alle kommer seg ut i skogen så er det også på tide å bidra til litt vedlikehold av sti rundt i Oslo (men sikkert også andre steder).

En vårklassiker er jo alle trær som har veltet over stiene, og de fleste tar man lett om man har f.eks. en https://www.fjellsport.no/merker/silky/silky-bigboy-foldesag-36 i sekken.

Å finne en passelig stokk og åpne drenering av sølepytter er også en lavterskel-aktivitet alle kan bidra med.

Jeg tenker denne tråden kan fylles av bilder der vi viser fram alle små ting vi gjør nå på vårparten for å rydde stiene vi er så glade i 🙂 

Så er det de skikkelig store trærne som krever både motorsag og litt kunnskap.

Slik ser det ut ved Pioneren/Kosteskaftbrua (eller den het ihvertfall det før den ble bygd opp på nytt) og krever mer enn hva jeg kan ta på meg:

20240415_185546.jpg.8a0c195f3225e78926a6bfc1ceba1313.jpg

(Jeg syklet uten sekk/sag i går, så fikk ikke tatt noen bilder av avsagde trær, men det kommer nok etter neste tur 😉 )

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Ryobi 18v motorsag som er fint til sånt, går oppi en normal dagstursekk, bråker ikke men klarer fint medium store jobber. 

Tenkte ta en tur opp rundt Voksenkollen på noen av stiene der hvor det typisk ligger trær da typ ingen går der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silky Big Boy 2000 er knall. Har en slik og kappet ganske tykke trær med den. Dog, det krever litt planlegging når trær er endel er tykkere enn sagen er lang. Viktig å sage på en trygg måte så en ikke får et tre i ansiktet, eller over seg. Selv mindre trær kan veie mye. Vindfall kan ha endel spenning i seg, så smart å se hvor tyngekraften presser. Er det store trær, sier enkelte at det er livsfarlig, dog begrenset hva slags trær en kan gi seg ut på, med noe en får med seg i en sekk.

Skogskurs har en video, som sikkert er overkill for de fleste, men grei kunnskap:

Fra Silky-siden.

ksi635636_003.jpg

Til store trær kan en vel i Oslo melde det til DNT eller BYM. Det er vel DNT som drifter sine stier. Løvenskiold drifter vel kun veiene.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smårydding rundt Vettakollen og lengre nord. Makita 18V gjør jobben til en lek. Sjelden BYM beveger seg på ‘mine’ stier 😉. Om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men de burde uansett takke meg.IMG_7218.jpeg.0a4544ce5d013f7ecafa0c7b859c9202.jpeg

 

 

  • Like 5
  • Thanks 2

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (26 minutter siden):

Smårydding rundt Vettakollen og lengre nord. Makita 18V gjør jobben til en lek. Sjelden BYM beveger seg på ‘mine’ stier 😉. Om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men de burde uansett takke meg.IMG_7218.jpeg.0a4544ce5d013f7ecafa0c7b859c9202.jpeg

 

 

 

Strengt tatt skal man vel få lov av grunneier før man i det hele tatt bruker sag (mulig liten håndsag er lov). Motorsag på annens grunn er ikke innafor uten tillatelse fra grunneier.

https://nots.no/hva-kan-du-selv-gjore-med-favorittstien-din/ (fant ikke selve lovteksten i farten, men regelen som også skogeierforbundet nevner er at vindfallstrær er grunneiers eiendom, som jo gir mening)

 

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg kun kommentere for her jeg bor; Oslo. Jeg hadde en fast rute jeg løp/syklet fra Hammeren-Rottungen (Sagåsveien-Gamle Nordmarksvei-Bygata), hvor det var litt stor vindfall endel steder. Det var såpass at det hadde dannet seg stier(av syklister og fotfolk) rundt, og det virket som ingen ville rydde opp. Tok kontakt med Løvenskiold, som høflig informerte meg om at hvis det var blåmerket sti, så var det DNT sine ryddegrupper som hadde ansvaret for å rydde disse.

DNT Oslo svarte meg at om det var håndterlig for meg, var det greit at jeg fjernet vindfallet. De sa det var fint om jeg fjernet hele stokken, gjerne vekk fra stien og litt ut i skogen, slik at det så pent ut etterpå. Fikk beskjed om at det kunne godt gjøres andre steder, så lenge en gjorde det på en pen måte. Fikk også beskjed om at en ikke måtte gjøre det i naturreservater, da der gjaldt andre regler. Hvis det var uhåndterlig for meg, hadde de egne ryddegrupper, men at det kunne ta litt tid. Ryddegruppene er vel kun frivillige.

I Maridalen(Oslo) er det ikke så vanskelig med grunneiere, da det er vel hovedsakelig Løvenskiold og Oslo Kommune. Mao. lett å vite hvor en skal spørre, og de svarer ganske raskt. Det er kanskje noen andre skogseiere i området jeg ikke vet om. Andre steder er det kanskje litt mer utfordrende, men en kan jo anta at hvis det er (blå)merkede stier, at det kanskje er noe relatert til DNT. (DNTs merkede stier og ruter).

Min lille oppsummering er at i området jeg frekventerer(Maridalen) må en rydde kun det som er håndterlig, og at det ser fint ut etterpå. Min egen tanke er at det er mer fornuftig å la slitasjen skje i den originale stien, og ikke 9 forskjellige stier rundt et hinder/vindfall. Er man usikker, er det greit å spørre eller be ryddegrupper ta jobben. Sistnevnte er nok trent og har erfaring med vindfall.

Det sagt, jeg er ganske mye ute i marka, og jeg hadde blitt overrasket om noen oppdager at man sager vindfall. Enda mer overrasket om noen gir en kjeft for det. Jeg vil tro de fleste vil gi honnør når de slipper å gå over eller bøye seg under trær som kanskje har avknekte greiner som kan punktere hud og klær. Dog, viktig at det ser pent ut. For DNT sin del vil det kanskje gjøre at ryddegruppene kan fokusere mer på større vindfall. Og det er det jo ganske mye av for tiden.

Greit å tenke på at større vindfall, som ligger over litt sårbare stier, si stier langs skrenter, kan får skader om en kapper litt ugjennomtenkt. Et veltet tre av litt dimensjon har ganske mye krefter som presser, og lager fort større merker i skrenten. Da er det kanskje fornuftig å legge ned noen stokker som beskytter stien/skrenten. Er det f.eks. rotvelt, er det greit å tenke seg om 10 ganger, og kanskje be en ryddegruppe ta seg av det. Det er ikke umulig å gjøre selv, men greit å vite hva en gjør, og kanskje ikke gjøre det med lavt blodsukker etter 3 timer på sti. Selv har jeg ryddet vindfall i starten av turene, når jeg vet jeg tar litt mer rasjonelle valg. Det er jo ganske tungt å rydde sti, selv med en Big Boy 2000.

  • Like 10

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (17 timer siden):

De sa det var fint om jeg fjernet hele stokken, gjerne vekk fra stien og litt ut i skogen, slik at det så pent ut etterpå. Fikk beskjed om at det kunne godt gjøres andre steder, så lenge en gjorde det på en pen måte.

Det er et nokså vanlig latskapsprosjektet å lage det som kalles "kanoner" som står igjen som lysende middagstallerkener inn i stien. Det ser ikke bra ut, og har litt skadepotensiale om noen kommer i god hastighet rett inn. Vekk og ut til siden med alt! Om du ikke orker, så kapp stokken to steder slik at den får falle/knekke ned så den ligger på bakken på midten, så kan man øve på bunny over.

Jeg er fan av å gni inn alle kuttflater med jord og legge mose/torv over store kutt så nedbrytingen starter raskere og det "naturlige" uttrykket kommer raskere. Det er også det som anbefales av SNO for naturreservater mm. (Men som nevnt er det strengere restriksjoner på rydding her, så her må man sjekke ekstra nøye selv.)

  • Like 3
  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt hovedstaden, men Eggemoen og Hønebyen er kanskje nærme nok(?)

Prosjektene jeg startet på senhøsten i fjor har blitt flikket på og ser ut til å levere etter intensjonen. Litt flikking til så blir det tabletop ut og opp på flata på første og litt høyere berm på den siste så blir det fart nok til å flyte opp og ut av isgropen. Dig ride, dig ride osv osv.

VideoCapture_20240418-113454.jpg

VideoCapture_20240418-113850.jpg

Endret av ulf martin
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Syklet noen lite brukte stier på Skullerudåsen i dag, og fikk ordnet opp i både trær og en liten brainfart for min del.

Jeg har jo en Silky BigBoy som i prinsippet er favorittsagen å ta med på sti, siden da kan jeg sage omtrent hva som helst. Jeg mener det - den saga tar trestammer som gir de fleste tanker om at motorsag er påkrevet.

Men så liker jeg å sykler lokalturer uten sekk, og da blir 36 cm sag vanskelig å få med seg. Så kom jeg på at jeg også har en ARS 17 og den passet perfekt i sidelomma på den gamle Sweet Hunter-shortsen.

Så gleden var stor da jeg kom over minst 5-6 medium-trær som lå over stiene 😄 Sage-sage ❤️ 

Beklager ingen bilder, jeg ble litt ivrig på sagingen.

Så tar jeg heller med meg sekk og den store saga på neste tur om jeg finner trær som krever det.

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (2 timer siden):

Nydelig! Det er utrolig hvor tjukke trær man egentlig kan sage 🙂 

Gomboyen er 27 cm, ganske likt trestammen. Det var litt seigere enn jeg hadde tenkt, men lot seg gjøre 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (11 timer siden):

Silky Gomboy @ Trollskogmyra 😉

IMG_2765.jpeg.514a9730f9bcfc72a19acc2d464bbe7b.jpeg

Jeg bruker Silky BigBoy og den er en fryd å bruke på den størrelse trær og for såvidt også større. Har blitt en del saging gjennom vinteren og hittil i vår som følge av naturens trolling.

Nå ser jeg at det har dukket opp nye troll som går på to bein i Østmarka. Det er en evigvarende øvelse, de legger ut stokker, jeg fjerner. Hittil har jeg fjernet en 2-3 ganger siden snøen gikk. De skulle hatt buksevann, noe av det er potensielt farlig også. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...