Gå til innhold

Sete anbefaling


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en alu gravel sykkel og er ikke helt venn med setet, Selle Italia Model X. Noe optimistisk har jeg tatt noen korte times-turer uten sykkelbukse med foring og det gjør jeg ikke igjen for å si det slik.

På stisykkelen har jeg WTB Volt, det er jeg veldig fornøyd med og trenger ikke tenke på å bruke sykkelbukse. For mitt bruk er nok komfort viktigst, vekt spiller ant. ikke så stor rolle. Jeg har forsøkt å søke her uten å finne noe, og det jeg finner på nettet ellers spriker veldig i vurderingene.

Hvilke seter anbefales?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det setet som fulgte med sykkelen? Ikke la det skremme deg vekk fra merke/modell. OEM versjonene av setene som selges med syklene er ofte billigere/enklere utgaver av de originale setene, og de er ofte dårlige...
 

Min favoritt på lange grusturer de siste årene er Brooks Cambium C15, og Fizik passer meg ofte bra, men som nevnt tidligere i tråden, smak for seter er veldig individuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bård skrev (21 timer siden):

Jeg har kjøpt en alu gravel sykkel og er ikke helt venn med setet, Selle Italia Model X. Noe optimistisk har jeg tatt noen korte times-turer uten sykkelbukse med foring og det gjør jeg ikke igjen for å si det slik.

Selle Italia X Boost(?) er ikke noen favoritt nei. Spesielt ikke med den gummierte overflaten det kommer med. Det har blitt veldig populært OEM dessverre. 
Jeg er generelt best fornøyd med litt korte og butte seter, samt seter som er flate på tvers av det bredeste partiet. 

Specialized Power, Specialized Phenom, Fizik Antares og  Pro Stealth  er blant mine favoritter. 
Men andre liker helt andre seter enn meg, så det er lurt å dra i en butikk å prøve litt. 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom innom for å si at Model X er det desidert verste setet jeg noengang har prøvd da jeg fikk levert det på en nyinnkjøpt sykkel i fjor. Overflaten er fullstendig krise, og mangelen det gir for mulighet til små justeringer/bevegelse på setet ga meg de verste gnagsårene noensinne etter bare minutter. Har ikke sett på maken. 
Jeg sverger nå til Selle Italia SLR Boost Superflow. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det angis ikke boost i spesifikasjonene, men er ca 150mm bredt og ja, har en gummiert overflate. Jeg fikk heldigvis ikke gnagsår, bare fryktelig vondt å sette seg på sykkelen igjen.

Det er jo fort gjort å bytte sete, så jeg får teste Volt og se hvordan det fungerer og også ta en tur innom Velo City.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sykling uten bib har jeg hørt bra ting om Ergon sine seter, spesifikt SMC Core og SR Allroad. De har en tolags konstruksjon med noe skumgreier i mellom som skal være ganske comfy. Høres ut som noe sånt kunne funka bra i ditt tilfelle.Skjermbilde2024-04-23kl_21_36_36.png.15ca31060c9b83b17b0e18975a190188.png

Kjører SQlab 612 R Ergowave på raceren nå, merkelig utseende og null padding, men god sittekomfort synes jeg - da med bib, naturligvis. Lurer på å teste et Ergon-sete i neste omgang.

Har tidligere prøvd Selle Italia SLR Boost Superflow, det likte jeg ikke. Samme med Pro Stealth. Fabric Scoop har jeg kjørt på noen år, det er helt OK, men finnes bedre alternativer i dag. Sadler er smak og behag, man må nesten prøve for å finne ut av hva som funker.

Endret av olelovold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk låne et Specialized Power på VeloCityfor og har fått testet dette og WTB Volt noen få km, førsteinntrykket av begge er bra. 

WTB Volt var veldig komfortabelt, men kanskje litt i mykeste laget.

Specialized Power er en god del fastere, men demper allikevel støt ganske bra. Det er imidlertid litt uvant med så kort sete. Jeg liker å stabilisere sykkelen med innside lår når det er litt ujevnt underlag, spesielt under bremsing. Satser på en litt lenger tur i helgen for å danne meg et bedre grunnlag.

Endret av Bård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å måle bredden på sitteknutene dine. Til tross for at jeg er relativt solid bygget (185 og 90+kg), har mine sitteknuter bare 131 mm mellom hverandre, og jeg må ha narrow-seter - 150+ seter er helt tortur for meg.

Trives på shortnose-seter, da man blir sittende mer på baken enn på skrittet, som jeg føler også gir bedre blodsirkulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en som har gått igjennom minst 8-10 seter før jeg har funnet et som passer. Man har litt forskjellig anatomi der nede samt det er forskjell på hvor mye man roterer bekkenet når man sitter. Ikke alltid måling av sitteknuter blir riktig da man sitter ganske oppreist under målingen, mens om man roterer bekkenet mye forover når man sykler blir beinstrukturen mye smalere der man sitter.

Når du sier du ikke liker setet, hva er det som er problemet. For noen får de vondt i sitteknutene, ofte har de ikke nok support der de sitter og får for stor punktbelastning. For min del var det bløtområdet i midten som fikk for mye press, noe som resulterte i helt følelsesløs pølse etter en times tid.

Har du ikke problemer med bløtområdet så er ikke en stor cut-out så viktig. Da må du se på formen på setet. Noen liker et sete som runder av jevnt fra toppen mens andre liker en flatere topp før den rundes av. Ikke noe er korrekt, bare forskjellen på anatomien.

Til slutt er det viktig å forstå at mange av de problemene som man tror setet er skyld i egentlig kommer av feil sittestilling. De fleste sykkeltilpassere har trykkmapping av setet som viser hvordan du sitter og hvor jevnt du sitter på setet mht trykk. Når det gjelder prøving av sete, så var det enkelte av setene som føltes bra ut i begynnelsen, men etter to timer så begynte problemene å melde seg. For min del endte jeg opp med Selle Italia SLR Boost Superflow, der Boost betyr at setet er kort og Superflow er cut-out. Prøvde først 145 mm, satt godt på det, men følte litt rubbing av innside/bakside lår. Byttet for noen år siden til 130 mm og sitter nå som en engel.

Selv om du må prøve 50 seter så hadde jeg nok heller sluttet med sykling en å prøve Selle SMP, selv om @Valentino er uenig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller slutta med sykling enn å prøve Selle SMP, WTF? Selle SMP er blant dei som tek ergonomi på alvor. Setene er spesielt tilpassa for dei som treng å flytte meir av belastninga over på sitteknutene. Eg har sjølv vore gjennom eit utall seter, og Selle SMP Well Gel er blant mine topp tre til landeveg. Du må gjerne søke litt på nettet og sjå kva slags karakterer dette setet typisk får frå dei som har prøvd det. I langsyklingmiljøet har Selle SMP ei høg stjerne, med god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (24 minutter siden):

Heller slutta med sykling enn å prøve Selle SMP, WTF? Selle SMP er blant dei som tek ergonomi på alvor. Setene er spesielt tilpassa for dei som treng å flytte meir av belastninga over på sitteknutene. Eg har sjølv vore gjennom eit utall seter, og Selle SMP Well Gel er blant mine topp tre til landeveg. Du må gjerne søke litt på nettet og sjå kva slags karakterer dette setet typisk får frå dei som har prøvd det. I langsyklingmiljøet har Selle SMP ei høg stjerne, med god grunn.

Snakker om utseende da, duhhh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sittende akselerasjon, som MvdP og Pogi, så er problemet løst! 😎

Neida, jeg har ingen problemer med å forstå at folk kan ha trøbbel med utseendet til klassisk Selle SMP, men om man fikser å se på slike kortneseseter som Specialized var pionér på med Power og avarter finnes det mange å velge mellom nå. Jeg syntes PoWer var nesten like bra som mitt SMP Composit Crb å sitte på, men igjen, ingen er like nedentil (sa brura).

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg velger 

hrukin skrev (19 timer siden):

Jeg er en som har gått igjennom minst 8-10 seter før jeg har funnet et som passer. Man har litt forskjellig anatomi der nede samt det er forskjell på hvor mye man roterer bekkenet når man sitter. Ikke alltid måling av sitteknuter blir riktig da man sitter ganske oppreist under målingen, mens om man roterer bekkenet mye forover når man sykler blir beinstrukturen mye smalere der man sitter.

Når du sier du ikke liker setet, hva er det som er problemet. For noen får de vondt i sitteknutene, ofte har de ikke nok support der de sitter og får for stor punktbelastning. For min del var det bløtområdet i midten som fikk for mye press, noe som resulterte i helt følelsesløs pølse etter en times tid.

Har du ikke problemer med bløtområdet så er ikke en stor cut-out så viktig. Da må du se på formen på setet. Noen liker et sete som runder av jevnt fra toppen mens andre liker en flatere topp før den rundes av. Ikke noe er korrekt, bare forskjellen på anatomien.

Til slutt er det viktig å forstå at mange av de problemene som man tror setet er skyld i egentlig kommer av feil sittestilling. De fleste sykkeltilpassere har trykkmapping av setet som viser hvordan du sitter og hvor jevnt du sitter på setet mht trykk. Når det gjelder prøving av sete, så var det enkelte av setene som føltes bra ut i begynnelsen, men etter to timer så begynte problemene å melde seg. For min del endte jeg opp med Selle Italia SLR Boost Superflow, der Boost betyr at setet er kort og Superflow er cut-out. Prøvde først 145 mm, satt godt på det, men følte litt rubbing av innside/bakside lår. Byttet for noen år siden til 130 mm og sitter nå som en engel.

Selv om du må prøve 50 seter så hadde jeg nok heller sluttet med sykling en å prøve Selle SMP, selv om @Valentino er uenig. 

 

Med originalsetet var det sitteknutene som var problemet. 

Jeg målte bredde på Velo City og de lot meg låne et Specialized Power i normal bredde som jeg nå har fått testet nesten 4 mil. Setet er bedre enn originalsetet, mer komfortabelt på sitteknutene og ikke samme voldsomme friksjon mot setet. Jeg savner kanskje en litt mer tydelig følselese av hvor jeg skal sitte slik som på WTB Volt med Power, dessuten har jeg en tendens til å gli fremover og da blir det mindre komfortabelt. Det at jeg glir fremover kan skyldes litt for lang reach slik at jeg skal forsøke med et kortere stem.

50 seter orker jeg ikke teste, så Power er en god kandidat, siste utvei blir WTB Volt som får bli særpreget nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...