Simenf Posted April 27 Share Posted April 27 Som sylfersk innen gamet hjulretting vurderer jeg å anskaffe et hjulrettestativ for å vedlikeholde stallen av familiens sykler. Ser det finnes tradisjonelle to-arms og en-arms fra forskjellige produsenter. Hva er fordeler og ulemper med de forskjellige typene? Og hva er et must av tillieggsutstyr? Quote Simen NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜 Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted April 27 Share Posted April 27 En-arms er nødstativ, spør du meg. Unior eller Park Tool er påkrevd hvis du er litt seriøs og ønsker minst mulig plunder. Synes det er viktig med stabilitet i stativet, samt repeterbarhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars-Erik Posted April 27 Share Posted April 27 Tenker vi som er amatører (og da tenker jeg på meg selv) har mye på å bruke to-arms for å få mest mulig hjelp i det vi holder på med. Kom over et stativ for noen år siden på Finn som jeg kjøpte. Det var litt ute å kjøre ift. kalibrering, så jeg kjøpte også den dingsen som skal til for det, eikenøkler, måler for eikespenning og «dishing tool». Alt fra Park Tool Den som måler spenning er utrolig fin når en eike ryker, bare å sette i ny, stramme lik det som er rett for hjulet så er det nesten alltid snorrett igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted April 27 Share Posted April 27 Jeg har Feedback sitt enarmsstativ og synes det fungerer helt utmerket. En kompis lånte det og syntes det var vel så bra som Park Tool-stativet han bruker til vanlig. Jeg bruker uansett et eget verktøy for å måle sentrering, så jeg ser ikke helt hvorfor enarms stativ skulle være dårligere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hen9ng Posted April 28 Share Posted April 28 Jeg syntes alle skal gå sammen og overbevise Simen om at det er Abbey sitt The Truing Stand han trenger som et minimum. Ser pent ut og koster kjetting. https://www.abbeybiketools.com/products/truing-stand?variant=40859692367920 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simenf Posted April 28 Author Share Posted April 28 Hvor mange barn må jeg selge for dette stativet? Quote Simen NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜 Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted April 28 Share Posted April 28 For en god stund tilbake var jeg på søk etter hjulretterstativ som også kunne påvise skeive bremseskiver. Fant varianter av denne som flere tilbyr. Om en titter bør en være oppmerksom på prising og frakten. Noen setter lav pris og skyhøy frakt. Med laveste pris og frakt kommer varianten på ca. 1800,- Det ble ikke noe kjøp da det var bremseskiver som var fokus. Derfor ble det en hjemmemekk-variant. VIDEO0031.mp4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hen9ng Posted April 28 Share Posted April 28 Simenf skrev (8 minutter siden): Hvor mange barn må jeg selge for dette stativet? Ifølge denne artikkelen er standardstativet bare 1450$, mens toppmodellen med digitalt Islandix system koster pene 2350$ 1 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted April 29 Share Posted April 29 Kommer vel også an på valutakursen etc, usikker på hvordan inflasjon har truffet de prisene og... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted April 29 Share Posted April 29 11 hours ago, san said: Med laveste pris og frakt kommer varianten på ca. 1800,- Har du ei lenke til den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simenf Posted April 29 Author Share Posted April 29 Ser at Unior har noe som ser ut som et greit stativ til en fornuftig pris. Hva er det man får/ikke får i forhold til toppmodellen? Quote Simen NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜 Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted April 29 Share Posted April 29 Meir stabilt og presist. Dobbeltsidig, så du kan justere kast i begge retningar utan å snu hjulet. Thru-axle adaptarar er inkludert. Magnetiske thru-axle adaptarar som du kan skru fast dersom du har null QR-hjul. Men om du ikkje bygger mange hjulsett i året ville eg tru det rimelege er best valuta for pengane. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted April 29 Share Posted April 29 torhovland skrev (4 timer siden): Har du ei lenke til den? HER er en til totalt 1562,- Frakt utgjør nesten havlparten. Valg nr.2 fra venstre, Blue TL-2.2, eller nr.3. Hos andre tilbydere ligger frakten på over 1000,- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simenf Posted April 29 Author Share Posted April 29 torhovland skrev (42 minutter siden): Meir stabilt og presist. Dobbeltsidig, så du kan justere kast i begge retningar utan å snu hjulet. Thru-axle adaptarar er inkludert. Magnetiske thru-axle adaptarar som du kan skru fast dersom du har null QR-hjul. Men om du ikkje bygger mange hjulsett i året ville eg tru det rimelege er best valuta for pengane. Jeg tenkte mellom de to modellene fra Unior (begge er dobbeltsidige). Quote Simen NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜 Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted April 29 Share Posted April 29 2 minutes ago, Simenf said: Jeg tenkte mellom de to modellene fra Unior (begge er dobbeltsidige). Den ene fra unior er ensidig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted April 29 Share Posted April 29 20 minutes ago, san said: HER er en til totalt 1562,- Frakt utgjør nesten havlparten. Valg nr.2 fra venstre, Blue TL-2.2, eller nr.3. Hos andre tilbydere ligger frakten på over 1000,- Bestilt! Den ser ekstremt bra ut! Det kom på kr 2040 inkl. mva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mralfred Posted April 29 Share Posted April 29 torhovland skrev (34 minutter siden): Bestilt! Den ser ekstremt bra ut! Det kom på kr 2040 inkl. mva. Aaah, nå rykka det i impulskontrollen her. Veldig nære at jeg også bestilte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simenf Posted April 29 Author Share Posted April 29 Dere mener måling fra begge sider. Jeg tenkte på to «bein». Den øverst i tråden fra Feedback er ensidig, men det riktige er kanskje «enbeins»? Quote Simen NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted April 30 Share Posted April 30 Simenf skrev (På 29.4.2024 den 11.12): Ser at Unior har noe som ser ut som et greit stativ til en fornuftig pris. Hva er det man får/ikke får i forhold til toppmodellen? Jeg har det øverste. Det er fine saker. Som vanlig fra Unior er det lagd i skikkelig solid stål. Sammenlagt, som det selvsagt tilbringer mesteparten av tiden tar det lite plass. Det er nøyaktig og solid nok om man ikke bygger hjul på akkord. Sammen med sentreringsmåler blir alt fint og bra. Det nederste har den fænsi armen med tosidig føler. Det er sikker fint at det kommer skrapelyd fra begge sider. men å se hvor det er glippe virker også. Det billigste stativet har masse mer plass for å komme til med eikenøkkel, og for å svinge hjulet frem og tibake for å sjekke hvor kastet er. For å drive vedlikehold trenger man strent tatt en eikenøkkel og en strips. Men stativ og eikenøkkel er i grunnen hva man klarer seg med om man ikke skal bygge. Da er sentereingsverktøy og evt eikespennmåler greit å ha. Det aller viktigste kan man ikke kjøpe. Og det er god tid. Ikke stress, ikke "bare fikse før tur" og ikke gjør mer enn en ting av gangen. LarsB 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simenf Posted May 1 Author Share Posted May 1 LarsB, takk for å dra dette ned på jorden fra skyen om verktøynerding. Det er mest vedlikehold det går i. LarsB skrev (På 30.4.2024 den 17.01): Jeg har det øverste. Det er fine saker. Som vanlig fra Unior er det lagd i skikkelig solid stål. Sammenlagt, som det selvsagt tilbringer mesteparten av tiden tar det lite plass. Det er nøyaktig og solid nok om man ikke bygger hjul på akkord. Sammen med sentreringsmåler blir alt fint og bra. Det nederste har den fænsi armen med tosidig føler. Det er sikker fint at det kommer skrapelyd fra begge sider. men å se hvor det er glippe virker også. Det billigste stativet har masse mer plass for å komme til med eikenøkkel, og for å svinge hjulet frem og tibake for å sjekke hvor kastet er. For å drive vedlikehold trenger man strent tatt en eikenøkkel og en strips. Men stativ og eikenøkkel er i grunnen hva man klarer seg med om man ikke skal bygge. Da er sentereingsverktøy og evt eikespennmåler greit å ha. Det aller viktigste kan man ikke kjøpe. Og det er god tid. Ikke stress, ikke "bare fikse før tur" og ikke gjør mer enn en ting av gangen. 1 Quote Simen NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜 Link to comment Share on other sites More sharing options...
torhovland Posted May 14 Share Posted May 14 Aldri vore så motivert for å rette hjul 🙂 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
san Posted May 14 Share Posted May 14 torhovland skrev (28 minutter siden): Aldri vore så motivert for å rette hjul🙂 Ingen overraskelser i tollen? Du får meldte tilbake om dine erfaringer etter noe testing og om dialer er noe nyttigere/bedre enn følere som skraper langs felgen. Også for måling av skjevhet i skiver og om dialer-nål hopper og spretter pga. utstansinger i skivene. Kan være at jeg også anskaffer et slikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tron Posted May 14 Share Posted May 14 torhovland skrev (1 time siden): Aldri vore så motivert for å rette hjul 🙂 Wow! Det så heftig ut! Ser fram til rapport 🙂 Men PS! Den eikenøkkelen nederst til høyre på bildet ville jeg bare brukt i nødstilfeller. Skaff en god eikenøkkel som griper om tre sider av eikenippelen, så slipper du å runde av nipler som sitter litt godt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arne_and Posted May 14 Share Posted May 14 Eller en Rixen & Kaul SPOKEY (Roger Musson approved) som griper om alle fire sidene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baronKanon Posted May 14 Share Posted May 14 3 hours ago, san said: Ingen overraskelser i tollen? Du får meldte tilbake om dine erfaringer etter noe testing og om dialer er noe nyttigere/bedre enn følere som skraper langs felgen. Også for måling av skjevhet i skiver og om dialer-nål hopper og spretter pga. utstansinger i skivene. Kan være at jeg også anskaffer et slikt. Fra Aliexpress er det aldri avvik. Der er transporten på stell, og de krever inn moms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts