Gå til innhold

Hvilket hjulrettestativ?


Anbefalte innlegg

Som sylfersk innen gamet hjulretting vurderer jeg å anskaffe et hjulrettestativ for å vedlikeholde stallen av familiens sykler. Ser det finnes tradisjonelle to-arms og en-arms fra forskjellige produsenter.
 

Hva er fordeler og ulemper med de forskjellige typene? Og hva er et must av tillieggsutstyr? 

IMG_2751.webp

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vi som er amatører (og da tenker jeg på meg selv) har mye på å bruke to-arms for å få mest mulig hjelp i det vi holder på med.
 

Kom over et stativ for noen år siden på Finn som jeg kjøpte. Det var litt ute å kjøre ift. kalibrering, så jeg kjøpte også den dingsen som skal til for det, eikenøkler, måler for eikespenning og «dishing tool». Alt fra Park Tool

Den som måler spenning er utrolig fin når en eike ryker, bare å sette i ny, stramme lik det som er rett for hjulet så er det nesten alltid snorrett igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Feedback sitt enarmsstativ og synes det fungerer helt utmerket. En kompis lånte det og syntes det var vel så bra som Park Tool-stativet han bruker til vanlig. Jeg bruker uansett et eget verktøy for å måle sentrering, så jeg ser ikke helt hvorfor enarms stativ skulle være dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god stund tilbake var jeg på søk etter hjulretterstativ som også kunne påvise skeive bremseskiver.
Fant varianter av denne som flere tilbyr. Om en titter bør en være oppmerksom på prising og frakten. Noen setter lav pris og skyhøy frakt. Med laveste pris og frakt kommer varianten på ca. 1800,-

image.jpeg.372b036d948909a7a123fa232b807aed.jpeg

Det ble ikke noe kjøp da det var bremseskiver som var fokus. Derfor ble det en hjemmemekk-variant.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Meir stabilt og presist.
  • Dobbeltsidig, så du kan justere kast i begge retningar utan å snu hjulet.
  • Thru-axle adaptarar er inkludert.
  • Magnetiske thru-axle adaptarar som du kan skru fast dersom du har null QR-hjul.

Men om du ikkje bygger mange hjulsett i året ville eg tru det rimelege er best valuta for pengane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (4 timer siden):

Har du ei lenke til den?

HER er en til totalt 1562,- Frakt utgjør nesten havlparten.  Valg nr.2 fra venstre, Blue TL-2.2, eller nr.3. 
Hos andre tilbydere ligger frakten på over 1000,- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (42 minutter siden):
  • Meir stabilt og presist.
  • Dobbeltsidig, så du kan justere kast i begge retningar utan å snu hjulet.
  • Thru-axle adaptarar er inkludert.
  • Magnetiske thru-axle adaptarar som du kan skru fast dersom du har null QR-hjul.

Men om du ikkje bygger mange hjulsett i året ville eg tru det rimelege er best valuta for pengane.

Jeg tenkte mellom de to modellene fra Unior (begge er dobbeltsidige).

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, san said:

HER er en til totalt 1562,- Frakt utgjør nesten havlparten.  Valg nr.2 fra venstre, Blue TL-2.2, eller nr.3. 
Hos andre tilbydere ligger frakten på over 1000,- 

Bestilt! Den ser ekstremt bra ut!

Det kom på kr 2040 inkl. mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere mener måling fra begge sider. Jeg tenkte på to «bein». Den øverst i tråden fra Feedback er ensidig, men det riktige er kanskje «enbeins»?

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (På 29.4.2024 den 11.12):

Ser at Unior har noe som ser ut som et greit stativ til en fornuftig pris. Hva er det man får/ikke får i forhold til toppmodellen?

 

 

Unior1.jpeg

Unior2.jpeg

Jeg har det øverste. Det er fine saker. Som vanlig fra Unior er det lagd i skikkelig solid stål. 
Sammenlagt, som det selvsagt tilbringer mesteparten av tiden tar det lite plass. Det er nøyaktig og solid nok om man ikke bygger hjul på akkord. Sammen med sentreringsmåler blir alt fint og bra. 

Det nederste har den fænsi armen med tosidig føler. Det er sikker fint at det kommer skrapelyd fra begge sider. men å se hvor det er glippe virker også. Det billigste stativet har masse mer plass for å komme til med eikenøkkel, og for å svinge hjulet frem og tibake for å sjekke hvor kastet er. 

For å drive vedlikehold trenger man strent tatt en eikenøkkel og en strips. Men stativ og eikenøkkel er i grunnen hva man klarer seg med om man ikke skal bygge. Da er sentereingsverktøy og evt eikespennmåler greit å ha. 

Det aller viktigste kan man ikke kjøpe. Og det er god tid. Ikke stress, ikke "bare fikse før tur" og ikke gjør mer enn en ting av gangen. 


LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB, takk for å dra dette ned på jorden fra skyen om verktøynerding. Det er mest vedlikehold det går i. 

LarsB skrev (På 30.4.2024 den 17.01):

Jeg har det øverste. Det er fine saker. Som vanlig fra Unior er det lagd i skikkelig solid stål. 
Sammenlagt, som det selvsagt tilbringer mesteparten av tiden tar det lite plass. Det er nøyaktig og solid nok om man ikke bygger hjul på akkord. Sammen med sentreringsmåler blir alt fint og bra. 

Det nederste har den fænsi armen med tosidig føler. Det er sikker fint at det kommer skrapelyd fra begge sider. men å se hvor det er glippe virker også. Det billigste stativet har masse mer plass for å komme til med eikenøkkel, og for å svinge hjulet frem og tibake for å sjekke hvor kastet er. 

For å drive vedlikehold trenger man strent tatt en eikenøkkel og en strips. Men stativ og eikenøkkel er i grunnen hva man klarer seg med om man ikke skal bygge. Da er sentereingsverktøy og evt eikespennmåler greit å ha. 

Det aller viktigste kan man ikke kjøpe. Og det er god tid. Ikke stress, ikke "bare fikse før tur" og ikke gjør mer enn en ting av gangen. 

 

  • Thanks 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
torhovland skrev (28 minutter siden):

Aldri vore så motivert for å rette hjul🙂

Ingen overraskelser i tollen?

Du får meldte tilbake om dine erfaringer etter noe testing og om dialer er noe nyttigere/bedre enn følere som skraper langs felgen.  Også for måling av skjevhet i skiver og om dialer-nål hopper og spretter pga. utstansinger i skivene. Kan være at jeg også anskaffer et slikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (1 time siden):

Aldri vore så motivert for å rette hjul 🙂

Wow! Det så heftig ut! Ser fram til rapport 🙂

Men PS! Den eikenøkkelen nederst til høyre på bildet ville jeg bare brukt i nødstilfeller. Skaff en god eikenøkkel som griper om tre sider av eikenippelen, så slipper du å runde av nipler som sitter litt godt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, san said:

Ingen overraskelser i tollen?

Du får meldte tilbake om dine erfaringer etter noe testing og om dialer er noe nyttigere/bedre enn følere som skraper langs felgen.  Også for måling av skjevhet i skiver og om dialer-nål hopper og spretter pga. utstansinger i skivene. Kan være at jeg også anskaffer et slikt.

Fra Aliexpress er det aldri avvik. Der er transporten på stell, og de krever inn moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...