Jump to content

Barn og racersykkel.


Recommended Posts

Har en pode på snart 11 som er veldig glad i å sykle med far, men som ønsker seg en racer. Han er rundt 145 for tiden, så er litt i villrede på hva for en sykkel jeg bør gå for. Hva er det som er tilgjengelig på bruktmarkedet (greit å starte der) som passer en slik fyr? Sett scott speedster jr 24, som da virker ok med 24" hjul. Men er det noe med 650c eller 700c som vil passe? 

Link to comment
Share on other sites

Er vel veldig begrenset med racer til barn. Hadde han vært litt større hadde den Canynon Young Hero vært noe, men på ca 145 er vel Frog 67 eller 70 det som er lettest å få tak i. Finner du et fint eksemplar av den Speedester er vel det også en fin sykkel.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Link to comment
Share on other sites

Med ujamne mellomrom legges det ut sykler for barn på finn.no, samt en og annen xxs damesykkel. med litt tålmodighet finner dere noe fint.

rent personlig synes jeg at poden din burde vente ett par år med å sykle gatelangs på landeveissykkel

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde kjøpt 700c med en gang. 
Ligger mange lv. sykler i str. XS eller 47 ramme størrelse. 
 

Min 9 åring startet direkte på en Vipera med 700c hjul. Sete helt i bunn. Kjøpt brukt til 3500 kr. 
Den var med Ultegra 10 delt. 
Nå er han 12 og har oppgradert. 

Edited by Panda
Link to comment
Share on other sites

Panda skrev (På 29.4.2024 den 18.07):

Nei da. Kom dere ut. Er ikke farlig! 

det beror helt på hvor i landet trådstarter bor,
jeg ville ikke under noen omstendighet tatt med meg svimete guttunger ut på trafikerte veier der jeg bor

Link to comment
Share on other sites

On 4/29/2024 at 8:58 AM, Lucky said:

rent personlig synes jeg at poden din burde vente ett par år med å sykle gatelangs på landeveissykkel

Ja, jeg ville også tenkt meg godt om

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

Åpenbart forskjell på min og din unge

Vi syklet landevei fra 10 år. Oslo S og omegn. 

Er bare å lære de trafikkreglene og ta det med ro i de mest traffikerte gater og be barna holde hjulet ditt.

Aldri opplevd noe skummelt. 
 

Så slap av med curlinga og lev livet på tynne dekk. 
 

Link to comment
Share on other sites

Syklet selv til skolen fra jeg var rundt den alderen ca 10 år. Gikk stort sett fint, men etter å ha syklet 1-2 år til skolen daglig hadde jeg min første kollisjon med bil. Helt min feil, og det gikk fint. Forskning sier at barn ikke er modne nok til å håndtere trafikken helt ordentlig i den alderen. Man løper en ekstra risiko, så det blir en vurderingssak. Det viktigste er at man blir gjort obs på det og tar en risikovurdering. Kanskje involvere ungen i risikovurderingen?

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

York skrev (På 1.5.2024 den 8.18):

Ja, jeg ville også tenkt meg godt om

Jeg har vært trener innen barne- og ungdomsidretten i drøyt femten år. De fleste ungene deres er snille og greie, men definitivt ikke alle.

Det å følge elementære beskjeder eller treningsrutiner er ikke for alle, vi snakker her om helt grunnleggende beskjeder som "løp til den gule streken og tilbake". Tre beskjeder hjelper ikke, man må først løpe og vise, så løpe sammen med dem å vise og så klarer halvparten å følge beskjeden. Gjelder gutter på ungdomsskole nivå....jeg er glad jeg ikke er lærer.

og disse gutta skal dere ha med dere på trafikkerte landeveier ? Lykke til


 

  • Thanks 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Unger kan også skjønne hvordan bremser og styre fungerer. Klare å bruke de. Men under litt stress.. likevel ikke skjønne at man må bremse og svinge unna, selv om de har skjønt at de er på kollisjonskurs.

Hva som er denne alderen husker jeg ikke - og det er jo litt individuelle variasjoner. Men det er derfor de yngste ikke bør kjøre olabil.

Tidligere var det anbefalt å ikke sykle til skolen før 12 år, så det kan jo være et grovt utgangspunkt

  • Sad 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er litt usikker på om jeg burde startet egen tråd til dette, men jeg kjøpte altså sykkelen fra XXL som er linket litt tidligere i tråden. Til en 11-år gammel gutt. For oss opplevde jeg det som en tabbe. Bremsene på sykkelen er utrolig harde å bruke. Er nok en grunn til at de solgte den på 70% rabatt 🤔
 

Er det noen som har erfaring med tunge bremser på barne-racer? Var innom verkstedet til XXL i Bergen for å se om det var noe de kunne gjøre, men fikk ikke særlig hjelp.
 

Det ville vært praktisk med en ekstra bremsehendel til bakhjulet et annet sted på styret, men vet ikke om det lar seg gjøre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Interessant, ja det er vel antagelig bremsehendler designet til voksenhender 🤔 

Sykkelen ser enkel og grei ut med første øyekast. Vanskelig for ungen å få godt grep? Har du en vanlig sykkel å sammenligne med, en «vanlig» racer med felgbremser? (For å sammenligne om bremsene er normalt tunge)

Finnes sikkert løsninger for å ha ekstra bremsehendler på den flate delen av styret, men høres komplekst ut. Det går sikkert også an å i stedet bygge om til bare å ha bremsehendler der (og koble ut bremsene fra brifterne), men vet ikke om det er særlig ergonomisk?

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

@Christoffer velkommen på forumet!

Må ta forbehold om at det er lenge siden jeg hadde felgbremser, men gjør et forsøk:

Når du sier at bremsene er harde/tunge, mener du at hendlene er tunge/ukomfortable å trekke inn eller at man må bruke mye makt og klemme dem hardt inn mot styret for å få bremseeffekt?

Om de oppleves tunge å trekke inn, er det verdt å sjekke om hendlene er optimalt tilpasset små hender. Shimanos landeveishendler har reach adjust og kan til en viss grad tilpasses for størrelse på hender. Her er en instruksjon om hvordan du gjør det.

Også verdt å sjekke om styre og hendler er satt riktig opp og hendlene er behagelig å betjene. Bildet på XXL ser fornuftig ut, men faktisk oppsett kan variere.

Om man må klemme hendlene hardt inn mot styret for å få bremseeffekt, kan det skyldes oppsett/justering av Promax Dual Pivot-bremsene eller lite egnede bremseklosser. 

Om du har begrenset erfaring med å mekke sykkel, ville jeg ha oppsøkt et fagverksted. På XXL kan du være heldig og mindre heldig med mekanikerne.

Mange med lang erfaring med både landeveisfelgbremser og barnesykler på forumet, så håper at du får mer presise tips!

S

Link to comment
Share on other sites

Ser at Frog 67 har Microshift short-reach hendler, som gjerne anbefales for barn. Og med ekstra sett bremsehendler på toppen av styret. Kjenner ikke prisen på hendlene, men oppsettet kan være verdt å vurdere for trådstarter. 

Og cantilever-bremser for plass til bredere dekk!

Nydelig bilde @runermm som jeg husker fra gamleforumet 🙂

(Er det faktisk datteren din sin sykkel som selges? Ser ut som et godt kjøp.)

S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...