Gå til innhold

Gjenbruksfilter og kolestrol


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er langt inn i vedlikeholdsalder og har fått beskjed fra legen om at kolestrolet må ned. Et av virkemidlene der er å gå fra koke- og bønne-kaffe til filterkaffe eller pulverkaffe. I automaten på jobben er det en knapp for sistnevnte, men den kaffen smaker bare vann.

Så jeg har gått til anskaffelse av en Anderson SCM 2.0 enkopps kaffetrakter for å brygge meg filterkaffe på kontoret. Denne har gjenbruksfilter som skylles og brukes gang etter gang. Men så ble jeg brått skeptisk til om gjenbruksfilteret har samme fettstoff-filtrerende egenskaper som papirfilteret. Jeg finner ingenting om dette på nettet, men jeg finner flere referanser til at kaffe som filtreres gjennom papir-filter ikke påvirker kolestrolet. Finner ingenting som sier det samme om gjenbruksfilter.

Så da må jeg atter en gang henvende meg til den mest høykompetente gruppen mennesker jeg vet om: Syklister.

Noen som vet om jeg kan bruke gjenbruksfilteret for å oppnå ovennevnte effekt, eller må jeg bruke papirfilter?

Endret av Raskall
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner dessverre ingen ting om filter, men har gjort samme øvelse og har i mange år kun brukt pulverkaffe. Blir innimellom annen kaffe ved besøk, kaféer etc, men savner pulver når jeg ikke får det. Som så mange andre ting i livet, så sitter det i hodet. 

Kjøper litt forskjellige varianter av pulver og blander selv. Skal jeg ha kaffe er det sånn det må bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha papirfilter for å ta fettet som er ille for kolesterolet. Enkel test er å brygge med og uten ved siden av hverandre og la det stå og kjøle ned. Ene får tynt oljeaktig lag på toppen.

Anbefaler aeropress på jobben, veldig enkelt vedlikehold. Ellers så får man små engangsfilter også til v60 og lignende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er innom samme tematikk og valgte å forsøke litt kostholdsendringer før vi endte på medisiner.

Spiser stort sett sunt og lager det meste fra bunn dvs. nesten ikke ferdigmat.

Sykler 3-5000km i året, løper og går/står på ski.

Gjorde et forsøk med å kutte automat kaffe på jobb, samt Norvegia som jeg stort sett har spis til hvert måltid siden jeg var født og egg i 1,5mnd.

Automat kaffe ble bytta med filterkaffe pga fett fra kaffebønner - drakk fort 4-6 kopper på jobb fra automaten

Ost spiser jeg ikke lenger bortsett fra der hvor den ikke kan unngås dvs. på familiepizzaen og den typen ting

Egg gjelder samme som ost, spises kun hvor det ikke enkelt kan unngås

Generelt sett så har jeg i tillegg prøvd å kutte metta fett der hvor jeg kan uten å bli mer "katolsk enn paven"

Total kolesterolet gikk ned 0,6 på 1,5mnd og legen mente det var verdt å fortsette eksperimentet til over sommeren før vi gjør ny vurdering.

Tenkte samme tanke som deg med 1 koppstrakter for å ha på kontoret, men min forståelse er at du må ha papirfilter for å unngå fettstoffene i kaffe eller drikke pulverkaffe.

En "hack" kan jo være å legge et papirfilter for vanlig trakter inni gjennbruksfilteret, men det vil vel påvirke kontakttiden mellom kaffe og vann slik at smaken blir påvirka.

Nescaffe Gull eller Brasero har funka for meg de gangene jeg har hatt behovet for pulverkaffe, men det er ikke det samme som en kopp sterk, mørkbrent filterkaffe.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (10 minutter siden):

 

En "hack" kan jo være å legge et papirfilter for vanlig trakter inni gjennbruksfilteret, men det vil vel påvirke kontakttiden mellom kaffe og vann slik at smaken blir påvirka.

 

Gjenbruksfilteret kan tas ut og det er en uttagbar filter-holder i tillegg til engangsfilteret. Jeg har nå testet med vanlig 1x4-filter og klippet det til slik at det passer i filterholderen. Det fungerer helt topp, så problemet er jo egentlig løst. Og nå har jeg også fått bekreftet min mistanke om at det må være papir-filter, så da blir saks en del av kaffe-kitet mitt på jobb. 

Også har jeg tatt med en kartong med sukker- og fettfri mandelmelk på jobb for å runde av kaffen de gangene jeg føler for det. 

Jeg er ikke klar for å kutte ut Norvegia-en, men har gått over til lettosten, som vel er litt bedre. Min opplevelse er at den også har bedre smelte-effekt enn fullfett-varianten. Har også økt inntaket av grønnsaker, bær, belgfrukter og nøtter. Forsøker også i så stor grad som mulig å bytte ut proteinet i kosten fra svin/storfe til fisk og kylling. Men bursdags-stroganoffen til samboer i morgen blir på mørbrad fra storfe 🙂 

Har også endelig kommet i gang med hyppig og regelmessig sykling, noe jeg ikke har vært flink til de siste 2-3 årene. Spent på hva prøvesvarene sier neste legebesøk i august.

PXL_20240515_072250391.jpg.a01569cc140ffb9173e0aa5c7816b048.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den saken der er jo i praksis bare automaten på jobb med stålfilter i mindre utgave, så det må papirfilter til som det alt er nevnt ja.

Personlig synes jeg V60 eller lignende er fint, det er såpass til rituale at du ikke overdrikker kaffe, samtidig som det lager veldig god kaffe med litt ok teknikk.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet har svar på det meste😀

Da har jeg fått 2 gode alternativer for kaffe på kontoret🤓

Kaffen i kantina(som jeg drikker nå) er filterkaffe fra ei sånn svær maskin men liker hverken kaffetypen eller at de av og til bare fyller kaffe oppå den gamle gruten for å trakte ny.

Poenget med rituale er veldig bra for det blir fort «kjededrikking» når store deler av dagen tilbringes med nesa i et Excel ark eller i telefonen eller en kombinasjon.

Kan anbefale sandwich kylling fra Coop Extra eller Rema om du ikke har tid eller lyst til å steke selv😀 

Er min go to når jeg vil ha noe som smaker på brødskiva eller i salaten.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (1 time siden):

Og nå har jeg også fått bekreftet min mistanke om at det må være papir-filter, så da blir saks en del av kaffe-kitet mitt på jobb. 

Du får også kjøpt mindre filter i de fleste kaffebutikkene, så slipper man å drive med form og farge hver dag. Blitt litt nerdete selv på å fjerne irriterende prosesssteg, feks er chemex-kolbe en favoritt da man kun har én del og kaster filteret, så har man liten kanne og trakter i ett.

Kan jo bytte Norvegia (diskuterbart om ost eller ikke 🙂 ) med Jarlsberg, er påvist helseeffekt av Jarlsberg for hjertet hvis jeg husker rett.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, msteiro said:

Må ha papirfilter for å ta fettet som er ille for kolesterolet. Enkel test er å brygge med og uten ved siden av hverandre og la det stå og kjøle ned. Ene får tynt oljeaktig lag på toppen.

Anbefaler aeropress på jobben, veldig enkelt vedlikehold. Ellers så får man små engangsfilter også til v60 og lignende.

Jeg avskrev Aeropress da jeg fikk kolesterol-kniven mot strupen. Det er fordi det presses veldig mye kaffe ut til siden der filterholder holdes fast. Kjøpte meg en Moccamaster Cup One for kontorbruk, og den er fin. Bruker ener-filter, som kan kjøpes som Moccamaster eller fra spesifikke (kaffe)butikker. Siden vi nå har free seating, har jeg tatt denne med hjem og bruker den til gjemmekontoret, da samboer ikke skjønner at kaffe er nødvendig.

@Raskall, du må ha papirfilter for å ta unna fettet som påvirker kolesterol. Det er dog ikke sikkert at det er kaffen som er problemet (for deg). Jeg er "kolesterolsensitiv", dvs. at jeg får høyt kolesterol bare jeg ser på litt mettet fett, men klarte å få ned kolesterol kun ved kost fra 7 til 5 på 6 måneder for noen år siden. Siden den gang har jeg hatt en liten (psykisk) smell og vil ikke la meg styre av hva jeg kan og ikke kan spise. Derfor knasker jeg nå statiner og prøver å holde mager kost. Krever en del viljestyrke å holde mager kost, men det er nok lurt å bytte ut en del matvarer mot magrere varianter, og kutte snop. Som mager kos har jeg gjerne litt mager cottage cheese med en liten dæsj honning og noen knuste valnøtter. Da får man sunt fett og en del proteiner som smaker digg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående gulost, så nevnte legen min at det ikke er nødvendigvis sånn at gulost påvirker kolesterol negativt, ifølge indikasjoner fra nyere forskning. Det som er sikkert og visst er at det er ikke alt man vet om kolesterol, og det er mye upløyd mark i forskningen der. Det kan være at det er forskjeller i molekylstørrelse på LDL som kan være utslagsgivende på om kolesterol er farlig eller ikke. Det kan være HDL ikke er så bra som man trodde. 

Uansett, er det nok lurest å holde seg til legens råd til enhver tid hvis man har en lege som er noenlunde oppegående og oppdatert. Der er de yngre litt flinkere enn den eldre garden etter min erfaring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moccamaster Cup one har jeg og tenkt på og det kan godt bli en slik når vi flytter til nytt bygg på høsten, heldigvis med faste plasser.

Ble og litt i tvil om aeropress når jeg så filter utformingen og vet at litt av poenget med Aeropress er trykket.

Vet ikke hva det er med meg og kolesterol, men i og med at jeg fikk såvidt god effekt av å kutte automatkaffe. ost og egg så velger jeg å fortsette med valgt løsning frem til neste legetime.

Målte vel 7 og 5 på de 2 parametrene legen hadde og skulle vært 5 og 3 for å være helt innenfor.

Får ta det som en kvalitetssjekk på legen at han nevnte at nyere forskning ikke var entydige på om ostefett var negativt og at egg heller ikke var entydig. Legen er bra på alle måter så jeg stoler på han.

En av de større utfordringene, synes jeg, er at mye av farene rundt kolesterol henger på andre faktorer som arvelige hjertetilstander, diabetes, blodtrykk ++.

For egen del så vet jeg ikke om noen med hjerteproblemer i familien andre enn de som har gjort en innsats for å få det gjennom massiv røyking, alkohol og fet mat igjennom et helt liv.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett "farlig" å begynne å lese om kaffebrygging😅

Fikk lyst å bestille både kvern, vekt og dripper til å ha på kontoret, men da tror jeg nerde stempelet blir hengende ved ennå tydeligere enn bare sykkelnerd😉🤣

  • Haha 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er møkkalei av å tilsynelatende være ca den eneste som kjører rens på kaffemaskina der jeg jobber endel (som regel er det warning om at rens er nødvendig hver gang jeg er innom, og det stinker av surt melkepulver). 

Vurderer eget oppsett. Hvordan er den Moccamasteren, blir du ikke lei av å brygge kun enkeltkopp @baronKanon? Eller går det såpass kjapt at det ikke er noe problem? Det ideelle i mine øyne hadde vært noe som både kan brygge en-to kopper men og en større kanne ved anledninger.

Når jeg brygger V60 på gjemmekontoret, lager jeg som regel et par kopper i slengen i en sånn 02-kolbe som holder seg akkurat lunken lenge nok til at den er god å drikke, men lurer på om det blir litt mye rituale å bruke V60 på kontor-kontoret.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
msteiro skrev (4 timer siden):

Må ha papirfilter for å ta fettet som er ille for kolesterolet. Enkel test er å brygge med og uten ved siden av hverandre og la det stå og kjøle ned. Ene får tynt oljeaktig lag på toppen.

Anbefaler aeropress på jobben, veldig enkelt vedlikehold. Ellers så får man små engangsfilter også til v60 og lignende.

Man skal være forsiktig med aeropressen også, en del ufiltert kan passere "rundt" filteret, visstnok.
Må presse forsiktig så alt/mest mulig går gjennom papiret. Er uansett garantert bedre enn metallfilter.
Utover det anbefales aeropress veldig.

Billig og enkelt å leke/tune kaffe av høy kvalitet uten for mye fuzz.

12g ganske så finmalt kaffe, 200g vann, hell over vann, fest proppen, og la stå i 2minutter, swirl og la stå i 30sek mens kaffen synker, press i 30 sek(det er roooooolig) (oppskrift fra James Hoffman som er en meget god start). Lite vann som går over sidene med så forsiktig pressing.

Endret av Jørgen S.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes v60 funker veldig godt på jobb. Eneste aberet er lagringsplass til vannkoker og kvern egentlig. Så lenge man har det, eller kjøper ferdigkvernet er det virkelig ikke noe problem. Kan jo også lage kaffen rett i (stor) termokopp om man vil redusere nedetiden fra excel-mysingen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Synes v60 funker veldig godt på jobb. Eneste aberet er lagringsplass til vannkoker og kvern egentlig. Så lenge man har det, eller kjøper ferdigkvernet er det virkelig ikke noe problem. Kan jo også lage kaffen rett i (stor) termokopp om man vil redusere nedetiden fra excel-mysingen.

Støtter denne, gitt at man har varmt nok vann (vi har ikke lov til å ha vannkoker, og varmtvannet fra kaffemaskinen er i grenseland temperaturmessig.)

 

Investeringen i et V60-oppsett må sies å være moderat:

https://kaffemesteren.no/bedrift/hario-v60-handbrygger-01-klar-plast

Pass på å kjøp plastutgaven bare. Stjeler mindre varme av vannet enn de andre.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, perbl said:

Jeg er møkkalei av å tilsynelatende være ca den eneste som kjører rens på kaffemaskina der jeg jobber endel (som regel er det warning om at rens er nødvendig hver gang jeg er innom, og det stinker av surt melkepulver). 

Vurderer eget oppsett. Hvordan er den Moccamasteren, blir du ikke lei av å brygge kun enkeltkopp @baronKanon? Eller går det såpass kjapt at det ikke er noe problem? Det ideelle i mine øyne hadde vært noe som både kan brygge en-to kopper men og en større kanne ved anledninger.

Når jeg brygger V60 på gjemmekontoret, lager jeg som regel et par kopper i slengen i en sånn 02-kolbe som holder seg akkurat lunken lenge nok til at den er god å drikke, men lurer på om det blir litt mye rituale å bruke V60 på kontor-kontoret.

Jeg drikker tre kopper om dagen. De brygges rett i termokopp, og det går helt fint å fylle koppen med vann, helle oppi vannbeholder, fylle kvern med tilmålt mengde og kverne, samtidig som jeg finner frem Kalitafilteret til Kalita-filterholder, som passer perfekt i Cup One for bedre kaffebrygg. Så er det bare å trakte til jeg får pling fra hjemmeautomasjonssystemet om at kaffen er klar. V60 har jeg hatt før, og det er FOR mye rituale.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, baronKanon said:

Jeg drikker tre kopper om dagen. De brygges rett i termokopp, og det går helt fint å fylle koppen med vann, helle oppi vannbeholder, fylle kvern med tilmålt mengde og kverne, samtidig som jeg finner frem Kalitafilteret til Kalita-filterholder, som passer perfekt i Cup One for bedre kaffebrygg. Så er det bare å trakte til jeg får pling fra hjemmeautomasjonssystemet om at kaffen er klar. V60 har jeg hatt før, og det er FOR mye rituale.

Jeg har forenklet ritualet noe, jeg dropper flere hellerunder, da jeg ikke synes det gir veldig merkbar smaksforskjell for mine evner til å smake kaffe. Så etter en kort blooming er det liksom bare å helle opp i vann og gjøre noe annet mens man venter.

Etter å ha sett et par tilsynelatende rutinerte nerder feile en enkel test på om blooming har noe å si for smaken og, må jeg innrømme jeg gjerne skulle sett flere av disse store kaffeguruene på Youtube prøve blindtester for å se hva som faktisk påvirker smak. Det er jo til tider ganske intrikate teknikker som presenteres for å lage V60, og hadde vært interessant å se om de merker om man feks gjør som meg og kjører gjennom alt vannet i en helling, eller lett plukker ut kaffe der man har helt på vann i mange omganger, rørt med skje i omgang 2, spunnet rundt på ting etter ett minutt og førti sekunder osv…

Jeg kjøper jo at det kan påvirke smaken med ulike teknikker, men jeg kjenner bare skeptikeren i meg er litt usikker på hvor mye det har å si for hva vi merker på sluttresultatet 🙂 Savner til tider den "denne teknikken gir bedre kaffe fordi…"-utgreiinga man ofte får fra mer nerdete vitenskapelig baserte matformidlere. Kanskje jeg må slenge igjen noen kommentarer hos Hoffman eller Hedrick, som er blant kaffeguruene jeg ser endel på.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, baronKanon said:

Egenkjøpt erfaring med v60 er at det faktisk blir forskjell hvis man kløner litt med helleteknikken. Der er faktisk Kalita mer tilgivende.

Det er langt fra alt jeg synes påvirker like mye. Total ekstraksjonstid som resultat av kverningsgrad synes jeg gir klar forskjell i tilegg til selvsagte ting som valg av kaffe, men dette med å gjøre ting i så mange runder som mange gjør, kjenner jeg ikke spesielt klare forskjeller på, så sparer heller tid på det.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et lite slag for Clever Dripper for enkelhet. Bruker standard filter, hell i kaffe, hell på vann, rør, vent, rør, sett på whatever kopp eller kanne man har. Kommer i både 300 og 500 ml, 300 er ganske perfekt til en større termokopp feks.

Er en ventil i bunn som åpner for å slippe kaffen gjennom, så kan brygge uten å balansere oppå kopp, som kan være fordel med klønete kolleger. Veldig bra til iskaffe også.

https://www.kaffebox.no/product/clever-dripper-300ml-500ml/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...