Gå til innhold

Kan man stole på Garmins VO₂ max?


Anbefalte innlegg

Hvor nøyaktig er dataene under prestasjonstatistikk, og da særlig kondisjon? Noen som har sammenlignet med profesjonell test utført i lab?

Jeg sykler både korte og lange turer (med pulsbelte og wattmåler) og Garmin har justert VO₂ max både opp og ned siden i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (6 minutter siden):

Svaret er vel ikke veldig nøyaktig, men trenden den beregner kan ha en verdi i seg selv - det er den jeg følger med på og ikke absoluttverdien.

Enig! 
Jeg gir ikke tallet mye verdi i seg selv, men ofte samsvarer bedring i vo2 max eller form med gode treningsperioder. 
Den største buggen syns jeg selv virker å være i bytte av sesong, feks fra ski til sykkel eller motsatt, hvor det ofte er en dupp før det tar seg opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (53 minutter siden):

Jeg sykler både korte og lange turer (med pulsbelte og wattmåler) og Garmin har justert VO₂ max både opp og ned siden i fjor sommer.

Når du sykler med puls- og wattmåler blir estimatet ganske bra. I hvert fall over tid og hvis du gir Garminen noen gode maks/terskeløkter å jobbe med. 
Det er ganske god enighet om hvor høy O2/kg som kreves for å tråkke en gitt mengde watt pr/kilo. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, SykkelØyvind said:

Det er ganske god enighet om hvor høy O2/kg som kreves for å tråkke en gitt mengde watt pr/kilo. 

Men det betinger at man klarer både å få inn økter der en går all-out, samt at man har en gjennomsnittlig utnyttelsesgrad også. Problemet er at puls kan variere såpass mye dag til dag basert på en rekke andre faktorer, at estimatet må tas med en klype salt - selv om puls + wattmåler er vesentlig bedre enn puls + fart for en løper. Jeg har prøvd begge deler, og Garmin estimerer min sykkel-vo2 forskjellig fra løp-vo2, og det er ikke noe særlig system i hvem av de som er høyest. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (9 timer siden):

Den største buggen syns jeg selv virker å være i bytte av sesong, feks fra ski til sykkel eller motsatt, hvor det ofte er en dupp før det tar seg opp. 

Ja akkurat det merket jeg i vinter!

Fant ut at Garmin bruker Firstbeat-algoritmen for å regne ut VO₂ max, og det ser ut til at den er ganske nøyaktig ifølge enkelte studier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på dette nå for første gang, og har heller ikke watt-måler, så ta alt med en klype salt. Synes også den absolutte verdien (som nevnt ovenfor) virker sjukt høy (49-51) for en 42-åring som ikke har noen treningsplan, bare sykler hardt til&fra jobb pluss en langtur i uka vår/sommer.

Det rare/interessante her er at min verdi har gått fra 51 i desember 23 som var første måling (da jeg fikk 540) og bare pendla 100km/uka, til 50 i februar (samme mønster som des/jan) og nå 49 i mai (april/mai har jeg sykla mye mer enn på vinteren).

Som sagt det absolutte tallet er nok rimelig verdiløst, men en nedgang i mai når jeg sykler som mest og føler formen er mye bedre enn i vinter virker veldig merkelig. Har bare syklet, ingen ski så ikke noe problem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på at Garmin foreslår ny FTP etter omtrent hver økt med litt intensitet. Kjørte en sweetspotøkt i helga, der den etterpå foreslo "god ta ny ftp" som var 30w lavere enn forrige... Enda makspuls aldri var særlig over 80%.

Igjen, har ikke noe å si. Jeg bruker ikke verken Garmin sine treningsøkter eller tallene til noe. Men er jo litt gøy å se hva den foreslår om ikke annet... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er enkelte utubere som har testet dette seriøst og sammenlignet Garmins resultater med det de har fått på labben. det har vært kun ubetydelige forskjeller

vi vanlige dødelige kan forholde oss til at VO2 verdiene viser om formen holder seg eller om formen faller videre til nye og ukjente nivåer

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å øke vo2max må du gjerne kjøre intervaller, 1-2 ganger i uka. Du kan jo legge inn det på pendleruten for en periode, bare for å vise finansfiffen hvor skapet skal stå.

Effekten av intervalltrening på vo2max er vel litt fallende/avtakende jo høyere du får den. Livet (og sesongen) pleier uansett å gi fine pause (Hvileperioder-periodisering), så om man ikke er ekstremt nøye på treningen, vil en kanskje ikke ha den største motgangen før en nærmer seg advanced. For å komme dit må en ha trent skikkelig med god struktur endel år.

Melkesyreterskel og ytelsesøkonomi/presentasjon er ting du forbedrer med den syklingen du gjør nå.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser en grei sammenheng mellom Garmins VO2-estimat og tid og hjertefrekvens jeg måler på diverse Strava-segment, siste tre-fire årene jeg har hatt dings som estimerer sånt.  Og det har fått meg til å miste trua på egen evne til å sette opp treningsopplegg til meg selv.  Trainerroad er mye flinkere, finner jeg ut.  Så lenge jeg holder meg på et høyt O2-opptak så har hele systemet mitt det bedre, mentalt og fysisk.  Stor forskjell på stabilitet i humør, om jeg jekker VO2-estimat opp 8-10 hakk, og oppjekking er mye lettere enn tildigere antatt.  To ukers skippertak har langvarig effekt, om man holder koken etterpå.

FTP stusser jeg på.  Den som Garmin grubler seg fram til er ca. 30W lavere enn den som Trainerroad sin AI beregner. Trainerroad sammenfaller greit med den jeg får målt ved ramp-test i Zwift, og hvor herjet jeg blir etter økter basert på (riktig) FTP.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (23 minutter siden):

To ukers skippertak har langvarig effekt, om man holder koken etterpå.

Jeg tror du har nevnt det tidligere på forumet, men fant det ikke igjen. Hvordan legges to ukers skippertak opp?

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Jeg tror du har nevnt det tidligere på forumet, men fant det ikke igjen. Hvordan legges to ukers skippertak opp?

Ja stemmer, her:

Oppdaterer litt i den tråden, jeg.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (21 timer siden):

Jeg stusser litt på at Garmin foreslår ny FTP etter omtrent hver økt med litt intensitet. Kjørte en sweetspotøkt i helga, der den etterpå foreslo "god ta ny ftp" som var 30w lavere enn forrige... Enda makspuls aldri var særlig over 80%.

Igjen, har ikke noe å si. Jeg bruker ikke verken Garmin sine treningsøkter eller tallene til noe. Men er jo litt gøy å se hva den foreslår om ikke annet... 

Den greia der har jeg heller aldri skjønt, så den ble slått av. Estimatet til intervall.icu er bedre på FTP. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (På 21.5.2024 den 8.10):

Men det betinger at man klarer både å få inn økter der en går all-out

De snedige med garmin sin VO2max estimat basert på effektmåling og puls er at den ikkje treng all-out-efforts, men forsøker å justere for det som ikkje er "all-out" ved å ta hensyn til at pulsen er lavare.

I forrige veke hadde eg to ganske forskjellige økter der garmin sin sykkel VO2maks ga samme verdi, så for meg så ser pulskompensasjonen ut til å fungere.
-Veldig rolig tur med der eg nok var oppe i 70% av makspuls i 20 min med eit snitt på ~180W
-Ganske hardt terskeldrag på 240W der snittpulsen var på 81%  av maks i dei første 20 minutta av draget.

Begge øktene ga samme estimat av VO2max.

I følge Garmin er krava for å gi eit estimat for sykkel VO2max:
-måling av  watt 
-at ein er kontinuerlig over 70% av makspuls i minst 20 min. 

Dei anbefaler jevne drag for best mulig estimat.

Men når ein kan måle det samme ut frå "prestasjonar" på rolig langtur i toppen OLT sone 1 eller med eit all-out 20min maksdrag som ender nær makspuls, så er jo begge deler ein del av utholdenheit, men det er jo ganske forskjellige ting 😉 Og for eigen del så har eg mykje lavare puls på samme watt når eg er sliten etter mange dagar trening på rad, enn når eg er utkvilt etter mange dagars pause.

Hvis ein spore noko som kan korrelere med VO2max ville eg heller satsa på å måle  "all-out" 5 min Watt og så feks bruke Sitko 2021 sin formel for å estimere VO2max ut frå dette hvis ein vil.

Synes JOIN beskriver det heile ganske bra: 
https://join.cc/cycling-tips/how-do-i-calculate-my-vo2max/

For eigen del er planen framover å faktisk gjennomføre i 5 min delen i Hunter sin FTP-test som "all-out" slik det står, og så regne om til VO2max sidan eg har meir følelsar og motivasjon i forhold til mL/kg/min enn til 5 min W/kg. Men då eg blir ganske sliten til 20min delen... 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Kortbeint said:

De snedige med garmin sin VO2max estimat basert på effektmåling og puls er at den ikkje treng all-out-efforts, men forsøker å justere for det som ikkje er "all-out" ved å ta hensyn til at pulsen er lavare.


Det er litt det som er bakgrunnen for mitt poeng også, mulig med motsatt fortegn, da jeg ser for min egen del at dette medfører veldig rare tall. Jeg har sett VO2-max hoppe med så mye som +4 basert på en rolig økt, og lange terskeldrag medfører umiddelbar økning. Jeg har også fått lavere VO2-estimat etter konkurranse trass i at jeg overgått estimatene Garmin gir som sådan.  

Mulig det er jeg som er skrudd sammen litt rart, eller begynner å bli for gammal, men for min del medfører disse estimatene volatile estimater, det være seg både sykkel og for løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puls er jo et dårlig estimat for kapasitet... Rittsetting gir adrenalin og høyere puls. Varme gir også typisk høyere puls. Akkumulert trening/fatigue gir lavere puls uten å nødvendigvis gi lavere vo2max . osv osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
eOpseth skrev (1 time siden):


Det er litt det som er bakgrunnen for mitt poeng også, mulig med motsatt fortegn, da jeg ser for min egen del at dette medfører veldig rare tall. Jeg har sett VO2-max hoppe med så mye som +4 basert på en rolig økt, og lange terskeldrag medfører umiddelbar økning. Jeg har også fått lavere VO2-estimat etter konkurranse trass i at jeg overgått estimatene Garmin gir som sådan.  

Mulig det er jeg som er skrudd sammen litt rart, eller begynner å bli for gammal, men for min del medfører disse estimatene volatile estimater, det være seg både sykkel og for løping.

Vil tru at ein forutsetning for å få konsistente tall frå Garmin sin algoritme er å ha ein bolk med 20 min med ganske jevn watt tidlig i økta før ein er for sliten. Og puls i konkurranse kan vel gi rare utslag hvis ein er gira og spent. For eigen del har eg sett verdiar på 70% av maks før eg i det heile tatt er i bevegelse 😉 

Åstrand sitt nomogram nevnt på JOIN sida er eit artig stykke vitenskapshistorie.

Nomagram.png.de957e8160aa3f6542987fd7c9ae6a5c.png

I enklaste variant trengs hverken pulsmålar eller wattmålar eller sykkel for å få estimert VO2max. Her held det med eit 33cm trappetrinn for damer og 40 cm for menn, vekt og så kan en ta pulsen med finger og stoppeklokke rett etterpå. Ein skal gå opp og ned med ein frekvens på 22,5 trinn/min og så måler ein pulsen etter 6 min arbeid. Treng ikkje kalkulator ein gong for svaret kjem med bruk av papirdiagram og linial 🙂

Endret av Kortbeint
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 12 km løpetur i dag i varmen, kanskje når det var som varmest på dagen, og pulsen min var minst 10 slag over hva den pleier å være på den løypa og i den farten. Setter det på kontoen for varmen og ikke helt vendt meg til det enda. 

Det må vel bli feil i slike tester? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (23 timer siden):

Hadde en 12 km løpetur i dag i varmen, kanskje når det var som varmest på dagen, og pulsen min var minst 10 slag over hva den pleier å være på den løypa og i den farten. Setter det på kontoen for varmen og ikke helt vendt meg til det enda. 

Det må vel bli feil i slike tester? 

Er mange feilkilder ja, og mykje som kan gi feil og varierande resultat.

Men for eigen del har det vore imponerande konsistent etter at eg starta watt-måling utendørs og puls i slutten av april. Muligens eit resultat av ganske repetetive treningøkter 😉 Av øktene som gir VO2maks estimat i screenshoten under del vel omtrent annakvar med dagar med rolig jevn tur i høg pulssone 1,  og dagar med harde terskeldrag i ein bakke som for tida desverre tar over 20 min. Så i kvar sin ende av skalaen som kan gi estimat.

Screenshot_20240523-203701_crop.jpg.b75ee61fa226bf0bc1381ec7b0a4e2ed.jpg

Trappetrinneffekten kjem av at Garmin ikkje stoler meir på sine egne estimat  enn at dei oppgir det med berre to signifikate siffer, her kunne ein trengt ein desimal 😉 47, 48, 49, 49, 49, 49, 50, 50, 50, 50, 51, 51. For tida aukar det med ein ml i veka. Håper det fortsetter slik, men det er vel litt optimistisk å håpe på.

Meiner å ha lest at verdensrekorden i vitenskapelige intervensjonstudier er 1,68 ml pr veke i 10 veker, men det var med eit ganske hårreisande treningsprogram og ikkje repetert med tilsvarande resultat av andre forskningsgrupper i etterkant...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg trodde ikke Garmin kunne anta Vo2 Max på sykkel uten både puls og watt måling. Mulig jeg ikke har skjønt hvordan man setter opp vo2 Max måling med bare puls som beregningparrameter.

på min garmin 1040 ligger i hvertfall vo2 Max uendret når jeg bare har måling av puls.  Ellers merker jeg stor forskjell når jeg går fra ute til rullesykling. Første 2 mnd på rulla synker vo2 Max jevnt fram til det tar seg noe opp igjen. Når jeg begynner å sykle ute stiger vo2 Max relativt raskt igjen.  Dette er jo ikke veldig rart. På rulla sitter wattmåleren i rulla, mens ute har jeg wattmåler i kranken. Friksjon i kjede og internt i rulle som reim osv gir relativt mye lavere ytet watt.

om vo2 Max tallet er eksakt eller ikke spiller ingen rolle for meg da jeg i hovedsak bruker dette for å følge med på hvor god form jeg er. Og jeg merker godt på kroppen at jeg er bedre form når tallet er høyt. Selvfølgelig sammenliknet ved samme aktivitet. Ute inne sykling kan f.eks ikke sammenliknes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (På 21.5.2024 den 11.12):

Jeg stusser litt på at Garmin foreslår ny FTP etter omtrent hver økt med litt intensitet. Kjørte en sweetspotøkt i helga, der den etterpå foreslo "god ta ny ftp" som var 30w lavere enn forrige... Enda makspuls aldri var særlig over 80%.

Igjen, har ikke noe å si. Jeg bruker ikke verken Garmin sine treningsøkter eller tallene til noe. Men er jo litt gøy å se hva den foreslår om ikke annet... 

Med forrige, mener du forrige gang den foreslo ny FTP? er det den foreslår også lavere enn den FTP’en som er angitt fra før i innstillingene? 

Hvis man har satt en lav FTP og ikke godtar forslagene om endring ville det jo være logisk at den stadig foreslår ny FTP på alt som er over..

Jeg tror det du beskriver har skjedd meg et par ganger også, og jeg har da tenkt at det måtte være noe sånt, men har aldri fått sjekka det nærmere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...