Gå til innhold

Vuelta a España 2023


baroudeur

Anbefalte innlegg

Touren er avsluttet og det betyr at Vueltaen starter snart, nærmere bestemt den 26. august. Sykkelsporten vokser stadig og det som før var mindre viktig er plutselig kjempeviktig, som å være førstemann rundt Spania.

Remco skal forsvare, Roglic skal sette rekord og det ble nylig kjent at verdens beste GC-rytter, Jonas Vingegaard, også tar turen. Andre ryttere som etter sigende stiller er:

  • Geraint Thomas
  • Enric Mas
  • Juan Ayuso
  • Joao Almeida
  • Aleksandr Vlasov
  • Richard Carapaz 
  • Sergio Higuita

Dette kan bli heftig.

UZZdu2VbscyDcJuWXJkKVg-1200-80.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vuelta er på en måte en tv-favoritt av GT da den går om høsten, kan rettferdigjøre å sitte på rulle og se på. Sitter av prinsipp ikke på rulla i mai (giroen) eller juli(TdF) så fremt jeg ikke er skadd. Ikke kolliderer det så mye med annen sykling en skal/må heller. Og i år som i fjor er dette god inspirasjon for egen tur til Spania senere i høst. Må jo si at det er lovende GC kamp på papiret i år. Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke. På samme måte som franske lag tradisjonelt favoriseres i invitasjon til TdF, så inviteres spanske lag fortrinnsvis til Vuelta. Svært uvanlig at samme lag får wildcard til flere enn én GT pr år. Uno-X hadde nok litt flaks med tanke på at franske B&B hotels falt sammen før årets sesong, som ga mindre konkurranse om de to wildcardplassene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både TdF og Vuelta har noen wildcards i tillegg til WT-lagene.

I praksis er disse lagene forbeholdt hhv. franske og spanske lag.

Årsaken til at UX fikk plass i årets Tour var at det ene franske laget som mest sannsynlig ville fått wildcard kollapset økonomisk og dermed ikke kunne stille.

 I Vuelta er det gitt wildcard til de spanske lagene Burgos-BH og Caja Rural-Seguros.

For at UX skal være garantert plass må de enten bli WT-lag eller toppe rankingen blant Pro-lagene. I årets Vuelta er TotalEnergi og Lotto best rangert og deltar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det måtte da være no gatelys som svikta her? Var vel ikke meningen att det sku være såpass mørkt. Uansett urettferdig att di første lagene kunne sykkle i dagslys mens di siste sykklet i bekmørkt. Likevel bra att en gc rytter ikke røk ut grunnet velt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagtempo er jeg ikke så begeistret for. Men uansett allerede mandag blir det en brutal avslutning på dagen hvor jeg håper vi får se action. I morgen er det en bratt knekker på slutten som kan bli gøyal. Endelig en Vuelta med et kobbel av sterke kapteiner og gode lag !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleF skrev (17 timer siden):

Det går nok greit bare han ser underlaget fremfor seg😂

Det jeg mente er at sammenlignet med et kobbel av Belgiske stjerner så er han ei klønete kråke på grus, brostein og ned fjell. Nå skal det sies at han ikke kan noe for at han ikke har vokst opp i ei rundløype full av gjørme, røtter og stein inneklemt mellom en horde av fulle folk med fingrene i mayo og pommes frites 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (4 timer siden):

Kanskje ikke.

he he, som jeg har nevnt så har jeg ikke så mye til overs for typen Remco, men begynner mer og mer blir fan av syklingen hans. Og synes vel at en person skal får rekke å feire en GT seier i par sekunder før han må bråbremse. Så her kan arrangør og den malplasserte kvinnen ta æren for tryningsen. Roglic, holder han igjen eller er han litt bak skjema formmessig ? Vinge ser sterkere ut. Og hvis jeg skal til Andorra i oktober, så finnes vel fetere klatringer en det vi så i dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier. Må ha vært en kombo av en uoppmerksom Remco og dårlig planlegging fra arrangøren. De to partene er neppe på god fot med hverandre 😅

Uansett, imponerende finale han gjør der. Overraskende at Roglic ikke kom et signatur-rykk mot mål. Så langt tyder dette på en kamp mellom Remco og Vingegaard. Dansken har et vesentlig sterkere lag med seg og selvtilliten i orden. Remco stiller utvilsomt veldig godt forberedt. Dette kan gi tre riktige morsomme uker. Synd at det ikke er noe norsk krydder i det hele. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...