Gå til innhold

Fulldemper til tiåring


Anbefalte innlegg

Bruksområdet blir sti og shuttling i nærområdet, heis- og stibasert i Hafjell og litt Trysil, samt skole- og fritidssykling. 

Ser man får et par tusenlapper i avslag på Canyon Neuron Young Hero nå, noen erfaring med den? Ser den mangler hev/senk-pinne, og den har 27,5" hjul.. Bør vi heller innom en 26-er? Sykler på 24+ hardtail nå.

Tar med glede imot tips om alternativer som er på rett side av 20.000, og kan leveres innen rimelig tid? 

Per nå er han 147 cm med 71 cm i benlengde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en vennefamilie hvor 10 åringen fikk seg en Young Hero. Den er litt stor men han sykler nå rundt på den, sykler sti og trapper pluss noe trysil og hafjell. Funker vistnok veldig bra og har den sedvanlig høye Canyon-byggekvaliteten. Snakket med faren nylig og da var han på jakt etter senkepinne, men sleit litt med å finne pinne med kort nok vandring. 

Jeg ville vurdert å hatt en ræl-sykkel for skole og fotball-treningsykling. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut!

Tenker den kanskje kan oppleves litt uvant stor i starten, men de vokser jo som raketter i den alderen, så kjøper vi noe mindre må den plutselig gå i arv allerede neste år.. 😄 

 

Vi har arvet noen halv(hel)-slitte bmx-er, fare for det må bli fast skolependler! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannfakkel incoming🔥

Kidsa har det vel så bra eller bedre på en hardtail med greit utstyr, lette hjul og dekk.

Har vert trener for barn i alderen 8år og oppover i ganske mange år nå og det er veldig sjelden at de trenger/har nytte av en fulldemper om de ikke driver med veldig spesielle ting.

Mine egne har sykla på hardtail til 15-16års alder og det er ikke fordi at lysta til å kjøpe ikke har vert der.

En hardtail i passelig størrelse med en litt lenger gaffel enn typisk XC lengde + senkepinne løser elegant mye av det som unger sykler.

Pros: 

- billigere

- lettere

- mindre ting som går i stykker og må vedlikeholdes

- de lærer å takle terrenget ved å bruke armer og bein som støtdempere

Cons: 

- lavere cred blant kidsa som ikke vet bedre

Det er altfor mange barn på 40-50kg som leper rundt på en fulldemper på 14-15kg som de ikke får noen særlig glede av dempinga på uansett fordi de er for lette og som hemmer mer enn den hjelper.

Det største problemet, med sykler, vi opplever som trenere er at syklene ikke er i orden eller tilpasset syklisten eller syklistens bruk skikkelig

Canyon Neuron Young Hero er oppgitt til 13,5kg uten senkepinne og pedaler og da er den fort 14,5kg eller mer med begge deler på plass.

 

  • Like 5
  • Thanks 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (4 minutter siden):

Fordelen med å handle riktig størrelse i god kvalitet er at de ofte holder seg godt i pris på bruktmarkedet.

Ja, det er sant! Og det står to i kø for å arve etterhvert som eldstemann vokser ut av de. Så uansett hvilken størrelse det blir, så blir det brukt i flere år før det selges videre! 

 

Gullars skrev (3 minutter siden):

Kidsa har det vel så bra eller bedre på en hardtail med greit utstyr, lette hjul og dekk.

Ja, jeg har luftet ideen for han, og tror nok jeg kan styre han mot hardtail, for når det gjelder sykkel så hører han faktisk på far.. 🙂  Men han har selvsagt veldig lyst på fulldemper.. Har argumentert litt for at en hardtail er mer allsidig, og at vi eventuelt kan leie fulldemper noen dager, så han får prøvd og sammenlignet.. 

Tar gjerne i mot tips til sti-sterke hardtailer også 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ikke meningen å være gledesdreper for det viktigste er at kidden sykler og fortsetter med det😀

Synes bare litt synd på de barna som har fått viljen sin av foreldre, i alle beste mening selvfølgelig.

Det er enklere å finne en sti hardtail til en på 147cm enn en fulldemper for de blir jo naturlig høyere siden de har vandring i begge ender.

Til en gutt på 147cm og da sannsynligvis rundt 35-40kg ville jeg sett på en av de nyere XC hardtailene i alu med 120mm luft gaffel og mulighet for senkepinne.

Siden du har sett på Canyon så har jo de en Young Hero Grand Canyon og, men jeg synes at de har spart for mye på gaffel og hjul til at jeg hadde kjøpt den til mine barn.

Begge døtrene mine sykler rundbane og har gjort det i mange år.

Siste hardtail de hadde var en Trek Procaliber 9.6 som leveres med 110mm gaffel originalt.

Ved å bytte til en tilsvarende i 120mm så får man litt slakkere vinkler og med en kort senkepinne er mye gjort.

Det er egentlig lommeboka og evnen(hos foreldrene) til tilpassing og vedlikehold som setter begrensingene for hva man gjør utover det.

For egen del så er det ikke så mye igjen av den original sykkelen, men den funker veldig godt til formålet.

Litt avhenging av guttens "geometri" så kan det hende du kan hoppe bukk over både 26 og 27,5 hjul og gå rett på 29"

Trek Procaliber leveres i 15" med 29" hjul og er tilpasset de som er små.

Mine 2 døtre er 157 og 159cm ferdig utvokst så vi har vert gjennom noen tilpassninger.

Cannondale Trail finnes også i små størrelser og leveres med 27,5" med rikelig plass til dekk faktisk så mye at de kan brukes med 29" hjul og det samme gjelder enkelte Merida sykler.

Her er et eksempel, ulempen er jo at prisene til Canyon er ganske gode sammenliknet med butikk priser på Trek, men du bør jo kunne får 10-20% rabatt på en slik. Trek er og enkelt å selge brukt om den vedlikeholdes og oppgraderes fornuftig.

https://www.trekbikes.com/no/no_NO/sykler/terrengsykler/rundbaneterrengsykler/procaliber/procaliber-8/p/41618/?colorCode=greenvisibility_grey

image.png.0cc029f8120eb4496e40306c2acf799a.png

Her er noen eksempler frs egen sykkelpark oppover.

Cannondale Trail XS 13,5" 27,5 +

image.png.d4144b50d98d5fbfe05e65914e43071c.png

Trek Procaliber 9.6 i str. 15" med 29" hjul

image.png.3a995e5fe3344ad41b5a8e207e97bfd5.png

Merida Big Seven i 15" med 29" hjul

image.png

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om ht til kidsa. Lettere sykkel og kidden sykler straks åttetall rundt far uansett! 
jr her er straks 17 og gidder ikke ta fars fulldemper når trysil. Tipper på blåkopi i år

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar Elverum said:

Støtter forslaget om ht til kidsa. Lettere sykkel og kidden sykler straks åttetall rundt far uansett! 
jr her er straks 17 og gidder ikke ta fars fulldemper når trysil. Tipper på blåkopi i år

Trysil og andre trail centere er jo der hardtail virkelig har noe for seg for større "barn" etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipper egen fulldemper når vi skal til Trysil og tar sti hardtailen med 140mm gaffel og slakke vinkler.

Mye mer morro og mindre sorg om det skjer noe når man herjer......

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og en utfordring at sykler med litt vandring blir superhøye i front for en liten kropp.

På akkurat det så er det bedre med 27,5, men til alt anna er 29" bedre.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt begrenset hva som finnes av stiHT til en 10 åring. 
 

Til bruken som trådstarter sier ville jeg ha kjøpt en billig sykkel til skole og en fulldemper til Hafjell/Trysil. 
Skulle man hatt sykkel til mer rundbane type sykling er HT fint. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så mye verre enn å sette på en 120mm gaffel på en hardtail som passer så er det «sti hardtail» for en 10åring.

Om man kjøper en relativt moderne hardtail, for eks en BMC Twostroke eller Trek Procaliber,  da så har de jo passelig slakke vinkler allerede og normal vekt fra start.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (30 minutter siden):

Det er jo ikke så mye verre enn å sette på en 120mm gaffel på en hardtail som passer så er det «sti hardtail» for en 10åring.

Om man kjøper en relativt moderne hardtail, for eks en BMC Twostroke eller Trek Procaliber,  da så har de jo passelig slakke vinkler allerede og normal vekt fra start.

Twostroke med 120 gaffel til en rytter på under 150 cm høres stort ut. Hvertfall for lek og gøy i Hafjell/Trysil.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, men tror ikke en 27,5 fulldemper er så mye mindre og det er hele poenget mitt.

Om det er lek og morro som er det man sikter, vil ha fulldemper og kommer fra en 24+ sykkel så tror jeg at for eks en RM Reaper på 26" hjul er et bedre utgangspunkt.

Det er lite som dreper gleden så mye som en tung sykkel som i tillegg er for stor.

Jeg har ennå ikke sett en eneste sykkel til noen under 160cm som er "ready to go out of the box", men det kan hende mine forventninger er for store.

Drømmen hadde vert følgende:

- hardtail ramme i alu med kort seterør/bratt setevinkel og passe slakk styrevinkel/kort styrereør som er tilpasset 31,6mm setepinne og geometri som takler både 27,5/29" hjul med through axle.

- 120mm lett og grei luftgaffel med krone lockout

- Deore/SLX eller GX 12 delt driverk

- Relative lette og breie hjul i den dimensjonen som passer rytteren så den ikke blir for høy - 27,5/29

- kort og velfungerende senkepinne evt at man kan velge pinne etter beinlengde for eks. 80/100/125mm drop

- Kontaktpunkter tilpasset små ryttere

Det er nok mange der ute som hadde kjøpt en sånn om prisen ikke var helt koko😀

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene ser ut til å vri deg over på sti-hardtail, så skal ikke komme med flere argumenter for dette. Bra!

Men denne tråden fikk meg til å tenke på en artikkel fra "gamle" terrengsykkel.no (ikke forumet), om en fyr med utstyr langt under runkepellenivået mange av oss har. Han syklet fletta av alle. Tipper han ikke hadde fulldemper som barn.... Men jeg finner ikke igjen artikklen.

  • Like 2

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsvis så er det ofte pappaene som er mer vektfokuserte enn barna (innenfor visse grenser). Til nerroversykling er fulldemper absolutt på sin plass - i hvert fall for heisbasert. For lettkupert sti er hardtail greit for de fleste. Det som er verre er å finne gafler og bakdempere med luftfjær og dempertune som er tilpasset såpass lette ryttere. Det er nok der det kan butte. For bakdemper, ville jeg hatt så kort som mulig demper for vandringen for å kunne bruke så høyt som mulig lufttrykk for å få noe ut av demperbevegelsen. For gafler, så er det egne Junit-gafler fra Manitou som er tuna for lette ryttere, samt at de har gode luftfjærer. Det er også et tysk verksted som leverer tuna Manitou-gafler (VTT-6) og RST F1rst-gafler for barn, husker bare ikke hva de heter i farta.

Til skole og hverdagssykling er det veldig greit med en som ikke skriker "ta meg, jeg er lett å selge videre på finn" til uhederlige typer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var endel sånne på det gamle forumet🤣 

Det er jo ofte sånn at det er syklisten som er det viktigste😀

Gruppetrykket nå om dagen virker å gå i retning at alle voksne «skal ha» el sykkel eller i det minste 150mm vandring og alle barn «må ha» fulldemper og da går jo markedet i samme retning, for de vil jo selge sykler.

Islabikes som la inn årene for en stund siden lager jo sykler for barn som faktisk var tilpasset, men det virker jo som at markedet ikke var der siden de gav seg.

Kanskje en skulle lete opp en produsent av rammer og få laget/kjøpt en batch med små rammer som man har tro på og bygge noen sykler?

Det er jo bare ramma som blir spesial, resten er jo (nesten) hyllevare.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (7 minutter siden):

Erfaringsvis så er det ofte pappaene som er mer vektfokuserte enn barna (innenfor visse grenser). Til nerroversykling er fulldemper absolutt på sin plass - i hvert fall for heisbasert. For lettkupert sti er hardtail greit for de fleste. Det som er verre er å finne gafler og bakdempere med luftfjær og dempertune som er tilpasset såpass lette ryttere. Det er nok der det kan butte. For bakdemper, ville jeg hatt så kort som mulig demper for vandringen for å kunne bruke så høyt som mulig lufttrykk for å få noe ut av demperbevegelsen. For gafler, så er det egne Junit-gafler fra Manitou som er tuna for lette ryttere, samt at de har gode luftfjærer. Det er også et tysk verksted som leverer tuna Manitou-gafler (VTT-6) og RST F1rst-gafler for barn, husker bare ikke hva de heter i farta.

Til skole og hverdagssykling er det veldig greit med en som ikke skriker "ta meg, jeg er lett å selge videre på finn" til uhederlige typer.

Har til gode å møte et barn som er mer fokusert på funksjon enn hva venner og venninner mener😀 Det er der pappaene og mammaene kommer inn. 
 

Ref. rullesko, blinkesko, veske eller bag som skolesekk, magetopp og åpen jakke midt på vinteren, Airforce 1 som vintersko, dunjakke i regnvær osv.

Hilsen «surgubbe» på snart 50🤣

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (38 minutter siden):

Svarene ser ut til å vri deg over på sti-hardtail, så skal ikke komme med flere argumenter for dette. Bra!

Men denne tråden fikk meg til å tenke på en artikkel fra "gamle" terrengsykkel.no (ikke forumet), om en fyr med utstyr langt under runkepellenivået mange av oss har. Han syklet fletta av alle. Tipper han ikke hadde fulldemper som barn.... Men jeg finner ikke igjen artikklen.

Jackson Goldstone kjørte fulldemper fra ganske ung alder. Og han sykler nok lett i fra han på forumet. 😉 Så man kan alltid finne eksempler den ene eller andre veien.

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en Geek Warning podcast med grunnleggeren av Prevelo som gjør akkurat det Gullars og andre etterlyser.

 

Sitat

CHOSEN BY PARENTS WHO KNOW BIKES

 

 
De velger deler med gramvekt og millimetermål for å sette sammen funksjonelle barnesykler. Nå gå de opp til terrengmodellen Zulu Five med 26" hjul. Prisen er ikke skrekkelig. Spekken er imponerende og vekta fin. 

LarsB
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet med bra barnesykler er at de er ganske dyre. Samtidig kommer det litt an på hva man sammenligner med. Flere ganger har folk bare himlet med øynene over syklene til sønnen min (ikke folk i sykkelmiljøet). "Er du gal, hvorfor bruker du så mye penger på sykkel til barn". Selv bruker de vesentlig mer penger på gaming PCer eller Ipaden til barna sine.

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 minutt siden):

Jeg hørte en Geek Warning podcast med grunnleggeren av Prevelo som gjør akkurat det Gullars og andre etterlyser.

 

 
De velger deler med gramvekt og millimetermål for å sette sammen funksjonelle barnesykler. Nå gå de opp til terrengmodellen Zulu Five med 26" hjul. Prisen er ikke skrekkelig. Spekken er imponerende og vekta fin. 

LarsB
 

Jepp. Den podcasten er verdt å høre.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Til bruken som trådstarter sier ville jeg ha kjøpt en billig sykkel til skole og en fulldemper til Hafjell/Trysil. 
Skulle man hatt sykkel til mer rundbane type sykling er HT fint. 

Som nevnt oppi tråden her, så klarer jeg nok å vri han over på hardtail, som sikkert hadde vert det mest fornuftige til "hverdags". Men han har sesongkort i Hafjell, så det blir mer og mer heisbasert, og da er jeg plutselig litt på tankegangen du nevner her ja. Fulldemper + en billig/arvesykkel til skolesykling.

Største utfordringen for far sin del er at han har en yngre bror som puster han hardt i nakken (og vel så det), så må argumentere godt for å unngå at det skal bli to nye sykler.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...