Gå til innhold

andre sykkel stjålet i oslo på under 4 måneder, hva skjer?


Anbefalte innlegg

begge låst og den ene inne i boden, hvordan er det mulig? siste sykkel var en brukt sykkel til maks 1000kr det gir knapt mening å stjele den wtf. Virker som om Oslo virkelig har et problem med sykkel tyverier, det er jo værre her enn det jeg har opplevd i københavn i løped av 9 år 

  • Like 1
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er politiet totalt impotente når det kommer til denne type kriminalitet. Er nok en sterkt medvirkende årsak til at tilliten til politiet er fallende.  
 

Hjelper ikke om du leverer bilder, video, navn etc ved anmeldelse, henlagt blir det. På ett eller annet tidspunkt er jeg redd det smeller med borgervern eller annen selvtekt dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (2 timer siden):

Det er derfor boligprisene er så høye i Oslo, det er nødvendig med eget sykkelrom.

inngangspartiet til leilightene har nermest blitt et sykkel rom, du kan nesten ikke komme ned til kjelleren fordi det er så mange sykler i veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (10 timer siden):

Det er derfor boligprisene er så høye i Oslo, det er nødvendig med eget sykkelrom.

At sykkelrom alene har skylden er vel en stor overdrivelse. En av årsakene er vel at parkeringsplasser i gatene har blitt sterkt redusert og utbyggere har krav til garasjeplasser under jorden. 
MdG og Oslo kommune har noen mislykkede prøveprosjekt ang. sykkelparkering i samarbeid med borettslag og sameier. Bokser slik som på bildet ble utplassert etter at asfalt ble frest bort, betongfundament ble støpt og bokser ble satt opp med plass til 5 sykler for 5 eiere med egen nøkkel. De ble knapt brukt og er nå fjernet og det er satt opp flere tradisjonelle bøyler for låsing av sykler på stedene. 
Sykkelrom er/blir dessverre overfylt av gamle sykler fra fraflyttende, sparkesykler, barnevogner etc. og gjør de vanskelig i daglig bruk. Borettslag og sameier må har rutiner på "rens" for at slike rom skal fungere i det daglige.

image.png.1266aee5d34ca496537c52480475a1b4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Wolfgang Wee hadde en podcast en gang med han vektersjefen som snakka om politi og ressursdisponering i en politisk styrt organisasjon (som politiet er).

Løsninga på sykkeltjuveri var nok å gå direkte etter kjente utenlandske tjuvligaer som muliggjort av EØS kom innom landet og kunne stjæle med seg store verdier uten at politiet gjorde noe med det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo har ett generelt problem med kriminalitet, men folk flest er lovlydige.

Jeg mener det er feil når kriminell ungdom gjentatte ganger får påtaleunnlatelse og ikke straff. Bygg ut fengselskapasiteten og få satt inn småkriminelle i buret ASAP. Mye mulig at småkriminell ungdom tenker seg om når de har fått sittet inne ett par uker.
Sykkeltyvene er ikke lenger drittsekker som rapper en sykkel for å komme seg hjem fra byen, nå er det i mye større grad organiserte tyver/bander som er yrkeskriminelle. Det er dokumentert at mange av syklene havner i øst-europa, noe som stemmer bra når vi ser hvem det er som blir tatt for å rappe sykler.

Løsningen er å kjøpe best mulig lås og så låse sykkelen fast i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (13 minutter siden):

Tror Wolfgang Wee hadde en podcast en gang med han vektersjefen som snakka om politi og ressursdisponering i en politisk styrt organisasjon (som politiet er).

Løsninga på sykkeltjuveri var nok å gå direkte etter kjente utenlandske tjuvligaer som muliggjort av EØS kom innom landet og kunne stjæle med seg store verdier uten at politiet gjorde noe med det. 

 

en bedre grensekontroll kunne vært en løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (4 minutter siden):

en bedre grensekontroll kunne vært en løsning

EØS tillater ikke det.

Men slik jeg har forstått det så kjenner politi/vektere til når og hvor disse bandene er her, men de velger å ikke gjøre noe for det er begrensa mulighet for å utvise EU-borgere pga et "skarve sykkeltjuveri". De mangler hjemmelsgrunnlag. Bare se hvor vanskelig det er å hive ut voldskriminelle innvandrere.

Det må en lovendring til som sikrer hjemmelsgrunnlag for å sanksjonere sykkeltjuveri enda hardere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første sykkel ble stjålet fra et sykkelstativ utenfor blokka i Asker da jeg var barn på åttitallet. Den samme opplevelsen hadde nær sagt alle jeg kjenner. Allerede den gang var det å sette sykkelen i sykkelstativ, uansett hvor billig den var, og uansett hvor låst den var, å be om bråk. Sånn er det enda. Dersom sykkelen er låst med så kraftig bøylelås at de ikke klarer å få med sykkelen, kan du banne på at noen i hvert rall stikker av med sete eller forhjul eller annet de klarer å fjerne fra sykkelen. Det er ikke bare rusmisbrukere og profesjonelle som stjeler. Det er folk som skal fra A til B, og slenger sykkelen fra seg når de er framme. En gang, for mange år siden, jobbet jeg som vekter, med sykkelen min stående låst utenfor bedriften jeg var i. På kameraet så jeg en helt vanlig mann, pen i dress og i det hele tatt, på vei hjem fra byen, gå bort til sykkelen min, skru av setet og gå. Jeg løp ut, spurte hva han drev med, hvorpå han hevdet at det var hans sete. Noen hadde stjålet det fra ham, sa han. Han insisterte på at det var hans, og ville gå, så jeg sa ok, da ringer jeg politiet, og så beviser jeg at sykkelen er min. Etter en haug med bortforklaringer på Moxnes-nivå, ga han meg setet, ble skikkelig kompis, snakket om hist og pist, før han gikk, sikkert hjem til kone og barn.

Han trengte vel bare et sete og en setepinne, og der sykkelen min sto må han ha ansett det som helt utenkelig at noen ville se ham, så hvorfor ikke?

Jeg er redd det er en innstillingen som er mer vanlig i Norge enn vi liker å tro.

Det er mange Moxneser der ute, og det ser nesten ut til å ligge i manges kultur at sykler, eller det som enkelt kan fjernes fra dem, er fritt vilt.

Selv ville jeg aldri parkert sykkelen i en sykkelbod (som hele oppgangen har tilgang til) i denne delen av Norge, og på jobb ville jeg ikke parkert den i sykkelbod, ikke med mindre boden var overvåket med både kortsystem og kamera, helst tilknyttet en vaktsentral, og selv i en sånn ville jeg låst den fast med en så kraftig lås at den ikke kan åpnes med en liten boltkutter av den typen en rusmisbruker kan ha i lomma når han klarer å snike seg inn. Profesjonelle er en ting, de finner garasjer hvor de vet det står dyre sykler, og slår til når ingen ser, men jeg tror det er de andre (vanlige folk, fulle folk på vei hjem fra byen, ungdom som bare vil strekke noen grenser, rusmisbrukere, som bare tar det som er ulåst for å få et skudd, men som ikke ser forskjell på en 1000kronerssykkel og en 50000kronerssykkel), som er den største trusselen i Oslo-området sånn til vanlig.

 

Endret av toreb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (8 minutter siden):

Tror Wolfgang Wee hadde en podcast en gang med han vektersjefen som snakka om politi og ressursdisponering i en politisk styrt organisasjon (som politiet er).

Løsninga på sykkeltjuveri var nok å gå direkte etter kjente utenlandske tjuvligaer som muliggjort av EØS kom innom landet og kunne stjæle med seg store verdier uten at politiet gjorde noe med det. 

 

Utenlandske bander er en del av ligningen,  men jeg har for mange eksempler på at politiet vender det andre kinnet til på velkjente lokale kriminelle. De lar en sak bli til 100, så får de rabatt i den grad de tiltales på et punkt, og sånn går det i ring. Dette handler om dårlig prioritering internt i politiet, de bruker forholdsmessig altfor mye tid på andre saker, de kan være svært alvorlige for all del, men de bruker for mye kraft på for få saker og lar altfor mange andre gå.

Gjør man en samfunnsøkonomisk analyse av politiets og påtalemaktens impotens er ikke det bildet bra.

Selv fikk jeg stjålet undervannshuset på motoren min nå i våres, det kostet 90K som forsikringen tok. Sammen med mitt undervannshus tok de fire andre komplette motorer, de tok ikke min fordi den er beskyttet av en startsperre som ikke lar seg omgå uten at en kan dokumentere eierskap, så dette er kjeltringer med kunnska . I sum var de over 5-6 marinaer, stjal verdier for mange millioner kroner og politet løftet ikke en finger, her var det videobevis, bompasseringer mm de fint kunne ha sjekket. Dette er folk som vet hva de gjør, de løfter glatt flere 300 hk motorer i samme raid, og går også mot innendørs, ikke merkede opplagssteder som f.eks lover, hvilket betyr inngående lokal kjennskap.
 

Politet selv kaller jo tjenesten hvor publikum anmelder forholdet for «henleggelse på nett».   

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (28 minutter siden):

EØS tillater ikke det.

Men slik jeg har forstått det så kjenner politi/vektere til når og hvor disse bandene er her, men de velger å ikke gjøre noe for det er begrensa mulighet for å utvise EU-borgere pga et "skarve sykkeltjuveri". De mangler hjemmelsgrunnlag. Bare se hvor vanskelig det er å hive ut voldskriminelle innvandrere.

Det må en lovendring til som sikrer hjemmelsgrunnlag for å sanksjonere sykkeltjuveri enda hardere. 

For meg virker det som en dårlig unnskyldning fra politiet for maskere egen udugelighet. Var ikke noe bra på dette området før EØS avtalen heller, så den kjøper jeg ikke. Går helt fint å oppklare saker på tvers av landegrenser, men igjen virker det som om en må ta private ordninger i bruk. 

Eksempelvis mistet jeg en båt i Son for mange år siden, den fant vi igjen i en garasje i Strømstad. Grunnen til det var ikke godt politiarbeid, det var at jeg hadde en tracker ombord. Dette er lenge siden, så ikke en fancy sak som vi har i dag som utnytter mobilnettet, men her måtte det flysøk til. 

Søk gjennomført, posisjon funnet, politi i Strømstad varsles, de gjennomfører aksjon og finner en båt til i samme slengen. 

Jeg har altfor mange eksempler på at politiet ikke leverer på samfunnskontrakten og etablerer der det er mulig alternative løsninger, ref. eksempelet ovenfor. Problemet til politiet er at det er mange som meg - jeg har som dere skjønner absolutt ingen tillit til politiet når det kommer til vinningskriminalitet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ekstremt naivt å tro at man kan løse problemet med politiressurser. Kanskje kan noen organiserte miljø tas, men sykkeltyveri vil være et problem uansett. Biltyveri var et problem fram til man fikk biler med bedre tyveribeskyttelse. Nå kommer jo dette i full fart på elsykler. Kanskje kan vi få noe av det samme på analog etter hvert? Elektriske gir med en tyverimodus muligens? Inntil videre gjelder det å ha gode forsikringer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (4 minutter siden):

Det blir ekstremt naivt å tro at man kan løse problemet med politiressurser. Kanskje kan noen organiserte miljø tas, men sykkeltyveri vil være et problem uansett. Biltyveri var et problem fram til man fikk biler med bedre tyveribeskyttelse. Nå kommer jo dette i full fart på elsykler. Kanskje kan vi få noe av det samme på analog etter hvert? Elektriske gir med en tyverimodus muligens? Inntil videre gjelder det å ha gode forsikringer. 

Så lenge antall henleggelser er på mange tusen-antallet årlig pr. distrikt, samt at politiet i mange saker er kjent med gjerningsperson anser jeg ikke det som naivt at politiet faktisk gjør noe. Det er en samfunnskontrakt som politiet bryter, og jeg er som jeg skrev tidligere i tråden redd for konsekvensene med ulike former for selvtekt. 

Det er noen med at handlinger faktisk får konsekvens, slik det er nå får de ikke det. 

Vi må faktisk tørre å stille krav til politiet og påtalemakt, slik de agerer nå står til stryk i min bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (4 timer siden):

At sykkelrom alene har skylden er vel en stor overdrivelse. En av årsakene er vel at parkeringsplasser i gatene har blitt sterkt redusert og utbyggere har krav til garasjeplasser under jorden. 
MdG og Oslo kommune har noen mislykkede prøveprosjekt ang. sykkelparkering i samarbeid med borettslag og sameier. Bokser slik som på bildet ble utplassert etter at asfalt ble frest bort, betongfundament ble støpt og bokser ble satt opp med plass til 5 sykler for 5 eiere med egen nøkkel. De ble knapt brukt og er nå fjernet og det er satt opp flere tradisjonelle bøyler for låsing av sykler på stedene. 
Sykkelrom er/blir dessverre overfylt av gamle sykler fra fraflyttende, sparkesykler, barnevogner etc. og gjør de vanskelig i daglig bruk. Borettslag og sameier må har rutiner på "rens" for at slike rom skal fungere i det daglige.

hoved årsaken til bolig mangel er ikke tilknyttet parkeringsplasser eller sykkelrom men mere tilgang til boliger og regulert areal, tilflytning og populasjons økning og strenge bolige krav der ikke stemmer overens med behovet (det behøves flere små boliger for single) men den debatten får vi ta en annen gang, er forsovet arkitekt.....

aldri sett en av de boksene, var nok et test prosjekt som i og for seg er kult men synn at det mislykkes, jeg hadde digget en sånn boks utenfor min leilighet ettersom det er ikke noe sykkel rom her. I køben var det rens av bakgården for sykler 1 gang i året, det kule med det var at på slutten av rensen kunne man få noen av de syklene som uansett skulle bli kastet aka gratis sykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en eller annen form for hurtigdomstol for mindre kriminelle handlinger som brukstyverier eller andre ting der det går kjapt å domfelle kjeltringene for er en tanke.
ha ett fengsel sentralt i Oslo og sett kjeltringene inn i buret umiddelbart, gjerne med en uke på enecelle som minstedom. for de uten oppholdstillatelse så er det tur rett hjem etter dom, for de med oppholdstillatelse rett hjem etter tredje dom. så kan man eventuelt vurdere den kriminelle lavalder i tillegg.

man får kjeltringene vekk fra gata og politiet ser resultat av arbeidet de utfører, pluss at det blir litt tryggere for alle andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (På 27.7.2023 den 8.48):


Jeg mener det er feil når kriminell ungdom gjentatte ganger får påtaleunnlatelse og ikke straff. Bygg ut fengselskapasiteten og få satt inn småkriminelle i buret ASAP. Mye mulig at småkriminell ungdom tenker seg om når de har fått sittet inne ett par uker.

Og dette har du nok naturligvis godt vitenskapelig fundament for, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 30.7.2023 den 20.34):

Og dette har du nok naturligvis godt vitenskapelig fundament for, ikke sant?

nei ikke på noen måte.
men for ett par år siden satt jeg bak to stykker på t-banen og overhørte samtalen. han ene hadde akkurat sluppet ut av buret etter å ha sittet inne hele sommeren. han sa noe om at det var den kjipeste sommeren noensinne og at han aldri skulle inn igjen.

jeg er usikker på bruken av fengselsstraff som straff for at folk skal bli snille, jeg tror ikke nødvendigvis at det skjer. i mangel av ett bedre alternativ så er det en metode.
om ikke annet så holder man kjeltringene borte fra fra samfunnet.

kom gjeerne opp med forslag til en bedre løsning

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men tipper at den effekten du overhørte nok er kortvarig.

Dette som mange samfunnsproblemer har ingen enkel løsning, men vi har nok tall og tragedier fra andre land til å si ganske entydig at mer fengsling ikke løser de problemene.

Som sagt, ingen ekspert, men løsningen tror jeg personlig starter med mer bredspektret frititdstilbud for ungdom (inkl gode rollemodeller), "mer" involvering fra foreldre (i den grad det går), og egentlig økt bruk av alle instanser bortsett fra politi (satt litt på spissen). Politi/justis har helt klart en funksjon, og i noen/mange gjenstridige tilfeller må de inn, men heller som et siste tiltak imo.

 

Men så er dette også litt på siden av "sykkeltjuv-debatten", da inntrykket mitt personlig er at hoveddelen sykkeltyverier (iaf i Oslo) er "på gata-tyveri", mest utført av rusmisbrukere, og "i bod/garasje" utført av proffe gjenger. Den første gruppa er om noe enda vanskeligere "å nå uten politi" enn ungdom som nevnt ovenfor (men interessert i å høre forslag for å dempe problemet), og den andre gruppa er det kanskje mer et logistikk/ressursspørsmål. Hvor praktisk mulig er det å stoppe en gjeng fra utlandet som kjører inn, brekker en skokk med boder og kjører over grensa dagen etter eller noe? (og hva er kost/nytte i realiteten på dette)

 

Anektdote fra gårdagen, jeg og en kompis tok en kaffe inne på Østbanehallen. Jeg hadde glemt lås så vi tok syklene inn, satte de inntil en vegg ved "hovedåra" 20m fra kafeen (og lett synlig for oss og alle som passerte) og låste sammen med min venns hyssing-lås fra 1980. Ca halvveis utti kaffen kom en av byens glade gutter vandrende gjennom hallen og han tok legit en triple-take da han så syklene, det var nesten en sånn gammel tegnefilm awooga med øynene på stilk og sikkel i kjeften. Han så seg veldig godt rundt (og opp i andre etasje) før han til slutt gikk videre. Enten fordi han var overbevist om at det var en felle, eller for å hente verktøy. Vi satt ti min til før vi dro, men hadde vært gøy å sett om han kom tilbake 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde bodd i Oslo ville jeg alltid tatt med denne når jeg skulle parkere i byen:

Abus Granit X-Plus 540 Sykkellås Sort, Nøkkel, 300 mm, 15/15, 1762 gram - Bikeshop.no

Veier 1,7 kilo, men såpass må det være - tåler det meste av tenger.

Alternativt en med alarm (som nå er på tilbud):

Abus 770A SMARTX Sykkellås Grå, Nøkkel, 15/15, 100db alarm, 2000g - Bikeshop.no

 

Hvis jeg måtte parkert hjemme og ute ville jeg i tillegg brukt denne låsen:  

Låspakke Oxford Nemesis- Lås og Kjetting, 2 meters versjonen, på XLMOTO (som jeg ikke får lime link inn til)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta er jeg ikke så redd for, men er så greit med en kjettinglås du henger rundt livet. Lite gira på å skru av/på flaskeholder for å få inn låsholder når man skal inn til byn evt ut på tur. Er litt knot å komme til den ene skruen også, så man får skrudd ca 50 grader hver gang.

e: Ser at den stikker på siden, det var ikke så dumt du...

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...