Jump to content

Innleggsåler sykkelsko

msteiro

Recommended Posts

Bruker folk innleggssåler i sykkelsko?

På fjellsko etc er det natt og dag å hive driten som følger med, og heller bruke noe mer tilpasset foten din og formålet. 

Tenker spesielt på å få sideveis støtte i fotbuen. 

Har Sole såler i mine Specialized S-works sko.

Husker ikke helt hvor stor forskjell det faktisk er på de kontra Superfeet og Sidas, som jeg har i andre sko. Alt handler vel om å støtte opp en pronering. Her varierer vel føtter i så stort spekter at en nesten må finne det en liker best. Spesialtilpassede såler hos en ortoped er det beste for å finne riktig støtte, men det koster om en ikke får det dekket.

Til løping er det endel diskusjon om det er bra eller dårlig å bruke for store støtter, kontra det å faktisk trene opp fotsålen. Har selv merket at å trene musklene i fotsålen har hjulpet på balansen. For mye støtte vil over tid gi litt svake muskler under foten, og igjen veldig dårlig balanse. Har endt opp med et sett Asics Kayano for litt lange løpeturer og ellers brukes brede Altra Timp/Lone Peak til alt annet.

Til sykling er det en annen belastning. Gjerne en veldig monoton bevegelse, med variabel kraft, over lang tid. Feil pronasjon her kan jo gi vondter og det som er verre. Dog, hvis en opplever det er det vel kanskje smart å ta en BikeFit, nå som det er en mulighet flere steder.

Kaffe- og teansvarlig

rosandholm skrev (17 timer siden):

Bruker den grønne til Spesh i mine spesh-sko da jeg har høy fotbue. Stor forskjell for min del iallefall!

Ditto - fordi jeg har ganske lav fotbue... 😉  
Vurderer å bytte til blå i venstre skoen(e), men de grønne har fungert fint nå i 10+ år. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

SykkelØyvind skrev (På 14.6.2024 den 15.13):

Ditto - fordi jeg har ganske lav fotbue... 😉  
Vurderer å bytte til blå i venstre skoen(e), men de grønne har fungert fint nå i 10+ år. 

Er ikke de grønne de med størst kurve under fotbuen? Eller husker jeg feil nå 😆 opprinnelig såle var iallefall for flat for meg, og jeg har satt 2 solide PR på stravasegmenter med de grønne så de er beviselig fantastisk bra

rosandholm skrev (12 timer siden):

Er ikke de grønne de med størst kurve under fotbuen? Eller husker jeg feil nå 😆 opprinnelig såle var iallefall for flat for meg, og jeg har satt 2 solide PR på stravasegmenter med de grønne så de er beviselig fantastisk bra

Jo, de grønne er det høyeste. Jeg trenger å dytte fotbuen opp for å unngå at ankelen setter seg ned på pedalen i hvert tråkk. Innleggssåler kan brukes både til å tvinge føttene på plass, eller til å fylle opp et tomrom for å unngå uønsket bevegelse. 

• Like 5

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

rosandholm skrev (På 13.6.2024 den 21.44):

Bruker den grønne til Spesh i mine spesh-sko da jeg har høy fotbue. Stor forskjell for min del iallefall!

SykkelØyvind skrev (På 16.6.2024 den 11.05):

Jo, de grønne er det høyeste. Jeg trenger å dytte fotbuen opp for å unngå at ankelen setter seg ned på pedalen i hvert tråkk. Innleggssåler kan brukes både til å tvinge føttene på plass, eller til å fylle opp et tomrom for å unngå uønsket bevegelse. 

Dette er forumets beste tips så langt i likhet med TPU-slanger! Ploppa inn et par grønne Specialized BG innleggssåler i skoa, og har plutselig blitt en KOM-maskin.🤩 

Virker som at jeg har sløst bort mange watt pga. ustabilitet i anklene, så tusen takk for tips!🤗

• Like 4