Jump to content

Noe jeg burde vite før jeg hiver meg ut i trafikken?


Recommended Posts

Hei,

Som nybegynner, er det noe jeg burde vite før jeg hiver meg ut blant biler og trafikk på landeveien?

Uskrevne regler? Hvordan skal jeg plassere meg i veibanen? Vanlige problemstillinger? Noe jeg burde vite? Tips og triks?

Om jeg kan dra nytte av kunnskapen til dere med mye erfaring og spare meg for prøving og feiling er det knall!

Link to comment
Share on other sites

Hold deg til høyre side i veibanen, men ikke så langt til høyre at biler kan klemme seg mellom deg og motgående trafikk, for det kommer til å skje.

Gi tydelige håndsignaler når du skal svinge, særlig til venstre og krysse motgående kjørefelt. Ble nesten meid ned av en bil i 80 km/t som bare skulle kjøre forbi bilkøen bak meg mens jeg la meg over for å svinge.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ta plass. Ikke ligg helt til høyre, men gjerne litt ut i veibanen 50-100 cm. Plasser deg som om du sitter i en bil foran rundkjøringer og kryss der du skal til venstre. Slipp biler forbi når det er mulig og betimelig heller enn å skvise seg helt til høyre på en smal vei. 

Vær tydelig - gi tegn - takk bilister som viker og gir plass. Ta hensyn til fotgjengere. Ta det rolig på det steder der det er mange mennesker. Jeg ser overraskende mange som sykler fort over Rådhusplassen i Oslo og tilsvarende. Akkurat som bilister kan vente noen sekunder på oss nå og da, kan vi ta det pent forbi fotgjengere. Ved passering av fotgjengere på gang/sykkelvei passer i lav fart, prøv å varsle med bjelle, kremt, unnskyld e.l. 

 

  • Like 7

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Link to comment
Share on other sites

Ta plass så bilar ikkje kjem forbi utan å legge seg godt over i motsett kjørefelt. Om dei har bremsa ned for motgåande trafikk og ligg bak deg kan du vurdere å legge deg inn til stripa så dei kan kjøre forbi med 3ish i bredda, men dette er jo opp til kva du vurderer og kor raskt du syklar på staden.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kanskje unngå å følge fargekodene i landeveismoten som er mye svart, mørkeblått og jordfarger? 

Er kraftig blinkende baklys, sjøl om det er dag, kan også være til hinder i å bli oversett. 

Velg smale svingete veier.  Langs rette og breie veier er bilistene ofte mer opptatt av mobiltelefon enn av veien. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En annen fordel med å ligge litt ut fra hvitstripa (typ høyre hjulspor) er at du selv da kan trekke litt ut i det noen begynner sin forbikjøring. Da får du litt ekstra margin enn det bilisten tenkte gi deg (som jo ofte er litt lite). En annen er også at det ofte er mindre grus og rask der enn lenger ut.

Et annet tips er å forsøke å ikke la seg stresse. Det er lett at når det er mye trafikk så føler man at man må "gi på" litt ekstra for å ikke være så stor hindring. Og så brenner man beina med mange mil igjen. For en bilist spiller det ingen rolle om man sykler noen km/t raskere eller tregere, de blir like irriterte uansett. Så spar på kruttet så du får økten du selv ønsker.

 

  • Like 2
  • Thanks 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Link to comment
Share on other sites

Veldig anekdotisk opplever jeg at bilister tar enda mer hensyn etter at jeg begynte å bruke lys på dagen. Jeg liker også å sykle med en Garmin Varia radar og når det kommer en bil bak endrer jeg plasseringen min tydelig slik at bilistene ser at jeg vet de er der. Litt sånn fordi "tar du hensyn til meg, tar jeg hensyn til deg".  
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for masse gode tips!

Og så har jeg noen andre nybegynner-spørsmål også:

  • Hvor lang bør turen være før det er verdt å ha med seg noe næring annet enn rent vann?
  • Hva putter dere i drikkeflaska når det skal være noe annet enn bare vann? Saft? Eller sånn elektrolyttdrikker? Hvilke bør jeg kjøpe?
  • Hva har dere med dere av næring på langtur?
  • Er det noe annet dere fyller baklommene med?
  • Hvor putter dere verktøy/lappesaker? Sykkelveske? Hva er en god plassering for en sykkelveske?
  • Sykler dere i regnvær?
Link to comment
Share on other sites

For min del spier jeg sjelden på turer under 2 timer, men det er nok litt individuelt. Kroppen takler mye bedre å spise lite nå enn da jeg startet å sykle, men lite mat går ut over ytelsen. Har alltid med en vanlig matbutikk havrebar elns med lang holdbarhet i tilfelle.

Drikker nesten bare vann, men kan av og til ha tynn, kald te med litt sukker. Hvis jeg stopper og kjøper noe blir det gjerne en cola.

Prøver å unngå å gjøre langturer til en lidelse så har ofte med litt mer vanlig mat som wraps eller rundstykker. De er ikke så plasseffektive så de havner ofte i overrørsbag. Ellers blir det nevnte havrebarer eller hjemmelagde riskaker.

Verktøy er primært i liten saddelveske. 

Jeg sykler primært ikke på landevei i regnvær, men om det blir for lenge mellom dagene med oppholdsvær, kan jeg ta en regnværstur også. Når det gjelder pendling har vær ikke noe å si utover å bestemme påkledning.

Det er mulig å spare litt penger på kjøpe ting på tilbud litt før du må ha dem, men det er også en fare for å kjøpe ting man aldri vil få bruk for. Jeg har f. eks. flere sykkelvesker jeg har brukt lite 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har alltid vært opptatt av å dele veien, men siste to årene har jeg lagt merke til at flere og flere kjører forbi når det er motgående trafikk og man ligger rett ved hvitstripen. Det er veldig ekkelt for motgående bilist og som syklist. En forventer egentlig ikke at det skal skje. Hjelper ikke om man sykler i 25-40km/t. Egentlig bare innfunnet meg med at det å ligge 50-100cm fra hvitstripen er nok til at en slipper slike situasjoner. Det er ikke mange bilister det gjelder, men det er ganske ekkelt når det skjer. De aller fleste viser hensyn og spesielt buss setter pris på at man slipper de forbi (spesielt i helgene) når det er mye trafikk.

Angående ernæring, finnes det endel tips f.eks. her. En trenger ofte ikke spise noe hvis en sykler 1-2timer, men presentasjonen faller og recoverybehovet kan øke om man nærmer seg 2timer trening uten mat. Handler også litt om hva en spiser før tur. Det går ann å ikke spise før tur, men det øker sannsynligheten for en energikræsj halveis. En minker vel kanskje også effekten av økten, av div. grunner. Energidrikker er ofte litt mystiske blandinger, men nøkkelkomponentene er vel gjerne en form for sukker og salt, som en kan spare litt på å blande selv. Lettere å bare kjøpe noe ferdig, gjerne tabletter. Selv føler jeg det gir mer energi på tur, kontra rent vann, men gjerne kun på harde turer over 90min. Her er det sikkert mange forskjellige meninger.

Alt av ernæring en liker fungerer på tur. Verdt å tenke over hva som tas opp raskt i kroppen. En vil gjerne ha energien sånn passe raskt, kanskje litt fordelt, altså noe rask energi og noe litt senere energi. Selv liker jeg Pure Power barsene. Andre liker Cereal Bars av en form, ala mellombar. Sjokolade blir klisete når det er varmt. På turer som varer 5-10 timer føler jeg ofte for et godt måltid og ikke bare bars. Baguette eller det man kan finne på en bensinstasjon. Burger går fint, men det gir jo ofte en litt energidump når fettet slår til. Elektrolyttblandinger i tablettform er ganske fint, spesielt når det er varm.

Enkelte sykler med en liten styrebag, andre med toptube bag (på overrøret) og noen med seteveske. Fremdeles sykler vel endel med slikt i baklomma. Fordelen med en veske er at en alltid har den med. En punkterer alltid den gangen en ikke gadd å ta med utstyr. Alt kommer litt ann på hva en foretrekker og synes stilmessig er ok. Har selv toptube-bag og synes det fungerer knall.

Regnvær kan slite litt/ørlite mer på sykkelen, og krever vask. Sykkelen slites uansett, så litt fra eller til har vel ikke så mye å si. Det handler egentlig kun om en "gidder" bli våt/skitten og gi sykkelen litt kjærleik når man kommer hjem.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Ang næring tenker jeg også at rundt 2t er grensa. Men en ting jeg vil påpeke er at om du da drar på en lenger tur, så bør du begynne å spise tidligere. Altså, om du skal sykle 3 timer, så begynner du ikke å spise etter 2 timer, da er det for sent og du risikerer å gå tom. Selv begynner jeg kanskje med noe smått allerede etter en halvtime/tre kvarter, typ en seigmann en gang i blant, og så noe større rundt 1,5t, typ en bar eller noe.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Link to comment
Share on other sites

Alltid vann på flaskene på tur. Er ikke bra for tennene med stadig inntak av sportsdrikke. Siden man sykler tur, fyller jeg heller opp med andre karbohydrater. Noe avhengig av turens lengde, men brødskiver, lefse, snickers, cola, kaffe går det i. Søtsaker og cola kjøper jeg typisk under veis. Sykler jeg ~2,5 time er det gjerne bare vann på turen. Har naturligvis da spist tett opptil avgang.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mye er nevt men: Rødblink bak på sykkel selv på lyse dagen. Gjerne ett synlighetsplagg i form av vest/jakke. Bruk di lokale småvegene i stede for hovedveiene. Bruk og gjerne gang og sykkelsti der du føler det er forsvarlig. Bruk armer som blinklys når du skal inn på andre veier. Jeg liker ofte og planlegge turen slik ca i hode før jeg sykkler så har du ett mål.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...