Gå til innhold

Beste regnbukse for penga?


perbl

Anbefalte innlegg

Vært spurt om på gammelforumet og, men i tilfelle det er nye ting på markedet er det et relevant tema nå og.

Min gamle slitte Norrøna Dri-bukse har blitt mer bukse enn regnbukse basert på hvor våt jeg blir, så det er kanskje på tide med noe nytt. Trenger noe lett jeg kan bruke på sykkeltur samt spaserturer til jobb.

Chris King-alternativet er vel noe med 7mesh-logo til 5000, men finnes det noe bra til rimeligere pris som egner seg både til sykling og litt annen bruk?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang glidelås er et must når jeg skal bytte, har halv nå og det er bare helt ok i det daglige.

Buksa er forøvrig i dermizax ett lag, har holdt veldig greit de siste tre årene her i Stavanger. Litt romslig fasong, vil nok se etter noe mer tettsittende neste gang. Husker ikke hva modellen heter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (10 timer siden):

Sport Outlet fører Outdoor Research som har en tynn, lett goretex-bukse med glidelås i sidene til ca 2000kr tror jeg. Jeg har den og er fornøyd. Den er ganske/veldig vid i beina.

Høres ut som et alternativ. Fungerende passform for stisykling?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 12.8.2023 den 13.12):

Sport Outlet fører Outdoor Research som har en tynn, lett goretex-bukse med glidelås i sidene til ca 2000kr tror jeg. Jeg har den og er fornøyd. Den er ganske/veldig vid i beina.

Den har jeg også. Betalte kr 1499 for to år siden. Prisverdig og god bukse.

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (18 timer siden):

Høres ut som et alternativ. Fungerende passform for stisykling?

Intet problem å sykle med den. Litt vid nederst, skulle gjerne sett at den var litt trangere. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 12.8.2023 den 12.09):

Helly Hansen Portland kjøpte jeg på XXL tidligere denne uken. Tilbud 350 kr, nedsatt fra 600. Ikke brukt den enda men ser fin ut til sykling i regn også.                          https://www.xxl.no/helly-hansen-portland-rain-pant-regnbukse-herre-svart/p/1170472_1_style

Denne vil ikke holde deg tørr mer enn 5-10 minutter. Vannsøyle på 5000mm bare. Det er ikke regntøy, det er bare sprutsikkert.

Jeg pendler med sykkelen i all slags vær og for å holde meg tørr i de 30-40 min turen tar (med regn) er det kun Gore-Tex som funker. Dvs vannsøyle på over 20000mm. Alt under blir du våt i, kanskje ikke på første turen da DWR coatingen er ny. Men etter 3-5 turer holder tøyet bare noen minutter.

Rimelig Gore-tex som funker bra er Gore sine C3 og C5. Har vært på salg på XXL og div nettbutikker ned mot 1000-lappen (bukse). Jeg har en C3 buske som er brukt ganske mange pendlerturer (1,5 år gammel) og fortsatt er tett og fin. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (På 18.8.2023 den 23.58):

Skal jo innrømme stæsjnissen i meg antar man må betale litt for en god regnbukse, men hadde jo vært kjekt om billigalternativene også funker bra på sti i grisevær.

Enig. Skulle gjerne hatt en som jeg kan ha knebeskyttere under. 

Har en ca 12 år gammel Norrøna Fjørå, som fortsatt funker fint (lite vasket/brukt) men den er for stram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (2 timer siden):

Enig. Skulle gjerne hatt en som jeg kan ha knebeskyttere under. 

Har en ca 12 år gammel Norrøna Fjørå, som fortsatt funker fint (lite vasket/brukt) men den er for stram.

Min Fjørå er vel og ca der, men lekker nå for mye vann. Usikker på om dette kan fikses med impregnering, har liksom en teori om at det er membranen og sømmer som er slitt.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til pendlersykling har jeg en gammel Norrøna Falketind Gore-Tex bukse som jeg fikk nær gratis den gang Norrøna flyttet lagret fra Hvalstad. Vært nedpå et par ganger og tapet med fra innsiden med Gorilla-tape og den fungerer helt topp den dag i dag. Kjøpte den i 2011. En ny koster i dag 3.500 

På stisykkel har jeg en enda eldre bukse, en Norrøna Offtrack Gore-Tex, dvs. forløperen til Fjørå. Perfekt til stisykling i timesvis med øspøs, så litt synd at den passformen ikke finnes i dag, selv om Fjørå ligner.  

Det virker som prisleiet på slike bukser som fungerer etter forventning er ganske dyre. Til stisykling er det krav både med plass til knebeskyttere under, samt at det er mulig å åpne for lufting skulle muligheten by seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (2 timer siden):

Jepp, den er det. 1500 kr, billigere enn jeg husket den. Gore-tex paclite med 28.000 mm vannsøyle. Passformen er ikke helt slik jeg ville ha laget den, men veldig bra valuta for pengene. Jeg vil tro det er god plass til knebeskyttere under i alle fall.

Endret av arne_and
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (På 18.8.2023 den 20.33):

Rimelig Gore-tex som funker bra er Gore sine C3 og C5. Har vært på salg på XXL og div nettbutikker ned mot 1000-lappen (bukse). Jeg har en C3 buske som er brukt ganske mange pendlerturer (1,5 år gammel) og fortsatt er tett og fin. 

Jeg har ingen erfaring med Gore sine bukser, men jeg har en Gore C3-jakke og den er svært langt unna vanntett (også på første turen!) ettersom det spruter vann inn gjennom samtlige sømmer (de er ikke tapet). Det hender jeg bruker den som vindjakke, men den er egentlig for klam til denslags. Og den er for våt til regnvær – så da er det ikke så mange bruksområder igjen...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (10 timer siden):

Jeg har ingen erfaring med Gore sine bukser, men jeg har en Gore C3-jakke og den er svært langt unna vanntett (også på første turen!) ettersom det spruter vann inn gjennom samtlige sømmer (de er ikke tapet). Det hender jeg bruker den som vindjakke, men den er egentlig for klam til denslags. Og den er for våt til regnvær – så da er det ikke så mange bruksområder igjen...

Det var greit å vite, da er det forskjell på buksene og jakkene der. Som nevnt er buksa jeg har tett og fin fortsatt etter en god del bruk. Får styre unna jakkene deres.

Endret av Svene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var innom og så på Foray-buksa i helga, men syntes den virka litt vel strippa for detaljer for min smak, skulle gjerne hatt lomme samt litt bedre strammesystem enn den overtrekksbukse-patenten. Slo meg liksom som en generisk overtrekksbukse med membran. Så også den nevnte RAB-buksa på litt rabatt på Anton, men den hadde såvidt jeg så heller ikke lomme, som jeg liker å ha til nøkkel og adgangskort hvis jeg jobbsykler i grisevær.

Men nå så jeg at Fjellsport har litt rabatt på ting, så endte opp med å slenge avgårde ei bestilling på ei Arc'teryx Beta AR-bukse med 30% rabatt, satser på at jeg traff rett på størrelse og at den duger til å sykle til jobb og gå ute i ruskevær. 2500 for ei sånn er en ganske kurant pris mtp prisene i dagens marked. Jeg er såpass til godværssyklist at jeg heller kjøpte en litt mer generell turbukse enn noe superspesifikt for sykling. Skal jeg ut i grisevær på stisykkel er det ofte jeg heller tar regntett shorts og løse bein på uansett. Får satse på at denne tåler litt sykling, og at man ikke må opp på de virkelig grisedyre sakene for å få noe som holder endel år.

https://www.fjellsport.no/merker/arc-teryx/arc-teryx-beta-ar-pant-men-s-black-2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den i hus.

Litt grovere enn jeg tenkte, men tror jeg beholder den, uansett fin pris når jeg ser den går for 5k andre steder. Og til jobb funker den nok, men kanskje litt tjukk for stisykling, men jeg er nok for godværssyklist til at det er problem.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...