Gå til innhold

Sram AXS Transmission - det svake punktet på et gir uten girøre


knut7

Anbefalte innlegg

Jeg har syklet noen turer med det nye Sram GX AXS T-type (transmission). Og hva er noe av det første man gjør når man sykler en dyr sykkel med et nylansert gir? Jo, man ødelegger det. Slikt skjer selvsagt ikke når man sykler med et billig gir.


c02_vlcsnap-2023-08-14-14h23m53s020.jpg.d4780f9998d9385a15a01036eacb8d98.jpg


Sram Transmission bruker ikke girøre, det festes rett på ramma. Det vi si, det festes ikke på ramma. Giret omslutter ramma der girøret vanligvis sitter, men giret henger i akslingen til bakhjulet. Tanken er at bakakslingen tar unna slag og at det ikke er belastning på ramma. Alle rammer som er designet for UDH girøre kan bruke dette giret. Det er kjekt å slippe at giret blir skeivt av små og ubetydelige slag mot giret. Dette gir dårligere presisjon i giringa, slik at man må rette/bytte girøret selv om man knapt  har vært borti noe.

Men hva skjer når man smeller Sram Transmission-giret i en hindring? Vi laget en kort Youtube-video som forklarer forløpet og viser løsningen. Se den gjerne, eller les videre under.

 


Det har vært noen få eksempler på at rammer har blitt skadet når giret ødelegges. Girarmen har f.eks blitt dratt bakover og truffet setestaget. Sykkelprodusent og Sram skylder på hverandre. Sram forteller at det er trange toleranser på målene og at sykkelprodusentene må være nøye med dette. På denne Canyon Neoron:ON CF9 sykkelen ble det ingen skader på ramma.

 

c02_vlcsnap-2023-08-14-14h19m26s230.jpg.58faa198f2ac295ce3fd8356f4516920.jpg

 

Videoen over viser en enkel rekonstruksjon. Det som skjedde var at bakhjulet sklei av en klopp, girarmen tok nedi veden mens sykkelen beveget seg sideveis. Hadde dette skjedd med en sykkel med girøre så hadde nok girøret røket og man kunne risikert at giret hadde blitt dratt inn i hjulet og gjort ytterligere skade. I dette tilfellet bøyde vi litt på girarmen og syklet videre. Giret fungerte godt, med unntak av rundt 8-9. gir, og vi kunne fortsett turen.

Oppskriften for å bytte girarm
Ta av kjede, ta av bakhjul, vri girarmen bakover og dra den av. Skru inn ny girarm og montere kjede+hjul.

 

c02_vlcsnap-2023-08-14-14h20m01s694.jpg.38d22376ccd728682fed3d2b411bbeea.jpg

Endret av knut7
skrivefeil
  • Like 2

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (1 time siden):

Hvem er "vi" her?

"Vi laget en kort Youtube-video som"

Er det EMTB er det liksom mer en kommersiell aktør, ikke en brukeromtale.

Den generelle føringen for brukeromtaler er at de skal tilføre verdi til forumet og kunne leses uavhengig av eksternt innhold. Hvorvidt de skrives av noen som har tilknytning til en aktør eller ei er mindre vesentlig. Det vi ikke ønsker er at forumet benyttes ukritisk som en reklamekanal. Brukere som er tilknyttet aktører følger samme retningslinjer som oss andre og om disse ønsker å dele sin erfaring og kompetanse med forumet er dette positivt. Om de samtidig kommuniserer sin tilknytning, noe som for øvrig ikke er gjort i særlig grad her, er det også naturlig.

Her kan det også nevnes at @knut7 på forhånd har forhørt seg om hvilket type innhold som passer i denne kategorien så han har sitt på det rene. Da er det heller meg kritikken skal rettes mot. Utgangspunktet for denne kategorien er at vi skal tilrettelegge for gode brukerbidrag og da tror jeg det er hensiktsmessig å slippe til både de med og uten bransjetilknytning.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sjefen skriver så har vi pratet om dette på forhånd. Han er jo opptatt av at brukerne skal styre forumets form og utvikling, kanskje ønsker ikke brukerne "artikler" her. Jeg har ingen inntekt av dette. Kanskje oppdager noen det andre jeg driver med gjennom det jeg publiserer sykkel.org. Jeg synes det er fint at forumet er opprettet og ønsker å bidra med noe. 

"Vi" er meg og han som var på tur og syklet/filmet 🙂

Endret av knut7
Vi
  • Like 2

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (15 timer siden):

Den generelle føringen for brukeromtaler er at de skal tilføre verdi til forumet og kunne leses uavhengig av eksternt innhold. Hvorvidt de skrives av noen som har tilknytning til en aktør eller ei er mindre vesentlig. Det vi ikke ønsker er at forumet benyttes ukritisk som en reklamekanal. Brukere som er tilknyttet aktører følger samme retningslinjer som oss andre og om disse ønsker å dele sin erfaring og kompetanse med forumet er dette positivt. Om de samtidig kommuniserer sin tilknytning, noe som for øvrig ikke er gjort i særlig grad her, er det også naturlig.

Her kan det også nevnes at @knut7 på forhånd har forhørt seg om hvilket type innhold som passer i denne kategorien så han har sitt på det rene. Da er det heller meg kritikken skal rettes mot. Utgangspunktet for denne kategorien er at vi skal tilrettelegge for gode brukerbidrag og da tror jeg det er hensiktsmessig å slippe til både de med og uten bransjetilknytning.


Derfor jeg spør. Jeg vet ikke hvem knut7 er, jeg vet ikke om han har snakket med deg. Dette er en annen linje enn det gamle forumet. Og det er greit, men jeg måtte spørre.

  • Like 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (5 minutter siden):

Derfor jeg spør. Jeg vet ikke hvem knut7 er, jeg vet ikke om han har snakket med deg. Dette er en annen linje enn det gamle forumet. Og det er greit, men jeg måtte spørre.

Linjen på dette forumet bestemmes i stor grad av kollektivet. Hva foreslår du bør være styringsregelen for innhold i brukeromtaler? Hvilken kategori på gamleforumet er det du legger til grunn for sammenligningen her? Hvordan skal det at Sykkel.org ikke leverer eget redaksjonelt innhold, i motsetning til Fri Flyt, påvirke denne? Hvilke konsekvenser vil det være ved å forhindre brukere med aktørtilknytning å poste på lik linje med andre brukere? Hvor går grensen for hvilken aktørtilknytning som i så fall bør tillates? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det er såpass enkelt å skifte girarm som videoen viser. Om dette er den mest sannsynlige måte å skade et gir på er jeg mer usikker på. 

Har tre sykler med første generasjons AXS, hvorav den eldste er fire år. Alle fungerer like godt som nye i dag, alle har bruksmerker. Disse bruksmerkene sitter først og fremst på selve giret, og selv om det frikobler umiddelbart ved slag tenker jeg at også andre generasjon vil få juling der. 

Med så dyrt gir var dette noe jeg tenkte på i starten, men erfaringen har vist at SRAM bygger solide saker, så nå tenker jeg overhodet ikke på det. I noen av de treffene jeg har hatt med steiner etc. har girøret bøyd seg litt, men aldri mye, og det har blitt skraper i giret. Når nå denne belastningen i stedet kommer på giret, så skal det bli interessant å se hva brukererfaringene blir. 

Uansett tenker jeg at min neste sykkel etter all sannsynlighet skal ha AXS Transmission, all erfaring hittil har vært helt topp. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (6 timer siden):


Derfor jeg spør. Jeg vet ikke hvem knut7 er, jeg vet ikke om han har snakket med deg. Dette er en annen linje enn det gamle forumet. Og det er greit, men jeg måtte spørre.

Det er jo helt greit å få klarhet i dette. Jeg synes blandingen av forum og artikler var en styrke ved TS, i alle fall så lenge det ikke var betalingsmur. Kanskje kunne sykkel.org dra i gang noe tilsvarende... Valget falt ned på å prøve å bruke "Brukeromtaler" også til artikler. I praksis er mine artikler brukererfaringer, jeg har ingen avtaler/bindinger med aktører i bransjen. Om man mener dette innholdet burde skilles fra "brukeromtaler" så kan det kanskje opprettes en egen forum-kategori for artikler der man beskriver hvem som er bidragsytere. Jeg la uansett til en kort beskrivelse i min profil.

  • Like 1
  • Thanks 1

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (14 timer siden):

Jeg tenker at så lenge man er åpen om evt bindinger/sponsing ved brukeromtale så er dette goodt innafor

Enig.

Jeg tolker(kanskje feilaktig) den youtube-kanalen som mer enn "brukertest", noe som kanskje stiller den i et bedre lys enn den tror den er 🙂
Men hvis alt som testes kjøpes for egne penger, fair enough.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (22 timer siden):

Bra at det er såpass enkelt å skifte girarm som videoen viser. Om dette er den mest sannsynlige måte å skade et gir på er jeg mer usikker på. 

Har tre sykler med første generasjons AXS, hvorav den eldste er fire år. Alle fungerer like godt som nye i dag, alle har bruksmerker. Disse bruksmerkene sitter først og fremst på selve giret, og selv om det frikobler umiddelbart ved slag tenker jeg at også andre generasjon vil få juling der. 

Med så dyrt gir var dette noe jeg tenkte på i starten, men erfaringen har vist at SRAM bygger solide saker, så nå tenker jeg overhodet ikke på det. I noen av de treffene jeg har hatt med steiner etc. har girøret bøyd seg litt, men aldri mye, og det har blitt skraper i giret. Når nå denne belastningen i stedet kommer på giret, så skal det bli interessant å se hva brukererfaringene blir. 

Uansett tenker jeg at min neste sykkel etter all sannsynlighet skal ha AXS Transmission, all erfaring hittil har vært helt topp. 

Enig. 
Har 2 sett AXS gir som brukes på 3 sykler, et XX1 og et GX, skal ha GX AXS T på en av syklene så jeg slipper å flytte bakgir og trigger mellom sykler. (tar 5-6 minutter med justering av b-skruen)

De første turene var jeg livredd for bakgiret, XX1 var jo ikke akkurat gratis. Men etter et par hendelser der både bakgir og girøre ville vært knas pga kontakt med stein, og hvor giret bare trakk seg unna med et "dzzt-dzzt" og jeg sykla videre uten så mye som en lyd fra drivlinja, ja så senka skuldrene seg. 
Med UDH i tillegg ofrer jeg det nesten ikke en tanke lenger, det bare funker og tåler utrolig mye. AXS T må jo være helt rått!?! 
 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (11 timer siden):

Enig.

Jeg tolker(kanskje feilaktig) den youtube-kanalen som mer enn "brukertest", noe som kanskje stiller den i et bedre lys enn den tror den er 🙂
Men hvis alt som testes kjøpes for egne penger, fair enough.

Det er demosykler osv som testes. Dette får tas videre med bardour om det er problematisk.

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (11 timer siden):

... Med UDH i tillegg ofrer jeg det nesten ikke en tanke lenger, det bare funker og tåler utrolig mye. AXS T må jo være helt rått!?! 
 

Jeg har måtte finjustere 12-delte gir endel, etter litt bruk. Det har ikke blitt helt bra før jeg har byttet girøre. Men Sram AXS har vært bra, og jeg har inntrykk av at Shimano Linkglide Di2 også er solid. Men AXS Transmission var virkelig solid! 

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knut7 skrev (12 timer siden):

Jeg har måtte finjustere 12-delte gir endel, etter litt bruk. Det har ikke blitt helt bra før jeg har byttet girøre. Men Sram AXS har vært bra, og jeg har inntrykk av at Shimano Linkglide Di2 også er solid. Men AXS Transmission var virkelig solid! 

Førstegenerasjons AXS liker å har rett girøre og B-tension satt sånn nogenlunde riktig for at en skal få perfekt giring. Det sagt så har jeg mer enn en gang smelt giret inn i en stein med skjevt girøre som resultat og vært imponert over hvor greit det har fortsatt å fungere. Ikke perfekt, men godt nok til at man kan fullføre turen og ikke måtte "halte" hjem på korteste måte. 

Investerte i en girøreretter for en del år siden, og den har spart seg inn for lengst. Kommer ikke til å savne den dersom jeg en dag får AXS Transmission på sykkelen.

Siden Transmission krever UDH, får vi jo se hvor bredt denne standarden treffer. Pt. er det mange som ikke har den. Vil gjerne ha Transmission på neste sykkel, hele drivlinja virker å være svært slitesterk, men det blir ikke et "må"-krav.

Det sagt så ble jeg ikke imponert over Shimano XT 12 spd som stod originalt på min Orbea Rise, så jeg har nok utviklet en eller annen avhengighet til AXS (gen 1). Etter tre måneders bruk var XT av og AXS på, først med Shimano-drivlinje, men den ble også relativt raskt skiftet ut med Eagle kassett og kjede. Jeg digger hvordan det fungerer og ikke minst slitestyrken på drivlinja. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knut7 skrev (På 15.8.2023 den 14.37):

Det er jo helt greit å få klarhet i dette. Jeg synes blandingen av forum og artikler var en styrke ved TS, i alle fall så lenge det ikke var betalingsmur. Kanskje kunne sykkel.org dra i gang noe tilsvarende... Valget falt ned på å prøve å bruke "Brukeromtaler" også til artikler. I praksis er mine artikler brukererfaringer, jeg har ingen avtaler/bindinger med aktører i bransjen. Om man mener dette innholdet burde skilles fra "brukeromtaler" så kan det kanskje opprettes en egen forum-kategori for artikler der man beskriver hvem som er bidragsytere. Jeg la uansett til en kort beskrivelse i min profil.

Kanskje er det en ide å legge inn din tilknytning til EMtb i en fast signatur også? Det vil i så fall fremstå mer ryddig. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (5 timer siden):

Kanskje er det en ide å legge inn din tilknytning til EMtb i en fast signatur også? Det vil i så fall fremstå mer ryddig. 

Ja, det er kanskje ryddig å gjøre det slik. Jeg vurderte dette men lot være fordi det kunne oppleves som reklame. Også skulle jeg til å si at ingen andre hadde signatur, men det var visst bare på mobil...

  • Like 1

Driver emtb.no og emtbvideos.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 17.8.2023 den 8.42):

Siden Transmission krever UDH, får vi jo se hvor bredt denne standarden treffer. Pt. er det mange som ikke har den. Vil gjerne ha Transmission på neste sykkel, hele drivlinja virker å være svært slitesterk, men det blir ikke et "må"-krav.

Overraskende mange som har begynt å bruke UDH. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polkadot skrev (9 minutter siden):

Overraskende mange som har begynt å bruke UDH. 

Dette er listen fra SRAM: https://bikefinder.sram.com/universal-derailleur-hanger-bikes. Så er det bare å klikke på merke og se om det kommer noen modeller. Mange på listen som ikke har noe i det hele tatt, f.eks Orbea. 

Den nye AXS Transmission setter nok fart på noen produsenter, men så må vi ikke glemme alle som er ganske så tro mot Shimano og som ikke nødvendigvis ønsker å gå den veien, eller kanskje får mildt press fra Shimano også, de er jo ikke helt tamme ift. å følge standarder eller tillate bruk på det de kommer med, ref. ANT+ (di2, STEPS), MicroSpline mm hvor de har låst, eller låser merker ute. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (1 time siden):

Dette er listen fra SRAM: https://bikefinder.sram.com/universal-derailleur-hanger-bikes. Så er det bare å klikke på merke og se om det kommer noen modeller. Mange på listen som ikke har noe i det hele tatt, f.eks Orbea. 

Den nye AXS Transmission setter nok fart på noen produsenter, men så må vi ikke glemme alle som er ganske så tro mot Shimano og som ikke nødvendigvis ønsker å gå den veien, eller kanskje får mildt press fra Shimano også, de er jo ikke helt tamme ift. å følge standarder eller tillate bruk på det de kommer med, ref. ANT+ (di2, STEPS), MicroSpline mm hvor de har låst, eller låser merker ute. 

Vet ikke helt om jeg forsto hva du mente ang Orbea , men de har i allefall hatt UDH på flere modeller siden 2020 , hadde det selv på en Oiz jeg kjøpte september 2020 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 17.8.2023 den 8.42):

Førstegenerasjons AXS liker å har rett girøre og B-tension satt sånn nogenlunde riktig for at en skal få perfekt giring. Det sagt så har jeg mer enn en gang smelt giret inn i en stein med skjevt girøre som resultat og vært imponert over hvor greit det har fortsatt å fungere. Ikke perfekt, men godt nok til at man kan fullføre turen og ikke måtte "halte" hjem på korteste måte. 

Investerte i en girøreretter for en del år siden, og den har spart seg inn for lengst. Kommer ikke til å savne den dersom jeg en dag får AXS Transmission på sykkelen.

Siden Transmission krever UDH, får vi jo se hvor bredt denne standarden treffer. Pt. er det mange som ikke har den. Vil gjerne ha Transmission på neste sykkel, hele drivlinja virker å være svært slitesterk, men det blir ikke et "må"-krav.

Det sagt så ble jeg ikke imponert over Shimano XT 12 spd som stod originalt på min Orbea Rise, så jeg har nok utviklet en eller annen avhengighet til AXS (gen 1). Etter tre måneders bruk var XT av og AXS på, først med Shimano-drivlinje, men den ble også relativt raskt skiftet ut med Eagle kassett og kjede. Jeg digger hvordan det fungerer og ikke minst slitestyrken på drivlinja. 

 

Hva var erfaringen med å krysse AXS og Shimano-drivlinje ? antar du mener xt kassett og kjede ? Siden du byttet fort til Eagle kassett og kjede også antar jeg det ikke ble så bra ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (3 minutter siden):

Hva var erfaringen med å krysse AXS og Shimano-drivlinje ? antar du mener xt kassett og kjede ? Siden du byttet fort til Eagle kassett og kjede også antar jeg det ikke ble så bra ? 

Det fungerer helt fint å ha AXS og Shimano på resten, det har jeg ingen betenkeligheter med, vet om mange som sverger til den, men jeg gikk vekk fra det ganske fort. Bakgrunnen min for å gå Eagle hele veien var todelt. 1) Jeg synes ikke slitestyrken på Shimano-kjede var så veldig god ift. det jeg er vant til. Første Shimano-kjede var ferdig på under halvparten av det et X01 kjede holder, 2) Sykkekparken min er standardisert på X01 og jeg har noen hjulsett jeg da kan bruke på tvers, hvilket jeg synes er en fordel. Å sette en X01-kassett mot et XT-kjede virker ikke så bra, da fant jeg ut at man utsatt for å ryke kjedet ganske fort på den harde måten. Skal man ta den komboen virker det som om det er lurt å ha slitt til kjedet litt først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...