ØysteinS Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 (edited) Jeg handlet meg en bruktsykkel med relativt nye Shimano M8120-bremser som viser seg å ha oljelekkasje. Den som har fulgt med, har vel fått med seg at minst 50% av kaliperene til Shimano begynner å lekke olje, når syklene står ubrukt en stund, som fører til dårlig bremsefunksjon. Stadig diverse meldinger i sosiale medier om sånt, og tilbakemeldingene er i kjent "Sykkelprat-stil" er å lufte bremsene, som selvfølgelig er sludder. Jeg har lyst til å finne ut hva som er problemet, så jeg handlet etpar MT5-kalipere, og demonterte shimanokaliperen som lekker, og tittet på den i mikroskop etter å ha tatt ut pakningene. Der finner jeg aluminiumspon, dvs. de har ikke rengjort skikkelig etter produksjon: Nederst, der ligger det, gitt. Det er endel spon her og der. Om lekkasjen skyldes sponene, eller ikke, er uvisst, nå. Stemplene hadde endel avleiringer, som skal betittes, senere. Edited July 7, 2023 by ØysteinS 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØysteinS Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 Pakningene er ikke glatte, de har riller, og i mikroskop ser de helt finfine ut. Så det er ikke slitasje eller sprekker i pakningene. Jeg hadde en mistanke om det, men det var visst feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 haha, over snittet interessert i hvordan ting funker, Øystein! Moro. Er jo et viden kjent problem med et par generasjoner Shimano det der 😞 Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØysteinS Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 Jørgen S. skrev (3 minutter siden): haha, over snittet interessert i hvordan ting funker, Øystein! Var kjent for å ville titte inni alt av apparater, maskiner og rubb og rake, som ble kommet i hus. Til delvis frustrasjon over de rundt meg. Har fått høre at det begynte da jeg var tre år gammel. Andre unger hadde kosedyr, jeg hadde en vannkran fra en varmtvannstank som jeg dro rundt på, røper bilder i gamle fotoalbum, 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 De som husker min gamle Orange Patriot husker kanskje at målet med den sykkelen var at alle deler skulle være laget så nært Halifax i England som mulig. På min nåværende sykkel nummer 1 så er det mest engelske at den drikker olje som en gammel engelsk bil. 😄 Hva burde jeg kjøpe når jeg gir opp Shimano XTR-bremsene mine? 1 Quote Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM Link to comment Share on other sites More sharing options...
saktetur Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 ØysteinS skrev (1 time siden): Der finner jeg aluminiumspon, dvs. de har ikke rengjort skikkelig etter produksjon: OT: Ikke ukjent i Primusverden heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØysteinS Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 Hope. Dan skrev (1 minutt siden): De som husker min gamle Orange Patriot husker kanskje at målet med den sykkelen var at alle deler skulle være laget så nært Halifax i England som mulig. På min nåværende sykkel nummer 1 så er det mest engelske at den drikker olje som en gammel engelsk bil. 😄 Hva burde jeg kjøpe når jeg gir opp Shimano XTR-bremsene mine? Hope-bremser. Har de på tre sykler, skulle kastet ut alt annet, men kronekursen gjør sånt altfor smertefullt, nuhfortiden. Hope E4 er finfint kraftige nok for min del. Og alle smådeler kan kjøpes. SRAM har også nesten helt finfin deletilgjengelighet, også, men Hope gir mer godkjensle å eie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Dan skrev (8 minutter siden): De som husker min gamle Orange Patriot husker kanskje at målet med den sykkelen var at alle deler skulle være laget så nært Halifax i England som mulig. På min nåværende sykkel nummer 1 så er det mest engelske at den drikker olje som en gammel engelsk bil. 😄 Hva burde jeg kjøpe når jeg gir opp Shimano XTR-bremsene mine? Det er lov å se på Magura også. Deletilgang er helt kurrant derfra. Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Det morsomme er at jeg gikk over til Shimano for å få mindre trøbbel, etter et langt liv med Hope og Magura. 😄 Men verden har sikkert gått fremover. Dog, Shimano har fordelen med å bruke mineralolje. Har Hope gitt opp Dot-væsken og hvordan var det med Magura? Quote Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Dan skrev (1 minutt siden): Det morsomme er at jeg gikk over til Shimano for å få mindre trøbbel, etter et langt liv med Hope og Magura. 😄 Men verden har sikkert gått fremover. Dog, Shimano har fordelen med å bruke mineralolje. Har Hope gitt opp Dot-væsken og hvordan var det med Magura? Magura bruker mineralolje. Er dagens Shimanobremser like ille som de seriene som har hatt problem? Hadde liksom litt inntrykk av at det hadde forbedret seg noe? Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØysteinS Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 Dan skrev (19 minutter siden): De som husker min gamle Orange Patriot husker kanskje at målet med den sykkelen var at alle deler skulle være laget så nært Halifax i England som mulig. På min nåværende sykkel nummer 1 så er det mest engelske at den drikker olje som en gammel engelsk bil. 😄 Hva burde jeg kjøpe når jeg gir opp Shimano XTR-bremsene mine? En times biltur bør vel være innafor, eller er det utafor spec, tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØysteinS Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 Dan skrev (2 minutter siden): Det morsomme er at jeg gikk over til Shimano for å få mindre trøbbel, etter et langt liv med Hope og Magura. 😄 Men verden har sikkert gått fremover. Dog, Shimano har fordelen med å bruke mineralolje. Har Hope gitt opp Dot-væsken og hvordan var det med Magura? Hope og SRAM bruker Dot, Magura og Shimano er på oljekjøret. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 ØysteinS skrev (4 minutter siden): En times biltur bør vel være innafor, eller er det utafor spec, tro? Ja, det var derfor jeg endte med Hope på Patriåtten. Six-pot foran og M4 bak: Quote Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutspeed Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Dan skrev (1 time siden): På min nåværende sykkel nummer 1 så er det mest engelske at den drikker olje som en gammel engelsk bil. 😄 De drikker ikke, men lekker. Og det er glimrende rustbeskyttelse 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen S. Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 ØysteinS skrev (1 time siden): Hope og SRAM bruker Dot, Magura og Shimano er på oljekjøret. Nå har SRAM kommet med 4pot brems med mineraler også....sies det. Men har man SRAM så kjører man ekte vare! Quote Jørgen RazeFaze @ Terrengsykkelforumet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hbakken Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Jøss trodde Shimano hadde ordnet på det problemet. Ble Shigura her når jeg kastet vekk CODE RSC. Mt5 esport kaliper med XT hender. Kombinert med nye 2mm skiver er dette mye bedre synes jeg enn Code. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Etter 5000 kilometer på Shimano 8120 bremser må jeg si at de ikke har hatt annet problem enn at de trengte ny innkjøring av klosser etter første vinter. Før det hadde jeg SLX som var like bra. det beviser selvsagt ikke noe spesielt annet enn at jeg har hatt to sett bremser uten problemer. Og det synes jeg ærlig talt man bør forvente. Men moderne Shimano er altså ikke entydig lekke, elendige og har vandrende bittpunkt sånn som internett sier. Moderne Magura skal være vrange å få til å ikke subbe. Fansen sier sikkert det samme som jeg sier om Shimano, men at Magura er trange er vel et anerkjent faktum. DOT er greit å jobbe med når man er nøyaktig, og jeg lar ikke valget av bremser styres av den væsken som man interagerer med såpass sjelden. Jeg tror jeg hadde arr Shimano en gang til om jeg var Dan. SLX eller XT LarsB 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØysteinS Posted July 7, 2023 Author Share Posted July 7, 2023 I kveld ble det tid til å gnikke litt på stemplene, de har ligget et døgns tid i isopropanol, og lot seg pusse hvite og fine. Kaliperdelene fikk seg et bad i bremserens, og sponene ble liggende igjen oppi badekaret. Pakningene fikk seg et også nødvendig bad, og så ble alle involverte innsmurt med et tynt lag eterisk monteringsfett fra Lucas Oil, slik at stemplene gled så finfint inn der de skulle være. Så da kan man gruble det om det blir bra igjen, og at det var høvelspon som lagde lekkasje. Går jeg for Shigura så får vi vel aldri svaret. Spørs om jeg ikke skal la MT5-kaliperne ligge på hylla til svaret foreligger. Om det er så enkelt å fikse det, så er det jo liv laga med Shimano, lell. Ikke noe korrosjon noen plass, kaliperen ser helt fin og ny ut. Pakningene ser ut til å være 15x2x2mm, og 17x2x2mm firkantsnor, sikkert nitrilgummi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 Skulle det nå vise seg å være spon som kan være problemet, fortjener det jo nesten en Hambini-type sinnavideo på Youtube eller annet egna fora… 1 Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Posted July 7, 2023 Share Posted July 7, 2023 ØysteinS skrev (30 minutter siden): og så ble alle involverte innsmurt med et tynt lag eterisk monteringsfett Høres ut som en veldig hyggelig fredagskveld. 1 3 Quote Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaknudsen Posted July 9, 2023 Share Posted July 9, 2023 Sliter også med dette på et par MT520-kalipere. Demontere og rengjorde nylig, så får vi se om det kommer tilbake. En del korrosjon på kaliperne etter tre vintersesonger (elsykkel som brukes til pendling). Kjøpte nye sett med stempler på AliExpress i forkant, da jeg fryktet at keramikken hadde sprukket. Det hadde den ikke, så nå har jeg to sett med stempler og pakninger til overs hvis noen vil kjøpe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Switchblade Posted July 9, 2023 Share Posted July 9, 2023 Jeg har samme M8120 oppsett på min sykkel, og min utfordring er at jeg må justere bittpunktet til maks, og det selv da de var splitter nye ifjor. Personlig har jeg lite sammenlikningsgrunnlag i denne klassen, men må si at jeg hadde mulig forventet noe bedre i denne prisklassen, selvom de for all del fungerer. Har de icetech skivene + klosser og det skal sies at det blir bedre når de får litt varme i seg. PS: Med oljelekkasje mener du da at det lekker forbi stempler og foringer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØysteinS Posted July 9, 2023 Author Share Posted July 9, 2023 Switchblade skrev (8 minutter siden): PS: Med oljelekkasje mener du da at det lekker forbi stempler og foringer? Stemmer, stort sett det som er plagen, med endel shimanobremser, olje kryper ut forbi pakningen, det kan være at passasjen skjer mellom stempel og pakning, men også mellom pakning og metall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Switchblade Posted July 10, 2023 Share Posted July 10, 2023 Ok, for mine bremser var elendig etter en lang vinter hvor den bare hang på veggen. Jeg har ikke sett noen anntydninger til søl hos meg, så min konklusjon var bare at klossene trengte en kjapp puss med sandpapir, og så en ny innkjøringsprosess. Det ble en betydelig forbedring hvor først og fremst bittpunkt ble flyttet ut. Fortsatt er bittjusteringen makset på begge hendler hvilket jeg gjerne skulle fått en endring på da jeg skulle ønske jeg hadde noe mer å justere for når bremsene plutselig skulle bite mindre. Bør jo aldri være makset når ting fungerer optimalt eller så tjener det ingen hensikt med en justeringsmulighet til å begynne med. Personlig ønsket jeg Shimano nettopp fordi jeg ønsker bittpunktet lengre ut og ønsker å justere til det blir for mye for så å gå av litt og litt til jeg finner ønsker bittpunkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØysteinS Posted July 10, 2023 Author Share Posted July 10, 2023 Det kan være noen muligheter til å justere bittpunkt, ved å lufte bremsene på nytt, med stemplene litt mer ute enn forrige gang de ble luftet. Når de så presses inn, vil membranen i servoaret botne, slik at stemplene ikke greier å komme seg like mye tilbake som før. Dvs. ha mer olje i systemet. Jeg brukte den gule lufteblokka som fulgte med gamle m765-bremser til å lufte m8120-kaliperen, i helga, og ser at jeg ikke får dyttet stemplene helt inn, nå, så det kan hende at det er for mye olje, inni der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.