Gå til innhold

hvor kjøper dere girører/derailleur hanger?


Anbefalte innlegg

har behov for en d1001 til en focus jam2 2021, eneste jeg finner er i butikker i EU og det er litt surt å skulle betale toll for en så liten del. Ser for meg at delen koster 250 + behandling (100kr?) + toll (40kr?) totalt rundt 400kr....  finnes det ikke en butikk i norge som selger? eller har dere noen andre lure grep? kan kjøpe en derailleur hanger alignment tool 650, er det en bedre idee? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger begge deler, så det blir dobbelt så dyrt som du tror.

Kjøp TO girører, så har du ett i sekken til det knekker på tur, og enda ett til å putte i sekken neste dag. Da blir du ikke strandet når det knekker. For det skal det. Så trenger du en girøreretter som fikser girøret når de uunngåelige mindre skjevhetene oppstår, eller giringen går åt skogen og du må sjekke alt. Jeg har hatt Unior som virker helt prima, og så oppgraderte jeg når jeg satt covidsyk og sur og kjøpte Abbey Tools HAG som jeg bare leter etter en grunn til ta fram. 

Kan du ikke snakke med de som solgte deg sykkelen, de bør ha/kunne skaffe girører. 
(Og så er det ikke toll på sykkeldeler, men moms og fortollingsgebyr.)

 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En norsk Focus-forhandler burde kunne skaffe deg girøre billigere enn det der.

Og ja, LarsB har helt rett. En girøreretter er utrolig kjekt å ha, og noen ganger trenger til og med nye sykler og nye girører en liten justering for å bli helt riktig. I gamle dager kunne man fint sykle med et girøre som var litt skjevt, men de nye 12-delte systemene tåler ikke mye skjevhet før det blir tull.

Endret av tron
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Du trenger begge deler, så det blir dobbelt så dyrt som du tror.

Kjøp TO girører, så har du ett i sekken til det knekker på tur, og enda ett til å putte i sekken neste dag. Da blir du ikke strandet når det knekker. For det skal det. Så trenger du en girøreretter som fikser girøret når de uunngåelige mindre skjevhetene oppstår, eller giringen går åt skogen og du må sjekke alt. Jeg har hatt Unior som virker helt prima, og så oppgraderte jeg når jeg satt covidsyk og sur og kjøpte Abbey Tools HAG som jeg bare leter etter en grunn til ta fram. 

Kan du ikke snakke med de som solgte deg sykkelen, de bør ha/kunne skaffe girører. 
(Og så er det ikke toll på sykkeldeler, men moms og fortollingsgebyr.)

 

LarsB

Difinitivt best med flere, er ikke vant til å handle fra Norge, men god idee å forhøre med en focus forhandler. Jeg har tidligere også brukt de litt skjeve girører som nødløsning på tur men det er litt gjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er tusenvis av varianter på aliexpress til 12 kr pluss frakt pluss moms. Så gjelder det bare å finne rette typen da..SRAM har jo kommet med et såkalt «universalt» girøre, får se om rammeprodusentene tar det i bruk?

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (7 minutter siden):

Ser det er tusenvis av varianter på aliexpress til 12 kr pluss frakt pluss moms. Så gjelder det bare å finne rette typen da..SRAM har jo kommet med et såkalt «universalt» girøre, får se om rammeprodusentene tar det i bruk?

Rammeprodusentene(sånn på generell basis) tar det i bruk, men vi snakker jo de siste 2 årenes modeller... noen bare det siste året.

  • Like 1
  • Thanks 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Henrik skrev (5 minutter siden):

Sram UDH er smart, men var vel en snikforberedelse til Transmission gruppesettet deres. Luringer de amerikanerne

Selvfølgelig var det det, men det har store fordeler selv uten Transmission. Som at man kan kjøpe girøre "hvorsomhelst".

Så får vi se om Shimano lager sitt eget, og så har vi det gående.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 7.9.2023 den 12.07):

Ser det er tusenvis av varianter på aliexpress til 12 kr pluss frakt pluss moms. Så gjelder det bare å finne rette typen da..

dette er genialt, jeg kan dog ikke finne min tror det er en d 1001 men den er ikke til å finne på aliexpress

kontaktet forhandler og de skulle ha 350 for en som er OK hadde håpet på å finne noen billigere og kjøpt en drøss 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (16 minutter siden):

dette er genialt, jeg kan dog ikke finne min tror det er en d 1001 men den er ikke til å finne på aliexpress

kontaktet forhandler og de skulle ha 350 for en som er OK hadde håpet på å finne noen billigere og kjøpt en drøss 

Du har dyr elsykkel, 350kr er ingenting hvis det faktisk lar deg sykle.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (50 minutter siden):


kontaktet forhandler og de skulle ha 350 for en som er OK hadde håpet på å finne noen billigere og kjøpt en drøss 

350 kr for ett girøre er ingen upris uansett hvilken sykkel det er snakk om, med eller uten el. Det er bare å lukke øynene og kjøpe. Ellers er en girøreretter som er nevnt av flere ett uvurderlig redskap så lenge en ikke har AXS Transmission. Selv bruker jeg en fra Park Tool, kan ikke huske når jeg trengte å bytte ut girøret sist, selv om jeg sykler mye, og kun på sti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smådeler koster alltid uforholdsmessig mye i forhold til hva det faktisk koster pga at reservedeler koster mye i håndtering i alle ledd. Da blir det dyrt i sluttleddet. UDH er genialt, siden det gjør det enklere for butikker å ha færre typer deler på lager, noe som senker prisene, siden alt man ikke får solgt er dyrt for butikker og importører. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser du allerede vet koden på den, så søk opp, kjøp der det er billigst, på lager. Kjøp noen så du har. Ikke alle har kode bak. da må du kontakte produsenten eller forhandler, importør. Rette verktøy er en god ide ja. det bør du ha uansett, da kan du finjustere, etter små slag. Ikke alltid man trenger å bytte, og å bytte masse ganger blir dyrere i lengden, så kjøp begge deler, to girører, et i reserve å ha med, og et til å erstatte det når det er brukt.

 

Endret av mtbboy1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (På 7.9.2023 den 0.56):

har behov for en d1001 til en focus jam2 2021, eneste jeg finner er i butikker i EU og det er litt surt å skulle betale toll for en så liten del. Ser for meg at delen koster 250 + behandling (100kr?) + toll (40kr?) totalt rundt 400kr....  finnes det ikke en butikk i norge som selger? eller har dere noen andre lure grep? kan kjøpe en derailleur hanger alignment tool 650, er det en bedre idee? 

har du prøvd å kontakte Bikester? ser de ikke har det i sitt sortiment, men de selger Focus, så har kan kontakte distributør. De er registret i Norge så blir ikke ekstra moms, blir lever på 2-3 dager, som regel 2 dager på Østlandet.

Kontakt forhandler du kjøpte sykkelen fra, kontakt andre forhandlere. Sjekk hva de har på i sitt sortiment, om de får tak i det fra sin distributør.

Jeg har ikke satt meg inn i Focus, så kan ikke hjelpe med dette i øyeblikket men du kan nok finne ut av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner et girøre til din Jam2 til bare 250,- så bør du slå til.  Den nettbutikken jeg oftest har benyttet til slikt til litt obskure modeller opp gjennom årene er derailleurhanger.com og der koster den $48 ser jeg. 

Selv kjøpte jeg et girøre denne uken til min Rocky Mountain Solo, og VPG.no hadde på lager til 199,- 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker at det er ett visst samsvar mellom hva det koster å produsere delen og det jeg betaler for den.
400,- kr for ett girøre til sykkelen min annser jeg for å være en tullepris. dette gjelder ganske mange andre deler også, mye er "håndterings penger" som gjør at det er mulig for min lokale sykkelsjappe og overleve økonomisk

ettersom jeg er en gnier så bruker jeg jeg gjerne ett par timer på aliexpress for å kjøpe en fungerende kopi med dårlig finish og litt mer fornuftig pris

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mtbboy1993 skrev (14 timer siden):

har du prøvd å kontakte Bikester? ser de ikke har det i sitt sortiment, men de selger Focus, så har kan kontakte distributør. De er registret i Norge så blir ikke ekstra moms, blir lever på 2-3 dager, som regel 2 dager på Østlandet.

Kontakt forhandler du kjøpte sykkelen fra, kontakt andre forhandlere. Sjekk hva de har på i sitt sortiment, om de får tak i det fra sin distributør.

Jeg har ikke satt meg inn i Focus, så kan ikke hjelpe med dette i øyeblikket men du kan nok finne ut av det.

fett dette er smart! hørte med lokal forhandler og de skulle ha 450 og det er litt mye syntes jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (6 timer siden):

Hvis du finner et girøre til din Jam2 til bare 250,- så bør du slå til.  Den nettbutikken jeg oftest har benyttet til slikt til litt obskure modeller opp gjennom årene er derailleurhanger.com og der koster den $48 ser jeg. 

Selv kjøpte jeg et girøre denne uken til min Rocky Mountain Solo, og VPG.no hadde på lager til 199,- 🙂

fant den til 250 men når alt er inkludert så blir det fort 450 igjen og da kan jeg likegreit kjøpe hos forhandler, men skal høre med bikster om de er villig tilå kjøpe inn noen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (5 timer siden):

jeg liker at det er ett visst samsvar mellom hva det koster å produsere delen og det jeg betaler for den.
400,- kr for ett girøre til sykkelen min annser jeg for å være en tullepris. dette gjelder ganske mange andre deler også, mye er "håndterings penger" som gjør at det er mulig for min lokale sykkelsjappe og overleve økonomisk

ettersom jeg er en gnier så bruker jeg jeg gjerne ett par timer på aliexpress for å kjøpe en fungerende kopi med dårlig finish og litt mer fornuftig pris

kunne ikke finne den på aliexpress 😢 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være lurt å gjøre en avtale med forhandler når man kjøper ny sykkel; be om å få en grei pris på to girører når du kjøper sykkelen. hvis selger er bittelitt sørvisminded så bør det gå greit. hvis du sykler mye og vet at det kommer til å gå med ett par kjeder i løpet av sesongen så ber du om en pakkepris på sykkel, girører og slitedeler

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...