Gå til innhold

hvor ofte vasker du div utstyr?


Emtb

Anbefalte innlegg

hvor ofte vasker du fks sykkel hanskene, kne beskyttere, sko, bib, sykkel buksene? 

merker at jeg egentlig har behov for flere sett da jeg ikke når å vaske utstyret mellom turene, noen ganger begyner jeg da turen med skitten bukse. Kne beskyttere gir jeg fks sjeldent en vask men skyller dem i noe vann etter kasnkje 8 bruke, eller vis de er skitene/lukter.  bib er vel uaktuelt å bruke uten vask eller? sko blir sånsett sjeldent vasket men er permanent møkkete 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær stort sett etter hver tur (hender jeg dropper jakker og ytterbukser hvis det har vært en tørr tur). Knebeskyttere spyles av og til, hansker må jeg innrømme burde vært vasket litt oftere.

Sko vasker jeg sjelden, men spyler dem skikkelig hvis de har blitt grisete, og lar dem stå med skotørkere så de blir tørre før de surner.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebeskyttere får flere turer om de ikke ble veldig grisete. Sko tørkes i skotørker om de er våte, eller bare børste og banke og få ut bøss. Hjelmen skylles og tørkes.
Resten pælmes i vaskemaskina på 30C hurtigvask.

Jeg svetter drøyt mye. Har nok plagg å bytte mellom, helt nødvendig å ha et lite lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har vært på gjørmetur så vaskes alt.

På en tørr tur midtsommers så vasker jeg kun boxer(m/padding). Siden jeg bare sykler i ulltrøyer så får de også flere turer før vask siden de ikke stinker. Shorts, hansker og ullsokker (ja - jeg bruker tynne ullsokker også om sommeren) går også flere turer før vask. Hjelmen får en spylings innvendig av og til. Knebeskyttere går i vaskemaskinen når de begynner å lukte.

Endret av DesmoSkier
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (30 minutter siden):

har du flere sett så? må vell skaffe flere sykkeltrøyer/bukser

Minst to plagg for hver type føre man typisk må regne med i typisk sesong synes jeg er hensiktsmessig, lite trivelig å hoppe i godt innsvetta bib eller trøye hvertfall. Også er det jo noe med det å føle man kan variere utseendet litt og. 

Landeveistøy har jeg vel et par enkeltplagg, kun én langerma trøye, men kan som oftest fikse nødløsning med kortermet og vindtett jakke om det skulle være prekært å komme seg på tur i litt kjølig vær.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (13 minutter siden):

Siden jeg bare sykler i ulltrøyer så får de også flere turer før vask siden de ikke stinker.

selvom de altså er gjennomsvette? har ulltrøyer selv men syntes det er litt varmt å sykle i? men fett om de kan brukes gjenntatte ganger og så slipper jeg å kjøpe mere grei

Endret av Emtb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (4 minutter siden):

selvom de altså er gjennomsvette? har ulltrøyer selv men syntes det er litt varmt å sykle i? men fett om de kan brukes gjenntatte ganger og så slipper jeg å kjøpe mere grei

Tynne ullplagg er skikkelig digg når det er varmt. Når det koker ute har jeg ofte det på meg.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (24 minutter siden):

selvom de altså er gjennomsvette? har ulltrøyer selv men syntes det er litt varmt å sykle i? men fett om de kan brukes gjenntatte ganger og så slipper jeg å kjøpe mere grei

Ja. Ull er fantastisk, det er bare å tørke trøya og bruke den en gang til. Grensen min er når det blir synlig mønster av salt. Da er det på tide å vaske.

En t-skjorte i ull som er fin og lett til sommerbruk er f.eks. denne https://www.aclima.no/aclima/108194/lightwool-140-t-shirt-m-s-dark-ivy-l

Andre merker, som f.eks. Devold, Mons Royale osv. har tilsvarende tynne trøyer.

Endret av DesmoSkier
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (7 minutter siden):

Ja. Ull er fantastisk, det er bare å tørke trøya og bruke den en gang til. Grensen min er når det blir synlig mønster av salt. Da er det på tide å vaske.

En t-skjorte i ull som er fin og lett til sommerbruk er f.eks. denne https://www.aclima.no/aclima/108194/lightwool-140-t-shirt-m-s-dark-ivy-l

Andre merker, som f.eks. Devold, Mons Royale osv. har tilsvarende tynne trøyer.

har en lingene, det må dog være langarmet ellers får jeg så sinnsykt mye sår, har noe langermet med de er da tykkere til typ vinterbruk, det går nok ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (1 time siden):

hvor ofte vasker du fks sykkel hanskene, kne beskyttere, sko, bib, sykkel buksene? 

merker at jeg egentlig har behov for flere sett da jeg ikke når å vaske utstyret mellom turene, noen ganger begyner jeg da turen med skitten bukse. Kne beskyttere gir jeg fks sjeldent en vask men skyller dem i noe vann etter kasnkje 8 bruke, eller vis de er skitene/lukter.  bib er vel uaktuelt å bruke uten vask eller? sko blir sånsett sjeldent vasket men er permanent møkkete 

Bib hver gang den er brukt, lycratrøyer likeså. Ullsokker og ulltrøyer kan få en tur eller tre avhengig av menge svette under turene, samme med litt løsere vinterbukser (eller andre bukser uten padding) og jakker. Hansker og knebeskyttere vaskes nok (som de fleste andre her) litt sjeldent, men får gjerne en runde etter gjørmeturer eller når stinken begynner å melde seg. 

I høysesong sykler jeg nesten hver dag og da må det vaskes ofte (totalt antall treningsøkter per uke i husholdningen på 4 pers ligger på mellom 20-30 så det er sjelden et problem å ha nok treningstøy til å kjøre en full vaskemaskin, for å si det sånn). Men har vel en 4-5 bib'er på fast rotasjon, noen litt kjipe som bare brukes i nødsfall, en større mengde kort- og langermede trøyer til forskjellig vær, vindjakk(er), løse bein og ermer etc. Kjøper man kvalitet holder det mange sesonger. Har flere plagg som er 10 år gamle som funker topp fortsatt. 

Endret av knuthaug
  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bib, shorts, trøye, trøye til ryggbeskytter og sokker vaskes hver gang. Kne og albuebeskytter vaskes omtrent annen hver gang.

har flere sett av shorts, trøyer og bib. Men i høysesongen er det ofte ett sett som kjøres på repeat. Tar klærne fra tørkestativet før tur. Og henger det tilbake igjen nyvasket etter tur. Så er det tørt igjen til neste dag. Tekker ikke å havne inn i skapet. Så det er i grunn uproblematisk å ha bare ett sett. Men om man drar bort over noen dager for å sykle så er det veldig kjekt å kunne ha noen flere plagg å benytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (13 timer siden):

There's your problem 😉 

Kan nok være, men når jeg sykler landevei og grus foretrekker jeg trøyer med lommer til diverse greier. Også må det være aero da :classic_cool:

Noen som har sett tighte ulltrøyer med lommer, som tåler litt stæsj uten å bli strekt og ødelagt?

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (22 minutter siden):

Kan nok være, men når jeg sykler landevei og grus foretrekker jeg trøyer med lommer til diverse greier. Også må det være aero da :classic_cool:

Noen som har sett tighte ulltrøyer med lommer, som tåler litt stæsj uten å bli strekt og ødelagt?

Rapha Brevet og Classic har vel ullmix 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bib, t-skjorte, tynne ull sokker og sånt vaskes etter hver tur. Prøver også vaske hanskene etter hver tur, har flere par så pleier gå greit.
Knebeskyttere som oftest etter 2 eller 3 turer, vet ikke hvor godt de egentlig tåler det så prøver ikke vaske de hver gang. Sykkelshorts eller bukse vaskes når jeg kan og ser behovet, som oftest etter et par turer da jeg kun har en shorts og en bukse jeg egentlig liker nå. Samme gjelder vind/regnjakka, vaskes hvis det er skittent og jeg uansett skal kjøre en vask+vet jeg rekker tørke det før neste tur. Alt vaskes med milo på ullprogram da det alltids er endel ull i samme vasken, virker greit  for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (På 8.9.2023 den 20.25):

Sko vasker jeg sjelden, men spyler dem skikkelig hvis de har blitt grisete, og lar dem stå med skotørkere så de blir tørre før de surner.

Jeg har skotørker med UV-lys, men har blitt veldig forsiktig med å bruke den etter å ha lest bruksanvisningen på mine sko fra Shimano hvor det står veldig tydelig at sålen kan løsne. Det leste jeg nettop etter at det hadde skjedd og jeg måtte kjøpe nye.  
 

Ift tørk bor jeg i ganske ny leilighet med balansert ventilasjon, så alt tørker naturlig veldig raskt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (9 minutter siden):

Jeg har skotørker med UV-lys, men har blitt veldig forsiktig med å bruke den etter å ha lest bruksanvisningen på mine sko fra Shimano hvor det står veldig tydelig at sålen kan løsne. Det leste jeg nettop etter at det hadde skjedd og jeg måtte kjøpe nye.  
 

Ift tørk bor jeg i ganske ny leilighet med balansert ventilasjon, så alt tørker naturlig veldig raskt. 

Da har du kanskje den samme som meg? Klarer ikke skjønne at det lyset der skal være kraftig nok til å påvirke skoa på et sånt vis, jeg har nå brukt mine på både sykkel-, tur- og skisko i flere år.

Trodde det var mest en gimmick med begrensa effekt. Står det spesifikt om skotørkere, eller er det en sånn advarsel om kraftig sollys?

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (32 minutter siden):

Da har du kanskje den samme som meg? Klarer ikke skjønne at det lyset der skal være kraftig nok til å påvirke skoa på et sånt vis, jeg har nå brukt mine på både sykkel-, tur- og skisko i flere år.

Trodde det var mest en gimmick med begrensa effekt. Står det spesifikt om skotørkere, eller er det en sånn advarsel om kraftig sollys?

Det står spesifikt skotørker, UV-lyset har nok ingenting med saken å gjøre. Har en Term-ic som sikkert mange har maken til. Etter at to par gikk opp i limingen i korteste laget har jeg sluttet, og nå henger de sammen mye lenger. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...