Gå til innhold

hva skal jeg stole på mtbmap eller trailguide?


Emtb

Anbefalte innlegg

Det ene utsnittet er fra nord for Haukåsen, mens det andre er øst for Elvåga.

Ad sistnevnte: Tenker du på stien gjennom Skilledalen så er den ok midtsommers, men i øyeblikket temmelig våt vil jeg tippe. Uansett ikke noe umistelig parti, men syklbart hvis det passer ruta. Jeg tar som regel grusveien langsmed Elvåga istedet. 

Stien over Puttåsen er en favoritt begge veier. Stiene øst for Puttåsen har jeg knapt prøvd, mener å huske at det er noe bratt og knotete.
 

Endret av runermm
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (8 minutter siden):

Det ene utsnittet er fra nord for Haukåsen, mens det andre er øst for Elvåga.

Tenker du på stien gjennom Skilledalen så er den ok midtsommers, men i øyeblikket temmelig våt vil jeg tippe. Uansett ikke noe umistelig parti, men syklbart hvis det passer ruta. Jeg tar som regel grusveien langsmed Elvåga istedet. 

Stien over Puttåsen er en favoritt begge veier. Stiene øst for Puttåsen har jeg knapt prøvd, mener å huske at det er noe bratt og knotete.
 

ok så det er altså noe midt imellom begge, la oss si begge er typ rød da. men takk setter opp en rolig bikepacking tur så greit å ikke kaste seg ut en sort løype 

 

 

loki skrev (25 minutter siden):

I gamle dager hadde vi ikke slike hjelpemidler, vi bare stakk ut i skauen og sykla, og det funka helt fint det 🙂

klart men fint å unngå masse hike-a-bike med tung emtb

 

 

DesmoSkier skrev (21 minutter siden):

I utgangspunktet stoler jeg mer på brukergenererte kart enn ditto turbeskrivelser.

 

notert altså mtbmap > trailguide

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er forsovet ruten med muligheter for lade stop + snaks tre steder. mulig siste etappe er litt lang eller at den må gjøres på eco/ kortes ned. I fremtiden blir det et batteri til!  evt mangler det en camp ute ved kjerrighøgda om dagslyset ikke strekker til

2 netter helg østmarka.png

Endret av Emtb
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville generelt stolt mer på klassifisering på mtb map enn Trailguide. Mtb map er noe som vedlikeholdes av et samfunn, dvs. alle de som bidrar til OpenStreetMap og som i tillegg tar seg bryet med å tagge vanskelighetsgrad for sykkel. Det betyr også at dersom noe er åpenbart feil, så kan mange bidra til å rette opp feilen. Trailguide er et verktøy for å dele ruter, da er det en person som har angitt vanskelighetsgrad på en rute, og da skal det vel litt til for å korrigere det har jeg forstått det rett.  

Jeg drev tidligere og tagget stier slik at de havnet med fargekode på mtb map, og husker jeg fikk kommentarer om noen var uenig, så ble det en diskusjon om det f.eks skulle være rødt eller svart. Nå er jeg litt slappere, så alt jeg har tegnet siste to år har jeg kun lagt inn uten å tagge mot mtb map, det har jeg ambisjoner om å forbedre meg på framover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilledalen har jeg sykla. Syns ikke den fortjener sort. Var en del stein om jeg husker riktig men ikke noe som krevde så mye mer av deg enn litt fart for å komme over. Jeg la faktisk ruta der nettopp fordi den var blå på Trailgude siden vi var to stykker som ikke hadde så mye erfaring på sti. Oppdaget først senere at den var svart på mtbmap og ingen av oss hadde noen problemer der. Burde nok vært tagget om men nå er det to år siden jeg var der så jeg begynner ikke med det nå.

Edit: Mulig den blir mer styrete oppover enn nedover og at personen som tagget den så på det som en cruxete klatring?

Endret av Ivar Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (3 timer siden):

Skilledalen har jeg sykla. Syns ikke den fortjener sort. Var en del stein om jeg husker riktig men ikke noe som krevde så mye mer av deg enn litt fart for å komme over. Jeg la faktisk ruta der nettopp fordi den var blå på Trailgude siden vi var to stykker som ikke hadde så mye erfaring på sti. Oppdaget først senere at den var svart på mtbmap og ingen av oss hadde noen problemer der. Burde nok vært tagget om men nå er det to år siden jeg var der så jeg begynner ikke med det nå.

Edit: Mulig den blir mer styrete oppover enn nedover og at personen som tagget den så på det som en cruxete klatring?

Er nok jeg som har satt nederste delen av Skilledalen til svart, og det skyldes jo den steinete biten som jeg mener er relativt teknisk, da. Og som et forsøk på å bruke mer av skalaen enn det som har vært tilfelle i Østmarka, jfr. ymse tråder på gamle-forumet. Svart betyr ikke "kan bare sykles av eksperter" heller da, men at den er mer teknisk enn rød. 

  • Like 2

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (1 time siden):

Svart betyr ikke "kan bare sykles av eksperter" heller da, men at den er mer teknisk enn rød. 

ja syns ofte at jeg har blitt overasket på vansklihetsgraden, mange ganger er rød egentlig svart og blå egentlig rød. Begnyte å sykle mtb da jeg bodde i DK og hadde vi hatt den samme graderingen som der hadde nermest alt vært svart rundt oslo 😁 gradering er vel kanksje relativ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er @knuthaug som har rett her. Jeg hadde ikke lest guiden til vanskelighetsgrad på OSM sist jeg var der og nå er det så lenge siden at jeg hadde trengt en tur til for å ha en kvalifisert mening. Enig i at man ikke er god nok på å bruke mer av skalaen rundt Oslo. Vi var i hvert fall to nybegynnere på eMTB som fossa ned der uten for store problemer så jeg ville ikke vært redd for å legge ruta der.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (På 9.9.2023 den 14.48):

ja syns ofte at jeg har blitt overasket på vansklihetsgraden, mange ganger er rød egentlig svart og blå egentlig rød. Begnyte å sykle mtb da jeg bodde i DK og hadde vi hatt den samme graderingen som der hadde nermest alt vært svart rundt oslo 😁 gradering er vel kanksje relativ? 

Graderingen er relativ.

Den er subjektiv og avhengig av hvem som legger den inn.
Hver mann sin rangering. Min flyt er en annen manns kaos og "umulig", og omvendt.

Fargene kan varierer fra skogsdel til skogsdel, område i samme by til et annet, by til by, sted til sted.

Blå i Trondheim er ildrødt/svart noen steder i Røros, og noen blå på Røros er grus i Trondheim.

Stole på? Vel, begge er brukergenererte og avhengig av hvor man er varierer kvaliteten. I Trondheim er det feks omtrent kun mtbmap.no som viser noe som helst, andre steder som Harstad er det Trailforks som er eneste rette 🙂
Det er dessverre ingen eneste sannhet, og tilbakemeldingene du får her i tråden av folk med veldig lokal kunnskap er nok den beste... men de vet heller ikke dine sykkelferdigheter sammenlignet med sine egne.

 

  • Like 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (6 timer siden):

Graderingen er relativ.

Den er subjektiv og avhengig av hvem som legger den inn.
Hver mann sin rangering. Min flyt er en annen manns kaos og "umulig", og omvendt.

Dette. I tillegg har man andre faktorer. En sti kan være smuuuud på en tørr fredag når man er ute og artigsykler med gjengen, mens neste gang du kommer i sone 5 er den et knoth*lvete uten like. I pollensesongen kan div enkle ruter bli ren terror pga smøring av svaberg. Ditto kan jeg oppleve crux, høkk, klatring eller flyt som helt greit eller gøy med én sykkel, mens med en annen kan det gi legge hjelmen på hylla-følelse.

Er stort sett fornøyd med Trailguide og hvordan bidragsytere er flinke til å beskrive de forskjellige stiene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (19 timer siden):

Dette. I tillegg har man andre faktorer. En sti kan være smuuuud på en tørr fredag når man er ute og artigsykler med gjengen, mens neste gang du kommer i sone 5 er den et knoth*lvete uten like. I pollensesongen kan div enkle ruter bli ren terror pga smøring av svaberg. Ditto kan jeg oppleve crux, høkk, klatring eller flyt som helt greit eller gøy med én sykkel, mens med en annen kan det gi legge hjelmen på hylla-følelse.

Er stort sett fornøyd med Trailguide og hvordan bidragsytere er flinke til å beskrive de forskjellige stiene.


Meget godt beskrevet!

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...