Gå til innhold

Hyttetur - skikk og bruk


Anbefalte innlegg

Undertegnede er i prosess med å kjøpe hytte ett eller annet sted og leier hytter ymse steder for å sjekke ut områder. Den økonmiske forskjellen på å leie ett skur og en gedigen hytte er marginal, så da går jeg for full pakke og inviterer med nær familie. De som kommer er i ymse fysisk forfatning og jeg er i særklasse sprekest, fattern sitter nok støtt i sofaen gjennom helgen.

Planen er løst tre lange felles måltider, en kort fellestur hver dag og så blir det i veldig stor grad opp til den enkelte om helgen skal brukes foran peisen med en god bok eller om det blir fotturer. For min egen del ønsker jeg å ta to sykkelturer på lørdag og en på søndag for å sondere terrenget rundt hytta.

Som vertskap, er det akseptabelt at jeg farter rundt på egenhånd fire-fem timer på lørdag og to-tre på søndag ?
Når vi er alle mann alle på hytta så blir det jeg som løper rundt og ordner med kaffe, konjakk og småkaker.

Synsing fra erfarne hytteeiere ?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (1 time siden):

Som vertskap, er det akseptabelt at jeg farter rundt på egenhånd fire-fem timer på lørdag og to-tre på søndag ?
Når vi er alle mann alle på hytta så blir det jeg som løper rundt og ordner med kaffe, konjakk og småkaker.

Mener du i selve rekognoseringshelgen eller når man eier en hytte og familien er på besøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (2 minutter siden):

Mener du i selve rekognoseringshelgen eller når man eier en hytte og familien er på besøk?

I selve rekognoseringshelgen når man leier en hytte og familien er på besøk
Alle er klar over forutsetningene, dvs jeg leier for å sjekke ut området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at en av de turene gjerne kan kjøres på morgenen før de andre har kommet i gang.

Men uansett handler jo alt om forventningsavklaring, beste måten å komme gjennom en slik helg uten drama/bitring.

Om du forklarer hensikten med hytteleien så kan jeg ikke skjønne at gjester ikke vil ha stor forståelse for rekognoseringsturer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra hvordan du vil ha det. Blir de med så må det være greit. Hvis pappa og mamma vil ha lille gubben sin tilgjengelig heeele dagen så får de heller bli hjemme. 
Det er så mye hyttegreier som er underforstått og blir problematisk. 

LarsB

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ikke bør være et problem, målet med turen er jo i stor grad å kartlegge området for framtidig eget kjøp, da må det da vel være uproblematisk at du bruker mye tid på å nettopp gjøre deg opp en mening om området.

  • Thanks 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har hytte alltid vært at man gjør hva man vil på dagtid, og så er det sosiale at man spiser og gjør annet (gullrekka, brettspill osv) sammen på kveldstid.

Men så klart, er det noen som er åpenbar "vert" (og man ikke bare er en gjeng som leier hytte sammen) bør man nok avklare forventningene på forhånd. Forventer de en turguide og spikka planer eller ei, liksom?

  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvertfall klart å snike meg unna på fjellet men prioriterer avreise grytidlig og hjem til sen frokost eller lunsj, typisk 0730-1030 vinterstid og litt lengre sommerstid. Å sykle til og fra hytta lar seg også gjøre hos oss. 

 

Trådstarer har et godt poeng, betydelig omfang av cognac til familie og gjester fredag kveld gjør det enklere å stikke av lørdag morgen (usikker på om småkaker har samme effekt).

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formål med hytteleie er jo lett å kommunisere til alle parter, og samtidig beskrive hva du må få til for å kunne ha nytte av turen. Du kan jo starte turen grytidlig, være tilbake til å lage middag og ellers fungere som vertskap for de øvrige. Da burde et sånt opplegg fungere prima. Men hadde det vært meg hadde jeg nok invitert med utelukkende likesinnede OG/ELLER folk som jeg vet er komfortable med å bare sitte i solveggen eller spille Yatzy på hytta.

  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er grei og inviterer med (stor)familien.

Med forbehold om at du ikke skal fungere som ulønna sykepleier/hjemmehjelp så skal jaggu meg ikke de som får lov å være med, på din regning(?) bli oppvarta 24/7. 

Har selv en far av latsorten (som dog ikke har tatt kontakt med meg på 4 år), hvor søsteren lenge drev og sørva han, ba med osv. litt usikker på åssen den statusen er nå. Han forventer at alle skal hoppe når han sier det.

Vel, da mener jeg at du skal gjøre det du skal som ektefelle/samboer og evt far. Utover det er din tid din

 

Endret av Ivar Elverum
  • Thanks 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er hva som skal skje etter at du har kjøpt hytte. Var nylig en artikkel i avisen med ei dame som hadde kjøpt drømmehytta....ulempen var at alle venner og familien var enig....så de kom bare på besøk hele tiden, og aldri ville gå.... Men er sikkert et veldig spesielt tilfelle - vanlige folk bør jo kjenne sin besøkelsestid...

Er i hvert fall helt innafor å dra på rekognisering på en rekogniseringstur. Blir spennende å se hvordan hytteprisene utvikler seg de neste 3-4 månedene når alle rentehevingene skikkelig har tatt tak, samtidig som strømprisen igjen kryper opp igjen, men 0 støtte til hytteeiere. Men dette varierer nok veldig basert på områdets popularitet, isoleringsgrad, luksusgrad, pris osv....og strømområde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (46 minutter siden):

 Blir spennende å se hvordan hytteprisene utvikler seg de neste 3-4 månedene når alle rentehevingene skikkelig har tatt tak, samtidig som strømprisen igjen kryper opp igjen, men 0 støtte til hytteeiere. Men dette varierer nok veldig basert på områdets popularitet, isoleringsgrad, luksusgrad, pris osv....og strømområde....

Hytter som har et lite skogholt, hvor en kan hente gratis ved, har blitt litt mer positivt.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (19 timer siden):

Hvis skogen følger hytta gjør det jo det.

Grunneieren på naboeiendommen på hytta skal ha 1500 pr tre hvis man har ønske om litt bedre utsikt 

En skakke hugge for å hugge. Mitt syn på dette avhenger noe av skogstype, type skog, alder på denne, osv.

Husk, det er ikke skogen som er fremmedelementet her, det er det hytta som er! 
Er det hogstmodent, snakker vi evt om å rydde/tynne i ungskog? (Dette får skogeier støtte for å gjøre)

 

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...