Gubben Posted October 8 Share Posted October 8 Undertegnede er i prosess med å kjøpe hytte ett eller annet sted og leier hytter ymse steder for å sjekke ut områder. Den økonmiske forskjellen på å leie ett skur og en gedigen hytte er marginal, så da går jeg for full pakke og inviterer med nær familie. De som kommer er i ymse fysisk forfatning og jeg er i særklasse sprekest, fattern sitter nok støtt i sofaen gjennom helgen. Planen er løst tre lange felles måltider, en kort fellestur hver dag og så blir det i veldig stor grad opp til den enkelte om helgen skal brukes foran peisen med en god bok eller om det blir fotturer. For min egen del ønsker jeg å ta to sykkelturer på lørdag og en på søndag for å sondere terrenget rundt hytta. Som vertskap, er det akseptabelt at jeg farter rundt på egenhånd fire-fem timer på lørdag og to-tre på søndag ? Når vi er alle mann alle på hytta så blir det jeg som løper rundt og ordner med kaffe, konjakk og småkaker. Synsing fra erfarne hytteeiere ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaknudsen Posted October 8 Share Posted October 8 Gubben skrev (1 time siden): Som vertskap, er det akseptabelt at jeg farter rundt på egenhånd fire-fem timer på lørdag og to-tre på søndag ? Når vi er alle mann alle på hytta så blir det jeg som løper rundt og ordner med kaffe, konjakk og småkaker. Mener du i selve rekognoseringshelgen eller når man eier en hytte og familien er på besøk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gubben Posted October 8 Author Share Posted October 8 jaknudsen skrev (2 minutter siden): Mener du i selve rekognoseringshelgen eller når man eier en hytte og familien er på besøk? I selve rekognoseringshelgen når man leier en hytte og familien er på besøk Alle er klar over forutsetningene, dvs jeg leier for å sjekke ut området Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kopp Posted October 8 Share Posted October 8 Tenker det må være innenfor, gitt, at en evt medvert(inne) har gitt grønt lys/også får egentid? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted October 9 Share Posted October 9 Pluss at en av de turene gjerne kan kjøres på morgenen før de andre har kommet i gang. Men uansett handler jo alt om forventningsavklaring, beste måten å komme gjennom en slik helg uten drama/bitring. Om du forklarer hensikten med hytteleien så kan jeg ikke skjønne at gjester ikke vil ha stor forståelse for rekognoseringsturer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted October 9 Share Posted October 9 Si fra hvordan du vil ha det. Blir de med så må det være greit. Hvis pappa og mamma vil ha lille gubben sin tilgjengelig heeele dagen så får de heller bli hjemme. Det er så mye hyttegreier som er underforstått og blir problematisk. LarsB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbl Posted October 9 Share Posted October 9 Dette skjønner jeg ikke bør være et problem, målet med turen er jo i stor grad å kartlegge området for framtidig eget kjøp, da må det da vel være uproblematisk at du bruker mye tid på å nettopp gjøre deg opp en mening om området. 1 Quote Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sykkelmafiaen Posted October 9 Share Posted October 9 For meg har hytte alltid vært at man gjør hva man vil på dagtid, og så er det sosiale at man spiser og gjør annet (gullrekka, brettspill osv) sammen på kveldstid. Men så klart, er det noen som er åpenbar "vert" (og man ikke bare er en gjeng som leier hytte sammen) bør man nok avklare forventningene på forhånd. Forventer de en turguide og spikka planer eller ei, liksom? 1 Quote Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knirkekne Posted October 10 Share Posted October 10 Har man barn, er det jo alltid greit å ha avklart forventninger med partner før man lar denne i stikken som barnevakt og låst rundt hytta en hel helg mens man selv realiserer seg og løper rundt på fjellet 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted October 10 Share Posted October 10 Jeg har i hvertfall klart å snike meg unna på fjellet men prioriterer avreise grytidlig og hjem til sen frokost eller lunsj, typisk 0730-1030 vinterstid og litt lengre sommerstid. Å sykle til og fra hytta lar seg også gjøre hos oss. Trådstarer har et godt poeng, betydelig omfang av cognac til familie og gjester fredag kveld gjør det enklere å stikke av lørdag morgen (usikker på om småkaker har samme effekt). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted October 10 Share Posted October 10 Ikke relatert til det du spør om, men Kartverkets SeEiendom kan gi deg nyttig informasjon om hyttene du ser på. Der kan du f.eks. se hva som er tinglyst på eiendommen. 1 Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersar Posted October 10 Share Posted October 10 Formål med hytteleie er jo lett å kommunisere til alle parter, og samtidig beskrive hva du må få til for å kunne ha nytte av turen. Du kan jo starte turen grytidlig, være tilbake til å lage middag og ellers fungere som vertskap for de øvrige. Da burde et sånt opplegg fungere prima. Men hadde det vært meg hadde jeg nok invitert med utelukkende likesinnede OG/ELLER folk som jeg vet er komfortable med å bare sitte i solveggen eller spille Yatzy på hytta. 1 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Elverum Posted October 10 Share Posted October 10 (edited) Du er grei og inviterer med (stor)familien. Med forbehold om at du ikke skal fungere som ulønna sykepleier/hjemmehjelp så skal jaggu meg ikke de som får lov å være med, på din regning(?) bli oppvarta 24/7. Har selv en far av latsorten (som dog ikke har tatt kontakt med meg på 4 år), hvor søsteren lenge drev og sørva han, ba med osv. litt usikker på åssen den statusen er nå. Han forventer at alle skal hoppe når han sier det. Vel, da mener jeg at du skal gjøre det du skal som ektefelle/samboer og evt far. Utover det er din tid din Edited October 10 by Ivar Elverum 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeepFu Posted October 11 Share Posted October 11 Er jo også en risiko for at hele banden tenker at sånn blir det ETTER at hytta er kjøpt også. 😳 Her i huset hadde det i alle fall blitt helt krise. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mannen Faller Ikke Posted October 11 Share Posted October 11 En annen ting er hva som skal skje etter at du har kjøpt hytte. Var nylig en artikkel i avisen med ei dame som hadde kjøpt drømmehytta....ulempen var at alle venner og familien var enig....så de kom bare på besøk hele tiden, og aldri ville gå.... Men er sikkert et veldig spesielt tilfelle - vanlige folk bør jo kjenne sin besøkelsestid... Er i hvert fall helt innafor å dra på rekognisering på en rekogniseringstur. Blir spennende å se hvordan hytteprisene utvikler seg de neste 3-4 månedene når alle rentehevingene skikkelig har tatt tak, samtidig som strømprisen igjen kryper opp igjen, men 0 støtte til hytteeiere. Men dette varierer nok veldig basert på områdets popularitet, isoleringsgrad, luksusgrad, pris osv....og strømområde.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted October 11 Share Posted October 11 Mannen Faller Ikke skrev (46 minutter siden): Blir spennende å se hvordan hytteprisene utvikler seg de neste 3-4 månedene når alle rentehevingene skikkelig har tatt tak, samtidig som strømprisen igjen kryper opp igjen, men 0 støtte til hytteeiere. Men dette varierer nok veldig basert på områdets popularitet, isoleringsgrad, luksusgrad, pris osv....og strømområde.... Hytter som har et lite skogholt, hvor en kan hente gratis ved, har blitt litt mer positivt. Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted October 11 Share Posted October 11 Andreas skrev (4 timer siden): Hytter som har et lite skogholt, hvor en kan hente gratis ved, har blitt litt mer positivt. Hvis skogen følger hytta gjør det jo det. Grunneieren på naboeiendommen på hytta skal ha 1500 pr tre hvis man har ønske om litt bedre utsikt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mannen Faller Ikke Posted October 12 Share Posted October 12 Plankepetter skrev (17 timer siden): Hvis skogen følger hytta gjør det jo det. Grunneieren på naboeiendommen på hytta skal ha 1500 pr tre hvis man har ønske om litt bedre utsikt Wow, det der hørtes ut som en råtten ting å kreve, med mindre du får ut et favn ved per tre, som du får beholde selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syklist1 Posted October 12 Share Posted October 12 1500 kroner pr tre er billig sammenlignet med å ha felt trærne uten samtykke for å så fastsette verdien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted October 12 Share Posted October 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar Elverum Posted October 12 Share Posted October 12 Plankepetter skrev (19 timer siden): Hvis skogen følger hytta gjør det jo det. Grunneieren på naboeiendommen på hytta skal ha 1500 pr tre hvis man har ønske om litt bedre utsikt En skakke hugge for å hugge. Mitt syn på dette avhenger noe av skogstype, type skog, alder på denne, osv. Husk, det er ikke skogen som er fremmedelementet her, det er det hytta som er! Er det hogstmodent, snakker vi evt om å rydde/tynne i ungskog? (Dette får skogeier støtte for å gjøre) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts