Gå til innhold

Lappesaker...dårligere kvalitet eller?


oddarne74

Anbefalte innlegg

Da jeg vokste opp på 80 tallet lappet vi alltid slangene når vi punkterte. Dette fungerte utmerket såvidt jeg kan huske. Det var sjeldent problemer med å få et tett resultat.

I det siste har jeg forsøkt å lappe istedet for å bytte slange, men resultatet er nedslående. I beste fall får jeg til å lappe såpass bra at det er kun en veldig sakte lekkasje som tømmer hjulet ila. et døgn, i verste fall er det under 10 min mellom hver pumping. I løpet av sommeren har jeg forsøkt 4-5 ganger å lappe.

Der det blitt dårligere kvalitet på lappesakene de siste tiårene? Kan noen evt. anbefale et sett de har hatt gode resultater med?

PS: Ja jeg vet, jeg kan gå tubeless, men det anbefales fremdeles å ha med slange og lappesaker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lappesakene nye?

Jeg har erfaring med at selvklebende lapper går ut på dato*. Det står i mitt gamle Lenzyne kit at det er kun til å komme seg hjem. Et godt gammeldags lappekit er vel så og si en permanent løsning.

*Punkterte to slanger. Selvklebende lapper fikk det ikke tett. Påfølgende lett jogg på 4-5km med sykkelsko. Sporenstreks bestilling av gammeldags kit, Park Tool VP-1C.

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke en enste lapp har sviktet hos meg. Det er nok du som ikke følger instruksjonene. Det er ikke mye forskjell på lappene, men selv har jeg bulk-bokser fra tip-top. Bruk nok lim og la det tørke før du har på lapp. Trykk den hardt på, spesielt rundt kantene. Ta av beskyttelsesfilmen fra midten og ut. Da skal det holde i hele slanges liv. Hvis du bruker klistrelappene så må du gjøre helt rent, f.eks med blåsprit. Selv har jeg med medisinske alkoholswabs, og dette fungerer svært godt. Jo eldre disse lappene er jo mindre sitter de over tid, men du skal klare å komme deg hjem selv med ganske gamle lapper. Med helt nye lapper så har jeg syklet flere sesonger med disse, men da tar du en viss sjanse. Jeg bruker for det meste tubeless (gjerne med eget oppsett), men bruker fremdeles noe slanger på enkelte hjul. Tubeless er så og si alltid å anbefale, selv på landevei (ser proffene varierer en del på dette). 

Endret av Ace
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Ace said:

Bruk nok lim og la det tørke før du har på lapp. Trykk den hardt på, spesielt rundt kantene. Ta av beskyttelsesfilmen fra midten og ut. 

Dumt spørsmål kanskje, men skal filmen tas av etter det er tørket? Har alltid tatt av filmen og brukt den siden av lappen mot slangen, men er kanskje feil..

Bruksanvisningene som følger med har kanskje litt forbedringspotensiale, har stått å bannet et par ganger (i pent vær heldigvis) og tenkt at dette må jo være brukerfeil 😁

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (52 minutter siden):

Dumt spørsmål kanskje, men skal filmen tas av etter det er tørket? Har alltid tatt av filmen og brukt den siden av lappen mot slangen, men er kanskje feil..

Bruksanvisningene som følger med har kanskje litt forbedringspotensiale, har stått å bannet et par ganger (i pent vær heldigvis) og tenkt at dette må jo være brukerfeil 😁

Som Sun Flyer skriver så trenger du ikke å ta av filmen i det heletatt. Jeg pleier å ta den av(altså etter). Du skal i hvert fall ikke ta av filmen før du setter på lappen, nei. Funksjonen til filmen er at kantene ytterst blir "rette" og fine, slik at reparasjonen blir tett. 

Endret av Ace
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som alltid har strevd med å ta lappen av FØR jeg klistrer den på dekket! 😂 Ikke rart kantene ofte krøller seg 😂

Endret av York
  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lappet med både billigsaker fra Biltema og TipTop, og sjelden hatt problemer. Men jeg innbiller meg at det var raskere reaksjonstid på dette før - jeg husker jeg lappet under ritt på seint 90-tall og syklet videre. Når jeg lapper slanger nå, så bruker jeg rikelig med lim, og en hurtigklemme/limtvinge til å presse og holde lapp og lim på plass, og så lar jeg det ligge til dagen etter.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Biltema, TipTop og andre merker. Stort sett har det gått bra med å raspe, legge på lim, og sette på lappen etter en stunds tørk, det vil si noen minutter. Problemet mitt har vært å fjerne den blanke filmen på lappen. Men etter at jeg sluttet å fjerne den, har det fungert helt fint med alle merkene.

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...