Gå til innhold

Fahrrad.de konkurs, wiggle og crc i fare?


Gråstein

Anbefalte innlegg

Stor sak i Tyskland. Fahrrad.de ser ut til å være i kjempetrøbbel.

https://www.mtb-news.de/news/fahrrad-de-insolvenz

Eierne har visstnok stoppet all finansiering. Det er verdt å merke at samme eier også står bak Wiggle, ChainReaction og mange andre internasjonale butikker (liste i artikkelen), uten at det ser ut som de er berørt. Men kan de være i faresonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Addnature.com
  • Ballside.de
  • Bikester.com
  • Bruegelmann.de
  • Campz.de
  • Chainreactioncycles.com
  • Cycles-for-heroes.com
  • Def-Shop.net
  • Bicycle.de
  • Ortler-rad.at
  • Outfitter.de
  • Padel-point.de
  • Probikeshop.com
  • Redcycling.de
  • Serious-Cycles.com
  • Tennis-Point.de
  • Tennispro.eu
  • Tennisexpress.com
  • Vermont-bikes.de
  • Votec.de
  • Wiggle.com (including the bike brands Nukeproof and Vitus)
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli interessant å se resten av bransjen hvis det blir full lagerdumping fra den rekka selskaper... bikester og wiggle/chainreaction er bra store i det internasjonale markedet og kan kanskje kræsje mange andre også. I hvertfall hvis de sitter på kurrante deler  og inventar da.

https://www.pinkbike.com/news/nukeproof-vitus-chain-reaction-cycles-and-wiggle-face-uncertainty-as-parent-company-restructures.html

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slutt for dem.

https://road.cc/content/news/wiggle-chain-reaction-parent-company-closes-us-offices-304647

Aksjekursen i New York startet året på 4,46$. I april var den en stund oppe i 4,12$, men så har det gått nedover. For en måneds tid siden 0,35$, og nå 0,09$. Det gir et fall på 98% og en markedsverdi like over 100 mill NOK. Til sammenlikning er SAS verdsatt til 350 mill, selv om aksjene etter planen skal nulles ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig ikke veldig mye mer salg enn vanlig hos Bikester. Hos Chainreaction er det enorme forskjeller om du velger uk eller Norge som hjemland. Så f eks en Nukeproof ramme med nesten 80% rabatt om den ble sendt til UK og jeg tror det svitcha til rundt 30% da jeg endret til Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke konk (enda), kun erklært seg insolvent, som betyr at de ikke kan betale regninger. De har satt seg selv under administrasjon for å unngå skifteretten. Vil man ha noe fra dem i fremtiden, bør man jo nesten løpe og kjøpe, siden all inntekt er et museskritt lenger vekk fra skifteretten, spør du meg.

Det er STORE ringvirkninger om store aktører som Bikester og CRC/Wiggle går dukken, da. Store varelagre vil måtte dumpes for å betale regninger. Hvis det blir konkurssalg, må andre sette ned prisene for å ikke miste kunder helt. Underleverandører som har bestillinger inne på vegne av butikkene vil brenne inne med lager de må skyfle vekk, noe som kan dumpe priser eller knekke distributører. Og så er det regningene som ikke blir betalt... 

Det er visstnok eier av Signa Holding som er finansakrobat og har det med å gjøre lite gjennomtenkte avgjørelser... 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikester UK-kunder  blir henvist til Wiggle så det er håp for deg.

For Bikester mf. ser det dårlig ut slik de ordlegger seg: 
Bikester har i mange år vært din kompetente fagforhandler innen sykling og friluftsliv – både på nett og i våre fysiske butikker. Vi vil takke alle våre trofaste kunder som vi har hjulpet avsted på to hjul og som deler vår entusiasme for sykler. Bikester jobber med å navigere i de aktuelle utfordringene og setter deg som kunde i første rekke.

Ville ikke ha våget å bestille noe derfra pt. Her er link til hvor utklippet er hentet fra.
https://www.bikester.no/newsupdate.html

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har deler på vei fra CRC og Bikester, men det ser ut som de er på vei. 
 

Et større problem virker å være at de sender i forskjellige kolli med forskjellige transportører slik at ting bruker veldig forskjellig tid på å komme frem. Noe er heller ikle mulig å spore🤔🙈

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Varene jeg har ventet på fra Wiggle ligger til tollbehandling og jeg fikk forespørsel om å laste opp dokumentasjon. Ordrebekreftelsen viser heldigvis mva. Jeg har ikke hatt problemer med toll/mva-behandling fra Wiggle tidligere. Har dere noen nylige erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
ktodnem skrev (19 minutter siden):

Sikkert teit spørsmål, men er det trygt å handle fra Bikester nå? En del tilbud der, men er det fare for at de kan bukke under? Bare det at noen innlegg her kan tolkes slik.

Ikke så lenge du bruker kredittkort til å betale 😛.  

Som en som har jobbet med konkurssaker i fire år og hatt ca 1000 konkursmøter i retten vil jeg si at det er svært sjelden å oppleve at morselskap går konkurs uten at datterselskap blir tatt med i draget. Jeg sier ikke at dette er fasit, men basert på min erfaring vil jeg si at det er en risiko for at de går konkurs.

Men som sagt, hvis du betaler med kredittkort så er det risikofritt og skulle de gå konkurs før du får varen din/ evt oppstå reklamasjonssak er du sikret ved å få beløpet refundert av kredittkortutsteder.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (17 timer siden):

Men som sagt, hvis du betaler med kredittkort så er det risikofritt og skulle de gå konkurs før du får varen din/ evt oppstå reklamasjonssak er du sikret ved å få beløpet refundert av kredittkortutsteder.

Var ikke klar over at kredittkort beskyttet ved reklamasjoner også.

Er det noen tidsbegrensing eller kan jeg komme om 4 år og få refundert pengene for en reklamasjon mot et firma som ikke eksisterer lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raoul Duke skrev (12 minutter siden):

Var ikke klar over at kredittkort beskyttet ved reklamasjoner også.

Er det noen tidsbegrensing eller kan jeg komme om 4 år og få refundert pengene for en reklamasjon mot et firma som ikke eksisterer lenger?

Det er sånn at kredittkortutsteder trer inn i butikkens rolle, så det vil si at du får en absolutt reklamasjonsfrist på 2/5 år kjøpstidspunkt, pluss den subjektive fristen som er å reklamere  "innen rimelig tid" fra da du oppdaget feilen. Så ja, du kan komme om fire år med en (berettiget) reklamasjon.

PS: denne prosesen kan også brukes dersom butikken feilaktig nekter reklamasjon, selv om butikken ikke har gått konkurs.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brexit har gjort utenlandssalg sykt vanskelig/dyrt for dem. Det er tydeligvis bare 20% av salget som er utenfor UK, men tror de kan ta inn litt på mindre papirarbeid. Hørte på en podcast at de tradisjonelt har vært brukt som "salgskanal" for britiske distributører som har for mye overskuddslager, og dermed få ting ut av landet. Ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akaly skrev (På 12.12.2023 den 20.35):

Nå tar visst ikke CRC og Wiggle i mot bestillinger utenfor Storbritannia lenger. En era er over.

Vekker traumer frå når Cyclecomponents måtte gje seg.... 😐 Men no har vi i det minste gode norske alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler stort sett aldri i utenlandske butikker lenger, men i stedet hos sykkelkomponenter og bikeshop. Prisene matcher og leveringstiden er ok

Utvalget for "rare" ting, typ utstyr til velodrom og ungdoms spesifikke utveksling må dog gjøres i utlandet
Her er utvalget i nevnte butikker for dårlig og som konsekvens av dette også ekstrem dyrt

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...