Jump to content

Løpetråden


Lucky

Recommended Posts

Da er tiden moden for å starte en løpetråd 🏃‍♂️🏃‍♀️

Jeg har to innledende spørsmål;
er på jakt etter joggesko med myk såle for bruk på våte høststier, Hoka's sko passer ikke mine føtter så jeg ser meg om etter noe annet.
som syklist som ikke har løpt særlig mye de senere årene, hvor lang tid tar det før man er i gang igjen og skal man starte med korte ture hver dag eller litt lenger to ganger i uka ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Myk såle som i mye demping eller myk gummi for godt feste??

Jeg har et par Brooks Caldera 6 som jeg bruker til asfalt, grus og sti.

De har Hooka aktig såle, men foten sitter litt nedi sålen så de er ganske stabile likevel.

Tror de er på tilbud på løpelabbet nå til rett over 1000lappen nå, de var i alle fall de for litt siden.

De får god kritikk i tester og jeg liker de godt.

Er som deg primært syklist og pleier å ta frem løpeskoa på høsten når det blir fort mørkt og det er vått og grisete i skogen.

Begynte med korte turer på 15-30minutter annen hver dag i starten og det var blytungt og demotiverende.

Etter et par uker på det viset er jeg oppe på 40-50minutter og 5-7km med grei fart.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har vært ute av løpingen i perioder pga. feks. mye sykling så har trikset vært mange korte turer. For å få opp kapasiteten er 4x4 og liknende type økter på mølla eller aller helst bane veldig effektivt. 

Inov har helt supre sko om du liker nulldrop. Til kortere turer synes jeg det er helt supert. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld sko, kan adjektivet «mjuk» brukast om (minst) tre parametrar: 1. kor tjukk og madrassaktig mellomsolen er; 2. kor villig solen er til å følgja fotens fleksjon; 3. kor godt grep gummien i yttersolen har. For meg er punkt 2 og 3 viktige. Dersom solen er for stiv (med andre ord at han ikkje er mjuk etter parameter 2), får eg vondt i legg og akilles. Parameter 1 og  parameter 2 utelukkar til ein viss grad kvarandre, og derfor unngår eg madrassaktige sko. Favoritten min gjennom mange år er Merrell Vapor Glove. Dei fleste liker tjukkare sko.

Spring ofte og kort i starten. Eit vanleg råd om progresjon: 1. hyppigare; 2. lengre; 3. fortare. Ikkje gå opp på mengde/distanse og intensitet samtidig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Intervall er nesten et must for å få opp tempo, etter min erfaring. Personlig føler jeg det krever at man har en god base fra før, så om en er aktiv i andre idretter er det ofte ikke et så stort problem. Rett fra 3 måneder på sofaen til harde intervalløkter, kan det fort ende med endel vondter og overbelastninger, da føttene ikke er vant til belastningen fra løping. Det er ofte fint å løpe intervaller på steder hvor det er mange løpere, da det er lettere å finne seg en rygg å henge på om man skal pushe seg litt ekstra. Den dagen man løper fra alle på banen/løkka, bør man melde seg inn i klubb. En vag drøm for de fleste av oss.

For å komme i gang er ofte middels korte rolige sone2-turer å anbefale, og gradvis øke tiden på økten. Distansen kommer over tid, og ikke noe å fokusere på i starten. Det er ingen hemmelighet at sone2-løping i starten er vanskelig, da de som ikke har løpt mye, er raskt i sone 3-4 bare de jogger i moderat tempo. Gullars sin beskrivelse er ganske standard. Man må over en bøyg, før det blir lettere. Det er gode råd over.

Bare så det er sagt, det er ofte mye morsommere å finne flyten i sone 4, kjenne farten og rytmen, enn å dasse bortover i sone 2. Hva som fungerer best er mye debattert, men greit å ta med seg at mye fungerer uansett, så lenge målet er å bli raskere og løpe lengre. Generelt må en bare løpe mye, konsistent. Nøkkelen er ofte å ikke løpe for hardt ofte, da det blir mye restitusjonsbehov. Gradvis øke belastningen. Noen er naturlig spreke, enten genetisk eller at de har bygd opp en god base over mange år, så det er forskjellig hvordan løpere responderer på trening. Selv var jeg ganske rask på korte sprinter, med dårlig kondis. Over tid har jeg så og si løpt meg treig. Kan løpe langt, passe fort, men det er ikke så lett å akselerere som før. Alder spiller også inn her.

Asics Kayano er en veldig populær sko, og myk nok føler jeg. For myke sko føler jeg er ubehagelig og gir (kanskje kun følt) økt overtråkkrisiko. Løplabbet er anbefalt om en skal ha sine "komme-i-gang"-løpesko. Det finnes mange "eksotiske" merker å forsøke. Inov-8 som nevnes over lager gode sko, samme med Altra. Hvis man er en nybegynner, er det greit å ha en med nok demping, og heller utforske litt mer når kroppen/beina har litt flyt. Til raske korte turer, er lette nulldropp med mindre demping skikkelig gøy, men krever en passe fornuftig løpeteknikk.

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Lucky skrev (På 26.10.2023 den 19.09):

Da er tiden moden for å starte en løpetråd 🏃‍♂️🏃‍♀️

Jeg har to innledende spørsmål;
er på jakt etter joggesko med myk såle for bruk på våte høststier, Hoka's sko passer ikke mine føtter så jeg ser meg om etter noe annet.
som syklist som ikke har løpt særlig mye de senere årene, hvor lang tid tar det før man er i gang igjen og skal man starte med korte ture hver dag eller litt lenger to ganger i uka ?

Er uendelig mange sko å velge i, så ikke så enkelt. Jeg har hatt Saucony Triumph, Brooks Ghost, Nike Zoom Fly x 2 og Nike Zoom Invincible de siste årene. Likte best Nike Zoom Fly, også kjent som fattigmanns-Vaporfly, og vurderer å kjøpe nye nå til tredemølle. Den var dessuten ganske holdbar (varte i 2000 km). Invincible var mykest, men var svært lite holdbar (500 km). Ghost var hardest, men også best på dårlig underlag. Har også brukt konkurranseskoene Adidas Adios, Nike Vaporfly og Asics Metaracer, men bruker ikke de til trening pga mindre demping og dårlig holdbarhet. Skal sies at alle skoene kommer med ny versjon hvert år, så ikke engang enkelt å sammenligne ulike modeller mot hverandre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
deepArne skrev (På 31.10.2023 den 15.05):

Er uendelig mange sko å velge i, så ikke så enkelt. Jeg har hatt Saucony Triumph, Brooks Ghost, Nike Zoom Fly x 2 og Nike Zoom Invincible de siste årene. Likte best Nike Zoom Fly, også kjent som fattigmanns-Vaporfly, og vurderer å kjøpe nye nå til tredemølle. Den var dessuten ganske holdbar (varte i 2000 km). Invincible var mykest, men var svært lite holdbar (500 km). Ghost var hardest, men også best på dårlig underlag. Har også brukt konkurranseskoene Adidas Adios, Nike Vaporfly og Asics Metaracer, men bruker ikke de til trening pga mindre demping og dårlig holdbarhet. Skal sies at alle skoene kommer med ny versjon hvert år, så ikke engang enkelt å sammenligne ulike modeller mot hverandre.

Til terrengløping er det ofte ikke særlig heldig med sko med smale og høye såler, som Zoom Fly ++. Jeg synes i hvert fall at det blir for ustabilt og kronglete i svinger og hellende terreng med slikt. 
Føttene mine trives godt i Nike-sko. Jeg har tre forskjellige Nike terrengsko i bruk - Wild Horse Trail 7, Zegama og Pegasus React Trail GTX.  Disse er ganske forskjellige, egentlig. Zegama er mest moderne og har tjukkest såle. Pegasusene føles kvikkest og tross GTXen også mest asfaltegnet. Wild Horse føles gode på tørre, kjappe stier. 

På asfalt og mølle bruker jeg helst New Balance Fuel cell Rebel V3. Er nå på andre par og versjon 3. De er de beste løpeskoene jeg har hatt, i hvert fall når det kommer til komfort og løpsfølelse. De er myke og kvikke, men også godt dempet. På mølla og asfalt er de likevel beviselig tregere (for meg) enn Nike Alpha Fly med karbonplate og superskum i maks høyde. Skal det gå ekstra fort velger jeg derfor AlphaFly. Disse er også veldig snille på beina, takket være raust med demping. Karbonplata gjør at de ikke blir for ustabile. Likevel synes jeg det er litt ubehagelig å løpe svinger med disse - krappe svinger altså. Svingene på en 400 meters bane går helt fint. 



 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

For tiden i utdanningspermisjon.


Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.
 

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

Link to comment
Share on other sites

SykkelØyvind skrev (På 11.11.2023 den 12.30):

Pegasusene føles kvikkest og tross GTXen

Vil du med dette si at Nike Pegasus trail også kan fungere som en slags mellomløsning de dagene hvor det er snø/glatt, men ikke pigg-sko-glatt selv om underlaget i utgangspunktet er asfalt...?

Link to comment
Share on other sites

Kjasmas skrev (5 minutter siden):

Vil du med dette si at Nike Pegasus trail også kan fungere som en slags mellomløsning de dagene hvor det er snø/glatt, men ikke pigg-sko-glatt selv om underlaget i utgangspunktet er asfalt...?

Jeg har ingen sterke preferanser når det kommer til fottøy for løping, men bruker gjerne Pegasus Trail Gore-Tex når det er regn/snø fordi de er vanntette. Har ikke sklidd og falt enda, men det gjelder vel egentlig andre modeller også så jeg vet ikke om de har spesielt godt feste. Liker dem godt da.

Link to comment
Share on other sites

Kjasmas skrev (2 timer siden):

Vil du med dette si at Nike Pegasus trail også kan fungere som en slags mellomløsning de dagene hvor det er snø/glatt, men ikke pigg-sko-glatt selv om underlaget i utgangspunktet er asfalt...?

Nike sine terrengsko er notorisk dårlig på glatt fjell, men akkurat Pegasus React GTX har noe bedre gummi i yttersålen enn både tidligere Pegasus Trail-modeller og Wild Horse Trail. På myk jord og i halvglatt snø er de helt ok. Det er andre terrengsko med grovere såler, men disse er kjipere på asfalt og frosne grusveier. 
Løp med Pegasus til Røverkollen her om dagen - fra Grorud Stasjon - da var det snødekke den siste biten. Det gikk helt fint. 

 

Edited by SykkelØyvind

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

For tiden i utdanningspermisjon.


Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.
 

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

Link to comment
Share on other sites

Lucky skrev (På 26.10.2023 den 19.09):

Da er tiden moden for å starte en løpetråd 🏃‍♂️🏃‍♀️

Jeg har to innledende spørsmål;
er på jakt etter joggesko med myk såle for bruk på våte høststier, Hoka's sko passer ikke mine føtter så jeg ser meg om etter noe annet.
som syklist som ikke har løpt særlig mye de senere årene, hvor lang tid tar det før man er i gang igjen og skal man starte med korte ture hver dag eller litt lenger to ganger i uka ?

Ang lengde på løpeturen: Det kommer litt an på underlag og tempo. Har gjort dette feil tidligere og blir ufattelig støl over flere dager om jeg løper for langt og for fort. 
Jeg løp selv turer på 40-50 min, på kjerrevei og sti, med fokus på å holde tempo nede(og da samtidig belastningen). Jeg har asfalt ca 6-700m og gikk disse til og fra i starten. Jeg ble fortsatt ganske støl, men etter 2-3 dager var jeg klar for ny joggetur. 
Jeg ville kortet ned turen noe om det hovedsaklig er grusvei og asfalt. 30-35 min i starten.. 2-3 ganger i uka. Øk lengden og etterhvert tempo noe når du kjenner at den muskulære restitusjonen bedrer seg. For min del tok det 3-4 uker, så føltes det både muskulært og kondisjonsmessig veldig greit. Kan nå løpe 60-75min uten å bli veldig muskulært sliten

 

Ang sko, så er det mange merker med gode sko, så bruk det som passer din fot. 
Jeg har Mizuno som foretrukken sko, men har prøvd Icebug nå som vintersko og de passer meg og svært godt. Jeg prøvde for morro skyld fotanalysemaskinen til XXL forrige uke, og den traff svært bra på sko jeg allerede trives i(fikk litt bedre tiltro til teknologi jeg har vært over snittet skeptisk til). 
Fikk Mizuno, Icebug og Adidas som sko som burde passe meg bra. 

Edited by Gew88
Link to comment
Share on other sites

Jeg startet et løpeprosjekt (som fortsatt pågår) for ca. to år siden. Jeg gikk vel ganske hardt til verks allerede i starten og satt opp en kombinasjon av intervall og rolige turer. De rolige turene gikk den gang ikke rolig nok siden formen/steget var så som så. All trening er sikkert en kombinasjon av hva som motiverer deg, hva som er morsomt og hva som gir resultater, men kanskje spesielt løping. Jeg syns fortsatt sone-2 turer er ganske kjedelig og liker mer intervall/fart. Kanskje hadde jeg hatt både en sunnere og bedre progresjon om jeg hadde vært flinkere til å løpe rolig. Jeg har en kollega som er helt i andre enden av skalaen; han syns de rolige turene er det som gir mening og sliter med å motivere seg for intervall. Poenget jeg egentlig vil frem til er at man må sette seg et mål med treningen, finne ut hva man liker og prøve og avstemme dette best mulig. 

I en oppstartfase er det sikkert klokt å løpe sånn ca. annenhver dag og øke mengden gradvis. Det vil bli vondter av ett eller annet slag om man øker for hardt for fort, men det er samtidig viktig å kjenne litt på vondter som må tas på alvor og vondter som bare er tilvenning. 

Om man skal legge inn noen intervaller vil jeg slå et slag for god intensitetsstyring. Jeg har ikke lest meg veldig opp på hvordan dette var tidligere, men opplever at stadig flere snakker varmt om litt roligere intervaller enn de som gir blodsmak etter endt økt. Hvorvidt treningseffekten er optimal eller ikke med å holde litt igjen på intervallene vet jeg ikke, men jeg bryr meg heller ikke egentlig nevneverdig. Det som er viktig for meg er at intervallene ikke kjører meg helt i kjelleren, at jeg kan løpe dagen etter en intervall og at jeg trenger en dusj for å gå tilbake til dagliglivet fremfor en ettermiddag på sofaen for å komme meg igjen. Når jeg planlegger intervalløktene mine sikter jeg mot ca. 30 min dragtid (litt kortere om dragene er korte) og prøver å få til en variasjon av korte og lange drag fra økt til økt. Farten/intensiteten legger jeg fra halvmaratonfart ned mot femkilometerfart litt avhengig av dragtiden (forsøker på sette farten ut fra reell fart og ikke ønsket fart). Det er mange variasjoner og ting man kan finne på innenfor intervall-spekteret. Jeg har nok hatt en dragning mot de litt lengre intervallene og dette medførte at jeg løp en 10 kilometer nå i høst på en raskere snittfart enn det veldig mange av intervallene har foregått i så noe treningseffekt må det være. 

Når jeg legger opp treningen min så sikter jeg jevnt over mot to intervalløkter i uka, en "langtur" på 10 km+ og for øvrig rolige turer på 40-60 min. Forbedringspotensialet mitt ligger i at de rolige øktene og langturen bør gå saktere enn det har gjort frem til nå. 

Det er helt sikkert individuelt hva som funker både treningsmessig og hva som motiverer den enkelte, men dette har funket ok for meg, i alle fall helsemessig. 

Det som også er individuelt er hvilke sko man liker. Mange løper i tunge mengdesko til alt og er happy med det. Jeg liker responsive sko og opplever at disse har blitt langt mer skånsomme mot kroppen som følge av komposittplatenes inntreden. Tidligere likte jeg sko som Asics DS trainer, men disse var ikke direkte skånsomme mot beina. Nå opplever jeg at Asics Magicspeed er både raskere, mer responsive og langt mer skånsomme mot beina. Jeg har blitt så glad i denne typen sko at mitt neste skokjøp antakelig blir Asics Fujispeed 2 til terrengbruk. 

Men, som jeg begynte med, dette er relativt individuelle greier alt sammen. Dette funker bra for meg i det minste. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...