Gå til innhold

Det første sykkelrittet - praktiske tips og mer


hardrock

Anbefalte innlegg

Hei!

Novise på alt innen ritt/konkurranse - hva behøver man? 

Slik jeg skjønner det trenger man en lisens. Er det noe mer som er påkrevd? (Utenom sykkel)

Er det noen som har tips om ritt på Østlandet som passer bra for en nybegynner? Helst grus-orientert, men asfalt er også ok.

Hva synes du var mest utfordrende i ditt første ritt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grenserittet er jo alltids en fin start. Litt knotete med logistikk, men om man benytter seg av arrangørens transporttilbud, er det ganske greit.

Det som er påkrevd er hjelm og lisens. Samt sykkel ihht rittreglementet. Lisens får du enten som engangs turrittlisens eller aktiv helårslisens. Med aktiv helårslisens (løses gjennom klubb) er man forsikret under trening året rundt.

Min største blemme på mitt aller første ritt tilbake i 2006, var å takke ja til alt selgeren av Maxim-produkter kom med da jeg var og hentet startkort. Det er anbefalt å prøve å sykle / trene med den ernæringen man har planer om å bruke underveis i rittet. Ha gjerne en flaske med sportsdrikk og en flaske med vann. Jeg kunne gitt bort sykkelen for at glass vann da jeg syklet mitt første ritt. Ellers så kan det være lurt å trene på å sykle sammen med andre i felt. Da har du større sjangs for å beholde roen når startskuddet går. Ikke åpne for hardt for lenge. Går gjerne litt raskt ut fra start, men sakk av litt etter noen minutter og øk gradvis på videre til du finner marsjfart. Det er mye morsommere å ta igjen folk på slutten av rittet. Selv om du må la andre kjøre fra deg i starten. Hold igjen litt slik at du kan klemme til litt ekstra når du nærmer deg mål. Det er gøy.

Ellers så er det fint å finne noen å samarbeide med underveis. Og si takk for turen når dere kommer i mål 🙂

Endret av Juffe
  • Like 2

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som var mest utfordrende for meg i mitt første ritt var egentlig frykten for å stille opp i ett ritt der andre var mye bedre enn meg og logistikken ved å komme til Rena og fra Lillehammer.

for breddeutøvere så er det lite å bekymre seg for, stort sett fin stemning i trasseen og hyggelig medsyklister. Lisens løser du når du betaler startavgift. Juffe tar helt feil når det gjelder å planlegge rittet, du starter hardest mulig og øker på etterhvert. Det er ingen grunn til å ta sjansen på at du kommer utvilt til mål.

Mulig du blir overrasket over hvor mange det er som er i god form

Kan anbefale Elgrittet, fin løype ute på bondelandet. Elgburger og greier. Birken blir jo aldri feil, men det er litt langt unna og logistikken suger.

En ting til, gå over sykkelen en uke før start og sjekk at alt er i tipptopp stand. Ekstra slanger, dekkspaker og co2 patroner er heller ikke feil å ta med. Du trenger ikke en sykkel til 50'+ for å stille til start, det meste duger for å fullføre. Hvis du satser på en plassering derimot så blir det aldri feil med best mulig utstyr

Endret av Gubben
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (3 timer siden):

det som var mest utfordrende for meg i mitt første ritt var egentlig frykten for å stille opp i ett ritt der andre var mye bedre enn meg

Haha, det er derfor jeg ikke har deltatt på noe slikt tidligere! Men så har jeg funnet ut at det kan jo være gøy uten å være best... hehe.

Takk for utstyrstips! Begge rittene ser bra ut, men terrengsykkel er ikke i inventaret enda, dessverre.

Juffe skrev (4 timer siden):

Det som er påkrevd er hjelm og lisens. Samt sykkel ihht rittreglementet. Lisens får du enten som engangs turrittlisens eller aktiv helårslisens. Med aktiv helårslisens (løses gjennom klubb) er man forsikret under trening året rundt.

Helårslisens høres nesten ut som noe man burde ha uansett. Ser at Grenserittet i utgangspunktet er et MTB-turritt, men man kan bruke hva slags sykkel man vil. Regner med at det dermed ikke er alt for teknisk?

Svaret fant jeg forøvrig på nettsiden..."Løypa er teknisk lett, men det stilles høye krav til tempovekslinger for de som ønsker å hevde seg i resultatlista". Hva er tempovekslinger? Er det å veksle mellom ulike tempo eller?... Ser at det har ish samme dato som Gravel Grit n Grind i Halmstad, så får se an hvilket arrangement som frister mest. 

 

Takk for tips!! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (11 timer siden):

Haha, det er derfor jeg ikke har deltatt på noe slikt tidligere! Men så har jeg funnet ut at det kan jo være gøy uten å være best... hehe.

Takk for utstyrstips! Begge rittene ser bra ut, men terrengsykkel er ikke i inventaret enda, dessverre.

Helårslisens høres nesten ut som noe man burde ha uansett. Ser at Grenserittet i utgangspunktet er et MTB-turritt, men man kan bruke hva slags sykkel man vil. Regner med at det dermed ikke er alt for teknisk?

Svaret fant jeg forøvrig på nettsiden..."Løypa er teknisk lett, men det stilles høye krav til tempovekslinger for de som ønsker å hevde seg i resultatlista". Hva er tempovekslinger? Er det å veksle mellom ulike tempo eller?... Ser at det har ish samme dato som Gravel Grit n Grind i Halmstad, så får se an hvilket arrangement som frister mest. 

 

Takk for tips!! 🙂 

Tempovekslinger er det fordi man, spesielt i starten av rittet, veksler mellom å gå på grusvei og asfalt. Det vil si at man sykler på grus, før man går over på asfaltvei der farten øker. Så senkes farten og man svinger inn på en ny grusvei / traktorvei og så gjentar det seg. Altså endringer i underlag og mange svinger.

  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (1 time siden):

Dette kunne også være en fin ting for ritt å reklamere med at de har folk som deltar for å hjelpe underveis. Kanskje det hadde blitt bedre deltagelse i ritt?

Et veldig bra forslag som de store arrangørene bør notere seg, spesielt når man profilerer seg mot allmenheten.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Juffe said:

Tempovekslinger er det fordi man, spesielt i starten av rittet, veksler mellom å gå på grusvei og asfalt. Det vil si at man sykler på grus, før man går over på asfaltvei der farten øker. Så senkes farten og man svinger inn på en ny grusvei / traktorvei og så gjentar det seg. Altså endringer i underlag og mange svinger.

i GR er jo også de første mila veldig mye opp/ned. Korte og bratte kneiker på grus, krappe svinger i nedoverbakker osv. Så lite ren gamping, og mange klynge- eller kødannelser og vurderinger om man skal ligge i rekka eller gønne på og avansere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips. Ha en lang og god oppvarming! Når startskuddet går (eller masterbilen stikker) er det alltid mye mer hesblesende tempo enn man skulle tro, før det etter hvert setter seg.
Start med ritt med enkel logistikk (start/mål på samme sted). Du kommer til å svinge innom bilen flere ganger for å justere av/på med klær, spise den halve bananen, legge en ekstra gel i lomma, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første landeveisrittet jeg syklet var Eikerrittet der jeg stilte i siste gruppen. Mosjonistgruppen til Eiker CK stilte med lag og en skikkelig nazi kaptein som ledet feltet med jernhånd. her var det ikke snakk om å legge seg ned i grøfta å gråte fordi man var sliten eller å vingle rundt i feltet.
fungerte veldig bra og alle kom til mål i samlet gruppe

Birken, Grenserittet og mange landeveisritt burde ha muligheten for å ha grupper med ledsagere og fartsholdere. Regner med at dette er mest aktuelt for de som vet at det blir en utfordring å fullføre. Kan ikke skjønne at det krever all verden å ha en rytter med en stor L på ryggen og propell på hjelmen slik at alle vet hvem de skal følge.
Mener å ha lest noe om at den gamle helten Knut Knudsen var fartsholder på Kongerittet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (22 timer siden):

Hei!

Novise på alt innen ritt/konkurranse - hva behøver man? 

Slik jeg skjønner det trenger man en lisens. Er det noe mer som er påkrevd? (Utenom sykkel)

Er det noen som har tips om ritt på Østlandet som passer bra for en nybegynner? Helst grus-orientert, men asfalt er også ok.

Hva synes du var mest utfordrende i ditt første ritt? 

Spørs hvor på østlandet, er noen ritt i Viken/Akershus jeg ikke har syklet, men få med deg Trysil-Knut rittet, det er et fint grusritt.

Lenge siden mitt første ritt, men det var Montebellorittet i 2013. 
1. Ha utstyret du trenger klart, så du slipper å stresse med slikt i siste liten.
2. Ikke vær usikker på om sykkelen er i stand. Om girene er litt upresise eller hopper. Fiks det raskt, så slipper det å ødelegge rittet. 
3. Fokus på deg selv, og å ha det gøy. Det kommer til å være mange som sykler fra deg, det er det for de som sykler relativt fort også, så ha det gøy med syklingen, og kos deg på ritt, så er du kanskje fortsatt med og har det morro om 10 år du og, uavhengig av trender. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp nye lure ting rett før rittet!
Bytt slitte deler/det du har råd og samvittighet til å bytte i GOD tid før ritt. 
Da får du funnet ut av om/hvordan det virker uten alt stresset. Og viktigst, feilene du ikke kan unngå skjer ikke på et kritisk tidspunkt. 

På landevei er Enebakk Rundt 1. mai en klassisk sesongåpning. Er det kaldt og regner blir det enda mer klassisk.
Follorittet, der jeg pleier å jobbe er et fint ritt i flotte omgivelser. 

Ikke bli skremt av hvor proffe alle andre ser ut, og ikke fortvil om du blir alene en stund. Det kommer sikkert noen bakfra som du kan ta følge med. 

LarsB

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Skrevet (endret)

Tenkte jeg skal oppdatere her siden jeg fikk så mange tips - alle for lengst glemt, så før neste gang skal jeg forberede meg litt mer. 

Første ritt ble et 40 minutters gateritt, dog var det kun et treningsritt. Dagen gikk slag i slag så jeg rakk heldigvis ikke grue meg så mye, eneste jeg eventuelt var redd for var at kanskje jeg ikke rakk det. Egentlig ville jeg sykle dit, men jeg var hjemme 17:30 så da hadde jeg ikke rukket det, kanskje, men da hadde jeg vært tom til rittstart, så da var det bare å hive i seg en skive (har så klart glemt å spise å drikke gjennom dagen), ta med vann og sette i retning ski.

Pulsen var allerede i sone 5 da jeg ankom. Fikk lånt meg et nummer, fikk varma opp i ti minutter, var tom for vann der ja. Møtte kjentfolk i feltet, føltes litt tryggere da. Skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre egentlig, ga beskjed til de som stod nærmest meg at dette var mitt første ritt, så her kunne det være lurt å holde seg unna meg. Ikke at det var noe problem egentlig, for jeg mista gutta før det hadde gått en runde - så dem så jeg nesten aldri igjen. Noen av de passerte meg igjen og da klarte jeg kanskje holde på i en halv runde om jeg var på høgget.. Ikke var det noen andre jenter, så det ble mer en kamp mot meg selv.

Hadde ikke tenkt over at det skulle være en utfordring, men i nesten HVER sving skjedde det samme, jeg gikk for langt ut, eller, man kan si det slik at i svingene så det ut som jeg nettopp hadde vært på en heftig natt i byen og nå var jeg på vei hjem. Fikk øvd rundt en 30 ganger, og sett på hvordan de andre satt svingen, så litt forbedring var det nok.

Etter 35 minutter fikk jeg utrolig intense kramper i leggene. Dette har jeg aldri opplevd før, eller jeg har hatt kramper, men da mer i lår/hamstring. Tror det var en blanding av å gå for hardt ut, ikke kjørt hardøkt på rundt 3-4uker, lite vann/ikke elektrolytter. Tror det hadde vært lurt å gi seg da, eller, akseptert i alle fall? (sånn mtp kanskje det hadde gitt mindre restitusjonstid om jeg hadde stoppa og strekt ut krampene? virker som det er anbefalt?) Klarte nesten ikke tråkke rundt, det var så smertefullt. Avsluttet garminen og spurte en løypevakt om det var lov å gi seg og beklaget meg, men likevel så trilla jeg rolig videre. Krampene var der, litt mindre vondt, det gikk å tråkke noenlunde rundt. Folk heia, og da kunne jeg ikke gi meg (foreldrene til noen jeg har gått i klasse med som ung, det var gøy. Vet ikke om de kjente igjen meg eller den ti år gamle soon ck-trøya, mest sannsynlig det). Jeg fortsatte. 

Og så var det plutselig over. Det var gøy!

Klar for å gjøre det igjen, men det blir muligens et noe lengre ritt neste gang.

 

De to første rundene var felles, og jeg avslutta etter 37min fordi jeg trodde jeg skulle bryte, men her er noen stats:

Gjennomsnittspuls var 181, maks 192, så jeg var i sone 5 mesteparten av tida:

image.png.daf59bf1793fac4ee14c09cb7ab30937.png

 

Hadde 180W i gjennomsnitt, og 720 i max. Så ikke så imponerende, men fikk ny rekord på 30min watt. Så nå ble jeg i hvert fall motivert til å komme meg tilbake til litt trening igjen.

Endret av hardrock
  • Like 4
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at gateritt er en spesiell øvelse som stiller en del krav til ferdigheter du ikke nødvendigvis trenger i vanlige landeveisritt, eller tempo. Når du i tillegg starter sammen med guttene er det ikke så rart at du ble frakjørt ganske raskt. 

Skulle jeg komme med et pr forslag så ville jeg gjerne startet med å kjøre en del tempo. Gjerne måle opp ei løype som er en mil og etterhvert to mil. Finner du ei rundløype er det best slik at du unngår å kjøre i medvind/motvind hele tiden, evt så snur du halvveis slik at du får like mye med/motvind. Har du wattmåler kan du øve deg på å ligge så jevnt og høyt i watt du klarer. Om løypa er kupert kan du øve på å kjøre med litt mindre watt nedover for så å øke den i motbakkene. Tid/watt/gjennomsnittshastighet på ei mil gir deg en pekepinn på hvordan du ligger an i forhold til  de andre damene som har syklet tempo. Da fiinner du ut om motoren er der. Vanligvis ligger damer på 14-17 min på mila avhengig av løype, dette er på temposykkel så om du kjører den vanlige sykkelen legger du på ca et minutt på mila. Her er resultatene fra gørsdagens tempo på masters. Klikker du på den enkelte så ser du tida på 5,10,15 og 20 km. Gjennomsnittshastighet varierer fra 38 km/t på vinner til 34 km/t.

Vanlige landeveisritt masters eler aktive ritt har en del likhetstrekk med gateritt, der kanskje den viktigste egenskapen er å tåle rykk, ligge over terskel i kortere periode felere ganger. Om en trener mye alene blir det  ofte til at en kjører i samme farta , gjerne litt for hardt når en skal kjøre rolig, og litt for snilt når en skal kjøre de harde intervallene. Over/under intervaller, kombinert med 2, 4 minutters intervaller er flotte for å bli bedre på disse- gjerne på ca 120% av ftp. Så kan disse økes til 8, 10, 12 min etterhvert- evt en gang i uka med korte og en dag i uka med lange.  Om du tillegg har noen i klubben som er litt bedre enn deg så er det å øve på å henge på det bakhjulet så lenge du overhodet klarer, og litt til.

Turritt er ofte en helt annen måte å sykle på. Der er det som regel jevnt kjør hele tiden og er dieselmotoren kommer til sin rett. Randsfjorden rundt i slutten av mai er et flott ritt å kjøre, anbefaler det som individuelt ritt. Og velg gjerne pulje to (deles inn i 1, 2 og 3 der pulje 1 går fortest). Der er det en bakke like etter start på snaue 10  minutter som en må ta i skikkelig, etter det er det å finne plassen sin i pulja som erfaringsmessig går i ganske jevn fart. 

Gateritt igjen, en gren som vel nesten bare kjøres i Norge stiller ganske store krav til ferdigheter på sykkel. Dette gjelder i forhold til å kjøre svinger, akselerasjon etter svinger, vite når du bremse, tørre å ligge over med mere. Fort gjort å bli litt defensiv, eller å gå på en velt om en kjører fortere enn det en har kontroll over. Da kona syklet aktivt kjlrte hun en del Kermes ritt i Nederland, lukket runbaneløype der alle kan delta. Opplegget var å kjøre en time (du kunne da stå over runder innimellom), for så en eller to runder etter det før målgang. Da øvde du gjerne på å tørre å ligge i større felt, samt å kjøre deg fram i feltet. Når du ikke klarte det lenger slapp du deg ned, eller sto ver en runde for så å gjenta dette. 

Men jeg syns du er tøff som stiller i gateritt, alt annet vil bli lettere. Stå på.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (19 minutter siden):

 

Tuen takk, her var det mye nyttig!! Tar det med meg videre. Wow, det var en rask mil! Troooor jeg er mer en dieselmotor som du skisserer, samt at kanskje jeg kan gjøre det bra i løyper med en del høydemeter siden jeg er relativt liten. Og sykler mest alene ja, håper på å endre det fremover. 

Målene mine i år er bare å ha det gøy, lære hvordan ritt fungerer og finne ut hva jeg eventuelt er god på. I vinter har jeg hovedsakelig trent mot grusritt (en del terskel og noe kortere intervaller). Skal innrømmes at jeg har vært litt demotivert den siste måneden og har bare syklet og ikke "trent", men nå skal jeg sette igang med litt intervaller igjen. Så blir spennende å se hvordan det går på mitt første som er i starten av juni 🤞 Kanskje jeg skal prøve meg på et landeveisritt før det om det er noen av de som klaffer i tidsplanen.

Visste ikke at gateritt var mest vanlig i Norge! Var veldig fint å få kjenne litt på det å ligge i felt selv om det ikke varte lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, massiv respekt for å starte med GATERITT som første ritt! Tok du lappen på semitrailer først også kanskje? 😄

Men det er gøy å høre at det gikk bra, og selv om det begynner å bli alvorlig lenge siden mitt første ritt (1996) så kjenner jeg igjen ALT du skriver her, høy puls, stress, tom for vann, kramper på nye steder, bekymringer høyt og lavt.

 

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (4 minutter siden):

Haha, massiv respekt for å starte med GATERITT som første ritt! Tok du lappen på semitrailer først også kanskje? 😄

Men det er gøy å høre at det gikk bra, og selv om det begynner å bli alvorlig lenge siden mitt første ritt (1996) så kjenner jeg igjen ALT du skriver her, høy puls, stress, tom for vann, kramper på nye steder, bekymringer høyt og lavt.

 

 

 

Av en eller annen grunn trodde jeg det var den enkleste rittypen siden det bare er rundt og rundt😂

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopperudstemme: "Gateritt? Det er det DUMMESTE du kan gjøre!"

Jeg syns gateritt er kjempegøy. På Zwift. I den virkelige verden er gateritt sidestilt med DH-ritt for min del. Høy sjans for knekk & brekk, hekt og velt. Skumle greier. Best å holde seg unna 😄 

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan legge til et par opplagte (for de fleste) tips, men som jeg dreit meg loddrett ut på.

- Spis en brukbar frokost en god stund før start. Jeg tok kun med meg ei lita skive med nugatti som jeg dytta i meg 15 minutter før start. Kjente meg energitom allerede i første bakken.

- Ikke vær så ydmyk at du begynner helt bakerst i det starten går. Det dundrer i vei i et godt tempo. Kjørte på rundt 500 watt i snitt de første minuttene.

- Tullinger som er påmeldt i feil pulje slapp resten av gruppen allerede i den første bakken, som gjorde at det ble et individuelt temporitt for meg i 100 kilometer i håp om å ta igjen gruppa mi (det er håpløst/umulig), ref. forrige punkt. 

- Litt vel optimistisk å sykle oppvarmingsturen til rittet når det er 2 mil unna (de 2 mila er enda tyngre hjem igjen etter at rittet er ferdig).

- 1 liter drikke er ikke nok, særlig ikke når man drikker opp halvparten under oppvarmingsturen.

Endret av Legendarisk
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 12.5.2024 den 0.07):

Kopperudstemme: "Gateritt? Det er det DUMMESTE du kan gjøre!"

Jeg syns gateritt er kjempegøy. På Zwift. I den virkelige verden er gateritt sidestilt med DH-ritt for min del. Høy sjans for knekk & brekk, hekt og velt. Skumle greier. Best å holde seg unna 😄 

101% cup i Ski er egentlig fine greier. Det er hyggelig og man må ikke sykle milevis i ensomheten. 
Nå har jeg ikke vært med der siden det var semi-uoffisielt, men ryktene sider i alle fall det. 

Med mindre man skal prøve noe man ikke kan i svingene, særlig den andre, kan det gå galt. Men det kan det søren meg på flat vei i turrittfelt også. Fordelen med de rittene er at de gode ikke kommer til å kjøre over deg 🙂

Stå på @hardrock

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å kuppe tråden, men: 

I mellomlange ritt (4 timer +) hvor det er lagt inn mat-/drikkestopp, pleier folk å stoppe da? Kjipt å bli frakjørt fordi jeg er eneste som stopper.😅

Tissepause(r), regner med at det ikke gjøres i fart på turritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (På 12.5.2024 den 18.55):

Kan legge til et par opplagte (for de fleste) tips, men som jeg dreit meg loddrett ut på.

- Spis en brukbar frokost en god stund før start. Jeg tok kun med meg ei lita skive med nugatti som jeg dytta i meg 15 minutter før start. Kjente meg energitom allerede i første bakken.

- Ikke vær så ydmyk at du begynner helt bakerst i det starten går. Det dundrer i vei i et godt tempo. Kjørte på rundt 500 watt i snitt de første minuttene.

- Tullinger som er påmeldt i feil pulje slapp resten av gruppen allerede i den første bakken, som gjorde at det ble et individuelt temporitt for meg i 100 kilometer i håp om å ta igjen gruppa mi (det er håpløst/umulig), ref. forrige punkt. 

- Litt vel optimistisk å sykle oppvarmingsturen til rittet når det er 2 mil unna (de 2 mila er enda tyngre hjem igjen etter at rittet er ferdig).

- 1 liter drikke er ikke nok, særlig ikke når man drikker opp halvparten under oppvarmingsturen.

Jeg ville vel vært forsiktig med å kalle folk for tullinger fordi de melder seg på i feil gruppe, akkurat det slår jo alle mulige veier. Det vil alltid være noen som kun henger i halen på gruppa og aldri bidrar, de er vel ofte de som slipper når det butter. Det å ikke bidra i feltet men bare snylte på alle andre er det vel også uttrykk for som ikke jeg kjenner.

Beroende på ambisjoner så er det ikke nødvendigvis feil å legge seg bakerts i siste gruppa for  se hva som skjer, det går flere ritt i løpet av sesongen så hvis man bommer på gruppa så er også det en læreprosess. Jeg vil tro at det er bedre å komme i mål som en av de sterkeste i feltet enn som enn våt klut og totalt ferdig som sistemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (På 18.5.2024 den 15.54):

I mellomlange ritt (4 timer +) hvor det er lagt inn mat-/drikkestopp, pleier folk å stoppe da? Kjipt å bli frakjørt fordi jeg er eneste som stopper.😅

Jeg tror "alle" har lyst på en kort stopp, tissepause eller lignende, men ingen tør i fare for at alle andre stikker. Så blir litt ond sirkel. Kan være greit å evt avklare med litt folk før man kommer til stoppet. "Skal vi ta 5 minutter og sykle sammen som gruppe etterpå?", iaf om det er snakk om litt mer tur-ritt. Evt på større ritt finner man alltids noen andre å sykle med opplever jeg.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...