Gå til innhold

Mekaniker(!) - vilka märken är de bästa att skruva på?


Anbefalte innlegg

De flesta tänker nog inte över det men vissa produkter är bara enklare och mer genomtänkta från ett serviceperspektiv än andra. Jag kan tänka mig att de som gör det onödigt komplicerat antingen inte hade tid till att finna en annan lösning, menar att detta är det absolut bästa lösningen för att få ur bästa möjliga funktion ELLER så önskar de inte att alla användare ska pilla på insidan med sina lortiga fingrar.

Så jag tyckte att det kunde vara intressant att höra med alla som jobbar som mekaniker, eller skruvar VÄLDIGT mkt på egna och andras cyklar, om;
1 vilka märken som ni tycker är bäst/enklast att ta service på?

2 Vilka märken som klarar sig bäst när serviceintervall är överstiget?

3 Vad väljer ni själva för märken när ni ska bygga?

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder punkt 3, så velger jeg Shimanos bremser bevisst da jeg synes de er lettest å ta service på. Jeg ble aldri helt venn med Stram og Maguras bremser. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Staroh69 said:

Når det gjelder punkt 3, så velger jeg Shimanos bremser bevisst da jeg synes de er lettest å ta service på. Jeg ble aldri helt venn med Stram og Maguras bremser.

Magura er håpløse, mest pga hendel. SRAM krever litt finesse. Men jeg velger holdbarhet foran mekkbarhet, derfor vil jeg ikke ha Shimanos bremser i mitt hus. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (2 timer siden):

Magura er håpløse, mest pga hendel. SRAM krever litt finesse. Men jeg velger holdbarhet foran mekkbarhet, derfor vil jeg ikke ha Shimanos bremser i mitt hus.