Gå til innhold

Mekaniker(!) - vilka märken är de bästa att skruva på?


Anbefalte innlegg

De flesta tänker nog inte över det men vissa produkter är bara enklare och mer genomtänkta från ett serviceperspektiv än andra. Jag kan tänka mig att de som gör det onödigt komplicerat antingen inte hade tid till att finna en annan lösning, menar att detta är det absolut bästa lösningen för att få ur bästa möjliga funktion ELLER så önskar de inte att alla användare ska pilla på insidan med sina lortiga fingrar.

Så jag tyckte att det kunde vara intressant att höra med alla som jobbar som mekaniker, eller skruvar VÄLDIGT mkt på egna och andras cyklar, om;
1 vilka märken som ni tycker är bäst/enklast att ta service på?

2 Vilka märken som klarar sig bäst när serviceintervall är överstiget?

3 Vad väljer ni själva för märken när ni ska bygga?

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder punkt 3, så velger jeg Shimanos bremser bevisst da jeg synes de er lettest å ta service på. Jeg ble aldri helt venn med Stram og Maguras bremser. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Staroh69 said:

Når det gjelder punkt 3, så velger jeg Shimanos bremser bevisst da jeg synes de er lettest å ta service på. Jeg ble aldri helt venn med Stram og Maguras bremser.

Magura er håpløse, mest pga hendel. SRAM krever litt finesse. Men jeg velger holdbarhet foran mekkbarhet, derfor vil jeg ikke ha Shimanos bremser i mitt hus. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (2 timer siden):

Magura er håpløse, mest pga hendel. SRAM krever litt finesse. Men jeg velger holdbarhet foran mekkbarhet, derfor vil jeg ikke ha Shimanos bremser i mitt hus. 

Enn så lenge har slx-bremsene til guttungen vært gode. De har holdt en hel rundbanesesong før det ble nødvendig med en enkel lufting. Det synes jeg er bra med tanke på pris. Ingen lekkasje eller annet tull, utover en rekke klossebytter pga bruk. Når det gjelder enklere shimanobremser, er det en helt annen historie ...

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (8 timer siden):

Magura er håpløse, mest pga hendel. SRAM krever litt finesse. Men jeg velger holdbarhet foran mekkbarhet, derfor vil jeg ikke ha Shimanos bremser i mitt hus. 

Så Shigura er helt ut? 

 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santa Cruz får en stjerne i boka fra meg. I tillegg til at byggekvaliteten er god, så sitter alle lagre i linkene. Fordelen er da at det bare er å skru av de, så kan man skifte lager/smøre opp uten å styre med hele ramma.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt så er vel Santa Cruz ganske så greie å skru på. Nå har det vel også lett for å bli slik at det man skrur mest på og har verktøy til er ganske ok. Det desidert værste jeg skrur på er diverse elsykler med intern vaierføring. Ofte er det så trangt rundt motorområdet at selv en enkel jobb som å bytte strømpe til bakgiret ender med at man må ut med motoren.

Egentlig er gir med vaier en uting på sykler med innvendig vaierføring. Har lett for å bli litt for mange bøyninger på strømpa slik at det systemet kan bli tregt. 

Bremser synes jeg Shimano er ganske så enkle. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (7 minutter siden):

Etter hva jeg har hørt så er vel Santa Cruz ganske så greie å skru på. Nå har det vel også lett for å bli slik at det man skrur mest på og har verktøy til er ganske ok. Det desidert værste jeg skrur på er diverse elsykler med intern vaierføring. Ofte er det så trangt rundt motorområdet at selv en enkel jobb som å bytte strømpe til bakgiret ender med at man må ut med motoren.

Egentlig er gir med vaier en uting på sykler med innvendig vaierføring. Har lett for å bli litt for mange bøyninger på strømpa slik at det systemet kan bli tregt. 

Bremser synes jeg Shimano er ganske så enkle. 

Noen år siden jeg hadde min Santa Cruz Hightower, men jeg synes vel ikke den var noe top notch å holde. På den synes jeg særlig det nedre svingpunktet med nippel for å presse inn fett var en selsom sak, og hvor slitasjen på den var i overkant (Intense hadde samme konsept). 

Ellers er bakdemperen relativt ganske lite tilgjengelige på nyere modeller av disse, noe som også gjør rengjøring unødvendig komplisert. 

Innvendig vaierføring er helt topp dersom det er innvendige rør, ellers er det greit nok på analoge sykler så lenge en får hektet sammen gammel og ny strømpe når det skal skiftes selv om det ikke er rør. På elektriske sykler uten innvendige rør er det et lite mareritt. 

Den nye trenden med å føre kabler via headset gjør om mulig dette enda verre. Kombiner det gjerne med at det ikke er det mest solide i verden, slik at en må hekte av bremseslangen når bytte skal skje. F.eks Orbea har begynt å insistere på dette, men de er slettes ikke alene. 

Beste rammene jeg har hatt vedlikeholdsmessig er Ibis Ripley/Ripmo. Innvendige rør for kabler, her skal det sies at jeg bare har bremseslange siden jeg har AXS på både gir og setepinne. Lagrene i ramme holder veldig lenge. 

I det andre spektret ligger min Orbea Rise, ingen innvendige rør - det har jeg løst ved å ha AXS på den også, så da er det bare bremseslangen som går internt. Lagrene har det jeg vil kalle høy slitasje, særlig hovedsvingpunktet, men det er ikke noe katastrofe å håndtere det heller. Utfordringen med mangel på innvendige rør er at motor og batteri må droppes om en ønsker å gjøre endringer. 

Shimano-bremser er jeg sånn passe fornøyd med, har det på samtlige sykler jeg har, men ville glatt heller hatt f.eks SRAM sine bremser. Nå som det har vært kuldeperioder kan bremsene bli veldig harde, og for min del hakket før de ligger på hele tiden. Blir bedre av en lufterunde og ny olje, men de er litt svake der. Kan jeg velge tar jeg heller SRAM Code over Shimano XT. 

Fox-bakdempere synes jeg for sårbare, har både X2, DPX2 og DPS. Av disse er det bare sistnevnte som ikke har hatt trøbbel av noe slag. Ikke hatt tilsvarende trøbbel med RS - kunne jeg ha valgt selv ville jeg hatt en RS Super Deluxe på alle sykler. 

i9 nav er supre i bruk, men en må legge inn regelmessig (og enkelt) vedlikehold. Jeg har Hydra, Torch og 1/1. Nytt for meg i år er at akslingen røk på 1/1, etter å ha sett noen videoer på nett virker det som aksling er noe som bør legges inn i vedllikeholdsregimet, ikke dyrt, men veldig irriterende å vente til evig tid på ny. Nå har i9 kommet med forsterket aksling, om den har noe for seg vites ikke. Grunnen til at den ryker er at fleksingen som er lagt inn bosset og som gir den raske responsen også legger press på akslingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (17 timer siden):

Neida, der får man enkle hendler å mekke på med gode kalipere. 

Ja det er vel kaliperne til Shimano folk har hatt litt issues med, mener jeg å ha lest. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være delikate når man lufter Shimano bremser. De har en blære i hendelen som ryker fra tid til annen fordi folk presser stemplene tilbake for hardt eller når man ikke har åpnet lufteskruen. Det betyr ofte ny bremsehendel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 31.1.2024 den 9.16):

Noen år siden jeg hadde min Santa Cruz Hightower, men jeg synes vel ikke den var noe top notch å holde. På den synes jeg særlig det nedre svingpunktet med nippel for å presse inn fett var en selsom sak, og hvor slitasjen på den var i overkant (Intense hadde samme konsept). 

Ellers er bakdemperen relativt ganske lite tilgjengelige på nyere modeller av disse, noe som også gjør rengjøring unødvendig komplisert. 

Innvendig vaierføring er helt topp dersom det er innvendige rør, ellers er det greit nok på analoge sykler så lenge en får hektet sammen gammel og ny strømpe når det skal skiftes selv om det ikke er rør. På elektriske sykler uten innvendige rør er det et lite mareritt. 

Den nye trenden med å føre kabler via headset gjør om mulig dette enda verre. Kombiner det gjerne med at det ikke er det mest solide i verden, slik at en må hekte av bremseslangen når bytte skal skje. F.eks Orbea har begynt å insistere på dette, men de er slettes ikke alene. 

Beste rammene jeg har hatt vedlikeholdsmessig er Ibis Ripley/Ripmo. Innvendige rør for kabler, her skal det sies at jeg bare har bremseslange siden jeg har AXS på både gir og setepinne. Lagrene i ramme holder veldig lenge. 

I det andre spektret ligger min Orbea Rise, ingen innvendige rør - det har jeg løst ved å ha AXS på den også, så da er det bare bremseslangen som går internt. Lagrene har det jeg vil kalle høy slitasje, særlig hovedsvingpunktet, men det er ikke noe katastrofe å håndtere det heller. Utfordringen med mangel på innvendige rør er at motor og batteri må droppes om en ønsker å gjøre endringer. 

Shimano-bremser er jeg sånn passe fornøyd med, har det på samtlige sykler jeg har, men ville glatt heller hatt f.eks SRAM sine bremser. Nå som det har vært kuldeperioder kan bremsene bli veldig harde, og for min del hakket før de ligger på hele tiden. Blir bedre av en lufterunde og ny olje, men de er litt svake der. Kan jeg velge tar jeg heller SRAM Code over Shimano XT. 

Fox-bakdempere synes jeg for sårbare, har både X2, DPX2 og DPS. Av disse er det bare sistnevnte som ikke har hatt trøbbel av noe slag. Ikke hatt tilsvarende trøbbel med RS - kunne jeg ha valgt selv ville jeg hatt en RS Super Deluxe på alle sykler. 

i9 nav er supre i bruk, men en må legge inn regelmessig (og enkelt) vedlikehold. Jeg har Hydra, Torch og 1/1. Nytt for meg i år er at akslingen røk på 1/1, etter å ha sett noen videoer på nett virker det som aksling er noe som bør legges inn i vedllikeholdsregimet, ikke dyrt, men veldig irriterende å vente til evig tid på ny. Nå har i9 kommet med forsterket aksling, om den har noe for seg vites ikke. Grunnen til at den ryker er at fleksingen som er lagt inn bosset og som gir den raske responsen også legger press på akslingen. 

Har du haft några problem med Torch? Jag har haft ett set i ganska många år nu och det börjar bli dags att byta lager. På vädertätningssidan så är i9 ganska dåliga om man jämför med, tex, Hope. Ett tag hade jag både Torch och Pro4 samtidigt och tog service samtidigt. i9 naven var ganska skitiga medan Hope var helt rena inuti! Så jag bytte inget och körde en vända till. Nästa gång var det samma historia. i9 behövde en ordentlig rengöring medan Hope var fortfarande (!) rena!

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (21 timer siden):

Det er jo hovedproblemet med Shimano, de produserer søppel, bokstavelig talt. Når man ikke får tak i reservedeler, blir det mye kast istedenfor reparasjon. 

Søppel? Jeg har kun positive opplevelser ang installering og bruk av Ultegra 8050, Dura Ace 9150 og forsåvidt Dura Ace 7900. På terrengfronten har jeg bare erfaring med gamle XT M770 og XTR M985. Derfor er jeg nysgjerrig på hva som er så dårlig? Gjelder det nyere Shimanoutstyr til MTB? Eller over hele fjøla?

Endret av mralfred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, mralfred said:

Søppel? Jeg har kun positive opplevelser ang installering og bruk av Ultegra 8050, Dura Ace 9050 og forsåvidt Dura Ace 7900. På terrengfronten har jeg bare erfaring med gamle XT M770 og XTR M985. Derfor er jeg nysgjerrig på hva som er så dårlig? Gjelder det nyere Shimanoutstyr til MTB? Eller over hele fjøla?

Det lar seg ikke reparere, bruk og kast. Og tidligere var de helt syke på å legge ved bruksanvisninger på alle verdens språk som var mye papir. Og siden bremsene blir ødelagt, og det er umulig å reparere fordi det ikke finnes reservedeler, så blir det bokstavelig talt søppelproduksjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (29 minutter siden):

Det lar seg ikke reparere, bruk og kast. Og tidligere var de helt syke på å legge ved bruksanvisninger på alle verdens språk som var mye papir. Og siden bremsene blir ødelagt, og det er umulig å reparere fordi det ikke finnes reservedeler, så blir det bokstavelig talt søppelproduksjon.

Javel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (2 timer siden):

Det lar seg ikke reparere, bruk og kast. Og tidligere var de helt syke på å legge ved bruksanvisninger på alle verdens språk som var mye papir. Og siden bremsene blir ødelagt, og det er umulig å reparere fordi det ikke finnes reservedeler, så blir det bokstavelig talt søppelproduksjon.

Ingen av mine/familiens fem sett Shimanobremser har gått i stykker siden 2007.  De har vært spredd fra "stygge lange firefingers" til XTR. Derimot har jeg kastet Avid, Hayes og Magura i ureparerbar stand. Dette er ikke vitenskap i det hele tatt, og kanskje har jeg bare flaks, eller er skikkelig god med bremser. Andre har selvsagt egne erfaringer. 



LarsB

Endret av LarsB
unødighet fjernet
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav: Jeg har prøvd å standardisere på Hope-nav i størst mulig grad i sykkelparken. Superenkle å ta "service" på, samt holdbare og tåler våte forhold. Jeg sier "service" fordi det stort sett betyr å dunke ut gamle lager og presse inn nye, dette i motsetning til f.eks. Chris King som har servicerbare lagre men som er såpass komplekse inni at jeg ikke tar jobben hjemme.

Gafler: Jeg har både Fox og RockShox og foretrekker Rockshox. Som nyservede er de like bra i mine øyne, men jeg synes Fox trenger mye oftere service for å kjennes plush og fin ut. Rockshox-gafler kan kjøres mye lenger mellom hver service. I tillegg må man bytte ut oljen i Fox-gafler for at de skal funke i kaldt vær.

Bakdemper: Ikke merke-spesifikt, men coildempere har mye lenger serviceintervall enn de med luft. Jeg har Öhlins TTX22M på fulldemperen, den trenger ekstremt lite kjærlighet.

Bremser: Jeg har standardisert på SRAM-bremser og har hatt et (nesten) uproblematisk forhold til de siden 2008 (da de het Avid). Et forsøk med Shimano ble med det ene forsøket da kaliperen lakk olje inn på klosser/skive, det gidder jeg ikke å forholde meg til. De enkleste bremsene jeg har servicemessig er et par gamle Avid Trail 7 eller hva de nå het (dvs. Elixir hendel uten justering av bittpunkt samt Guide kaliper), de blir luftet annethvert år og bare virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orp_Rezzem skrev (17 timer siden):

Har du haft några problem med Torch? Jag har haft ett set i ganska många år nu och det börjar bli dags att byta lager. På vädertätningssidan så är i9 ganska dåliga om man jämför med, tex, Hope. Ett tag hade jag både Torch och Pro4 samtidigt och tog service samtidigt. i9 naven var ganska skitiga medan Hope var helt rena inuti! Så jag bytte inget och körde en vända till. Nästa gång var det samma historia. i9 behövde en ordentlig rengöring medan Hope var fortfarande (!) rena!

Kan ikke si at jeg har opplevd det problemet du beskriver. Har også hatt Hope4 (Fatsno) og ser ikke noe forskjell på de to ift. å være tett mot omgivelsene. Sikker på at forseglingen sitter som den skal? 

Torch trenger litt mer kjærlighet ift. lagrene, det er jo en av de tingene de har forbedret med Hydra og 1/1.  Jeg har bare lagt det inn på vedlikeholdslisten å være mer nøye på å sjekke disse, så det er egentlig ikke noe problem. Selve skiftet er også forbilledlig ift. ingen verktøy utover en gummihammer trengs. Mine Torch har gått ganske langt og er "good as new".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Ingen av mine/familiens fem sett Shimanobremser har gått i stykker siden 2007.  De har vært spredd fra "stygge lange firefingers" til XTR. Derimot har jeg kastet Avid, Hayes og Magura i ureparerbar stand. Dette er ikke vitenskap i det hele tatt, og kanskje har jeg bare flaks, eller er skikkelig god med bremser. Andre har selvsagt egne erfaringer. 



LarsB

Det er enten eller på shimano-bremser, spesielt nyere modeller Jeg har et sett stx fra 2013 eller noe som trengs å luftes en gang hvert tredje år, og aldri subber, piper eller mister krafta. Samtidig har jeg et par nye xt, som lekker olje i kalipperen og lager kontaminerte klosser om jeg ikke sykler ofte nok på dem. Ikke nok til at jeg føler jeg må bruke penher på å bytte, men litt irriterende. Og historiene om folk jeg har hørt om som har fått en shimano-brems som lekker i kalipperen er ganske mange. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt problemer med Shimanobremser hverken med kalipere eller hendler, har hatt noen sett ila de siste 5-6 årene og alle har vært feilfrie. 
Det eneste issuet jeg har nå med et sett XT 4-stempel bremser er "vandrende bittpunkt" men det lar seg fikse relativt kjapt og greit, skyldes luft i kaliperen som flytter på seg.  

Så at Shimano er søppel kan jeg ikke helt si meg enig i. 
 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...