Gå til innhold

Varmepumpe, hva anbefales?


Anbefalte innlegg

Modern har bygget et nytt hus i Oppdal, og er litt lei av å fyre med ved i kaldværsperioder der varmovner ikke helt yter nok. 

Det er et ikke altfor stort og moderne isolert hus på ett plan som ikke har ekstreme krav til kapasitet på varmepumpe. Den må sannsynligvis plasseres ganske synlig på stua, så det er en fordel at den ser litt ok ut. Brukervennlighet for modern på 72 som er litt under middels tech savvy er også en fordel.

Etter å ha hørt med ulike aktører virker det å være flere som anbefaler denne mtp funksjonalitet og støynivå. Et kjapt googlesøk viste den også på toppen av en test av mange ulike pumper: https://mee.no/privat/produktkategori/luft-luft-varmepumper/kaiteki/kaiteki-6600/

Er det et trygt valg å bestille (et firma fra Tynset kunne ta bestilling med bra pris i morgen og montere på onsdag), eller er det noe spesielle andre ting man må tenke på?

Den ser jo ikke så altfor ille ut sammenlignet med det jeg assosierer med varmepumper, så kanskje funker det å ha den på samme vegg man ofte ser på ifm TV-titting. 

HvitKaitekiVinter850x600.jpg

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte en Wilfa Svalbard extreme i fjor høst. Betalte 20 000 ferdig montert av Keli avd Rena (Jens N som jobbet fir Tynset Varmeservice tidligere). Den pumpa varmer hele huset som har ca 120 kvm i grunnflate.  Holder 20 grader inne om det er 25 minus ute. Har vært 30 minus her i januar og kunne klart meg med bare varmepumpa. Har en mindre Wilfa variant i Zwiftrommet ute i annekset , ca 30 kvm dårlig isolert, den sliter i minus 20. mitt råd er gjerne wilfa extreme eller tilsvarende da de klarer skikkelig kulde mye bedre enn en mindre variant. Det er verdt de ekstra kronene. Syns den mitshubishi pumpa er dyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo som pokker at du kom med Kaiteki 6600, når det er akkurat den jeg ville overtale deg til å kjøpe. 😉

Vi har hatt den et par år og må si jeg er veldig fornøyd. Den varmer veldig godt, ikke gale på lyd, og ikke for mye ising / avising, som andre fabrikanter kan slite med. Den har god COP (varmemultiplikator) også i kaldt vær. Vet det er en varmepumpeselger som har kuttet ut alle andre fabrikanter da det er minst tull med Mitsubishi.

Angående valg av installatør / selger så aner jeg ikke hvordan det er på østlandet. På sørvestlandet så føler jeg en stort sett ender opp med en bulgarer med sterkt sviktende helse som går rundt og banner uansett om de tar service eller monterer. Men maskinen har funket flott uansett. Eneste er at en selv bør tenke litt på plassering av innedel med tanke på varme og støy. Mange monterer i trapp, for å få varme oppe og nede, men det blir de ofte misfornøyd med. Ville valgt at den er i stuen (pga varme), men gjerne et stykke fra der en sitter (pga støy). Utedelen bør og plasseres et sted som ikke er der en sitter om sommeren, samtidig som strekket til innedelen ikke bør bli enormt langt.

Angående brukervennlighet så er det mange knapper på fjernkontrollen en kan gjøre feil på om en trykker feil, men dersom en bare forholder seg til Mode (enten varming eller kjøling - ikke auto), og skrur opp og ned temperaturen, så fikser pumpen resten. Så, veldig brukervennlig. Lett å støvsuge grovfiltrene og.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi monterte vår ble vi fortalt at strekket mellom ute/innedel kunne være maks 9m

Har vært superfornøyd med vår Daikin Stylish (dog stylish er den ikke :D). Men er noen år siden, så kan godt være det fins bedre pumper for kaldvær. Jeg støvsuger den regelmessig og den er stille og fin. Står stort sett på viftenivå en til tre. Utedelen står på veggen til et soverom, helt uproblematisk, men et annet soverom har vindu som peker skrått mot utedelen ca 4m unna, og der hører man faktisk litt om vinduet eller luftespalten er på gløtt i perioder.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Mannen Faller Ikke said:

Angående valg av installatør / selger så aner jeg ikke hvordan det er på østlandet. På sørvestlandet så føler jeg en stort sett ender opp med en bulgarer med sterkt sviktende helse som går rundt og banner uansett om de tar service eller monterer. Men maskinen har funket flott uansett. Eneste er at en selv bør tenke litt på plassering av innedel med tanke på varme og støy. Mange monterer i trapp, for å få varme oppe og nede, men det blir de ofte misfornøyd med. Ville valgt at den er i stuen (pga varme), men gjerne et stykke fra der en sitter (pga støy). Utedelen bør og plasseres et sted som ikke er der en sitter om sommeren, samtidig som strekket til innedelen ikke bør bli enormt langt.

Østlandet du! Her snakker vi sentrale strøk på blankbøgda i Oppdal.

Er det mye bråk på innedelen? Hun må sannsynligvis ha den på ganske synlig sted i stua på samme vegg som TVen, da huset har mye vindu som går over i skråtak. Så den blir nok litt synlig og sentral. Men får satse på at montøren som setter opp gjør det på mest mulig hensiktsmessige sted.

Angående montører så blir det fra Tynset Varmeservice, litt pga pris, og hun kjente plenty med andre i bøgda som hadde fått veldig god service og tilbud fra dem. Det virker som de har jevnlige turer til Oppdal, og en god del kunder der. Hun hadde først forhørt seg med de lokale firmaene, og de hadde i stor grad anbefalt samme pumpa, men de var ikke i stand eller villige til å matche den vesentlig lavere prisen tynsetingene kunne tilby.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mannen Faller Ikke har du forresten satt deg inn i hva som er greia med Hairline-modellene utover litt kulere farge med noe multi coat-teknikker eller lignende? Er innedelene mindre og penere, eller er det bare farga som skiller fra de vanlige og litt rimeligere variantene? Da jeg surfet litt rundt i går, sto det liksom ikke hva som var grunnen til at noen kalles hairline utover at det var litt fjongere fargenavn som Pearl White etc.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt øst for Sunndalsøra / vannskille er Østlandet 😉 

Neida, men tenkte bare på steder som kan være kalde og gjerne og tørre, sånn i motsetning til Sør-vestlandet.

Jeg vil ikke si innedelen bråker, men hvis en må få opp temperaturen, f.eks. etter å ha økt gradene, så blåser det mye luft gjennom, som lager en del lyd, men da blåselyd, og ikke viftelyd, hvis du skjønner hva jeg mener. Er vel og mulig å sette viftehastighet manuelt, om det skulle bli plagsomt. Jeg har mange kvadratmeter i et åpent område med stuer og kjøkken, og den varmer det uten anstrengelse.

Høres ut som et bra firma å kjøpe fra (Tynset).

Har ikke klart å se noen forskjell på Hairline og de andre, utenom fargen og lakken. Spesifikasjonene er like. Viktigste er at begge har hyperheating, som er bra i kaldt vær, som de begge har. Ser heller ikke forskjell på selve innedelen utenom fargen/lakken/glansen. Når det er sagt så valgte jeg den svarte. Er en slags pianolakk. Synes den ser veldig flott ut, men er jo smak og behag og kost, og hva som passer med veggen. Var en periode den vanlige hvite hadde omtrent samme pris, men er jo en del kampanjer som kommer og går.

Når jeg tenker meg om sover jeg middag på sofaen rett under/ved siden av varmepumpen rett som det er, uten å ha tenkt på varmepumpen, så legger ikke merke til den. Så ikke noe ubehagelig lyd.

 

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (17 timer siden):

Modern har bygget et nytt hus i Oppdal, og er litt lei av å fyre med ved i kaldværsperioder der varmovner ikke helt yter nok. 

Det er jo når det er kaldest at varmepumpen yter minst...
Vi fyrer med ved når det er de kaldeste dagene, og da er tilfeldigvis strømmen dyrest også.

Du bør se etter en modell som dekker volumet i huset, og med god COP. Det finnes også modeller der innedelen er laget for å sitte lavere på veggen. Med lavere montering så kan du kanskje få flere plasser å montere.

Vår varmepumpe begynner å bli noen år nå, den er ganske støyende i bruk, selv om den på papiret er stille. For at innedelen skal bråke mindre, så må jeg kjøre den i stillemodus og da blåser den mye mindre. Sjekk støynivå ved "normal" bruk, ikke bare i stille modus.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, janbanan said:

Det er jo når det er kaldest at varmepumpen yter minst...
Vi fyrer med ved når det er de kaldeste dagene, og da er tilfeldigvis strømmen dyrest også.

Dårlig valg av ord fra min side. Hovedhensikten er å kunne ha litt jevnere varme i huset framfor mer jojo i de kalde delene i året. 

Den kommer muligens til å bli brukt litt som AC på sommerstid og, da det er solfangertendenser.

Tror vi bare prøver den Mitsubishien iom at det så langt virker å være lite rent negativt med den såvidt jeg har fått med meg etter leting på nett og diskusjon her (utover at den kanskje ikke er den mest prisgunstige).

Har forsåvidt tenkt på gulvmodeller, men det er ikke helt noe naturlig sted å ha dette heller langs veggen der det er naturlig å ha pumpa og er lagt opp strøm. Satser på at montøren som kommer kanskje kommer med litt tips hvis han ser flere alternativ.

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (1 time siden):

Det er jo når det er kaldest at varmepumpen yter minst...
Vi fyrer med ved når det er de kaldeste dagene, og da er tilfeldigvis strømmen dyrest også.

Du bør se etter en modell som dekker volumet i huset, og med god COP. Det finnes også modeller der innedelen er laget for å sitte lavere på veggen. Med lavere montering så kan du kanskje få flere plasser å montere.

Vår varmepumpe begynner å bli noen år nå, den er ganske støyende i bruk, selv om den på papiret er stille. For at innedelen skal bråke mindre, så må jeg kjøre den i stillemodus og da blåser den mye mindre. Sjekk støynivå ved "normal" bruk, ikke bare i stille modus.

Dagens varmepumper er bedre enn før i kulden:

Sammenlignet med den "gamle" Hara har Kaiteki 35% høyere varmekapasitet ved -25, og har en COP ved -25 som er hele 43% høyere enn Hara.

Kaiteki 6600 er svært god selv når det er kaldt. Den har COP på 2 når det er -25, og gir 3100 watt varme selv ved -25 grader..

Kaiteki 6600_varme.jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lydstøy fra varmepumper endret seg med årene? For meg som fort kan irritere seg over lyder, er det en ting som gjør meg motvillig til å montere det i stua.

Har et par naboer som har hatt endel trøbbel med sine, så det virker viktig å ha en god forhandler/montør.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (7 minutter siden):

Har lydstøy fra varmepumper endret seg med årene? For meg som fort kan irritere seg over lyder, er det en ting som gjør meg motvillig til å montere det i stua.

Har et par naboer som har hatt endel trøbbel med sine, så det virker viktig å ha en god forhandler/montør.

Trolig, også har man jo stillemoduser og slikt. Samtidig så er jo dette en "vifte" så hvis det er 25 minus er du jo veldig avhengig av litt kraft for å varme opp mer enn området rett foran.

Vi har en i stua som vel er litt under 10 år gammel. Reager ikke på det til vanlig, men når det er veldig kaldt støyer det hvis vi ikke supplerer med prisovn/radiatorvarme

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Så lenge en ikke vil ha en gigantisk vifte på veggen vil fysiske lover tilsi at det blir litt støy.

Man blir kanskje litt immun mot viftelyden med tiden. En slags lydmessig eksponeringsterapi.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Andreas said:

Godt poeng. Så lenge en ikke vil ha en gigantisk vifte på veggen vil fysiske lover tilsi at det blir litt støy.

Man blir kanskje litt immun mot viftelyden med tiden. En slags lydmessig eksponeringsterapi.

Lydnivået var hvertfall noe modern var opptatt av, og noe av det selgerne framhevet skulle være ganske bra med denne.

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke vant til viftestøyen! 
I et moderne lite hus er jeg jaggu usikker på om jeg hadde giddi varmepumpe. Et par/tre panelovner, med styring og den ene dagen hun trenger ac på oppdal kan hun vel åpne verandadøra…? 😜

Panelovner koster 3000 ca totalt, pumpa noen og 20 som nevnt. 
Joda, panelovn bruker strøm, men det gjør pumpa også. Når er forskjellen brukt opp og må det da kjøpes ny pumpe? 
 

edit; bor i hus fra 78’ med en relativt snodig planløsning og fruen nekter å fikse en løsning for å unngå å sende all varmen rett ut og opp i gang…

Flytta fra hus bygd noenogfemti, egentlig ingen oppgradering. 
 

Har/hadde vp i begge. Men ser feks søsteren som nå har leilighet på 60ish, 2013. Der kan du slippe en fis og det er varmt ei uke…

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par-tre varmeovner med styring der, men jeg kjenner det sjøl når jeg er der i skikkelige kaldperioder at vedovnen fort må til for å supplere, til tross for god isolasjon og varmegjenvinning. Så det blir litt ujevn varme gjennom døgnet. Så vi får nok ta sjansen på at sus fra vifta er til å leve med 🙂 Når det først blir godvær,  er ofte lengre perioder på sommeren der det er skikkelig kokvarmt inne, til tross for åpen balkongdør, og jeg tror neppe det er like effektivt å bruke flere ganger prisen av varmepumpe på måltilpassa solskjerming heller.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (1 minutt siden):

Det er et par-tre varmeovner med styring der, men jeg kjenner det sjøl når jeg er der i skikkelige kaldperioder at vedovnen fort må til for å supplere, til tross for god isolasjon og varmegjenvinning. Så det blir litt ujevn varme gjennom døgnet. Så vi får nok ta sjansen på at sus fra vifta er til å leve med 🙂

Ser den (med litt godvilje… :p)

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (5 timer siden):

Man blir ikke vant til viftestøyen! 
I et moderne lite hus er jeg jaggu usikker på om jeg hadde giddi varmepumpe. Et par/tre panelovner, med styring og den ene dagen hun trenger ac på oppdal kan hun vel åpne verandadøra…? 😜

Panelovner koster 3000 ca totalt, pumpa noen og 20 som nevnt. 
Joda, panelovn bruker strøm, men det gjør pumpa også. Når er forskjellen brukt opp og må det da kjøpes ny pumpe? 
 

edit; bor i hus fra 78’ med en relativt snodig planløsning og fruen nekter å fikse en løsning for å unngå å sende all varmen rett ut og opp i gang…

Flytta fra hus bygd noenogfemti, egentlig ingen oppgradering. 
 

Har/hadde vp i begge. Men ser feks søsteren som nå har leilighet på 60ish, 2013. Der kan du slippe en fis og det er varmt ei uke…

Vel, panelovner har en COP på 1, så med 3-4gangern til vanlig trenger ikke pumpa leve så lenge før man går i null/pluss. Spesielt når strømprisene er høye.

Varmepumpa mi varmer 80m^2 fint med en snittbruk på kanskje 800w/t og vil definitivt ikke si man hører noe til den når det er varmere enn -5. Man kan også kjøre den på "boost" i perioder man er i andre rom også hvis man skulle slite med å få nok varme uten bråk.

Det sagt så støvsuger jeg den en gang annahver uke eller noe, så den kjører ganske rent.

Mulig du har en gammel varmepumpe eller er mye mer lydsensitiv enn meg, men når det ikke er kaldere enn -5 så står den på viftenivå 1-2 og det merkes ikke i praksis for meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine bor i Finnmark og har (tror jeg) den Kaiteki 6600 pumpa. Den er montert midt i stua over TVen og jeg har ikke merket mye støy fra den når jeg har vært på besøk. Men når det er -25 må man enten kjøre pumpa med vifta på 3-4 eller fyre med ved (eller begge deler). Når vifta står på 3 og høyere så hører man vifta godt og den kan nok da være litt irriterende. Vi har her på Østlandet samme utedel men en gulvmontert innedel fra Mitsubishi. Den syns jeg subjektivt har mer viftestøy enn den veggmonterte foreldrene mine har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (12 timer siden):

Vel, panelovner har en COP på 1, så med 3-4gangern til vanlig trenger ikke pumpa leve så lenge før man går i null/pluss. Spesielt når strømprisene er høye.

Varmepumpa mi varmer 80m^2 fint med en snittbruk på kanskje 800w/t og vil definitivt ikke si man hører noe til den når det er varmere enn -5. Man kan også kjøre den på "boost" i perioder man er i andre rom også hvis man skulle slite med å få nok varme uten bråk.

Det sagt så støvsuger jeg den en gang annahver uke eller noe, så den kjører ganske rent.

Mulig du har en gammel varmepumpe eller er mye mer lydsensitiv enn meg, men når det ikke er kaldere enn -5 så står den på viftenivå 1-2 og det merkes ikke i praksis for meg.

 

Jeg rengjør de ytterfilterne jevntish, men selve registeret slurves det nok med. Får ta meg på tak ser jeg. Den bråker selvsagt mest når det er kaldt, og selv om klimaendringene også gjelder oppdal er det i snitt kaldere der enn her jeg bor. 

 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registeret har jeg ikke rørt de tre-fire årene jeg har hatt den. Virker som om støvet som er der (ikke mye) er litt fettete, så flyr ikke akkurat av med støvsuger. Finnes sikkert noen triks, men har iaf ikke hatt behov så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (10 minutter siden):

Registeret har jeg ikke rørt de tre-fire årene jeg har hatt den. Virker som om støvet som er der (ikke mye) er litt fettete, så flyr ikke akkurat av med støvsuger. Finnes sikkert noen triks, men har iaf ikke hatt behov så langt.

Myk kost på støvsuger sies det. Tilbehør som legges et lurt sted når støvsuger kjøpes. Finner selvsagt ikke. Har på grovstøvsuger men den orker jeg ikke bære inn, og de som lager støvsugere har lært av garmin, unik lader for hvert enkelt produkt.. Her synlig i dimensjon på rør

Endret av Ivar Elverum
  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Installert Uwano 7000 for et par år siden, og det har vært et hyggelig eie. Tror vi betalte rett under 30K, ferdig installert og inkludert fjerning av den gamle pumpa som var 14-15 år gammel.

Hadde servicemann innom her om dagen, men det var nok bortkastede penger, for han gjorde vel egentlig ikke så mye mer enn å se på den, skylle noen filtre og dra igjen.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...