Gå til innhold

Varmepumpe, hva anbefales?


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, andersar said:

Installert Uwano 7000 for et par år siden, og det har vært et hyggelig eie. Tror vi betalte rett under 30K, ferdig installert og inkludert fjerning av den gamle pumpa som var 14-15 år gammel.

Hadde servicemann innom her om dagen, men det var nok bortkastede penger, for han gjorde vel egentlig ikke så mye mer enn å se på den, skylle noen filtre og dra igjen.

 

Høres ut som Mitsubishi er et trygt valg. Tror den serien er litt overkill for et hus der pumpe strengt tatt ikke er nødvendig, men en grei komfort-oppgradering. 

Kaitekien ble hvertfall bestilt av sjøla på fredagen, og kommer visst i overmorgen. 

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (40 minutter siden):

Nå ramla jeg litt av her 🙂 

Nede på høyre hjørne på varmepumpen er noe som ser ut som et kamera, som egentlig måler om det er folk i rommet og temperaturen ellers. Dette brukes / kan brukes til å holde temperaturen i hele rommet jevnt. Har ikke satt meg inn i det mer enn at det er der, og at "øyet" går litt frem og tilbake 😄 Kalles visst I-see.

Utnytt varmepumpens sensorer og funksjoner - Mitsubishi Electric (mee.no)

I-see-ja.jpg

Kaiteki 6600 eye.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Pumpa har nå vært i drift en god stund, og sjøla er strålende fornøyd. Stort sett stått på 22 grader permanent siden anskaffelsen (såvidt jeg forstår er det lite poeng mtp strømforbruk i å drive mye variasjon av temp gjennom døgnet når man har et godt isolert hus, annet enn for komfort-formål), og fjernet alle behov for å fyre med ved eller panelovner de siste månedene. Da jeg lå med hangover etter bryllupsfest i huset på søndagen var det ganske digg å kunne skru på kaldluft da sola sto på og.

Bortsett fra en fjernkontroll som ser ut til å være en hybrid mellom fjernkontroll til stereoanlegg på nittitallet og arngren.net er det lite negativt, lydnivået synes jeg også virker rimelig ok å leve med, selv om man jo hører litt lyd fra den når den starter opp etter å ha vært helt avskrudd en stund. 

Men ser i media at det er like greit jeg ikke brukte tid i helga på å sette den opp for trådløs styring fra mobil… https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/KMBx2o/appen-som-styrer-mitsubishi-varmepumper-har-vaert-nede-i-fem-dager

IMG_3299.jpeg.7e94c1749b656687d5bc81b4b82591f2.jpeg

  • Like 1

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, ja, eg fekk epostvarsling natt til fredag om at varmepumpa hadde mista kontakt med nettet. Brukte så omtrent ein time på fredag til å opne luka og fiske fram Wifi-modulen, leite etter manualen (utan hell) for å forstå alle dei blinkande lysa, sjekke mesh-nettet heime, konkludere med at alt er i orden på mi side, sjekke etter statusmeldingar frå Mitsubishi (utan hell), sende supportmelding, og til slutt få eit svar om at dei har trøbbel på si side.

At dette framleis er uløyst er ganske spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (5 minutter siden):

Bare husk å støvsug filterne når du er innom @perbl. Skal vel egentlig gjøres hver andre uke eller noe, men det er bare effektiviteten/lydnivået som påvirkes

De skal helst vaskes. Støvsuger kan ødelegge maskene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (4 timer siden):

De skal helst vaskes. Støvsuger kan ødelegge maskene. 

Det sa jeg og da jeg fikk instruksen fra montør, men han sa at når det hadde gått så langt var det uansett på tide å bytte.

Jeg har brukt metallhalsen eller et smalt plasthode røffly hver andre uke i treish år nå og ingen problemer med maskene så langt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pharynx skrev (9 timer siden):

 Hva er pros/cons med «takmontert» kontra «gulvmontert»? Svigers har sistnevnte og den virker veldig fin.

Jeg har begge. Egentlig er det bare hvordan du vil plassere den og hvor du vil oppta plass, men jeg heller til at veggmontert er best om du kan leve med det estetiske.  Hvis jeg hadde byttet ut den tilårskomne "gulvmonterte" (montert på vegg nær gulv) så hadde jeg fått en veggmontert så jeg hadde fått frigitt den veggplassen. 

På hytta er det det noe begrenset plass og der ville jeg måtte hatt veggmontert for å få plass, da det ville vært møbler i veien overalt ellers. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje også litt mer egna for å styre luftstrømmen dit man vil med veggmontert, var mye muligheter til å stille inn hvordan spjeldene skulle fokusere lufta hvertfall på denne Mitsubishien.

Men er jo ikke akkurat en funksjon som er veldig viktig i de fleste rom, merka bare at det var litt behagelig da jeg lå i en lenestol og kokte i solsteken på søndagen.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, pharynx said:

 Hva er pros/cons med «takmontert» kontra «gulvmontert»? Svigers har sistnevnte og den virker veldig fin.

Har ikke gulvmodell, men montøren nevnte at hvis man har hund/katt som røyter mye så må man kanskje rengjøre filterene litt oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pharynx skrev (12 timer siden):

Hva er pros/cons med «takmontert» kontra «gulvmontert»? Svigers har sistnevnte og den virker veldig fin.

 

Jeg syns veggmontert ser helt utrolig harry ut så lenge man ikke får skjult den helt i en trappeoppgang eller lignende, så her gikk vi for Daikin gulvmodellen. Den ser faktisk helt ok ut. En fordel er funksjonen med gulvvarme, altså at den kjører varmt luft ut på gulvet. Det gjør at opplevelsen av varme øker. Ellers så stiger jo varmen, så ser ingen ulempe med at varmen kommer ned lavest mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAK skrev (10 minutter siden):

 

Jeg syns veggmontert ser helt utrolig harry ut så lenge man ikke får skjult den helt i en trappeoppgang eller lignende, så her gikk vi for Daikin gulvmodellen. Den ser faktisk helt ok ut. En fordel er funksjonen med gulvvarme, altså at den kjører varmt luft ut på gulvet. Det gjør at opplevelsen av varme øker. Ellers så stiger jo varmen, så ser ingen ulempe med at varmen kommer ned lavest mulig. 

Min veggmonterte klarer helt fint å sende varm luft på gulvet. Jeg har splittet så halve sender luft rett(ca 1 m foran pumpa) ned på gulvet og den andre rett ut i lufta mot stativet der vi henger opp barnas klær. God tørk både på klær og sko. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Kaiteki 6600 i et gammelt hus med mindre god isolering, og hadde jeg valgt igjen hadde jeg gått for Uwano 8700 da jeg må tillegge varme når det bikker -20 grader. Hvor mye luftrom som skal varmes opp inklusive hvor godt/dårlig isolert huset er vil helt klart ha mye å si.

Selve enheten er jeg svært fornøyd med. Min anbefaling er bare å gjøre unna innstillingene, og siden bare styre opp ned med temperaturen. Det har fungert for meg. Jeg har fått det til å fungere med appen deres, men den er så som så.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appen bærer litt preg av samme designteam som har laga den elegante fjernkontrollen synes jeg, da jeg testet den såvidt i demomodus 🙂

Er det forøvrig flere som har opplevd at manualen instruerer feil når det gjelder oppkobling til Wifi? Det var noe med å holde inne knapper i fem sekunder eller noe til man kom inn i en egen modus, men det skjedde ikke noe.

Har og funnet instruksjoner om at man skal trykke på knapper på Wifi-modulen for å initiere oppkobling til WPS eller midlertidig Wifi, tipper kanskje det er den metoden som må brukes. 

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, perbl said:

Er det forøvrig flere som har opplevd at manualen instruerer feil når det gjelder oppkobling til Wifi? Det var noe med å holde inne knapper i fem sekunder eller noe til man kom inn i en egen modus, men det skjedde ikke noe.

Har og funnet instruksjoner om at man skal trykke på knapper på Wifi-modulen for å initiere oppkobling til WPS eller midlertidig Wifi, tipper kanskje det er den metoden som må brukes. 

Jeg knotet også med det der, og jeg tror saken er enkel - Mindre god instruksjon. Jeg tror det bunner ned i om man har en WPS funksjon på sin ruter eller ei, så det er en knotete måte å gjøre det på som aldri fungerte for meg uansett hvor mange ganger jeg prøvde.

Derfor fant jeg tilfeldigvis at jeg hadde WPS funksjon på min ruter hvilket jeg var uklar over ettersom jeg aldri har hatt behov for å bruke det før denne gangen. Det eneste jeg gjorde var å aktivere varmepumpa så den stod i mottaksmodus, og så var det å holde wps-knappen på ruteren inne i 3-5 sekunder eller noe slikt, og vips så bare fungerte det for min del. Hadde jeg visst dette fra starten av så hadde jeg fikset det på under 1 minutt. Så min anbefaling er å prøve WPS måten om du har en WPS knapp på ruteren din. Forhåpentligvis funker det bra for deg óg.

Jeg har ikke behøvet å røre det mer enn første oppkobling, så det er bare instruksjonene og div youtube videoer som regelrett er forvirrende og feilinfo.

Endret av Switchblade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt direkte så er det altfor mange steg og greier for å utføre en så enkel greie som dette, så det burde vært langt enklere. For min del ble det bare å prøve og hamre inn ulike alternativer til det plutselig bare gikk. Åpenbart må div av infoen til varmepumpa bli registrert her og der, og så prøvde jeg vel bare å holde WPS knappen på ruteren inne i 3-5 sekunder for så å gå til den lille hvite modulen som er oppe på høyre side under frontdeksel av innedelen(liten hvit sak tilkoblet med ledning) Så mener jeg at jeg bare holdt mode knappen inne i de antall (7?) sekunder den skal holdes inne, og vips så koblet det seg opp og har fungert siden.

Jeg har selv ikke funnet noen 100% steg for steg versjon, så jeg må bare si at det er tragisk at de klarer å surre til noe slik som dette som burde være den enkleste ting i år 2024. Ettersom ting bare plutselig fungerte for min del så må jeg ærlig si at jeg ikke akkurat husker mine egne steg 100% her og nå, så jeg må bare si prøv deg frem.

 

Endret av Switchblade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...