Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å starte en dekktråd. Her kan vi diskutere dekktrender og ikke bare for xc, men også for stisykler og enduro. 

 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å planlegge nye dekk for xc-sykkelen som hovedsakelig brukes til rundbanesykling. Hvilke dekk er det folket sykler på? Er det fremdeles slik at Rekon Race er folkefavoritten? Nå som 2.25 er smalt, hvor brede dekk kjører dere på?

Guttungen har kjørt Rekon Race nå et par år, og byttet mellom 2,25 og 2,35 på fulldemperen i small. Bør han gå enda bredere?

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxxis Aspen 2.4 er vel det dekket som er mest populært på rundbane , et supert dekk for rundbane og maraton  så lenge det ikke er gjørmete. 

Maxxis Recon race 2.4 ganske likt Aspen men tåler kanskje litt mer gjørme, også er det bittelitt tyngre en Aspen. 

Maxxis Severe 2,25 er et nytt dekk beregnet på bløte /gjørmete forhold , dette brukte jeg på rundbane NM i Trondheim , supert dekk på gjørme. 
 

Specialized Fast trak 2,35 er også et supert dekk som fåes i flere gummiblandinger T5 , T7 og en kombo av disse på S-works varianten 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (1 minutt siden):

Maxxis Aspen 2.4 er vel det dekket som er mest populært på rundbane , et supert dekk for rundbane og maraton  så lenge det ikke er gjørmete. 

Maxxis Recon race 2.4 ganske likt Aspen men tåler kanskje litt mer gjørme, også er det bittelitt tyngre en Aspen. 

Maxxis Severe 2,25 er et nytt dekk beregnet på bløte /gjørmete forhold , dette brukte jeg på rundbane NM i Trondheim , supert dekk på gjørme. 
 

Specialized Fast trak 2,35 er også et supert dekk som fåes i flere gummiblandinger T5 , T7 og en kombo av disse på S-works varianten 

Oh, du syns Rekon Race er hakket hvassere på gjørmete forhold ja? Jeg har hatt motsatt erfaring. Syns Rekon Race pakker seg litt lettere, med resultat i at man fort sklir på bakhjulet opp berget og kjennes litt shadyere ut mtp bremsning. Aspen virker også for meg å ha litt bedre sideknaster? Jeg syns i hvert fall det kjennes mer forutsigbart ut når man begynner å skli. Basert på erfaringer i fjor så kjørte jeg Aspen 2.4 på småvåt Skaidi Xtreme (er vel alltid gjørme noen partier der), og det fungerte overraskende greit selv om det kanskje var på grensa til hva det dekket håndterer på en god måte. Når du sier Rekon Race er bedre, så blir jeg veldig i tvil om oppfattelsen min faktisk stemmer med virkeligheten 😄 

Spennende med Severe! Har sett litt på det. Hørte at det var ganske jævlig i Trondheim..

Jeg har forrige generasjon Forekaster i 2.35 som rent våtdekk, og syns det fungerer bra. Vet mange hater det dette som pesten da. T7 virker som en super blanding på vått! Har så vidt testet Ground Control i T7, og det satt klistret i våt Østmarka. Syns det var litt i overkant grove dekk for min smak dog.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med Assegai DH foran og Dissector DH bak på en 29 elsykkel på sti. Veier 102 kilo og har 28psi foran og 32psi bak. Ikke innlegg. Nytt frontdekk blir også Assegai men med litt lettere casing. 

 

Hardtailen jeg bygger opp får 2,4 Rekon Race. Det blir en allround stisykkel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (4 minutter siden):

Jeg syes nok Recon Race er bedre på gjørme enn Aspen , og det samsvarer vel egentlig med at flere av elite gutta byttet fra Aspen til Recon Race i på NM i Trondheim 

Ja, jeg tror på deg. Må teste Rekon Race litt mer igjen. Har jo et par liggende. Begge de dekkene er i hvert fall kanon på tørt og ikke for vått føre! 🙂 Jeg syns å minnes at du var på Scorpion XC RC 2.4 kjøret i fjor på Stomperud? Gikk du bort fra de tilbake til Maxxis pga egenskaper, eller var det kun prisen som avgjorde? Er jo dyre dekk...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gazelle.bein skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg tror på deg. Må teste Rekon Race litt mer igjen. Har jo et par liggende. Begge de dekkene er i hvert fall kanon på tørt og ikke for vått føre! 🙂 Jeg syns å minnes at du var på Scorpion XC RC 2.4 kjøret i fjor på Stomperud? Gikk du bort fra de tilbake til Maxxis pga egenskaper, eller var det kun prisen som avgjorde? Er jo dyre dekk...

Kjører nesten alltid Aspen 2.4 , synes de er de diggeste dekkene jeg har prøvd , Scorpion xc rc 2.4 er gode dekk det og , bra grep men jeg synes de føles litt treige på grus , også har de litt mindre volum  enn Aspen 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Rekon Race 2.4 foran og Aspen 2.25 bak på en Canyon Lux som brukes som primær terrengsykkel til alt.

Rundt 25 -28psi bak og Tubolight EVO SL innlegg og rett under 25 foran uten innlegg.

2.25 bak ble valgt da det er greit med litt luft rundt dekka, hadde det vert bedre plass hadde det blitt 2.4 der og.

Synes komboen funker fint til det meste både hjemme på Ås og i Nesbyen, men jeg sykler lite ritt og gidder ikke ut i det værste øs pøs.

Jentungen som sykler Norgescup rundbane og den slags er frelst på Pirelli Scorpion XC RC i 2.25 og vil ikke ha noe annet.

Har kjørt det på samtlige rundbane ritt i år inkl. NM i Trondheim hvor det som kjent var «litt fuktig».

Jeg har foreslått 2.4 av samme dekk pga komfort da hun kjører en Trek Supercaliber som jo ikke akkurat er noen «sofa»

AG 

Endret av Gullars
Skrivefeil
  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler mye i Gressvik-marka om sommeren og har nå akkurat prøvd meg på en ny kombo for svaberg-sykling. 
 

Spesh Ground Control både foran og bak i T7 gummiblanding og 2.35 bredde virker å være veldig bra. Bare hatt to turer hittil og da var det vått og glatt, og dekkene satt fint. 
 

Ellers er DHF/Assegai i 2.5/2.6 foran og Agressor/DHRII 2.5/2.6 bak noe jeg synes fungerer bra. Foretrekker også maxxterra over maxxgrip. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (1 time siden):

Jeg sykler mye i Gressvik-marka om sommeren og har nå akkurat prøvd meg på en ny kombo for svaberg-sykling. 
 

Spesh Ground Control både foran og bak i T7 gummiblanding og 2.35 bredde virker å være veldig bra. Bare hatt to turer hittil og da var det vått og glatt, og dekkene satt fint. 
 

Ellers er DHF/Assegai i 2.5/2.6 foran og Agressor/DHRII 2.5/2.6 bak noe jeg synes fungerer bra. Foretrekker også maxxterra over maxxgrip. 

Samme opplevelsen med ground control T7 på våt Østmarka sva. Satt som borrelås, men ikke akkurat de raskeste dekkene for oss som er interessert i sånt.. Når Forekasterne synger på siste verset vurderer jeg å teste fast trak T7. Mindre knast, men har troa på at gummiblandingen gjør mye. Har ikke problemer med å skli litt rundt sålenge det er relativt forutsigbart. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (6 timer siden):

Maxxis Aspen 2.4 er vel det dekket som er mest populært på rundbane , et supert dekk for rundbane og maraton  så lenge det ikke er gjørmete. 

Maxxis Recon race 2.4 ganske likt Aspen men tåler kanskje litt mer gjørme, også er det bittelitt tyngre en Aspen. 

Maxxis Severe 2,25 er et nytt dekk beregnet på bløte /gjørmete forhold , dette brukte jeg på rundbane NM i Trondheim , supert dekk på gjørme. 
 

Specialized Fast trak 2,35 er også et supert dekk som fåes i flere gummiblandinger T5 , T7 og en kombo av disse på S-works varianten 

I rundbane-NM i Trondheim satte jeg på reservehjulsettet med Forekaster 2,35 foran og Conti Cross King 2,25 bak. Det satt som skudd og guttungen kjørte sine beste rundbaneritt så langt i år. Slangeløst og uten dekkinnlegg, noe som viste seg å være nødvendig med 16-17 psi på hans 46 kg og Canyon Lux. Det ble flere skader på felgen bak ned den lille rock garden-en som var der. 
 

Aspen er et alternativ, og han får inn 2,4 foran, men tviler på at det går med videre dekk enn 2,35 bak. Maxxis Severe må jeg sjekke ut, det har jeg ikke fått med meg, og Fast Track forsvinner da de ikke er inne på Bikeshop, vår lokale lbs. 

Endret av Staroh69

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gazelle.bein skrev (6 timer siden):

@Staroh69Hvis man har plass til 2.4, og har brede nok felger, så ville jeg kjørt 2.4. Det er sykt mye mer komfortabelt enn 2.25 dekk over humpete terreng, og volumet gjør at det sitter bedre.

Jeg ser den, men tviler på at Lux-en til guttungen tar 2,4 bredde bak. Men det går med Rekon Race 2,35 bak, så det er jo en viss mulighet ...

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (53 minutter siden):

Jeg ser den, men tviler på at Lux-en til guttungen tar 2,4 bredde bak. Men det går med Rekon Race 2,35 bak, så det er jo en viss mulighet ...

Men det er jo en fin kombo med 2.4 foran og 2.25 eller 2.35 bak. 👌 Ikke voldsomt forskjell mellom 2.35 og 2.4 men noe mer volum blir det jo. Ikke verdt å kjøpe ny sykkel for i hvert fall 😃

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Ground Control foran og Fast Trak bak i T7 på min "raske" sykkel og dette holder for meg på vanlige skogsstier nå om sommeren også når det regner. Det føles samtidig kvikt nok til rene grusturer. På høsten blir det for glatt på sti. Har både rekon race og barzo liggende, men de blir ikke brukt. 

På den dedikerte stisykkelen står det nå Butcher foran og High roller II bak, begge 2.35, begge fordi det var dette jeg hadde i boden. Kunne godt hatt noe med litt mindre rullemotstand, for eksempel Purgatory i 2.3, men det får bli når dekkene er brukt opp. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som diskuterer Rekon Race/Aspen bør være oppmerksomme på at beggenå finnes i Maxx Speed utgave. Dette hørtes ut som en sånn glatt lettrullende rittblanding,. Men etter disse skal etter reklamen fra Maxxis gi både i pose og sekk: "MaxxSpeed uses a silica filler to improve both speed and wet traction. Testing shows that MaxxSpeed reduces rolling resistance by more than 25%". 

Jeg har nettopp byttet det utslitte bakdekket med et MaxxSpeed og subjektivt opplever jeg at det de sier stemmer. Det var mer grep når jeg kjørte et fuktig dekk opp på tørre røtter og steiner, og rullingen oppfattes, igjen subjektivt, som litt lettere. 

Maxxis oppgir vekta til 825 gram, mitt gikk inn på 815. 
Det gamle WT dekket veide i guffete og slitt tilstand 745 mot oppgitt som nytt 818. 
2,4" MaxxSpeed er altså bittelitt tyngre oppgitt og moderat tyngre i praksis når jeg bytta. Fortsetter det å være så bra som det virker er det absolutt verd det. 

Jeg har brukt Rekon Race 2,4" til alt siden rett etter terrengsykkelrittet på min 120 mm "Down-Country" Intense i fjor, og må si at jeg ikke tidligere har hatt ett dekk jeg har vært så fornøyd med. 

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ruller nå på Conti Trail King 29x2.4 apex blackchili og det landet kun på de da jeg hadde prøvd dem før. Jeg ønsket lavere rullemotstand først og fremst, og må si her og nå at jeg allerede føler at jeg ønsker å gå andre veien igjen da disse dekkene ikke er mer enn greie nok...

Dekkene som fulgte med sykkelen er Maxxis DHR II og DHF hvor begge er Exo+ og Maxx terra. Som jeg har skjønt så finnes det andre blandinger osv, men de er hvert fall langt mer kapable enn Conti dekkene. Jeg skal bytte over igjen, for jeg har litt på følelsen nå at de nok vil være bedre allround dekk for meg. Conti dekkene blir nesten som XC dekk på en stisykkel, så da er jeg en erfaring rikere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Dere som diskuterer Rekon Race/Aspen bør være oppmerksomme på at beggenå finnes i Maxx Speed utgave. Dette hørtes ut som en sånn glatt lettrullende rittblanding,. Men etter disse skal etter reklamen fra Maxxis gi både i pose og sekk: "MaxxSpeed uses a silica filler to improve both speed and wet traction. Testing shows that MaxxSpeed reduces rolling resistance by more than 25%". 

Jeg har nettopp byttet det utslitte bakdekket med et MaxxSpeed og subjektivt opplever jeg at det de sier stemmer. Det var mer grep når jeg kjørte et fuktig dekk opp på tørre røtter og steiner, og rullingen oppfattes, igjen subjektivt, som litt lettere. 

Maxxis oppgir vekta til 825 gram, mitt gikk inn på 815. 
Det gamle WT dekket veide i guffete og slitt tilstand 745 mot oppgitt som nytt 818. 
2,4" MaxxSpeed er altså bittelitt tyngre oppgitt og moderat tyngre i praksis når jeg bytta. Fortsetter det å være så bra som det virker er det absolutt verd det. 

Jeg har brukt Rekon Race 2,4" til alt siden rett etter terrengsykkelrittet på min 120 mm "Down-Country" Intense i fjor, og må si at jeg ikke tidligere har hatt ett dekk jeg har vært så fornøyd med. 

 

LarsB

Maxxpeed it is 👍 

Aspen 2.4 og Severe 2.25 i årets gummiblanding 

det som har vært litt av problemet med Aspen/Recon Race  er at de er ritt dekk med forholdsvis kort levetid , det skal ikke mye slitasje til før grepet er betraktelig dårligere . Dette har jeg selv erfart flere ganger ved bytte til nye dekk av samme type . 
det er vel også noe av dette Maxxis vil endre med nye Maxxspeed blandingen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter å kjøre Specialized-dekk pga mest fornøyd med det jeg får for penga. For lett downcountry (siste variant) Ground Control Grid T7 foran, Fast Trak Grid T7 bak. Nok grep for 120mm gaffel i de aller fleste forhold, raskt nok på transport. På anelse grovere stisykkel er jeg fortsatt på Ground Control grid bak, men helt nye Purgatory Grid T7 (2.4) foran. Den komboen er helt sjef, og triller i tillegg veldig bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (På 18.7.2023 den 16.29):

Kjører nesten alltid Aspen 2.4 , synes de er de diggeste dekkene jeg har prøvd , Scorpion xc rc 2.4 er gode dekk det og , bra grep men jeg synes de føles litt treige på grus , også har de litt mindre volum  enn Aspen 

Regner med at du sykla Aspen på Terningenrittet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på det😀

Kjørte og Valdres, dog litt saktere enn Lømo og hadde Aspen 2.25 bak og det funka gull.

Rekon Race 2.4 er jeg litt mer i tvil til og lurer på om Aspen i 2.4 hadde vert å foretrekke?

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...