Gå til innhold

Anbefalte innlegg

espenta skrev (På 12.8.2023 den 23.17):

Jeg kjører f.eks Dissector foran og Rekon bak, begge i 2.6", på en Scott Genius med 150mm vandring. Veldig lettrullende oppsett. 

Hvordan synes du grepet er på dette oppsettet når det er litt vått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (4 timer siden):

Hvordan synes du grepet er på dette oppsettet når det er litt vått?

Jeg syns det funker fint. Har MaxxTerra på begge dekk, og syns den gummien er ok på vått. Syns Rekon i MaxxTerra satt bedre på våte røtter/steiner enn Aggressor gjorde (i dual compound). Men nå begynner dem å bli slitt, så den mykeste gummien på midtknastene er vel slitt bort. Har også kjørt diverse komboer av DHF, DHR2 (også i MaxxGrip foran) på samme sykkel, men har vel endt opp med at jeg stort sett foretrekker litt mindre rullemotstand. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg er på jakt etter noen nye dekkomboer til junior som sykler alt fra terrengsykkeltrening til enduro. I motsetning til sin far er han ikke like opptatt av hvor lettrullende dekk er og hvor mye de veier... Han sykler i dag på en kombo av Assegai/Minion som jeg ikke har helt oversikt over gummiblanding og bokstavkombinasjoner på. Sykkelen er en Santa Cruz Hightower. Siden sykkelen skal brukes til mye og til dels forskjellige ting så tror jeg at jeg må belage med på litt dekkskift/flere hjulsett. 

Basert på denne tråden ser jeg for meg at for enduro-ritt vil kombinasjonen Assegai Maxgrip (foran) og DHR II Maxgrip (bak) være en ok kombo, i alle fall om det er vått.  

Til generell stisykling vil kanskje kombinasjonen DHR II Maxgrip både foran og bak fungere? Da slipper jeg å bytte dekk bak om han skal sykle enduro-ritt og dette vil fungere til Drammen og generell stisykling. 

Om han i tillegg skal ha et mindre grovt alternativ er vi da på Dissector (foran) og Rekon (bak)? Gummiblanding? Evt. Ardent/Rekon? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (11 minutter siden):

Jeg er på jakt etter noen nye dekkomboer til junior som sykler alt fra terrengsykkeltrening til enduro. I motsetning til sin far er han ikke like opptatt av hvor lettrullende dekk er og hvor mye de veier... Han sykler i dag på en kombo av Assegai/Minion som jeg ikke har helt oversikt over gummiblanding og bokstavkombinasjoner på. Sykkelen er en Santa Cruz Hightower. Siden sykkelen skal brukes til mye og til dels forskjellige ting så tror jeg at jeg må belage med på litt dekkskift/flere hjulsett. 

Basert på denne tråden ser jeg for meg at for enduro-ritt vil kombinasjonen Assegai Maxgrip (foran) og DHR II Maxgrip (bak) være en ok kombo, i alle fall om det er vått.  

Til generell stisykling vil kanskje kombinasjonen DHR II Maxgrip både foran og bak fungere? Da slipper jeg å bytte dekk bak om han skal sykle enduro-ritt og dette vil fungere til Drammen og generell stisykling. 

Om han i tillegg skal ha et mindre grovt alternativ er vi da på Dissector (foran) og Rekon (bak)? Gummiblanding? Evt. Ardent/Rekon? 

 

 

Hva er det han/du ønsker å oppnå med å bytte? Eller er det bare tid for å bytte, og da åpner muligheten for forbedringer seg?

Jeg tenker at hvis du skal få noe effekt å ha ulike dekk ville jeg gått litt "bredt" - dvs at det er ordentlig forskjell på settene. Jeg kjører Dissector bak og DHF foran for tiden, ville vurdert Rekon foran og bak som "lett/raskt" dekk-sett. Har kjørt ganske rufsete på Rekon i 2.6, men de er lettere enn ett kilo og 2.4 er enda lettere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (2 minutter siden):

Hva er det han/du ønsker å oppnå med å bytte? Eller er det bare tid for å bytte, og da åpner muligheten for forbedringer seg?

Jeg tenker at hvis du skal få noe effekt å ha ulike dekk ville jeg gått litt "bredt" - dvs at det er ordentlig forskjell på settene. Jeg kjører Dissector bak og DHF foran for tiden, ville vurdert Rekon foran og bak som "lett/raskt" dekk-sett. Har kjørt ganske rufsete på Rekon i 2.6, men de er lettere enn ett kilo og 2.4 er enda lettere.

Han er jo litt lite raffinert på det her, men begynner samtidig å bli opptatt av prestasjoner i ritt etc. så det er vel et ønske fra far om å optimalisere det jeg kan bidra med her når dekk uansett bør skiftes. Det trygge valget ville jo vært og klinket på Assegai MaxGrip foran og bak, men da tror jeg sannelig han hadde blitt litt mer raffinert over natten etter hva jeg leser over her. 

Også er det mange hensyn å ta: han drar jo på ting uten meg (Aron og Trysil), opptatt av at det skal være noenlunde holdbart og funke til mye av det han bruker sykkelen til. Det er vel derfor jeg forsøkte meg på denne DHR II foran og bak til mye, men å ha ett annet hjulsett med litt mer lettrullende dekk for generell rundbanetrening og mindre grovt også kan jeg i tillegg ha et Assegai MaxGrip klart for rittene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lett stisykkel har jeg Maxxis Forekaster 2.4 Max terra (ny type) både foran og bak. Syntes det funker veldig bra til litt røff stisykling. Har også hatt recon race og aspen bak på samme sykkel, men spesielt i bratte nedkjøringer syntes jeg aspen gir veldig liten bremseeffekt. Og så funker det bedre med de nye forekasterne når det er vått, så en bedre allrounder for stisykling i Oslomarka. På samme sykkel setter jeg på DHF foran og dessector bak i Max terra når marka blir skikkelig våt og kald fra oktober og ut sesongen.

på grov stisykkel har jeg Assagai foran og i hovedsak dhr 2 bak. Hovedsaklig med maxgrip foran og maxterra bak. Akkurat nå har jeg dissector i maxgrip bak på denne.  På lett stisykkel har jeg exo casing og på grov exo + eller DD casing.

dissector i maxgrip triller faktisk ok men slites veldig fort som bakdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (42 minutter siden):

Han er jo litt lite raffinert på det her, men begynner samtidig å bli opptatt av prestasjoner i ritt etc. så det er vel et ønske fra far om å optimalisere det jeg kan bidra med her når dekk uansett bør skiftes. Det trygge valget ville jo vært og klinket på Assegai MaxGrip foran og bak, men da tror jeg sannelig han hadde blitt litt mer raffinert over natten etter hva jeg leser over her. 

Også er det mange hensyn å ta: han drar jo på ting uten meg (Aron og Trysil), opptatt av at det skal være noenlunde holdbart og funke til mye av det han bruker sykkelen til. Det er vel derfor jeg forsøkte meg på denne DHR II foran og bak til mye, men å ha ett annet hjulsett med litt mer lettrullende dekk for generell rundbanetrening og mindre grovt også kan jeg i tillegg ha et Assegai MaxGrip klart for rittene... 

det er mye tråkking i enduro og man merker mest rullemotstand på bakhjulet. Sett på Assegai Max grip foran og dhr 2 bak i Max terra. Da får han tryggheten i front også på vått og ganske tråkkeffektivt bakdekk. Forstår det som han er relativt ung og da holder det med exo+ casing. Komboen funker også til vanlig stisykling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (4 timer siden):

Jeg er på jakt etter noen nye dekkomboer til junior som sykler alt fra terrengsykkeltrening til enduro. I motsetning til sin far er han ikke like opptatt av hvor lettrullende dekk er og hvor mye de veier... Han sykler i dag på en kombo av Assegai/Minion som jeg ikke har helt oversikt over gummiblanding og bokstavkombinasjoner på. Sykkelen er en Santa Cruz Hightower. Siden sykkelen skal brukes til mye og til dels forskjellige ting så tror jeg at jeg må belage med på litt dekkskift/flere hjulsett. 

Basert på denne tråden ser jeg for meg at for enduro-ritt vil kombinasjonen Assegai Maxgrip (foran) og DHR II Maxgrip (bak) være en ok kombo, i alle fall om det er vått.  

Til generell stisykling vil kanskje kombinasjonen DHR II Maxgrip både foran og bak fungere? Da slipper jeg å bytte dekk bak om han skal sykle enduro-ritt og dette vil fungere til Drammen og generell stisykling. 

Om han i tillegg skal ha et mindre grovt alternativ er vi da på Dissector (foran) og Rekon (bak)? Gummiblanding? Evt. Ardent/Rekon? 

 

 

Maxxgrip bak er overkill for alt annet enn svært våte og sleipe forhold om han har noenlunde teknikk, er min mening. Jeg bruker kun MaxxTerra bak, selv på elsykkelkoseturer på høsten. Jeg bruker alltid DHRII bak og Assegai foran, vet ikke helt om det er verdt å bytte fra Assegai til DHRII.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knuger litt på dekkvalg selv nå 🙂 

Jeg har Magic Mary (soft) og Nobby Nic (speedgrip) nå.

Lurer på å kjøpe enten Wicked Will, og sette NN som fremdekk. Eller Hans Dampf som fremdekk og NN bak. Sykler 95% Østmarka Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Til stisykling i Østmarka brukte jeg de originale Bontrager XR4 dekkene et par turer på min Trek Fuel Ex, de var glatte og for harde i gummien. Mulig det var alderen, men ble iallefall byttet raskt ut med Maxxis Assegai i MaxxGrip foran og DHR2 i MaxxTerra bak, begge i EXO+. Supre dekk hele året synes jeg, bra grep og ruller godt nok til stiknot.

På rittsykkelen har jeg brukt Pirelli Scorpion XC RC 2,4 på litt Kalas Cup, Terningenrittet og Terrengsykkelrittet 

Veldig fornøyd med disse, vurderer å supplere boden med et i XC M eller S for våte forhold, selv om RC er overraskende gode på våt sti. God gummiblanding på Pirelli dekkene.

Har også lyst å teste Maxxis Severe, men lurer på om det ikke blir helt passe på typiske norske løyper med mye blanding av røtter og stein i tillegg? Virker som et mini gjørmedekk som gjør seg best i leirete løyper i Spania.

Erfaringer på Severe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt DHF 2.5 MaxxTerra og Agressor 2.5 i kombinasjon i mange år som en kombo som fungerer under alle forhold. Det fortsetter jeg med også i år, men den ene sykkelen min har nå fått Wicked Will i soft/speedgrip for sommerbruk. Bare syklet et par turer på det, men inntrykket er foreløpig bra. I fjor brukte jeg Ground Control T7 i stedet som egentlig ikke ga så stor forskjell sammenlignet mot DHF/Agressor synes jeg. Verken Wicked Will eller Ground Control framstår som veldig egnet når det blir løst pga. for grunne knaster, så da er det tilbake til DHF/Agressor når høsten melder sin ankomst. 

På lett elsykkel har jeg kjørt DHF/DHRII i 2.6 MaxxTerra EXO+ som en kombo som er velfungerende, også hatt Assegai 2.5 / DHRII 2.4 som heller ikke har vært feil. Nå er lett elsykkel skiftet ut med fulleffekt og den er helt klart hardere på sideveggene, den kom med DHF/DHRII i MaxxTerra med EXO foran og EXO+ bak, men i det lange løp har jeg ikke troen på at det holder, selv om det pt. ser greit ut,  så på den sykkelen blir det Assegai/Dissector til høsten, begge i 2.5 med MaxxGrip og DD. Den ekstra rullemotstanden betyr ikke så mye når en har 85Nm/600W peak-power til rådighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (12 timer siden):

Maxxgrip bak er overkill for alt annet enn svært våte og sleipe forhold om han har noenlunde teknikk, er min mening. Jeg bruker kun MaxxTerra bak, selv på elsykkelkoseturer på høsten. Jeg bruker alltid DHRII bak og Assegai foran, vet ikke helt om det er verdt å bytte fra Assegai til DHRII.

Enig Arne, særs usikker på om man henter noe på å bytte til et annet dekk kun for konkurranse.
Hvis man til daglig kjører dhr2 fram og bak hadde jeg beholdt det også til ritt. Det å være kjent med dekket er viktigere enn at "noen" foretrekker assegai foran.

Mange velger dhr2 foran og bak som vi har diskutert opp og ned i mente, sist ut er Ronan Dunne 🙂

For junior og konkurranse, passende dekk-blanding/sidevegg er viktigere enn assagai/dhr2 skifte, tenker jeg.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (17 timer siden):

Jeg er på jakt etter noen nye dekkomboer til junior som sykler alt fra terrengsykkeltrening til enduro. I motsetning til sin far er han ikke like opptatt av hvor lettrullende dekk er og hvor mye de veier... Han sykler i dag på en kombo av Assegai/Minion som jeg ikke har helt oversikt over gummiblanding og bokstavkombinasjoner på. Sykkelen er en Santa Cruz Hightower. Siden sykkelen skal brukes til mye og til dels forskjellige ting så tror jeg at jeg må belage med på litt dekkskift/flere hjulsett. 

Basert på denne tråden ser jeg for meg at for enduro-ritt vil kombinasjonen Assegai Maxgrip (foran) og DHR II Maxgrip (bak) være en ok kombo, i alle fall om det er vått.  

Til generell stisykling vil kanskje kombinasjonen DHR II Maxgrip både foran og bak fungere? Da slipper jeg å bytte dekk bak om han skal sykle enduro-ritt og dette vil fungere til Drammen og generell stisykling. 

Om han i tillegg skal ha et mindre grovt alternativ er vi da på Dissector (foran) og Rekon (bak)? Gummiblanding? Evt. Ardent/Rekon? 

 

 

Hvor stor/gammel er junior? Er man feks lett så ville jeg valgt tynnere sidevegger enn om jeg er tung. 

Maxgrip bak synes jeg er overkill så det holder hvis det er Norske ritt han sykler. Stort sett så er det ikke så fryktelig bratt og tråkking/rullemotstand har litt å si. Er det vått blir det annerledes. 

Assagai er et veldig bra fordekk. Så det er ett trygt valg til Enduro. Du gjør lite feil ved å sykle DHR II bak, men ville nok som allround sett hatt MaxxTerra.

Som dekk til trening i feks Trysil og slikt synes jeg Maxxgrip er i overkant. Jeg ville heller hatt på dekk på trening med feks MaxxTerra som også vil være mer holdbare. Dissector foran og Rekon bak er en fin kombo. Evnt Assegai foran i Maxxgrip (kan være ok å bli godt kjent med særlig fordekket på trening).

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, EirikPeirik said:

Lurer på å kjøpe enten Wicked Will, og sette NN som fremdekk. Eller Hans Dampf som fremdekk og NN bak. Sykler 95% Østmarka Oslo.

Har NN superground soft foran og Wicked Will SuperTrail SpeedGrip bak, og det er en fin kombo til rask stisykling. Hans Dampf er ikke noe godt fordekk, synes jeg. Nobby nic er bedre etter min erfaring. er det tørt er speedgrip flott foran også. da blir det raskt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (22 timer siden):

Hvor stor/gammel er junior? Er man feks lett så ville jeg valgt tynnere sidevegger enn om jeg er tung. 

Maxgrip bak synes jeg er overkill så det holder hvis det er Norske ritt han sykler. Stort sett så er det ikke så fryktelig bratt og tråkking/rullemotstand har litt å si. Er det vått blir det annerledes. 

Assagai er et veldig bra fordekk. Så det er ett trygt valg til Enduro. Du gjør lite feil ved å sykle DHR II bak, men ville nok som allround sett hatt MaxxTerra.

Som dekk til trening i feks Trysil og slikt synes jeg Maxxgrip er i overkant. Jeg ville heller hatt på dekk på trening med feks MaxxTerra som også vil være mer holdbare. Dissector foran og Rekon bak er en fin kombo. Evnt Assegai foran i Maxxgrip (kan være ok å bli godt kjent med særlig fordekket på trening).

Han er jo 13 og en slank type så det er vel kanskje rundt 50 kg per nå..

Tynnere sidevegger i maxxis-språk er exo+ kanskje det? 

Virker som en grei løsning å gå for Assegai maxgrip og dhr II i alle fall, og kanskje i første omgang leke litt med forskjellige bakhjul.

Takk for alle innspill!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EXO er tynnere enn EXO+, som er tynnere enn DD, som er tynnere enn DH:

Casings:

  • 60 TPI + EXO (general trail use)
  • EXO+ (heavy duty trail use)
  • DoubleDown (enduro use)
  • Downhill (DH race, bike park, gravity)

Jeg klarer meg med EXO foran og har klart meg med EXO bak, men sist kjøpte jeg EXO+ bak. Jeg veier rett over 60 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (På 24.7.2023 den 18.38):

Er ikke MM og Minion litt som epler og epler?

Minion DHF är ett däck som är bäst på torrt och hårt och är ok när det blir mjukare.
Magic Mary är bäst på mjukt och börjar kännas ganska vobbligt när det blir hårt och torrt. 

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Dissector fremdekk på 120mm sykkel er snart oppbrukt, kjører Rekon bak.
Har noen testet Xynotal som front? Jeg vil ha litt mer grep forran, Dissector "faller" litt da man svinger - men uten at sykkelen blir et fullstendig anker.

Noen kjører Dhr2 i exo forran, aldri testet dette som fremdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian87 skrev (2 timer siden):

Noen kjører Dhr2 i exo forran, aldri testet dette som fremdekk

Med "faller" litt i svinger så tenker jeg du peker på det lille dødbåndet som er når man legger ned for å få sideknastene til å gripe. Jeg har kjørt DHR foran en stund nå, og liker det. Har ikke prøvd Dissector foran, men bak, og tenker at begge disse vil oppføre seg relativt likt mtp dette fenomenet. Jeg synes kansje DHF var bedre på akkurat dette men iom at mitt DHF er større enn DHR så kan det hende den opplevde forskjellen skyldes dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (1 time siden):

Med "faller" litt i svinger så tenker jeg du peker på det lille dødbåndet som er når man legger ned for å få sideknastene til å gripe. Jeg har kjørt DHR foran en stund nå, og liker det. Har ikke prøvd Dissector foran, men bak, og tenker at begge disse vil oppføre seg relativt likt mtp dette fenomenet. Jeg synes kansje DHF var bedre på akkurat dette men iom at mitt DHF er større enn DHR så kan det hende den opplevde forskjellen skyldes dette. 

Ja - stemmer, dødbåndet som oppleves som at du er i ferd med å gå på snørra.
Sist jeg prøvde DHF var da jeg var relativt fersk, så kan jo alltids være at det vil oppleves annerledes i dag.

 

@arne_and
Assegai blir nok overkill for en sykkel med kort vandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Og da er det tid for nye dekk snart hos meg også. Har en Fuel EX8 Gen 5 med Bontrager XR5 dekk i 2.5. Brukes til diverse sykling, men aller mest forsøker jeg så godt jeg kan å henge på guttungen og treningskompisene hans i den lokale sykkelklubben når vi er på trening. 

Ønsker derfor noe som kanskje ruller litt lettere en de som står på nå. Også er spørsmålet om jeg skal gå ned til 2.4 eller opp til 2.6. Og det avgjør litt hva jeg har å velge mellom også.

Brukes også litt til enduro, så det bør kanskje være litt grovere enn Rekon Race og Aspen, med mindre noen klarer å overbevise meg.

Det er kanskje aller helst agrumenter for 2.4 eller 2.6 jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...