Gå til innhold

Anbefalte innlegg

stosu skrev (13 timer siden):

Er Aspen et hakk grøvre enn Recon race?

Nei motsatt.

 

Skulle jeg ha bygget dekkbark til rundbane nå hadde det sett slik ut:

-Aspen 2.4 med nyeste gummi som raskt dekk. Tørt opp til litt vått.

-Specialized Fast Trak T7 2.35 til våte forhold når gjørma ikke pakker seg. 

-Maxxis Severe 2.25 når det er skikkelig gjørmeforhold.

 

Har man de 3 dekkene så har man bra dekk på alle forhold. Er ingen som da kommer til å ha vesentlig bedre dekk. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rådene, @Olechr. Hvis du skulle velge et dekk som skal dekke alle forhold her på Østlandet, med hovedsakelig tørre forhold, hva ville du ha valgt? Aspen, Rekon Race eller Fast Trak T7?

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig kikker jeg på noe som jeg håper kan bli mine nye allround dekk.

Foran: Schwalbe Magic Mary Super Trail Addix Soft TLE 29 X 2.4

Bak: Schwalbe Big Betty Super Trail Addix Soft TLE 29 X 2.4

Begge veier rundt 1150 gram stk så hverken de tyngste, men ei heller de letteste. Jeg ønsker først og fremst noe som sitter bedre i våte forhold, samtidig som de generelt sett bør ha bedre grep, støtte og demping enn hva jeg ruller med nå(Foran: Maxxis minion DHF EXO+ Maxxterra 29 X 2.5 - Bak:  Maxxis minion DHR II EXO+ Maxxterra 29 X 2.4)

Disse skal brukes til stisykling, og jeg ønsker noe å vokse litt på som altså bør være litt vassere enn de nåværende, samtidig at jeg ikke trenger det aller vasseste.

 

 

PS: Syntes forøvrig det var litt artig at de er å få tak i med brune sidevegger.

spacer.png

spacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (21 timer siden):

Takk for rådene, @Olechr. Hvis du skulle velge et dekk som skal dekke alle forhold her på Østlandet, med hovedsakelig tørre forhold, hva ville du ha valgt? Aspen, Rekon Race eller Fast Trak T7?

Selv bruker jeg Aspen 2.4 som standard dekket. Så skulle jeg hatt 1 dekk hadde det blitt det.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Switchblade skrev (16 timer siden):

Personlig kikker jeg på noe som jeg håper kan bli mine nye allround dekk.

Foran: Schwalbe Magic Mary Super Trail Addix Soft TLE 29 X 2.4

Bak: Schwalbe Big Betty Super Trail Addix Soft TLE 29 X 2.4

Begge veier rundt 1150 gram stk så hverken de tyngste, men ei heller de letteste. Jeg ønsker først og fremst noe som sitter bedre i våte forhold, samtidig som de generelt sett bør ha bedre grep, støtte og demping enn hva jeg ruller med nå(Foran: Maxxis minion DHF EXO+ Maxxterra 29 X 2.5 - Bak:  Maxxis minion DHR II EXO+ Maxxterra 29 X 2.4)

Disse skal brukes til stisykling, og jeg ønsker noe å vokse litt på som altså bør være litt vassere enn de nåværende, samtidig at jeg ikke trenger det aller vasseste.

 

 

PS: Syntes forøvrig det var litt artig at de er å få tak i med brune sidevegger.

 

Jeg blir lett svimmel av alle gummiblandinger som finnes, men for meg virker ovenstående som en sideveis bevegelse og ingen oppgradering hvis det er grep som skal prioriteres. 

MM er sånn sett en klassiker som har vært med oss i mange år, men det er også en grunn til at DHF anses som et av de aller, aller beste fordekkene der ute. DHRII har også et nesten like godt rykte. 

Riktig valg av dekk blir uansett et kompromiss tenker jeg, hadde jeg bare drevet nedoverorientert ville jeg kikket på Ultra Soft eller MaxxGrip gummiblanding, utfordringen er jo at det føles som et drivanker når du ikke gravitasjonen hjelper til. 

Disclaimer: Akkurat nå har jeg følgende dekk på egne sykler: 1) Ground Control T7 2.3 F/B, 2) Assegai 2.5 / DHRII 2.4 Maxxterra og 3) DHF 2.5 Maxxterra/Agressor 2.5 DC alt på 35/30/35 mm innerbredde på felg. Når høsten kommer skal sykkel nr. 1 få DHF/Agressor kombo, sykkel nr. 2 begynner å få slitte dekk, så her blir det DHF2.6/DHR2.6 i Maxxterra (den er elektrisk, så jeg kan koste på meg litt mer rullemotstand) 

Dette til bruk i Oslomarka, og aller mest i Østmarka utover høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle hatt noe enda grøvere enn DHF hadde jeg gått for Assegai, men de ruller dritdårig. Mulig noen. Med assegai foran og bak så sitter dekkene godt planta på vått, litt som å ha superlim på joggeskogene. Vet ikke om Schwalbe har noe tilsvarende, er år og dag siden jeg kjøpte overprisede Schwalbe-dekk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (1 time siden):

Jeg blir lett svimmel av alle gummiblandinger som finnes, men for meg virker ovenstående som en sideveis bevegelse og ingen oppgradering hvis det er grep som skal prioriteres. 

MM er sånn sett en klassiker som har vært med oss i mange år, men det er også en grunn til at DHF anses som et av de aller, aller beste fordekkene der ute. DHRII har også et nesten like godt rykte. 

Riktig valg av dekk blir uansett et kompromiss tenker jeg, hadde jeg bare drevet nedoverorientert ville jeg kikket på Ultra Soft eller MaxxGrip gummiblanding, utfordringen er jo at det føles som et drivanker når du ikke gravitasjonen hjelper til. 

Disclaimer: Akkurat nå har jeg følgende dekk på egne sykler: 1) Ground Control T7 2.3 F/B, 2) Assegai 2.5 / DHRII 2.4 Maxxterra og 3) DHF 2.5 Maxxterra/Agressor 2.5 DC alt på 35/30/35 mm innerbredde på felg. Når høsten kommer skal sykkel nr. 1 få DHF/Agressor kombo, sykkel nr. 2 begynner å få slitte dekk, så her blir det DHF2.6/DHR2.6 i Maxxterra (den er elektrisk, så jeg kan koste på meg litt mer rullemotstand) 

Dette til bruk i Oslomarka, og aller mest i Østmarka utover høsten. 

Etter div saumfaring rundt på internett virker det til at det å slenge på et DHR II foran også, er en kurant løsning. Det jeg savner i DHF som er i maxx terra er mer tillit under nedbremsing, og som mange andre også føler så har det et dødpunkt mellom midten og sideknastene som jeg helst skulle vært foruten spesielt på et fordekk. Jeg mister ofte grepet nettopp pga av dét, og det er ubehagelig når det kommer så tidlig.

Det frister derfor og skaffe et DHR II i EXO+ og med Maxx Grip som kun skal foran. Bak er jo maxx terra. Slik jeg tenker så bør det være et helt kurant kompromiss for rullemotstand og grep, så det går ann å tråkke både oppover og nedover, og attpåtil bortover også om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt, og er fornøyd med nye Forekaster i 2.6 og MaxxTerra som fordekk. Jeg har det kombinert med Rekon bak. 
På hjulsett 2 har jeg Aspen bak og Rekon Race foran.  

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke DHF er grovt nok så tror jeg den beste løsningen er mykere gummi og ikke nødvendigvis annet mønster. 
 

På Enduro hjulsettet kjører jeg nå Assagai MaxxGrip. Det sitter som limt, men dreper også all sykkelglede hvis det ikke går nedover. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (6 timer siden):

Jeg har kjørt, og er fornøyd med nye Forekaster i 2.6 og MaxxTerra som fordekk. Jeg har det kombinert med Rekon bak. 
På hjulsett 2 har jeg Aspen bak og Rekon Race foran.  

Samme som jeg sykler med på sti om dagen bare at jeg har 2.4. Nye Forekaster funker fint som fordekk som en midt i mellom XC/enduro løsning

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Hvis ikke DHF er grovt nok så tror jeg den beste løsningen er mykere gummi og ikke nødvendigvis annet mønster. 
 

På Enduro hjulsettet kjører jeg nå Assagai MaxxGrip. Det sitter som limt, men dreper også all sykkelglede hvis det ikke går nedover. 

Det er en god grunn til at mange benytter DHR II foran også, selvom det står anbefalt som et bakdekk. Gå inn på Maxxis sine sider og se hvordan de scorer rullemotstand, kontroll i svinger og grep under bremsing, så stemmer det ganske bra med folk flest sin oppfattelse av dem. Dette er grunnen til at mange gjør den konverteringen jeg selv nå også skal gjøre(dekket er allerede bestilt)

Her er en video jeg kom over som hvert fall i mine øyne virker svært fornuftig og troverdig:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Switchblade skrev (På 19.7.2023 den 10.51):

Jeg ruller nå på Conti Trail King 29x2.4 apex blackchili og det landet kun på de da jeg hadde prøvd dem før. Jeg ønsket lavere rullemotstand først og fremst, og må si her og nå at jeg allerede føler at jeg ønsker å gå andre veien igjen da disse dekkene ikke er mer enn greie nok...

Dekkene som fulgte med sykkelen er Maxxis DHR II og DHF hvor begge er Exo+ og Maxx terra. Som jeg har skjønt så finnes det andre blandinger osv, men de er hvert fall langt mer kapable enn Conti dekkene. Jeg skal bytte over igjen, for jeg har litt på følelsen nå at de nok vil være bedre allround dekk for meg. Conti dekkene blir nesten som XC dekk på en stisykkel, så da er jeg en erfaring rikere.

 

Har to år gamle Continental Baron og Trail King. De var veldig klissete og gav bra grep når de var nye. Nå er de dessverre middelmådige på grep og spinner lett på svaberget. De er fremdeles solide og hele. Jeg har kjøpt inn et par nye Continental  Kryptotal Enduro/soft og de er mye mykere. Dekk har begrenset levetid, 

Kjøpte Enduro versjon da den var mykere enn sti versjon og så har den bedre side beskyttelse. Treg rulle motstand og høy vekt er prisen for å kjøre trygt med robuste dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Switchblade skrev (På 26.7.2023 den 10.19):

Det er en god grunn til at mange benytter DHR II foran også, selvom det står anbefalt som et bakdekk. Gå inn på Maxxis sine sider og se hvordan de scorer rullemotstand, kontroll i svinger og grep under bremsing, så stemmer det ganske bra med folk flest sin oppfattelse av dem. Dette er grunnen til at mange gjør den konverteringen jeg selv nå også skal gjøre(dekket er allerede bestilt)

Her er en video jeg kom over som hvert fall i mine øyne virker svært fornuftig og troverdig:

 

 

DHR2 er helt gull som både fordekk og bakdekk. Jeg syns dette er bedre foran enn DHF. Jeg har brukt det i både maxxterra og maxxgrip, og 2.4 og 2.6 bredde. Maxxgrip foran og maxxterra bak er en trygg kombo med masse grep. 

Akkurat nå kjører jeg Forekaster i 2.6 både foran og bak. Syns de både griper og ruller godt, ihvertfall på tørt føre. Har ikke fått prøvd de på noe annet ennå. 

Når høsten snart kommer og det blir våtere skal jeg sette på DHR2 foran og Dissector bak, begge i maxxgrip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Switchblade skrev (På 26.7.2023 den 10.19):

Det er en god grunn til at mange benytter DHR II foran også, selvom det står anbefalt som et bakdekk. Gå inn på Maxxis sine sider og se hvordan de scorer rullemotstand, kontroll i svinger og grep under bremsing, så stemmer det ganske bra med folk flest sin oppfattelse av dem. Dette er grunnen til at mange gjør den konverteringen jeg selv nå også skal gjøre(dekket er allerede bestilt)

Her er en video jeg kom over som hvert fall i mine øyne virker svært fornuftig og troverdig:

 

 

Har brukt DHR 2 foran selv, men er egentlig ikke så glad i det eller DHF foran. Assegai synes jeg funker veldig bra i Maxxgrip hvis man skal ha noe som sitter nedover (men dreper sykkelgleden min alle andre steder) 😛

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har anskaffet en fulldempet stisykkel med litt slitne dekk. Står nå 29 x 2.25 på. Den lokale Birk-butikken har 29 x 2.10 på salg til spotpris (99 kr/dekk), og det er fristende å oppgradere til ferskere gummi. Spørsmålet er om det i praksis er alt for smalt, eller om det bør kunne fungere ganske greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocambole skrev (2 timer siden):

Hei,

Har anskaffet en fulldempet stisykkel med litt slitne dekk. Står nå 29 x 2.25 på. Den lokale Birk-butikken har 29 x 2.10 på salg til spotpris (99 kr/dekk), og det er fristende å oppgradere til ferskere gummi. Spørsmålet er om det i praksis er alt for smalt, eller om det bør kunne fungere ganske greit?

Ganske stor mulighet for at gummien ikke er ferskere i hele tatt. Dekk som blir solgt for 99 kroner er stort sett veldig gamle/helt ukurante dekk.

  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocambole skrev (På 5.8.2023 den 20.09):

Hei,

Har anskaffet en fulldempet stisykkel med litt slitne dekk. Står nå 29 x 2.25 på. Den lokale Birk-butikken har 29 x 2.10 på salg til spotpris (99 kr/dekk), og det er fristende å oppgradere til ferskere gummi. Spørsmålet er om det i praksis er alt for smalt, eller om det bør kunne fungere ganske greit?

Hei, Du skal ikke ha 2,10 tommer, ingen bruker det lengre og det er det gode grunner til. Du skal ha så brede dekk som det er plass til. Kjøp f.eks Specialized Ground Control og Fast Trak i T7 gummi og 2,35 tommer bredde. Det er supre allrounddekk som både ruller og sitter greit i terrenget.

 

 

Lykke til med fulldemper.

LarsB

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Assegai foran og Dissector bak på sykkelen jeg nettop kjøpte, men er ute etter å få den til å rulle litt bedre da jeg hovedsakelig bare kjører helt vanlige stier og ikke supergrovt. Forstår det slik at Assegai ikke ruller spesielt bra, men Dissector er kanskje ikke så verst? 
 

Ville dere byttet ut begge dekkene, eller satt på f.eks DHRII foran, eventuelt et annet dekk foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beholde dissector bak er nok ikke feil. DHRII foran vil gi merkbar (men ikke enorm) reduksjon i rullemotstand uten å ofre for mye på grep.

Et annet mer lettrullende alternativ er å flytte dissector frem og kjøpe nytt bakdekk med enda mindre rullemotstand.

Men dette kommer jo veldig an på hva du anser som "vanlige stier", hvilken sykkel det er snakk om osv.

Sjekk denne artikkelen for mye god info om forskjellige dekkalternativer: https://enduro-mtb.com/en/the-best-mtb-tire-in-review/

Endret av Claw
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (13 timer siden):

Jeg har Assegai foran og Dissector bak på sykkelen jeg nettop kjøpte, men er ute etter å få den til å rulle litt bedre da jeg hovedsakelig bare kjører helt vanlige stier og ikke supergrovt. Forstår det slik at Assegai ikke ruller spesielt bra, men Dissector er kanskje ikke så verst? 
 

Ville dere byttet ut begge dekkene, eller satt på f.eks DHRII foran, eventuelt et annet dekk foran?

Jeg kjører f.eks Dissector foran og Rekon bak, begge i 2.6", på en Scott Genius med 150mm vandring. Veldig lettrullende oppsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...