Gå til innhold

Drone - er det noe å bruke penger på ?


Gubben

Anbefalte innlegg

En av de mange unyttige tingene jeg har ønsket meg lenge er en drone som jeg kan bruke til å filme min grasiøse framferd i terrenget. Ønsker primært en drone med "follow me" funksjon. Er dog litt usikker på om dette bare blir en dyr affære som kjapt havner i skuffen og blir glemt eller om jeg faktisk kommer til å bruke den mye. Ser at litt ok droner fort vekk nærmer seg 10' og det er såpass mye at jeg må ha litt langvarig glede av det

Er det noen som har (hatt) drone og som kan dele av sine erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst på og tid/evne til å redigere film, er det jo bare å løpe og kjøpe. Og hva tror du at du får ut av det? Hvis du kjører passe rolig og ikke spesielt "spennende" er det mulig du sitter igjen med mye råfilm du aldri kommer til å se igjen.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt drone første ganger og endt opp med å selge den igjen like raskt som bestilling ble gjort.

MEN, jeg kjøpte DJI Mini 4 Pro Combo package for 1 måned siden. Er så vanvittig fornøyd, og gleder meg masse til vår og sommer. Tar ikke plass, utrolig enkel å fly, og kontrollen er helt rå. Mini 4 Pro har også fått en helt ny supersnasen følgefunksjon som lar deg velge ruten/vinkelen den skal følge deg fra.

Dønn stabil, lang flytid, og meget god bildekvalitet.

Så jepp. Anbefales. Og kjøp DJI Care Refresh som koster deg 1600 for to år om du kjøper gjennom DJI sine hjemmesider. Da får du gratis reprasjon og ny drone til noen hundrelapper om du totalhavarerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dronene som finnes på markedet nå er jo ekstremt kapable og lette å fly. Dji mini pro dronene er blitt så gode at TV2 bruker de i livesendinger (blant annet fotballkamper og ski). Men som med alt annet kreves det aktiv bruk og øvelse skal man få gode videoer, så som med sykling er resultatet en funksjon av innsatsen.

Som nevnt over er det også begrensninger i luftrommet som man må forholde seg til. Bruk alltid safetofly.no e.l før man flyr og naturvernområder er nok det som setter begrensninger for oss syklister.

Så må man huske registrering, opplæring og også lovpålagt ansvarsforsikring (om drone havarerer og skader noe i sammenstøt med bakken)

Du finner all info om regelverk her https://luftfartstilsynet.no/droner/

 

Droneflyving kan være altoppslukende og veldig kjekt når man får det til, så er interessen der så er det jo bare å prøve. Du får fort videresolgt drone til en grei pris om det ikke var så stas allikevel

 

Endret av LCD
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite at det er enkelt å registrere seg som dronepilot, og ingenting som bør virke skremmende.

Betal årslisens på 250 kr, og deretter får du tilgang til en enkel flervalgs-eksamen. Du trenger minst 75% riktig for å bestå, og kan prøve så mange ganger du ønsker. Veldig enkelt. Jeg gjorde det unna på mobilen mens jeg var ute og gikk.

Det er ikke så mange restriksjoner som man kan få inntrykk av. Det viktigste er at du ikke flyr innenfor en radius av 5 km fra nærmeste flyplass. De små dronene kan vel fly i naturvernområder?

Så er det viktigste å vise hensyn. Det er ikke forbudt å fly over hus og folk, men anbefales ikke.

Så må du ha forsikring, men veldig mange har dette inkludert i innboforsikring. SMN har dette.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCD skrev (5 minutter siden):

Jeg mener bestemt reglene ikke skiller på dronetyper når det gjelder hvor man kan fly.

Denne NRK artikkelen sier litt om temaet

https://www.nrk.no/norge/her-er-det-ulovlig-a-fly-drone-1.16484085

Det er jo stor forskjell på regler for ulike droner. Ingenting oppsummerer det vel enklere enn denne.

https://luftfartstilsynet.no/globalassets/dokumenter/dronedokumenter/nytt-eu-regelverk/drone--easa-tabell-2024_norsk.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (31 minutter siden):

Det er jo stor forskjell på regler for ulike droner. Ingenting oppsummerer det vel enklere enn denne.

https://luftfartstilsynet.no/globalassets/dokumenter/dronedokumenter/nytt-eu-regelverk/drone--easa-tabell-2024_norsk.pdf

Ja, jeg var sikker upresis, men tenkte på kommentaren din om naturvernvernområder o.l. Der skilles det vel ikke på dronestørrelse? I de områdene det er forbudt, så gjelder det vel alle?

Og til trådstarter ville jeg aldri kjøpt noe annet enn drone under 250g. Det er selvfølgelig det som gir færrest begrensninger hvis man flyr i nærheten av folk. Det er jo de siste årene etablert et felles europeisk regelverk som gjør det enklere å fly på riktig måte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCD skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg var sikker upresis, men tenkte på kommentaren din om naturvernvernområder o.l. Der skilles det vel ikke på dronestørrelse? I de områdene det er forbudt, så gjelder det vel alle?

Og til trådstarter ville jeg aldri kjøpt noe annet enn drone under 250g. Det er selvfølgelig det som gir færrest begrensninger hvis man flyr i nærheten av folk. Det er jo de siste årene etablert et felles europeisk regelverk som gjør det enklere å fly på riktig måte.

Skjønner. Ja du har sikkert riktig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drone er litt som båt og hytte. Det letteste er alltid at en kjenner en som har det. Mye lettere at "en annen" har det med på tur, bærer vekta og gidder redigere.

Har lenge hatt lyst på drone selv, men jeg er endel på tur i områder hvor det ikke er lov å fly drone, så det er ikke så nyttig. Min bruk hadde vært mye natur, og til å scoute endel elver/drag/etc. som jeg skal padle med packraft. DJI Mini 4 Pro hadde vært valget om jeg hadde kjøpt. Den har vel endelig havnet på tilbud, sett bort fra DNB tilbudene, mao. litt mer spiselig pris. Fjernkontrollen med skjerm virker knall, man kan f.eks. feste den til sykkelsykkel slik DC Rainmaker har. Enkelte er ikke så fan av DJI, av forskjellige grunner, men det virker som å være en av de mest brukervennlige dronene. 4 Pro skal også være litt mer stillegående enn tidligere droner i Mini-serien. Hvor sant det er, vet jeg ikke.

Hvis en først kjøper drone er det greit å vise respekt for andre turbrukere, og vite hva en har rundt seg (i ytterste tilfellet kan en få politiet på døra, om en flyr rundt feil bygg). Bruksmessig er det greit å ta ting med ro. Altfor mange ødelegger filmene sine ved å at de synes det er kjempegøy å fly raskt. Eneste det ender med er mye video som må kastes. Skal en ha noen episke shots, er det greit å ta det slow, og kanskje helst i cinema-mode(?). Turvideoer blir alltid et par hakk finere om man har dronevideoer. Pluss det ser litt bedre ut med dronefilm fra avstand, enn ansikt i monitor.

iMovie til Mac fungerer bra til redigering. TIl windows må en vel gjerne kjøpe et eller annet redigeringsprogram.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke skal bruke vinter og århundrer på å redigere filmer man ikke kommer til å se mer enn èn gang, kan man kanskje satse på FPV-drone?

Da kan man leve ut sin indre Iceman (mye kulere kis enn Maverick) samt ta en titt på ting fra høyden underveis på turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (På 24.3.2024 den 12.33):

Til TS; sjekk om HOVERAIR X1 kan innfri behovet ditt. Jeg var selv svært skeptisk før jeg tester den og ble utrolig positivt overrasket. Har skrevet test av den, og du finner plenty av videoer på YouTube som viser det bedre enn meg. Likevel tror jeg du får et greit inntrykk.

https://pulssonen.no/hoverair-x1-test/

Fin test @torbjornhb som gjorde meg litt interessert, så takk for det. Var ikke klar over at Hover X1 fantes før jeg leste testen din.  I dag fant jeg også at DC Rainmaker har lagt ut sin test på YT.

Det later til at denne dronen er litt mer enn det leketøyet den ser ut som.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DJI Mini 4 Pro er på tilbud hos Elkjop(ukestilbud) og Power(robot) nå, kr 11 390. Power hadde 15% bonus(kr 1708) man-ons, så de ble utsolgt raskt. En særdeles god pris. Elkjøp er vel så og si utsolgt, en kan få den etter 8 Mai om man bestiller på nett nå.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (1 time siden):

Fin test @torbjornhb som gjorde meg litt interessert, så takk for det. Var ikke klar over at Hover X1 fantes før jeg leste testen din.  I dag fant jeg også at DC Rainmaker har lagt ut sin test på YT.

Det later til at denne dronen er litt mer enn det leketøyet den ser ut som.

Takk for det.
Ja Ray sa han var imponert, og lurte på hvordan jeg klarte å ta livet av av dronen min... Har faktisk følelsen av at det var noe galt med den, for den har oppført seg rart. Bestiller nok en ny, og kjøper forsikring til 370 kr i året.

Endret av torbjornhb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med å opparbeide meg et behov for drone etter å ha sett denne tråden.  Egne evner og utålmodighet tilsier at dert må være en drone med GPS og sykt aktiv stabilisering 😄

På kort-lista er DJI Avata eller DJI FPV. Ser av flytid og tester at et "fly-more-kit" er ok å ha dersom man  vil ha  deg gøy i mer enn  et kvarter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avata og FPV er begge droner av fpv-type som er mer krevende å fly enn vanlige selvstabiliserende kameradroner. Ikke noe å anbefale for nybegynnere. I tillegg mangler de C-merking, som gjør at du ikke har lov å fly dem nærmere enn 150 meter fra folk og bebyggelse. Ville heller anbefalt en variant fra DJI Mini-serien med mindre det er nettopp akrobatflyging du er ute etter 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den første Phantom som jeg brukte i et prosjekt på universitetet og endte opp med å få beholde, før det var så mye regler rundt store droner. Hadde det en del gøy med den. Men ulempen den gangen var at det var omtrent ingen smartness / stabilisering. Så å fly disse var til tider veldig krevende. Jeg moddet og loddet selv på en del hjemmesnekret FPV-opplegg (et billig ryggekamera inni en isoporboks strappet over ansiktet var "brillene"), som gjorde det lettere å fly. Men hele opplegget var så stort og klumpete, drone som var knot å fly osv. at det ble brukt veldig lite til kul filming.

Så sånn sett har jeg ikke vært så på utkikk etter noe nytt. Men om de siste generasjonene har gjort det mye mindre styrete kanskje man får vurdere noe igjen 🤔

 

Andreas skrev (På 23.3.2024 den 13.35):

iMovie til Mac fungerer bra til redigering. TIl windows må en vel gjerne kjøpe et eller annet redigeringsprogram.

DaVinci Resolve er gratis, og enormt kraftig (brukes av profesjonelle, de tjener pengene sine på å selge hardware/utstyr). Så kanskje litt overkill vs å bare skulle klippe ting sammen, men digg med et program som kan absolutt alt ala Premier Pro, men gratis.

 

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ventle skrev (21 minutter siden):

Avata og FPV er begge droner av fpv-type som er mer krevende å fly enn vanlige selvstabiliserende kameradroner. Ikke noe å anbefale for nybegynnere. I tillegg mangler de C-merking, som gjør at du ikke har lov å fly dem nærmere enn 150 meter fra folk og bebyggelse. Ville heller anbefalt en variant fra DJI Mini-serien med mindre det er nettopp akrobatflyging du er ute etter 🙂

Er de ikke relativt selvstabiliserende da? De som flyr de på YT, slipper bare kontrolleren, så stopper alt opp i lufta og dronen  står rolig? De har også RTH. 

Men ja, om ikke akrobatikk så er FPV-opplevelsen noe jeg ønsker mer ennå stå på bakken 100 meter fra en drone jeg ikke kan se hvor er mens jeg i sola myser på en skjerm som ikke viser hva jeg ser... Samt at jeg er allergisk mot å lagre video og redigere film. 

Dji MINI 4 kan bruke fpv-briller da. Det er en løsning som slår sammen kameradrone med FPV-drone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble drone! Klarte å finne et fiktivt behov. 

En DJI fpv.  Har hatt en tur i dag, og det var MEGA-GØY!!

Har selvsagt alt på stell med kurs og eksamen i kategori A3, og er nå merkelig nok sertifisert droneflyger... (det var kunstig lett kurs og eksamen)

 

Fpv var enormt gøy, og blir nok enda gøyere med litt øvelse og når man tør komme lavt og tett. 

  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (7 timer siden):

Ble drone! Klarte å finne et fiktivt behov. 

En DJI fpv.  Har hatt en tur i dag, og det var MEGA-GØY!!

Har selvsagt alt på stell med kurs og eksamen i kategori A3, og er nå merkelig nok sertifisert droneflyger... (det var kunstig lett kurs og eksamen)

 

Fpv var enormt gøy, og blir nok enda gøyere med litt øvelse og når man tør komme lavt og tett. 

Utrolig kult 🙂. Gratulerer!

Må innrømme jeg blir mer og mer fristet til å prøve fpv drone selv jo mer jeg flyr v vanlig drone. Du må vel bruke briller når du flyr? Synd de har så dårlig batteritid alle de fpv dronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...