Jump to content

Sykkelforsiking? Hva må man tenke på?

Orp_Rezzem

Recommended Posts

Hej alla

Vilken är den bästa cykelförsäkringen man kan ha? 
Är det någon som är bäst på allt?
Finns det någon som är bättre för terrängcyklar på eller under genomsnittspris?
Samma som ovan fast över genomsnittspris?

Jeg har "Topp Innbo" hos Fremtind via SpareBank 1.

Skummet gjennom avtaledokumentet og noterte

- Sykkel til en verdi over 10.000 skal låses med FG-godkjent lås og GPS, batteri og andre ting som er lett å pelle av skal fjernes når den er låst.
- Sykkel dekkes ikke når den er utenfor forsikringsstedet (dvs ikke hjemme)
- Tyveri av sykkel, el-sykkel eller henger dekkes opp til 40.000
- Hvis el-sykkel ikke oppfyller myndighetenes krav dekkes den ikke
- Skade på sykkel under bruk dekkes ikke
- Sykkel og el-sykkel har 3 års fradragsfrihet og så beregnes et tap på 20% av verdien per påbegynte år
- Egenandel ved tyveri av sykkel er 4000, 2000 dersom den er registrert i FG godkjent register

Utover det kan man kjøpe en egen sykkel-forsikring som da vil gi bedre dekning men som sikkert koster et par hundrelapper i måneden. Jeg har, basert på at min sykkel står lagret i en bod uten innsyn bak tre låste dører vurdert at den merkostnaden ikke er verdt det for meg (el-sykkel som kostet 60.000 ny og vanlig sykkel som kostet 35.000). Hadde sykkelen min stått i felles sykkelrom ville jeg nok sett på ekstra dekning men det er en vurdering man må gjøre på pris og risiko. Hvis elsykkelen min blir stjålet taper jeg 21.000 på å ikke ha en egen forsikring for den, men en sånn forsikring ville kostet et par tusen i året.

Ganske sikker på at du Ivar har misforstått at sykkel berre er dekka heime. Poenget er vel heller at sykkel er dekka spesielt og over alt, men då ikkje under nokon av dei andre punkta.

Trur ellers at sykkel låst inne i eiga bod muligens er dekka etter dei vilkåra.

Storebrand nei sist jeg sjekka. Måtte lagres i huset, og reiseforsikringen hjelper bare ved "utforkjøring", som er uklart definert, men jeg fikk avslag på erstatning av klær da jeg tryna på grus i en sving, siden jeg ikke falt "utfor" veien..................

Vi fikk en form for utvidet dekning på innbo hos Tryg. Mannen i telefonen lo av samboeren da hun oppga hvor mye jeg insisterte på å ha i dekningsgrad på sykkelparken 😄

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Ndreas skrev (50 minutter siden):

Storebrand nei sist jeg sjekka. Måtte lagres i huset, og reiseforsikringen hjelper bare ved "utforkjøring", som er uklart definert, men jeg fikk avslag på erstatning av klær da jeg tryna på grus i en sving, siden jeg ikke falt "utfor" veien..................

Da jeg spurte Storebrand om tyveri fra låst bod sa de at dette var dekket opp til en viss sum dersom også sykkelen er låst:

Sitat

Som nevnt tidligere er det en begrensning opp til 40 000,-. 

Sykkelen må være låst med en sykkellås, det holder ikke at den blir oppbevart i en låst bod. 

Håper det var oppklarende. 
Mvh, 
Storebrand Forsikring AS.

Ved oppbevaring i bolig tolker jeg det som om beløpsgrensen ikke gjelder:

Sitat

Standard: Tyveri av sykkel, herunder el-sykkel, inntil 40.000 kroner. Beløpsgrensen gjelder ikke ved tyveri når sykkel er oppbevart inne i fast bebodd bolig eller ved brann.
Super: Tyveri av sykkel, herunder el-sykkel, inntil 40.000 kroner. Beløpsgrensen gjelder ikke ved tyveri når sykkel er oppbevart inne i fast bebodd bolig eller ved brann

• Like 1

16 minutes ago, baroudeur said:

Ved oppbevaring i bolig tolker jeg det som om beløpsgrensen ikke gjelder:

Da jeg snakket med mitt forsikringsselskap Gjensidige så stemmer ikke dette. De var veldig spesifikke på at sykkel oppbevart inne i leilighet var begrenset oppad til 30.000 kr. Men det kostet veldig lite å heve denne grensen til 50.000. Saksbehandler var også veldig tydelig på at dette gjaldt andre forsikringsselskap også.

• Like 1

DesmoSkier skrev (12 minutter siden):

Da jeg snakket med mitt forsikringsselskap Gjensidige så stemmer ikke dette. De var veldig spesifikke på at sykkel oppbevart inne i leilighet var begrenset oppad til 30.000 kr. Men det kostet veldig lite å heve denne grensen til 50.000. Saksbehandler var også veldig tydelig på at dette gjaldt andre forsikringsselskap også.

Det kan godt stemme, men hvordan skal man ellers tolke følgende fra Storebrands forsikringsvilkår?

Sitat

Beløspgrensen som fremkommer i dekningoversikten gjelder tyveri av alle ovennevnte sykler samlet per hendelse. Beløpsgrensen gjelder ikke ved tyveri når sykkel er oppbevart inne i fast bebodd bolig. Spesiell egenandel – se punkt B.6.4.3.

• Like 1

13 minutes ago, DesmoSkier said:

Dette er mange år siden, men jeg snakket med mange av selskapene som også hadde denne praksisen. Mulig dette fortsatt gjelder i dag og? De fleste var enige med meg i at det var ganske meningsløst at jeg skulle få full dekning for stereoanlegget, men ikke sykkelen som sto inne i samme bolig, men sånn var nå reglene.

Det var noe av grunnen til at jeg endte opp med Enter, som etterhvert ble merga inn i Tryg og ikke eksistererer lengre, de var blant de få som sa at jeg fikk full dekning på sykkel sålenge det var tilstrekkelig sannsynliggjort at den ble stjålet fra inne i boligen. Nå er jeg hos Eika, og har såvidt jeg vet en grense på 40k.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Ja det stemmer når du sier det Barouder. Også helt enig at man vanskelig kan forstå sitatet annerledes, men det er da samme selskap som ikke skriftlig definerer hva en utforkjøring er.

3 hours ago, DesmoSkier said:

Jeg snakket med mitt forsikringsselskap Gjensidige, og de bekreftet at så lenge sykkelen er i egen bod som er låst eller inne i bolig, er en sykkel som innbo å regne. Om den er en TV til 100000 eller en sykkel til det samme burde det ikke ha noe å si. Så det utsagnet fra din kontakt var merkelig. 

15 minutes ago, baronKanon said:

Jeg snakket med mitt forsikringsselskap Gjensidige, og de bekreftet at så lenge sykkelen er i egen bod som er låst eller inne i bolig, er en sykkel som innbo å regne. Om den er en TV til 100000 eller en sykkel til det samme burde det ikke ha noe å si. Så det utsagnet fra din kontakt var merkelig. 

Dette ville jeg hvertfall sørget for å ha kopi av skriftlig.

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Utelukkende basert på egen grell erfaring med Gjenstridige i annen forsikringssak, så ville jeg helt klart hatt det utsagnet inngravert på steintavler, låst ned på trygt sted. Ikke bod altså 🙂 

• Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"