Gå til innhold

Sykkelforsiking? Hva må man tenke på?


Orp_Rezzem

Anbefalte innlegg

Jeg har "Topp Innbo" hos Fremtind via SpareBank 1.

Skummet gjennom avtaledokumentet og noterte

- Sykkel til en verdi over 10.000 skal låses med FG-godkjent lås og GPS, batteri og andre ting som er lett å pelle av skal fjernes når den er låst.
- Sykkel dekkes ikke når den er utenfor forsikringsstedet (dvs ikke hjemme)
- Tyveri av sykkel, el-sykkel eller henger dekkes opp til 40.000
- Hvis el-sykkel ikke oppfyller myndighetenes krav dekkes den ikke
- Skade på sykkel under bruk dekkes ikke
- Sykkel og el-sykkel har 3 års fradragsfrihet og så beregnes et tap på 20% av verdien per påbegynte år
- Egenandel ved tyveri av sykkel er 4000, 2000 dersom den er registrert i FG godkjent register

Utover det kan man kjøpe en egen sykkel-forsikring som da vil gi bedre dekning men som sikkert koster et par hundrelapper i måneden. Jeg har, basert på at min sykkel står lagret i en bod uten innsyn bak tre låste dører vurdert at den merkostnaden ikke er verdt det for meg (el-sykkel som kostet 60.000 ny og vanlig sykkel som kostet 35.000). Hadde sykkelen min stått i felles sykkelrom ville jeg nok sett på ekstra dekning men det er en vurdering man må gjøre på pris og risiko. Hvis elsykkelen min blir stjålet taper jeg 21.000 på å ikke ha en egen forsikring for den, men en sånn forsikring ville kostet et par tusen i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at du Ivar har misforstått at sykkel berre er dekka heime. Poenget er vel heller at sykkel er dekka spesielt og over alt, men då ikkje under nokon av dei andre punkta.

Trur ellers at sykkel låst inne i eiga bod muligens er dekka etter dei vilkåra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebrand nei sist jeg sjekka. Måtte lagres i huset, og reiseforsikringen hjelper bare ved "utforkjøring", som er uklart definert, men jeg fikk avslag på erstatning av klær da jeg tryna på grus i en sving, siden jeg ikke falt "utfor" veien..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (50 minutter siden):

Storebrand nei sist jeg sjekka. Måtte lagres i huset, og reiseforsikringen hjelper bare ved "utforkjøring", som er uklart definert, men jeg fikk avslag på erstatning av klær da jeg tryna på grus i en sving, siden jeg ikke falt "utfor" veien..................

Da jeg spurte Storebrand om tyveri fra låst bod sa de at dette var dekket opp til en viss sum dersom også sykkelen er låst:

Sitat

 

Som nevnt tidligere er det en begrensning opp til 40 000,-. 

Sykkelen må være låst med en sykkellås, det holder ikke at den blir oppbevart i en låst bod. 

Håper det var oppklarende. 
Mvh, 
Storebrand Forsikring AS.

 

Ved oppbevaring i bolig tolker jeg det som om beløpsgrensen ikke gjelder:

Sitat

Standard: Tyveri av sykkel, herunder el-sykkel, inntil 40.000 kroner. Beløpsgrensen gjelder ikke ved tyveri når sykkel er oppbevart inne i fast bebodd bolig eller ved brann.
Super: Tyveri av sykkel, herunder el-sykkel, inntil 40.000 kroner. Beløpsgrensen gjelder ikke ved tyveri når sykkel er oppbevart inne i fast bebodd bolig eller ved brann

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, baroudeur said:

Ved oppbevaring i bolig tolker jeg det som om beløpsgrensen ikke gjelder:

Da jeg snakket med mitt forsikringsselskap Gjensidige så stemmer ikke dette. De var veldig spesifikke på at sykkel oppbevart inne i leilighet var begrenset oppad til 30.000 kr. Men det kostet veldig lite å heve denne grensen til 50.000. Saksbehandler var også veldig tydelig på at dette gjaldt andre forsikringsselskap også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (12 minutter siden):

Da jeg snakket med mitt forsikringsselskap Gjensidige så stemmer ikke dette. De var veldig spesifikke på at sykkel oppbevart inne i leilighet var begrenset oppad til 30.000 kr. Men det kostet veldig lite å heve denne grensen til 50.000. Saksbehandler var også veldig tydelig på at dette gjaldt andre forsikringsselskap også.

Det kan godt stemme, men hvordan skal man ellers tolke følgende fra Storebrands forsikringsvilkår?

Sitat

Beløspgrensen som fremkommer i dekningoversikten gjelder tyveri av alle ovennevnte sykler samlet per hendelse. Beløpsgrensen gjelder ikke ved tyveri når sykkel er oppbevart inne i fast bebodd bolig. Spesiell egenandel – se punkt B.6.4.3.

 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, DesmoSkier said:

Da jeg snakket med mitt forsikringsselskap Gjensidige så stemmer ikke dette. De var veldig spesifikke på at sykkel oppbevart inne i leilighet var begrenset oppad til 30.000 kr. Men det kostet veldig lite å heve denne grensen til 50.000. Saksbehandler var også veldig tydelig på at dette gjaldt andre forsikringsselskap også.

Dette er mange år siden, men jeg snakket med mange av selskapene som også hadde denne praksisen. Mulig dette fortsatt gjelder i dag og? De fleste var enige med meg i at det var ganske meningsløst at jeg skulle få full dekning for stereoanlegget, men ikke sykkelen som sto inne i samme bolig, men sånn var nå reglene.

Det var noe av grunnen til at jeg endte opp med Enter, som etterhvert ble merga inn i Tryg og ikke eksistererer lengre, de var blant de få som sa at jeg fikk full dekning på sykkel sålenge det var tilstrekkelig sannsynliggjort at den ble stjålet fra inne i boligen. Nå er jeg hos Eika, og har såvidt jeg vet en grense på 40k.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, DesmoSkier said:

Da jeg snakket med mitt forsikringsselskap Gjensidige så stemmer ikke dette. De var veldig spesifikke på at sykkel oppbevart inne i leilighet var begrenset oppad til 30.000 kr. Men det kostet veldig lite å heve denne grensen til 50.000. Saksbehandler var også veldig tydelig på at dette gjaldt andre forsikringsselskap også.

Jeg snakket med mitt forsikringsselskap Gjensidige, og de bekreftet at så lenge sykkelen er i egen bod som er låst eller inne i bolig, er en sykkel som innbo å regne. Om den er en TV til 100000 eller en sykkel til det samme burde det ikke ha noe å si. Så det utsagnet fra din kontakt var merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, baronKanon said:

Jeg snakket med mitt forsikringsselskap Gjensidige, og de bekreftet at så lenge sykkelen er i egen bod som er låst eller inne i bolig, er en sykkel som innbo å regne. Om den er en TV til 100000 eller en sykkel til det samme burde det ikke ha noe å si. Så det utsagnet fra din kontakt var merkelig. 

Dette ville jeg hvertfall sørget for å ha kopi av skriftlig.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utelukkende basert på egen grell erfaring med Gjenstridige i annen forsikringssak, så ville jeg helt klart hatt det utsagnet inngravert på steintavler, låst ned på trygt sted. Ikke bod altså 🙂 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Byttet innboforsikring i sommer. Har lite jordisk gods, så lot hensynet til syklene veie tyngst.

Var i grunnen overrasket over hvor gode vilkår man kan oppnå gjennom innboforsikring.

Etter å ha sammenliknet betingelser fra flere selskaper, endte jeg opp med Gjensidige. Håper jeg ikke vil oppleve dem som Gjenstridige, slik andersar skriver 😦

Med Innbo Pluss og utvidet dekning av sykler, har jeg registrert disse vilkårene:

- Ansvar: Opptil kr. 5 millioner. Egenandel kr. 4.000. Rettshjelp opptil kr. 100.000. Mange er ikke klar over at ansvarsforsikring for syklister er nettopp i innboforsikringen. 

- Tyveri: Utenfor hjemmet opptil kr. 50.000 per sykkel eller sykkeltilhenger i hele Norden. Må være innelåst eller låst, men ingen krav til FG-godkjent lås, så jeg kan velge mine egne, sære favoritter. Så vidt jeg kan se, dekkes også hærverk/skade som følge av tyveriforsøk. Skal sjekke. Begrensning på erstatningssum gjelder ikke i hjemmet/bygninger som omfattes av innboforsikringen. 

- Verdinedskriving: Erstatningen skal settes til nypris for tilsvarende sykkel med 10% fradrag for hvert påbegynte år fra sykkelen er 3 år, maksimalt 80%. Altså ingen nedskriving de første tre årene. Vet ikke hvordan "tilsvarende sykkel" tolkes, særlig for oss som har bygget selv. Verdt å merke seg at mange forsikringsselskaper ikke oppgir detaljer om nedskriving på hjemmesiden. Betingelsene i avtalene er vidt forskjellige fra selskap til selskap. Enkelte reklamerer med særlig gode betingelser for sykler, men skriver til gjengjeld ned verdien raskt.

- Uhell: Skade på sykkel, utstyr og klær opptil kr. 30.000 i hele verden. Usikker på om det dekker skade under transport, men svaret fra arekey gir håp. Sjekker. Gjelder ikke i ritt.

- Veihjelp: For sykkel i Norge. Egenandel kr. 500. Gjelder heller ikke i ritt 😄

- NAF-registrering: Gratis.

Egenandel under Innbo Pluss er kr. 3000 om ikke annet er spesifisert. 

Så det lønner seg ikke å be om å få dekket biben som revnet da man dundret i bakken på ruglete is, med mindre det er en Equipe RS Winter S9 eller Spatz Bibz 😎 Det har ikke jeg.

Hører gjerne om det er noe jeg har oversett, eller andre selskaper som tilbyr åpenbart bedre betingelser.

***

En del av det ovennevnte vil også kunne dekkes av alminnelig reiseforsikring. Men reiseforsikring gjelder ofte ikke i hjemkommunen, og kan også ha begrensning for pendling mellom hjem og arbeidssted/studiested. Som for innboforsikring, gjelder det å lese den små skriften.

Endret av Sepeda
  • Thanks 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super oversikt, ca hvor mye snakker vi om i måneden her?

Liker unntak fra ritt, da er det vel om å gjøre å rive av seg startnummer og halte seg et stykke unna løypa? 😄

Men akkurat der er jeg veldig fornøyd (uten å ha måtte teste den i praksis) med vilkårene i NCF-forsikringen, så den betaler jeg gladelig for å ha overlapp. Ikke at jeg har tenkt å ritte så mye, men den dekker også trening 🙂

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på innboforsikring vil som kjent variere etter mange faktorer, også hos det enkelte selskap. F eks. samlet verdi man forsikrer, kundeforhold, fordelsordninger via fag- eller andre foreninger m.m. I mitt tilfelle har jeg forsikret for beskjeden verdi, og landet på rett under kr. 2000 i året uten eksisterende kundeforhold eller fordelsordninger.

Og som du er inne på - hva som trengs dekket under innboforsikring, vil avhenge av hva man har av andre forsikringer - reiseforsikring, sykkelforsikring, verdigjenstand, NCR-lisens osv. 

F.eks. da BikeFinder ble lansert, var tilhørende forsikring i særklasse god. Rimelig pris uavhengig av sykkelens verdi, ingen øvrig verdibegrensing, ingen verdinedskriving og gyldig i hele verden. Men betingelsene ble nødvendigvis justert etter en tid, og det differensieres nå etter sykkelens verdi. Men fortsatt en interessant kombinasjon av sporing og forsikring.

Endret av Sepeda

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebrand dekker tyveri av sykkel uten hensyn til hvor tyveriet har funnet sted:

Sitat

 

4 Tyveri av låst sykkel, herunder el-sykkel og el-sparkesykler med fastmontert utstyr, uten hensyn til hvor tyveriet fant sted. –

  • Sykkeltilhenger som er låst fast eller montert fast til sykkelen, erstattes også. El-sykkel er kun omfattet av forsikringen hvis hjelpemotor kobles ut når el-sykkelen oppnår høyere hastighet enn 25 km/t med motorkraft og når el-sparkesykkel oppnår høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft.
  • Beløspgrensen som fremkommer i dekningoversikten gjelder tyveri av alle ovennevnte sykler samlet per hendelse. Beløpsgrensen gjelder ikke ved tyveri når sykkel er oppbevart inne i fast bebodd bolig. Spesiell egenandel – se punkt B.6.4.3.

 

Dekker også skade ved uhell under bruk. Dekning 40 000, egenandel 1000 ved tyveri når registrert i sykkelregister, 2000 uten. 3 fradragsfrie år, deretter 10 % aldersfradrag. Jeg betaler rundt 2000 i året tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte bort Storebrand ettersom deres beløpsgrense for erstatning ved tyveri i henhold til dagens vilkår gjelder per hendelse, ikke per sykkel:  Beløpsgrensen som fremkommer i dekningoversikten gjelder tyveri av alle ovennevnte sykler samlet per hendelse.

Det irriterer meg at enkelte selskaper bruker dette prinsippet, som kan slå uheldig ut for par og familier på tur og pendling. Eller dersom man oppbevarer flere sykler i lokale som ikke måtte være omfattet av innboforsikringen eller defineres som fast bebodd bolig.

Heldigvis gjelder ikke beløpsgrensen når syklene er oppbevart hjemme: Beløpsgrensen gjelder ikke ved tyveri når sykkel er oppbevart inne i fast bebodd bolig.  Men Storebrand synes å være restriktive når de oppgir unntak fra beløpsgrensen kun for sykler oppbevart inne i fast bebodd bolig. Om man har tre sykler i bod eller fellesareal, frykter jeg at beløpsgrensen gjelder, og da per hendelse, ikke per sykkel.

Tyveriforsikringen gjelder for øvrig i hele Norden. Formuleringen uten hensyn til hvor tyveriet fant sted er altså underordnet regelen om at forsikringen gjelder innen Norden. Verdinedskrivingen er tre år uten fradrag, deretter 10% hvert år opp til 80%.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egen verdigjenstandforsikring på de dyreste syklene i husstanden med If. Ble påkjørt på vei til jobb av en annen syklist i fjor sommer og If punget ut over 30k for ny ramme. I et annet tilfelle var det en skade vi ikke kunne tidsfeste, den ble ikke dekket siden vi ikke kunne forklare opprinnelsen. Men i sum er jeg såpass godt fornøyd med Ifs håndtering av forsikringssaker at jeg blir der. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...