Gå til innhold

Sram Maven, noen som har prøvd?


Anbefalte innlegg

Har sliti med fingersmerte i alle år, selv med 220mm rotorer og TRP DHR. De nye Sram Maven ser bra ut, men Dale Stone lagde en video som prater om hvorfor de gir han MER arm pump enn andre bremser.

Han er jo en ganske lav og lett person, så jeg kan forstå at han ikke har behovet for så mye bremsekraft. Selv vil jeg alltid ha mer.

Er det noen her som har prøvd Maven, og har noen tanker om de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd, men kunne absolutt tenkt å prøvd disse opp mot de jeg har  idag. Hope E4V4 / ø223 skiver. Mer enn nok bremsekraft, herlig modulasjon. 0 fingersmerter.

Michael Cook har vel testet Maven på sin DH-rigg. Snakket med han?

Hvordan opplever du TRP?  (Jeg kan varmt anbefale Hope )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarkusFinholt skrev (10 timer siden):

Har sliti med fingersmerte i alle år, selv med 220mm rotorer og TRP DHR. De nye Sram Maven ser bra ut, men Dale Stone lagde en video som prater om hvorfor de gir han MER arm pump enn andre bremser.

Han er jo en ganske lav og lett person, så jeg kan forstå at han ikke har behovet for så mye bremsekraft. Selv vil jeg alltid ha mer.

Er det noen her som har prøvd Maven, og har noen tanker om de?

Ikke testet til det er bremsene altfor dyre ift. det jeg er villig til å gi. Har lest noen omtaler, og denne er vel så vidt jeg kan se den eneste som tar opp dette. Code har jeg litt erfaring med, og de synes jeg er helt fine ift. bruk av krefter. Derfor har jeg også litt vanskelig med å skjønne at en modell som ligger over, med mer bremsekraft over skal kreve mer å operere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en del bremser opp gjennom årene, og de absolutt kraftigste jeg kan huske å ha hatt var også de som ga meg mest vondt i fingrene; brakeforce one. Denne hadde nemlig en ganske kraftig bremsekraft, men moduleringen gikk på hendelposisjon (de var skikkelig svampete), og dermed for småbremsing tok de langt ute og krevde mer av fingrene. For skikkelig bremsekraft var det bunnløskraft; holdt på å gå over styret et par ganger pga panikkbrems.

Det jeg trekker fra den erfaringen er at hvis du ikke er på/av-bremser, så var disse ikke noe for meg. Det kan være at med mye subbing på bratte stier for å kontrollere farten gjør at du blir mer sliten? Det kan være han har fått mandagsprodukt med noe trøbbel i systemet ett elelr annet sted.

BFO var 11 år siden jeg brukte, og de hadde mye mer problemer enn vonde fingre. I nyere tid er det tre bremser som jeg har god erfaring med:

1: Intend Trinity: de er helt supre og oser kvalitet herfra til månen. Knallgod bremsekraft i bøtter og spann. De benytter seg også litt av samme prinsipp som Maven med mye (nok) gods i kaliper for å holde jevn varme, men er likevel ganske lette totalt sett.

2: Trickstuff Direttissima: ikke like god bremsekraft, men kvalitet herfra til månen. Favoritt til ren stisykling.

3: Shigura med MT5e-kalipere og SLX-hendler: Absolutt best bremsekraft, og griper godt fra start. hakket kraftigere enn Trinity, men kvaliteten totalt sett er ikke den samme. Problemet ligger i at det brukes polymer i stemplene i kaliper, der det fester seg mye bremsestøv og dritt som gir høyere friksjon og dermed treige stempler. Det er uansett et problem med alle masseproduserte bremser. Shimanohendler er jo rakleverk, og det gjelder også alle masseproduserte bremser.

Guilty pleasure: Lewis brakes. Verdenscupmekaniker @bee_kay77 på Instagram har vært Maguraforkjemper lenge, og prøvde Lewis. Etter å ha prøvd disse, tok han dem inn i butikken. Ligger på samme prisnivå som en del mainstreambremser, og har tatt en del designinspirasjon fra europeiske high-end-merker. Noen mener det er ren kopi av Trickstuff, men de har en del unike løsninger og detaljer. Det er liksom ikke så mange måter å konstruere en maskinert hendel eller kaliper på. Pinkbike hadde en test av de kraftigste LHT-bremsene. Med stål- eller titanstempler i kaliper og maskinlager overalt i hendler, er dette veldig spennende.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (5 minutter siden):

Hvis du kjører TRP DHR med gode 220 skiver, fornuftige klosser med velinnstilte klosser og fremdeles sliter med vonde fingre så tror jeg at løsningen på ditt problem ikke ligger i sterkere bremser...

 

Ja, har @MarkusFinholt undersøkt posisjon på sykkelen, grep, styre og vurdert om noe målrettet trening av overkropp er veien å gå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig erfaring:

Kan veldig lite om bremser (kjører Shimano SLX/XT nivå, 200mm disk, med dobbel stempel som fulgte med sykkelen)

Men jeg slet med fingerleddsmerter i mange år. Artrosisk? Typen der leddene virker hovne, med kuler på. Vondt å bruke krefter, vondt og hovent ved berøring. Det var antydninger andre steder i kroppen også.
Løsning: svigermor tipset om svinekjøtt. Jeg sluttet helt å spise svinekjøtt. 2-3 uker senere var all smerte borte. Jeg led altså av god gammeldags "svinegikt".  Har verifisert et par ganger senere ved å gasse meg med deilig marinert svinefilet til middag. 1-2 dager etter: store smerter. 1 uke senere smertene borte igjen.  
Nå er fingre myke og sterke, 99% smertefri. Pekefinger-bremsing går som en lek.

"Lider du av svinegikt du også? Prøv svinefri diett i noen uker, da vel!"

Endret av MrBruce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et sett med Maven liggende klar til montering i garasjen. Haster ikke med å få de montert, dog, siden snødybden i Tromsø er 91 cm (og fortsatt økende i formiddag...).

Satser på å dele noen erfaringer uti juni en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (6 timer siden):

Ikke testet til det er bremsene altfor dyre ift. det jeg er villig til å gi. Har lest noen omtaler, og denne er vel så vidt jeg kan se den eneste som tar opp dette. Code har jeg litt erfaring med, og de synes jeg er helt fine ift. bruk av krefter. Derfor har jeg også litt vanskelig med å skjønne at en modell som ligger over, med mer bremsekraft over skal kreve mer å operere. 

De fleste jeg kjenner er enige i at code er noen av de verste bremsene man får tak i. Kan være noe med vekt per rytter selvfølgelig. Vil si XT, TRP er dobbelt så sterke som code. Og selv med de føler jeg at jeg skulle hatt enda mer bremsekraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (3 timer siden):

Ja, har @MarkusFinholt undersøkt posisjon på sykkelen, grep, styre og vurdert om noe målrettet trening av overkropp er veien å gå? 

Har prøvd alle disse, TRP hadde en god forbedring fra tidligere bremser. Det blir mindre hard pressing i lange nedkjøringer fordi bremsen alltid tar ganske hardt.

Smerten kommer fra hard skvising når kraften begynner å forsvinne. Det er derfor jeg teoriserer at maven kan funke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarkusFinholt skrev (2 timer siden):

De fleste jeg kjenner er enige i at code er noen av de verste bremsene man får tak i. Kan være noe med vekt per rytter selvfølgelig. Vil si XT, TRP er dobbelt så sterke som code. Og selv med de føler jeg at jeg skulle hatt enda mer bremsekraft.

Javel, da har vi forskjellig bekjentskap om ikke annet. Selv har jeg både Code Stealth og XT i stallen med samme rotor-størrelse (203 mm) og foretrekker helt klart Code over Shimano. At XT er dobbelt så sterke er med respekt tøv. Man blir vant til alt, men jeg synes det er lettere å dosere ut bremsekraften på Code-bremsene, og det er mer enn nok tilgjengelig. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarkusFinholt skrev (4 timer siden):

Tror jeg er i mindretall som liker fargen på den!

Alt som ikke lages i oilslick er en tapt mulighet!

Her er en test av diverse, inkl labtest av bremsekraft på en god del merker. Den er noen år gammel men sikkert grei veiledende verdier der. https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

 

Selv har jeg valgt tysk og blir ikke å bytte med det første....

IMG_6342.jpg.f256dd2413843fc11fc8fb0238d34cbb.jpg

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarkusFinholt skrev (7 timer siden):

De fleste jeg kjenner er enige i at code er noen av de verste bremsene man får tak i.. 

Jeg kjører Shigura i dag, men Code R var da svært gode bremser. Jeg har et tydelig inntrykk av at Code R og RSC lenge har vært en referanse på både styrke og holdbarhet. Du er sikker på at dere ikke blander sammen modulasjon med "dårlig"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarkusFinholt skrev (11 timer siden):

Tror dette forumet er alene i å synes at code er gode bremser. Har aldri møtt en sjel utafor denne plassen som syns de er sterke. Er null problem å modulere bremsene til XT og TRP. Selv med 220mm rotorer og fersk bleed.

Hva som gjør en brems til den beste består av mange ting, hvis ikke du har møtt en sjel som mener at Code er glimrende bremser utenfor dette forumet, så trenger du altså ikke å gå lenger enn den riktignok litt gamle testen @andersar linket til over som sier at Code er "best in test" og nå er det en ny versjon som er mer "snappy" og som er den jeg har, dvs. Stealth.

Jeg har ingen problemer med å modulere mine XT bremser for egen del heller, men jeg synes allikevel mine Code er bedre på dette med å gi presis bremsekraft, dvs. ikke for mye, ikke for lite - men akkurat passe. Kjenner ikke at jeg bruker noe forskjellig med krefter på å operere de heller, det er mulig at jeg gjør det, men da er det i så fall marginalt. 

Brems er subjektivt, å hevde at man har fasit er ganske vågalt spør du meg og særlig når du inkluderer "alle andre" i utsagnet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarkusFinholt skrev (12 timer siden):

Tror dette forumet er alene i å synes at code er gode bremser. Har aldri møtt en sjel utafor denne plassen som syns de er sterke. Er null problem å modulere bremsene til XT og TRP. Selv med 220mm rotorer og fersk bleed.

Tja, det kan jo være noe med måten du samler inn data på da, som gjør at du ikke får et helt presist bilde...

Tok en kjapp google på code rsc reviews, og fant fem-seks fra de største aktørene som alle malte et veldig positivt bilde som var tilnærmet lik eller bedre enn XTR/Saints.

Du må gjerne ha dine følelser om alle mulige slags bremser, og det kan også være tilfelle (dog usannsynlig) at alle du har syklet med ikke har likt Codes, men å derfra gå til "ALLE VET CODE ER DRIT" er en stretch, det skjønner du og. Bare åpninga på posten jeg siterer faller jo åpenbart på sin egen urimelighet.

Et norskt sykkelforum med mindre enn 1000stk, hvor sikkert mye færre enn fem hundre har testa codes (og andre bremser) er nok ikke de eneste i den vide verden som synes det er gode bremser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarkusFinholt skrev (20 timer siden):

Smerten kommer fra hard skvising når kraften begynner å forsvinne.

Kraften begynner å forsvinne? Du bør prøve noen andre klosser og/eller skiver da. Du skal sykle relativt mange hundre høydemeter i et stykke før Trp bremser og 220 skiver begynner å fade.

Uansett er det nok ikke bremsekraft det står på her, med mindre du er Sam Hill som i tillegg har pådratt seg dårlig bremseteknikk. Prøv å feks vinkle hendler opp og/eller endre på bittpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (8 minutter siden):

Alle vet jo at shimano er skikkelig drit med vandrende bitt og svetting.

Dette har de vel blitt bedre på de siste årene i følge PinkBike? I hvert fall på XT-nivå. (Jeg har selv brukt Magura i mange år etter å ha kranglet med ikke bare vandrende, men forsvinnende bitt på Shimano SLX og XT ... )  

Endret av Garpen
La til link og slettet det jeg ikke hadde belegg for
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (6 minutter siden):

Alle vet jo at shimano er skikkelig drit med vandrende bitt og svetting. SRAM varer i det minste. 

Ja, de er vel kjent for dette, men jeg må allikevel forsvare Shimano litt da jeg har 10.000km på sti med to forskjellige par XT og de har oppført seg eksemplarisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magura MT7 bruker etter å ha gått meg vill i Code RSC land. Ble aldri venn med de. Svampete og småkjip hendel. Ikke så mye kraft. Kompis hadde de samme, og de var mye bedre på hendel følelsen. Jeg sykler mer en han så det er kanskje grunnen. MT7 med MDR-P rotor synes jeg er helt topp. Bremser kraftig og med god nok modulasjon. Men produserer en del lyd, da er det ikke våt skriking jeg tenker på men friksjon mellom disc og kloss. Finnes helt klart bedre. Men til pris ytelses forhold så er det knall. Testa TRP Trail en veldig kort stund. For lang reach ut til hendel. Fikk ondt i bremsefinger bare av å bremse de inn på gata. Feil design av TRP. De passer bare store hender. Det finnes dyre ettermarket hendler som fikser dette, men det blir for dumt. Solgte de etter to dager....

Endret av Kid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...