Gå til innhold

Hvor mange kilometer sykler den trauste Birken syklist i året ?


Anbefalte innlegg

Vi har hatt en diskusjon i heimen om hva man må forvente av trening for syklister på mosjonist nivå. Tenker da på de som ligger ett stykke bak merket på Birken og som er listefyll i ritt, dvs de som må kjempe for å få en tredel av rytterene bak seg i mål....
Jeg ser for meg at at 5000km er minimum, men at mange sykler mye mer.

Er det mulig å hente ut noen slike verdier fra Strava, fx hva som er median verdien for menn 35-45år ?
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påberope meg å være av de som sykler middels langt i løpet av et år, men da jeg begynte å sykle sto Trondheim-Oslo på programmet. Så forberedelsene der til å begynne med var vel omtrent som til Birken tenker jeg. For å komme i mål på en anstendig tid var 3-400 mil målsettingen. Med små barn var det akkurat innen rekkevidde å få til. Husker vi pratet om han fra Orkanger som hadde 600 mil før sommerferien..

Ut fra erfaring mener jeg 3-400 mil er det som skal til. Men det er der egentlig ikke antall mil som teller- det er det du gjør når du trener som er det viktigste.

Endret av Kaiost
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om det finnes et godt svar på det spørsmålet. Hvis du sykler landevei blir det mye mer enn hvis du sykler grus, som blir mye mer enn hvis du sykler sti. Men som Kai sier, hva man gjør er viktigere. Og at det ikke er lange treningspauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel nabo som syklet mye mindre enn 3000km i året og syklet birken på 3:10. Og jeg har en kollega som sykler langt over 5000km i året og sliter seg inn på 3:40 som beste. Det har mye med hva du trener og kontinuitet. Jeg sykler 550 timer + i året, men hadde ikke syklet fort på birken, da jeg bare trener lapskaus. Kunne fint gått ned til halvparten og syklet "dobbelt" så fort om jeg hadde begynt å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg syklet aktivt terrengsykkel tror jeg ikke at jeg syklet særlig mer enn 5000 km i året. Km er et dårlig mål på sykkelmengde hvis man driver med terrengsykling. 
Jeg tipper at jeg har ligget på 600-700 timer trening i året på det aller meste. De siste årene har jeg trent 400-500. Da med ca 8000 km fordelt på stisykling, landevei, grus og løping. 

Jeg har pers på 2.43 på Birken. Sist gang jeg deltok i 2019 syklet jeg på 3.03 i Bukkestyre-feltet. i 2019 trente jeg i følge Strava:  441 timer og 7792 km. 130 av timene foregikk etter Birkebeinerrittet. Treningsbakgrunn har veldig mye å si for hvor mye trening man trenger for å sykle sånn passe fort. 
Jeg har ikke vært over 450 timer siden jeg begynte på Strava i 2010, men hadde noen år på midten/slutten av nittitallet da jeg trente en god del terrengsykling. 

 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forholde seg til km. Er det på sti, grus, Zwift osv. 

Men 5000 km synes jeg er mye hvis det er ute sykling. Tror nok 1000-2000 km er mer vanlig for en mosjonist. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel akkurat en sånn mosjonist som er i målgruppa du etterspør, Lucky. Har aldri syklet Birken, men pleier å havne sånn ca. midt på treet i de få rittene jeg sykler på et år. Er i 50-59 klassen nå.
Har stisykkel, hardtail, grusracer, og singlespeed. Sykler ikke landevei.

Så på Strava nå og sjekket noen år bakover i tid.
Jeg ligger på ca. 2000km i året, og ca. 130 til 180 timer. Corona-året 2020 hadde jeg nesten 3000km.

(jeg hadde faktisk flere timer på snowboard enn sykkel i 2023.. men er trener i klubben og mange av timene er jo i heisen i tillegg. Og jeg har frozen shoulder, så veldig lite stisykling i fjor)

Endret av parob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også en viss strikk i "syklist på mosjonist-nivå", der mange svar er gyldige og folk garantert har gigantisk forskjellige meninger. Jeg tror jeg mener:

  • "Jeg trener sykling" = minimum 3-4 økter i uka som normalt, fordi formuleringen innebærer å ville bli bedre på sykkel selv om man er listefyll.
  • "Jeg trener sykkel to ganger i uka" = 1-2 økter i uka, fordi det er sunt å mosjonere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvor lang er en kjepp

Her er det nok store genetiske og vanemessige forskjeller. Noen kunne nok havna i øverste halvdel av lista uten å trene noe som helst. Andre kunne hatt coaching og nøye planlagt treningsprogram i et år, og likevel havna i den siste tredjedelen. 

De som er ivrige nok til å melde seg på Birken har vel stort sett minst 1000km i året, fordi de er såpass glade i å sykle. Så er det nok endel forskjeller på hvor aktive folk er utenom syklingen med jogging, skigåing og annen fysisk aktivitet. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...