Jump to content

Recommended Posts

Posted

Må begynne å kikke på vogn til sykkelen. Bruken er transport av barn, og generell transport av varer som delvis erstatning for bil 😇

Hva er det som gjelder? Tenkte i utgangspunktet tohjuls, selv om enhjuls tilhenger som lener seg med sykkelen sikkert hadde vært kult 🙂

Har hørt det er mange forskjellige systemer. Hamax, Thule, Burley er noen som kommer opp i søk. 🤔 Noen bedre enn andre?

Tenker at til barnehage så er det greit å kjøpe feste til flere sykler, sånn at den ene kan levere, den andre hente 😄 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Posted

Jeg var godt fornøyd med thule sin fester. Har bare prøvd de og de standardfestene på billigere vogner (spectra o.l.). Thule sine er raske og greie å koble henger på/av. Litt dyrere i innkjøp, men hvis du ramler ned på thule så har jeg fire fester og to overganger til nav med innvendig gir (alfine/nexus). Godt fornøyd med thulevognene, holdt seg greit i verdi så vi fikk igjen ok pris når vi solgte de.

  • Like 1
Posted (edited)

Thule sitt feste er helt OK. 


Vær obs på at det ikke passer med alle typer bagasjebrett og støtter. F.eks. kan bagasjebrettet gjøre at man ikke får satt inn låsebolten ovenfra, og hvis støtta er festet bak akslingen kan det hende at du må demontere/bytte støtta for å feste vogna.

Ble nødt til å bytte både bagasjebrettet og støtta på pendlesykkelen min, og den støtta vi fant som var kompatibel (festet rundt kjedestaget) fungerer ganske dårlig (vrir seg lett, så sykkelen velter og ungen hyler, osv.).

Støtte er forøvrig noe jeg aldri hadde før, men etter at vi fikk 3 unger og sykkelvogn har den blitt en nødvendighet. Selv om den er dårlig 😉 

York skrev (12 timer siden):

Tenker at til barnehage så er det greit å kjøpe feste til flere sykler, sånn at den ene kan levere, den andre hente 😄 

Absolutt. Kjempefordel om vogna kan stå i barnehagen og man kjapt kan bytte på å levere og hente. Med Thule tar det 30s å feste på vogna. De andre systemene har jeg ikke prøvd.

Nå har vi hatt Thule-vogna siden 2015 (da kjøpte vi den brukt, cirka 2009-modell). Den holder seg greit, men skjermen/trekket blir vanskeligere og vanskeligere å se gjennom, og det er noen flere deler som snart må byttes. Heldigvis er det forholdsvis enkelt å bestille deler til den.

Edited by anderfo
  • Like 1

 

 

Posted

Jeg har også Thule. Isolert sett: kulefestet er svært enkelt å bruke i det daglige. Problemet er å finne riktig adapter! I pakken følger det med festeadapter for den gamle quickrelease-løsningen. Hvis du bruker en through axel av noe slag må du ha doktorgrad i Thule og googling. DET ER SÅ MANGE FORSKJELLIGE TYPER!!!

Naboen tipset meg om en slik løsning https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/landeveissykkel/hjul/thru-axle-hurtigkoblinger/rapilock-road-12x100mm-aksling som er svært brukervennlig og tilpasningsdyktig! 

  • Like 1
Posted

Weber Kupplung! Det er fasiten.

Med Thule sitt tar det 30s, helt håpløst. Og det er hvis du ikke har sidevesker eller annet som er i veien.

Med Weber klikker det bare på plass på noen sekunder, selv med sidevesker.

Koster en halv formue, men verdt det. Fjerner også all slarken som er i Thule sitt feste.

 

Vi har Thule Chariot og en lastevogn. Begge med Weber.

  • Like 1
Posted

Kjøpte en ny Thule i fjor. Har feste på flere sykler. Litt knot å bestille aksling til min terrengsykkel med gjennomgående, men det er absolutt overkommelig. Min bedre halvdel klager heller ikke. Av/på går fort med litt trening. 

Synes originalfestet til Thule er helt fint, men det finnes billigere erstatninger fra tredjepart. De funker også. 

PS: Husk å ta på litt fett på kula og pinnen i ny og ne. Særlig om vinteren. 

 

  • Like 1
Posted

Vi har hatt 2 Thule (enkel og deretter dobbel), og er veldig fornøyd. Noe sammenligningsgrunnlag har vi forøvrig ikke da det er praktisk å ta et valg og holde seg til det.

Synes der var greit å finne aksling, men våre originale var merka og det gjør det betydelig enklere.

Du vil ihvertfall ha en vogn hvor ryggen kan legges litt ned hvis du har sovebarn og en som kan låses til sykkel for å slippe å koble for mye av og på til butikker etc.

  • Like 1
Posted

Ingen som har no diy-løsning på feste til thruaxle for sykkelvogn? Skakke ha kids i vogna! 
Hva med noe man klemmer rundt kjedestag (alu), forutsatt plass

Om itj ainna så på trass

Posted

Menneh. Må man med thule sine akslinger ha med skiftenøkkel om man punkterer? Hvordan løser dere det? Greit om man er på vogntur, men litt seigt ellers.IMG_6367.webp.3093f537da49cc624bdb48db937799d0.webp

Posted

Jeg kjørte med Robert Axle project på vår Burley, og der er det 5mm unbrako i senter slik at mutter ikke må røres. Vet ikke om Thule har det samme men det ville jeg vel egentlig forvente.

Festemekanismen til Burley er "helt ok" - Relativt hard gummi med hull gjennom og låsepinne som flippes over. Fungerte raskt og effektivt alle årene vi hadde den, men man må ha sykkel stående ganske vertikalt/90-grader vinkel for å treffe med hullene.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Posted

Har Hamax Outback. Går ganske raskt der også egentlig. Eneste er at det er blitt noe rust, så litt motstand der låsepinnen skal gjennom festet, men alt i alt helt ok. Sikkert godt innafor halvminuttet på monteringa.

Posted

Ok, bestilt aksling etter alle kunstens regler til sykkelen, men jeg er likevel usikker på om det ble rett. 
Til min grand canyon:on anbefaler Robert Axle project «kid 213» som er 162-172. Måler egen aksling til 170 så det bør stemme. Men når jeg setter på den kone avstandskiva blir thule akslingen kanskje 3-4mm kortere mens det bør være maks 2 i følge «RAP». Får kanskje 4-5 omdreininger i gjengene mot ca 10 på originalakslingen. Har jeg kjøpt feil thule-aksling?

IMG_6409.jpeg

Posted
Kopp skrev (På 8.5.2024 den 23.41):

Ok, bestilt aksling etter alle kunstens regler til sykkelen, men jeg er likevel usikker på om det ble rett. 
Til min grand canyon:on anbefaler Robert Axle project «kid 213» som er 162-172. Måler egen aksling til 170 så det bør stemme. Men når jeg setter på den kone avstandskiva blir thule akslingen kanskje 3-4mm kortere mens det bør være maks 2 i følge «RAP». Får kanskje 4-5 omdreininger i gjengene mot ca 10 på originalakslingen. Har jeg kjøpt feil thule-aksling?

IMG_6409.jpeg

Tenker jo at den er riktig siden de har spesifikk anbefaling for sykkelen, men ville dobbeltsjekke med "RAP". De var ganske på ballen når jeg kontaktet dem.

  • 2 weeks later...
Posted

Nå har låsemekanismen på vår Thule streika. Enkel å låse, men drar koblingen like lett av som ulåst. Vi har sikkert dratt for hardt av i låst tilstand, men spesielt betryggende er det ikke at den kan ryke med for hånd.

Triarii skrev (På 26.4.2024 den 9.39):

Weber Kupplung! Det er fasiten.

Med Thule sitt tar det 30s, helt håpløst. Og det er hvis du ikke har sidevesker eller annet som er i veien.

Med Weber klikker det bare på plass på noen sekunder, selv med sidevesker.

Koster en halv formue, men verdt det. Fjerner også all slarken som er i Thule sitt feste.

 

Vi har Thule Chariot og en lastevogn. Begge med Weber.

Hvor kjøpte dere ifra?

Med 2 sykler trenger vi vel 2 "Hitch", også en eller annen overgang på vogn?

Posted
Soeder skrev (29 minutter siden):

Nå har låsemekanismen på vår Thule streika. Enkel å låse, men drar koblingen like lett av som ulåst. Vi har sikkert dratt for hardt av i låst tilstand, men spesielt betryggende er det ikke at den kan ryke med for hånd.

Dette var vanskelig å skjønne, hva er det dere har "dratt av"?

 

 

Posted

Når man har låst festet til sykkel. Altså pinnen som låser kula skal være låst, merkes ikke lenger noe spesiell motstand når man vipper av festet uansett om det er låst eller ei..

Posted

Jeg skjønner ikke hva du mener med at Thule festet ikke låser kula lengre. Jeg har brukt to chariot/thulevogner på mange sykler i over ti år og klarer ikke å se for meg hva det er som skjer. 

Posted

Ikke fått inspirert hva som ev. går galt, men hvis du vet hvordan pinnen festes er det altså slik at festet vippes av uansett hvilken posisjon låsen står i (låst eller ulåst).

Posted

Kanskje det er kommet ny metode siste år? Kula på enden av armen tres inn i festet. Videre låses kula med en pinne som tres i overdra. Pinnen sitter fast i et sterkt gummibånd som man strekker videre rundt festet.
 

Det er i enden av dette bånd et feste som man hekter inn på pinnen på undersiden til slutt låses med nøkkel. Se evt litt ut i videoen her;

 

https://www.thule.com/nb-no/bike-trailers/bike-trailer-accessories/thule-chariot-lock-kit-_-20201506

 

synes det er upraktisk å måtte bruke nøkkel, så interessert i om @Soeder finner annet alternativ!

  • Like 1
Posted

Hmm, har syklet med ymse Thulevogner siste 10 år, men aldri visst at det fantes noe lock-kit, kun brukt gummihempen og pinnen. Fester stort sett sikkerhetsstroppen i tillegg (når det er barn ombord ihvertfall), slik at vognen fortsatt henger i sykkelen om det skjer noe med kulefestet.

Posted

Ah, skjønner at det ikke var helt klart da. Det er altså snakk om tyverisikring hvor jeg synes det er praktisk at sykkel er låst i stativ og vogn er låst til sykkel. Vet ikke hvor aktuelt det er, men når de er nye er jo vognene verdt litt og enkle å nappe av å ta med seg (ref. 30 sek som nevnt her). Oppfatter ikke at det er nødvendig å låse for noe annet enn ev. tyverisikring. Bruker kun nøkkellås når vi forlater vogna. Ellers bare vipp og reim.

  • Like 2
Posted

Aha! Jeg har (feilaktig) oppfattet at den må være låst for å holde trygt på pinnen under vanlig bruk.

Posted
suverin skrev (6 timer siden):

Hmm, har syklet med ymse Thulevogner siste 10 år, men aldri visst at det fantes noe lock-kit, kun brukt gummihempen og pinnen. Fester stort sett sikkerhetsstroppen i tillegg (når det er barn ombord ihvertfall), slik at vognen fortsatt henger i sykkelen om det skjer noe med kulefestet.

Samme her, har aldri sett noen låsemekanisme (ikke på noen av de 10-20 Thulevognene utenfor barnehagen heller) så det var nok derfor jeg ikke forsto hva som ble "dratt av". Men nå er det oppklart. 

For vår del ser jeg ikke noe bruksområde for en slik låsemekanisme. Vogna henger kun fast til sykkelen mens vi sykler, resten av tida står den hjemme eller i barnehagen.

Kan evt låse fast sykkelvogna til stativet i barnehagen hvis man har en mye nyere og dyrere vogn enn vår. Det er noen som gjør det. De fleste lar vogna stå der mens de sykler på jobb, for det er jo gjerne en annen som skal hente den når dagen er slutt.

 

 

  • 3 weeks later...
Posted
Kopp skrev (På 24.5.2024 den 14.55):

Aha! Jeg har (feilaktig) oppfattet at den må være låst for å holde trygt på pinnen under vanlig bruk.

Jeg forstår ikke annet enn at den må låses. Ellers detter jo pinnen bare ut av mekanismen?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...