Jump to content

Sykkelvogn, hvilket hengerfeste?


Recommended Posts

Må begynne å kikke på vogn til sykkelen. Bruken er transport av barn, og generell transport av varer som delvis erstatning for bil 😇

Hva er det som gjelder? Tenkte i utgangspunktet tohjuls, selv om enhjuls tilhenger som lener seg med sykkelen sikkert hadde vært kult 🙂

Har hørt det er mange forskjellige systemer. Hamax, Thule, Burley er noen som kommer opp i søk. 🤔 Noen bedre enn andre?

Tenker at til barnehage så er det greit å kjøpe feste til flere sykler, sånn at den ene kan levere, den andre hente 😄 

Link to comment
Share on other sites

Jeg var godt fornøyd med thule sin fester. Har bare prøvd de og de standardfestene på billigere vogner (spectra o.l.). Thule sine er raske og greie å koble henger på/av. Litt dyrere i innkjøp, men hvis du ramler ned på thule så har jeg fire fester og to overganger til nav med innvendig gir (alfine/nexus). Godt fornøyd med thulevognene, holdt seg greit i verdi så vi fikk igjen ok pris når vi solgte de.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Thule sitt feste er helt OK. 


Vær obs på at det ikke passer med alle typer bagasjebrett og støtter. F.eks. kan bagasjebrettet gjøre at man ikke får satt inn låsebolten ovenfra, og hvis støtta er festet bak akslingen kan det hende at du må demontere/bytte støtta for å feste vogna.

Ble nødt til å bytte både bagasjebrettet og støtta på pendlesykkelen min, og den støtta vi fant som var kompatibel (festet rundt kjedestaget) fungerer ganske dårlig (vrir seg lett, så sykkelen velter og ungen hyler, osv.).

Støtte er forøvrig noe jeg aldri hadde før, men etter at vi fikk 3 unger og sykkelvogn har den blitt en nødvendighet. Selv om den er dårlig 😉 

York skrev (12 timer siden):

Tenker at til barnehage så er det greit å kjøpe feste til flere sykler, sånn at den ene kan levere, den andre hente 😄 

Absolutt. Kjempefordel om vogna kan stå i barnehagen og man kjapt kan bytte på å levere og hente. Med Thule tar det 30s å feste på vogna. De andre systemene har jeg ikke prøvd.

Nå har vi hatt Thule-vogna siden 2015 (da kjøpte vi den brukt, cirka 2009-modell). Den holder seg greit, men skjermen/trekket blir vanskeligere og vanskeligere å se gjennom, og det er noen flere deler som snart må byttes. Heldigvis er det forholdsvis enkelt å bestille deler til den.

Edited by anderfo
  • Like 1

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også Thule. Isolert sett: kulefestet er svært enkelt å bruke i det daglige. Problemet er å finne riktig adapter! I pakken følger det med festeadapter for den gamle quickrelease-løsningen. Hvis du bruker en through axel av noe slag må du ha doktorgrad i Thule og googling. DET ER SÅ MANGE FORSKJELLIGE TYPER!!!

Naboen tipset meg om en slik løsning https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/landeveissykkel/hjul/thru-axle-hurtigkoblinger/rapilock-road-12x100mm-aksling som er svært brukervennlig og tilpasningsdyktig! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Weber Kupplung! Det er fasiten.

Med Thule sitt tar det 30s, helt håpløst. Og det er hvis du ikke har sidevesker eller annet som er i veien.

Med Weber klikker det bare på plass på noen sekunder, selv med sidevesker.

Koster en halv formue, men verdt det. Fjerner også all slarken som er i Thule sitt feste.

 

Vi har Thule Chariot og en lastevogn. Begge med Weber.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en ny Thule i fjor. Har feste på flere sykler. Litt knot å bestille aksling til min terrengsykkel med gjennomgående, men det er absolutt overkommelig. Min bedre halvdel klager heller ikke. Av/på går fort med litt trening. 

Synes originalfestet til Thule er helt fint, men det finnes billigere erstatninger fra tredjepart. De funker også. 

PS: Husk å ta på litt fett på kula og pinnen i ny og ne. Særlig om vinteren. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt 2 Thule (enkel og deretter dobbel), og er veldig fornøyd. Noe sammenligningsgrunnlag har vi forøvrig ikke da det er praktisk å ta et valg og holde seg til det.

Synes der var greit å finne aksling, men våre originale var merka og det gjør det betydelig enklere.

Du vil ihvertfall ha en vogn hvor ryggen kan legges litt ned hvis du har sovebarn og en som kan låses til sykkel for å slippe å koble for mye av og på til butikker etc.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Menneh. Må man med thule sine akslinger ha med skiftenøkkel om man punkterer? Hvordan løser dere det? Greit om man er på vogntur, men litt seigt ellers.IMG_6367.webp.3093f537da49cc624bdb48db937799d0.webp

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte med Robert Axle project på vår Burley, og der er det 5mm unbrako i senter slik at mutter ikke må røres. Vet ikke om Thule har det samme men det ville jeg vel egentlig forvente.

Festemekanismen til Burley er "helt ok" - Relativt hard gummi med hull gjennom og låsepinne som flippes over. Fungerte raskt og effektivt alle årene vi hadde den, men man må ha sykkel stående ganske vertikalt/90-grader vinkel for å treffe med hullene.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Link to comment
Share on other sites

Har Hamax Outback. Går ganske raskt der også egentlig. Eneste er at det er blitt noe rust, så litt motstand der låsepinnen skal gjennom festet, men alt i alt helt ok. Sikkert godt innafor halvminuttet på monteringa.

Link to comment
Share on other sites

Ok, bestilt aksling etter alle kunstens regler til sykkelen, men jeg er likevel usikker på om det ble rett. 
Til min grand canyon:on anbefaler Robert Axle project «kid 213» som er 162-172. Måler egen aksling til 170 så det bør stemme. Men når jeg setter på den kone avstandskiva blir thule akslingen kanskje 3-4mm kortere mens det bør være maks 2 i følge «RAP». Får kanskje 4-5 omdreininger i gjengene mot ca 10 på originalakslingen. Har jeg kjøpt feil thule-aksling?

IMG_6409.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Kopp skrev (På 8.5.2024 den 23.41):

Ok, bestilt aksling etter alle kunstens regler til sykkelen, men jeg er likevel usikker på om det ble rett. 
Til min grand canyon:on anbefaler Robert Axle project «kid 213» som er 162-172. Måler egen aksling til 170 så det bør stemme. Men når jeg setter på den kone avstandskiva blir thule akslingen kanskje 3-4mm kortere mens det bør være maks 2 i følge «RAP». Får kanskje 4-5 omdreininger i gjengene mot ca 10 på originalakslingen. Har jeg kjøpt feil thule-aksling?

IMG_6409.jpeg

Tenker jo at den er riktig siden de har spesifikk anbefaling for sykkelen, men ville dobbeltsjekke med "RAP". De var ganske på ballen når jeg kontaktet dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...