Gå til innhold

Tobias Foss' nye lag?


altitude

Anbefalte innlegg

Om det blir en fusjon og en WorldTour-lisens ledig, går den høyst sannsynlig til det laget som ligger best an på rankingen, som også ellers er den avgjørende faktoren når det gjelder lisens (så fremt et lag har øvrige krav fra UCI i orden). Da vil det være Lotto-Dstny som får den, som er det laget med klart flest poeng og ligger godt an til å kjøre seg tilbake i WorldTour fra 2026-sesongen.

Bak dem følger Israel - Premier-Tech, mens det er en solid luke ned til Uno-X (som i øyeblikket ligger an til å få automatisk plass i alle klassikere neste år) på tredjeplass på europarankingen.

Edvalds TotalEnergies følger kun 300 poeng bak, mens CF Hagens Q35.5 er et godt, godt stykke bak der igjen, på femteplass.

Hele rankingen ligger her: https://firstcycling.com/ranking.php?h=2&rank=1&y=2023-37

Journalist i Landevei og Terrengsykkel.

@knut_lone på Instagram og Twitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kal92 skrev (15 minutter siden):

Om det blir en fusjon og en WorldTour-lisens ledig, går den høyst sannsynlig til det laget som ligger best an på rankingen, som også ellers er den avgjørende faktoren når det gjelder lisens (så fremt et lag har øvrige krav fra UCI i orden). Da vil det være Lotto-Dstny som får den, som er det laget med klart flest poeng og ligger godt an til å kjøre seg tilbake i WorldTour fra 2026-sesongen.

Bak dem følger Israel - Premier-Tech, mens det er en solid luke ned til Uno-X (som i øyeblikket ligger an til å få automatisk plass i alle klassikere neste år) på tredjeplass på europarankingen.

Edvalds TotalEnergies følger kun 300 poeng bak, mens CF Hagens Q35.5 er et godt, godt stykke bak der igjen, på femteplass.

Hele rankingen ligger her: https://firstcycling.com/ranking.php?h=2&rank=1&y=2023-37

Det er vel opp til eieren av lisensen hvem de selger til? UCI må godkjenne det, men jeg tror det primært går på finanser, ikke ranking. Det var slik Intermarché kom seg til WT-nivå. Lag som ligger an til å rykke opp på poeng er kanskje heller ikke så interesserte i å bruke budsjettet sitt på å rykke opp tidligere. Og så er det vel ofte en fordel å kunne ha større valgfrihet når det kommer til rittdeltakelse enn at man må stille i alle WT-ritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får Uno-X syklet noen av rittene i Italia neste uker ? virker som det er vanskelig for de å få innpass i Italia ? Hvor mye poeng ligger feks i poten til Langkawi hvor akkurat 3 etappe er i mål. Astana vant den andre etappen mens de to andre etappene er vunnet av lag med langt mindre poeng en Uno-X, Bolton og Tudor. Sistenevnte satser vel ganske høyt og kan jo fort bli en "trussel" mot Uno-X på sikt ? 

Har såpas dårlig oversikt over TE og deres muligheter fremover, antar Edvald ikke plukker mye poeng, og dette blir hans siste år i TE ? siden han ønsket å sykle for UNO-X så antar en at han er motivert for flere år som proff, hvor tar han veien ? kanskje også Astana for en siste sving med Cav ? Når det gjelder Astana har jo de bare en håndfull mer poeng en UNO-X, kanskje lure seg forbi ? Når det gjelder Astana er det jo berkningsmessig hvor mange dansker og få nordmenn (kommer bare på en i farten, og han la opp etter ett år der). Er det fordi danskene deler Vino sin avslappede holdning til kunstig hjelp eller er de bare mer ettertraktet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (10 minutter siden):

Er det fordi danskene deler Vino sin avslappede holdning til kunstig hjelp eller er de bare mer ettertraktet ? 

Danamark er jo ett mye større sykkelland og ser man på profilene de har om dagen er det ikke rart de er populære.

 

Blir overrasket om UNO X kjøper noe lisens

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (39 minutter siden):

Danamark er jo ett mye større sykkelland og ser man på profilene de har om dagen er det ikke rart de er populære.

 

Blir overrasket om UNO X kjøper noe lisens

Jo da, men det var ikke det jeg mente,det har alltid/ofte vært mye (flere) dansker på Astana en i mange andre lag. Skjønner feks en dansk link lag som har med Bjarne R å gjøre, eller lag med danske direktører (Holm/QS) og Trek/Lidl hvor det helt klart er en dansk grunnstamme i utgangspunktet. EF har jo siste årene vært ett lag med mange dansker, men syntes Astana har pekt seg ut i mange mange år som lag med stor dansketetthet. Feks har vel ikke de Ineos, eller franske lag hatt mye dansk i stallen ? Er da ikke hvorfor det er så mange danske proffer jeg lurer på men hvorfor det har vært så mange i Astana ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere skjer hvis de slår seg sammen?

Jeg tipper at da er Saudal og sponsorene til Quick Step såpass happy med at de får Van Aert at Evenpoel ikke er så "viktig" mer:

-Evenpoel får gå til Ineos. Med seg tar han med Specialized. Sammen med han følger det sikkert ett par ryttere til.

-Ineos slipper da kontrakten med Pinarello som går til Q36.5

-Roglic går til Trek

-Jumbo fortsetter med Cervello

 

 

Hadde dette skjedd så hadde det åpnet opp 3 ukers-rittene ganske så bra. For Jumbo så får de noen bra ryttere, men aller mest noen solide sponsorer og en eier med lommene fulle.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hva på lagene sier her:

https://www.cyclingnews.com/news/proteams-discuss-potential-purchase-of-soudal-quicksteps-worldtour-licence/

fremstår UNO-X og Q36.5 som de minste interesserte i å ta over/kjøpe WT-lisens. 
 

Pinarello til Q36.5 virker jo lite sannsynlig med tanke på det som blir sagt her; https://velo.outsideonline.com/road/douglas-ryder-and-his-worldtour-comeback-plans-with-q36-5/ hvor Scott er på «long-term» kontrakt. Men kontrakter er vel til for å brytes osv? Kan Pinarello gå til IPT? 
 

Strever fortsatt med å forstå at Jumbo på egenhånd ikke klarte å oppdrive en ny hovedsponsor. Må jo være det desidert beste laget å sponse, selv om det koster flesk. Sånn i profileringsverdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (9 timer siden):

-Evenpoel får gå til Ineos. Med seg tar han med Specialized. Sammen med han følger det sikkert ett par ryttere til.

-Ineos slipper da kontrakten med Pinarello som går til Q36.5

-Roglic går til Trek

-Jumbo fortsetter med Cervello

Jeg tror også at alle disse scenarioene er ganske realistiske. Er ikke sikker på om Trek blir laget til Roglic, men at han forsvinner ser jeg på som ganske sannsynlig. Tror heller ikke Remco blir på samme lag som Vingegaard og jeg tror Specialized følger Remco på samme måte som de gjorde Sagan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå dukker det opp bilder av Jumbo sjefen med Tim Cook(apple). Så blir gøy å se. Synes hvertfall det hadde vært gøy å få Roglic på et annet lag og Evenpoel på et bra lag. Pogacar, Evenpoel, Roglic og Vingegaard mot hverandre i TDF hadde vært skikkelig kult å se. + alle de gode hjelperytterne som følger med.

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (9 timer siden):

Pinarello til Q36.5 virker jo lite sannsynlig med tanke på det som blir sagt her; https://velo.outsideonline.com/road/douglas-ryder-and-his-worldtour-comeback-plans-with-q36-5/ hvor Scott er på «long-term» kontrakt. Men kontrakter er vel til for å brytes osv?

Enig det, men samtidig rart hvis Q36.5 ikke sykler Pinarello når de vist nok har samme eier.

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Nå dukker det opp bilder av Jumbo sjefen med Tim Cook(apple). Så blir gøy å se. Synes hvertfall det hadde vært gøy å få Roglic på et annet lag og Evenpoel på et bra lag. Pogacar, Evenpoel, Roglic og Vingegaard mot hverandre i TDF hadde vært skikkelig kult å se. + alle de gode hjelperytterne som følger med.

Kan Apple gå inn som hovedsponsor i Jumbo, Apple-Jumbo? Slik at laget består som i dag. Ineos og Quickstep sammen istedenfor, hvis noen skal slå seg sammen da.. Det er jo ikke gitt, men Ineos mangler vel endel ryttere?

Endret av Hen9ng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva oppnår egentlig Rog ved å bytte lag ? Kaptein og tredjeplass i TdF bak de to store, Pog & Vingegaard i bytte mot dagens situasjon med "klippekort" til flere Giro-seiere med et sterkt lag i ryggen. Evt om Vingegaard ønsker å prøve den "umulige" Giro+Tdf dobbelen så får Rog flere sjanser i Spania. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil skrev (1 time siden):

Tja, hva oppnår egentlig Rog ved å bytte lag ? Kaptein og tredjeplass i TdF bak de to store, Pog & Vingegaard i bytte mot dagens situasjon med "klippekort" til flere Giro-seiere med et sterkt lag i ryggen. Evt om Vingegaard ønsker å prøve den "umulige" Giro+Tdf dobbelen så får Rog flere sjanser i Spania. 

 

Tror nok han ser annerledes på det. Rimelig sikker på at han er gira på et siste skikkelige forsøk på TDF. Ville vært rart hvis han ikke var det. Det får han mest sannsynlig ikke der han er nå

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvilket lag som slår seg sammen eller ikke hadde det vert veldig underholdende å se Remco, Pogacar, Roglic, Vingegaard og kansje til og med Kuss på hvert sitt GC lag. Remco og Aert vil vel umulig funke på samme lang?

Men hvor havner Foss midt opp i dette? Slår to lag seg sammen blir det fort en del ryttere til overs uansett. Det beste hadde vel vert i UNO-X men er vel fortsatt for dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (2 timer siden):

Kan Apple gå inn som hovedsponsor i Jumbo, Apple-Jumbo? Slik at laget består som i dag. Ineos og Quickstep sammen istedenfor, hvis noen skal slå seg sammen da.. Det er jo ikke gitt, men Ineos mangler vel endel ryttere?

Det blir i så fall Apple-Visma ettersom Jumbo ikke har fornyet sponsoravtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (40 minutter siden):

Tror nok han ser annerledes på det. Rimelig sikker på at han er gira på et siste skikkelige forsøk på TDF. 

Mulig at han er motivert for det men jeg tviler på at han er god nok mot to bunnsolide lag og sterke kapteiner i Vingegaard og Pogacar. Jeg tror sistnevnte vil være litt smartere og mer kynisk mht sløsing med krefter neste år, dvs en jevnere kamp helt til døra. Utrolig nok er han fortsatt ung (98 modell) og kan ha et enda større potensial enn den to år eldre dansken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple kjører hardt på bærekraft. Fint med litt sykkel da. Men det vil jo være fullstendig sensasjonelt hvis Apple skulle gå inn som sponsor. 
 

UX vurderer en snarvei likevel. Helt logisk spør du meg, gitt ambisjonene. De må gripe de mulighetene de får.

https://cyclinguptodate.com/cycling/uno-x-manager-admits-the-team-would-be-interested-to-take-over-available-world-tour-license-in-case-of-visma-soudal-merger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil skrev (8 timer siden):

Mulig at han er motivert for det men jeg tviler på at han er god nok mot to bunnsolide lag og sterke kapteiner i Vingegaard og Pogacar. Jeg tror sistnevnte vil være litt smartere og mer kynisk mht sløsing med krefter neste år, dvs en jevnere kamp helt til døra. Utrolig nok er han fortsatt ung (98 modell) og kan ha et enda større potensial enn den to år eldre dansken. 

Jeg tror heller ikke han har kjangs, men man blir nok ikke så god uten at man tror det kan gå. 

  • Thanks 1

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (8 minutter siden):

Apple kjører hardt på bærekraft. Fint med litt sykkel da. Men det vil jo være fullstendig sensasjonelt hvis Apple skulle gå inn som sponsor. 
 

UX vurderer en snarvei likevel. Helt logisk spør du meg, gitt ambisjonene. De må gripe de mulighetene de får.

https://cyclinguptodate.com/cycling/uno-x-manager-admits-the-team-would-be-interested-to-take-over-available-world-tour-license-in-case-of-visma-soudal-merger?

Håper ikke de kjøper noe lisens. De har ikke lag godt nok enda i mine øyne. 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...