Gå til innhold

Sti-hardtail anbefalinger


Anbefalte innlegg

Jeg kommer fra en Ibis Ripmo AF, men leter nå etter en lettere sti-hardtail. Har flyttet og sykkelen føles ganske tung og overkill for terrenget her. Nivået er vel hakket over nybegynner og sykler mest blå stier eller enklere. 

Har ikke satt et budsjett, men håper at sykkelen ikke bikker 40k. Siden jeg har vært fornøyd med Ibis så har jeg kikket på DV9, men det finnes mange andre alternativer. Hva bør jeg se etter? Dropper må være med, og vandring på demper rundt 120-140mm? Håper jeg kan få noen tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHR skrev (11 minutter siden):

Et relativt rimelig alternativ kan være en Kona Honzo. Moderne geo, dropper, 120-130mm og bra dekk-klaring.

Takk, jeg skal sjekke den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet har jo stolte tradisjoner med å anbefale folk ting de ikke trenger, over prisen de antyder eller spør om, så jeg fyrer løs:

I og med at du virker å ha vært fornøyd med Ibis før, er det jo mange som skryter av Ripley og da. Tror den er en veldig allsidig sykkel som vil føles mindre overbiked i snillere terreng. Flere av kitene hos Probike for Ripley AF havner vel innenfor prisantydninga di 🙂

Men forstår godt at en hardtail kan friste, det er noe med det litt enklere konseptet og det å mestre å kjøre fort uten komplisert demperoppheng som frister meg til å skaffe en og. 

Ellers har vi vel ikke hatt så enorme hardtaildiskusjoner her foreløpig, men noen alternativ nevnes vel i denne tråden:

 

Sykkel.org for sykkelentusiaster på alle slags underlag og styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardtail er kult, gøy og slitsomt (ihvertfall på langtur).

Om du kjøper en ferdig bygd hardtail så er de stort sett bygd med medium-minus komponenter til et prispunkt. Drivverk og bremser er oftest helt OK, hjul er sånn passe, og gaffelen har de spart en del penger på.

Selv om det er vår og sykkelsesong så finnes det gode tilbud rundt omkring. Så om du finner en hardtail til 15-20.000 så har du fremdeles budsjett til å oppgradere hjul og gaffel. En RockShox Pike synes jeg f.eks. er en glitrende gaffel til hardtail-bruk.

Og så finnes det masse småprodusenter som lager fine hardtail-rammer i stål, her er det bare å tråle internett til øyet blir stort og vått og lommeboka åpner seg. Men da må du regne med å finne komponenter og bygge sykkel selv.

I farten kommer jeg på

  • Cotic
  • Pipedream
  • Nordest
  • Stanton
  • Kingdom (men de lager bare dyre titan-rammer)

Og så kan sikkert andre her inne fylle på med flere rammeprodusenter du kan kikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips: Radon Cragger & Rose Bonero. 

Har hatt Rose Bonero med 140m Pike nå i 2 år. Den selges ikke med det første. Knallbra sykkel, men husk å velge en størrelse mindre enn normalt. Store i størrelsen 😉 

Har tidligere hatt Pole Taival gen 1 og 2x Canyon Grand Canyon. Boneroen er bedre på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, jeg skal sjekke ut forslagene. Har også kikket på Trek Roscoe 9. 

Ang. Ripley så hadde nok den også vært fin i det litt enklere terrenget, men ønsker en hardtail også pga enklere vedlikehold. 

Nei, helt XC har jeg ikke lyst til å gå. Mye fordi jeg vil ha en sykkel som er litt mer kapabel nedover samtidig som den klatrer bra.

Ferdig bygde sykler er kompromiss ja, derfor det også er vanskelig å velge. Bygge egen sykkel hadde vært veldig morro, men jeg har verken ferdigheter eller utstyr. 

@SupermannRose Bonero var ny for meg og ser fristende ut. Selges den kun på nett? Ser at de anbefaler størrelse S for 162-172cm, og jeg er 168. Ville du likevel gått for en størrelse mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
25 minutes ago, Julie_G said:

Takk for alle svar, jeg skal sjekke ut forslagene. Har også kikket på Trek Roscoe 9. 

Ang. Ripley så hadde nok den også vært fin i det litt enklere terrenget, men ønsker en hardtail også pga enklere vedlikehold. 

Nei, helt XC har jeg ikke lyst til å gå. Mye fordi jeg vil ha en sykkel som er litt mer kapabel nedover samtidig som den klatrer bra.

Ferdig bygde sykler er kompromiss ja, derfor det også er vanskelig å velge. Bygge egen sykkel hadde vært veldig morro, men jeg har verken ferdigheter eller utstyr. 

@SupermannRose Bonero var ny for meg og ser fristende ut. Selges den kun på nett? Ser at de anbefaler størrelse S for 162-172cm, og jeg er 168. Ville du likevel gått for en størrelse mindre?

Jeg er selv 188 og har Large. Den har 480 reach, på fulldemperene mine har jeg hatt 500+ på de siste tre syklene mine. Kunne sannsynligvis valgt XL også, og trives med det, men det hadde ikke blitt like lekent. Det er uansett en forholdsvis stabil sak.

Skal være forsiktig med å gi konkret råd, da jeg ikke kjenner deg, men generelt er min tanke at en hardtail bør være noe kortere enn en (sti)fulldemper da kun demperen foran siger når man setter seg på sykkelen. Ville tatt utgangspunkt i hva du har i dag og så vurdert hvilke egenskaper du er på jakt etter.  

Kan kanskje hende at XS med reach under 400 blir litt for trangt igjen og at det er bedre å gjøre siste tilpasningen med stem og styre. Det er ofte lettere å gjøre en for stor sykkel mindre enn omvendt(kortere stem + lowrise). 

Merk at S & XS er 27,5, mens M og opp er 29. 

 

Vedrørende salgskanal så kjøpte jeg denne på nett. Bor riktignok i Tyskland, og det finnes Rose-utsalg i noen byer, også her jeg bor, men det har jeg ikke benyttet meg av. Rose selger svært mye sykler. 

Endret av Supermann
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (12 minutter siden):


Skal være forsiktig med å gi konkret råd, da jeg ikke kjenner deg, men generelt er min tanke at en hardtail bør være noe kortere enn en (sti)fulldemper da kun demperen foran siger når man setter seg på sykkelen. Ville tatt utgangspunkt i hva du har i dag og så vurdert hvilke egenskaper du er på jakt etter.  

 

Viktig poeng dette, og enig. Reach/stack føles annerledes på en ht, man kan gjerne ha litt kortere reach og høyere stack enn fulldemper siden det ikke "synker" bak 🙂

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (29 minutter siden):

Jeg er selv 188 og har Large. Den har 480 reach, på fulldemperene mine har jeg hatt 500+ på de siste tre syklene mine. Kunne sannsynligvis valgt XL også, og trives med det, men det hadde ikke blitt like lekent. Det er uansett en forholdsvis stabil sak.

Skal være forsiktig med å gi konkret råd, da jeg ikke kjenner deg, men generelt er min tanke at en hardtail bør være noe kortere enn en (sti)fulldemper da kun demperen foran siger når man setter seg på sykkelen. Ville tatt utgangspunkt i hva du har i dag og så vurdert hvilke egenskaper du er på jakt etter.  

Kan kanskje hende at XS med reach under 400 blir litt for trangt igjen og at det er bedre å gjøre siste tilpasningen med stem og styre. Det er ofte lettere å gjøre en for stor sykkel mindre enn omvendt(kortere stem + lowrise). 

Merk at S & XS er 27,5, mens M og opp er 29. 

 

Vedrørende salgskanal så kjøpte jeg denne på nett. Bor riktignok i Tyskland, og det finnes Rose-utsalg i noen byer, også her jeg bor, men det har jeg ikke benyttet meg av. Rose selger svært mye sykler. 

Godt poeng! Min Ripmo har en reach på 458, mens Borneo har 425 i small. Stack er 620 vs 598 for Borneo.

Fristende nå som jeg ser det er salg også. Hvordan syntes du den klatrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlem av Hardtailmafian her, vi har løpende opptak av nye medlemmer!

Jeg FØLER meg mye raskere på hardtailen enn hva jeg kanskje reelt sett er. Siden du allerede har bestemt deg så trenger jeg vel ikke forkynne mer om hardtailens fortreffelighet uavhengig av faktiske forhold. Men det er viktig å velge passende geometri og gaffel for det terrenget du skal sykle. Min Pipedream Moxie blir nok i groveste laget for hva som er nødvendig for typisk Østmarka-terreng, men den føles veldig riktig i min bakgård med brattere og mer steinete underlag.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (5 minutter siden):

Medlem av Hardtailmafian her, vi har løpende opptak av nye medlemmer!

Jeg FØLER meg mye raskere på hardtailen enn hva jeg kanskje reelt sett er. Siden du allerede har bestemt deg så trenger jeg vel ikke forkynne mer om hardtailens fortreffelighet uavhengig av faktiske forhold. Men det er viktig å velge passende geometri og gaffel for det terrenget du skal sykle. Min Pipedream Moxie blir nok i groveste laget for hva som er nødvendig for typisk Østmarka-terreng, men den føles veldig riktig i min bakgård med brattere og mer steinete underlag.

Så bra, jeg er helt sikker på at det blir en hardtail. Angående gaffel, så høres 140mm kanskje litt mye hvis vi snakker om typisk Østmarka-terreng? Geometri er jeg ganske blank på, men har du noen flere tips ift hva jeg skal se og sammenligne med min nåværende fulldemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Julie_G said:

Godt poeng! Min Ripmo har en reach på 458, mens Borneo har 425 i small. Stack er 620 vs 598 for Borneo.

Fristende nå som jeg ser det er salg også. Hvordan syntes du den klatrer?

Den klatrer veldig bra og jeg koser meg også med oppovercrux på den. Den føles kvikk, men jeg er kjører høyt dekktrykk (over 2 bar) og mye luft i gaffelen for at den skal føles kvikk også. Det er følelsen jeg er på jakt etter. 

65 grader styrevinkel er heller ikke så ekstremt så jeg har ingen problemer med at forhjulet velter fra side til side i lav hastighet.

Hvor rask man er oppover er det til syvende og sist oppsett og egen kropp som bestemmer 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (2 timer siden):

Hardtail er kult, gøy og slitsomt (ihvertfall på langtur).

Om du kjøper en ferdig bygd hardtail så er de stort sett bygd med medium-minus komponenter til et prispunkt. Drivverk og bremser er oftest helt OK, hjul er sånn passe, og gaffelen har de spart en del penger på.

Selv om det er vår og sykkelsesong så finnes det gode tilbud rundt omkring. Så om du finner en hardtail til 15-20.000 så har du fremdeles budsjett til å oppgradere hjul og gaffel. En RockShox Pike synes jeg f.eks. er en glitrende gaffel til hardtail-bruk.

Og så finnes det masse småprodusenter som lager fine hardtail-rammer i stål, her er det bare å tråle internett til øyet blir stort og vått og lommeboka åpner seg. Men da må du regne med å finne komponenter og bygge sykkel selv.

I farten kommer jeg på

  • Cotic
  • Pipedream
  • Nordest
  • Stanton
  • Kingdom (men de lager bare dyre titan-rammer)

Og så kan sikkert andre her inne fylle på med flere rammeprodusenter du kan kikke på.

Chromag! De er dog laget for ganske lange gafler, flere av dem 160-170 ± 10mm og har veldig slakke styrevinkel. 62-64 grader på hardtailene. 

Hilsen Chromag-eier

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie_G skrev (55 minutter siden):

Så bra, jeg er helt sikker på at det blir en hardtail. Angående gaffel, så høres 140mm kanskje litt mye hvis vi snakker om typisk Østmarka-terreng? Geometri er jeg ganske blank på, men har du noen flere tips ift hva jeg skal se og sammenligne med min nåværende fulldemper?

Jeg kjører stålhardtail med 150mm gaffel i Østmarka og synes ikke det er for mye egentlig. Det rister og dunker mer enn nok som det er uansett, sammenlignet med fulldemper. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har HT og fulldemper og synes det er veldig fint å variere. Ja selvsagt er HT mer utfordrende, men når man sykler i det samme området i over 15 år så bør en jo like litt nye utfordringer. Men for all del, jeg blir litt fnisete hver gang jeg kommer tilbake til fulldemperen. Så artig at den demper foran og bak! 

Jeg anbefaler varmt Banshee Paradox V3 som HT ramme. 

Man kan sikkert høre om de her har et godt tilbud: https://forbiddenbike.no/#!/products/banshee-paradox-v3-ramme/variant/868246

 

Endret av erikskon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har en hang til sti hardtails, dvs jeg bygger en og sykler på den en stund og selger for å deretter bygge en ny fordi jeg savner den jeg solgte.

Litt "Groundhog Day" om noen ser den referansen😉

Jeg har landet på at noe som foreslått over er akkurat passe.

Dvs. mellom 120-140mm vandring på gaffel alt etter hva man ønsker av egenskaper med 130mm som en gyllen middelvei. 

Gode bremser, solide, men lette hjul og skikkelige dekk. 

En skikkelig gaffel som gjør jobben er viktig.

120mm gir i de fleste tilfeller en kvikkere sykkel og 140mm blir litt traktor for min del.

Har 140mm gaffel og ganske slakke vinkler på den jeg har i dag, men jeg liker den godt allikevel.

Ramma har jeg landet på at godt kan være en rimelig alu ramme så lenge den ikke er så stiv at alt gjør vondt, men en lett og spenstig stålramme er heller ikke feil, men ofte dyrere.

Tubeless og innlegg bak er og viktig.

Drivverk er vel neste det minst viktige og kan godt være rimelig sålenge det funker og har tilstrekkelig spenn i utveksling. 

Typisk Shimano Deore/SLX 12 delt eller SRAM GX er mer enn nok i mitt hode.

Her er min bygget på en billig ramme fra Ragley (Chainreactioncycles) og en gaffel fra finn.no (Marzocchi Z2)

Resten er deler fra en av barna sin sykler som ble bygget om til SRAM drivverk

Dvs. SLX 1 pot bremser og XT/SLX 12 delt driverk og Bontrager Line Comp 30 hjul)

image.png.854a45e4c38c5ca9677ff14a667afe8e.png

Endret av Gullars
  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg hardtail igjen for noen år siden og har brukt den til "alt". Funker gull på sykkeltrening med unger, funker til stisykling, funker til mye i Trysil og fungerer greit nok til heisbasert. Min opplevelse er at disse moderne "xc-syklene" med lengre overrør, brattere setevinkel og ikke minst slakkere styrevinkel gir ganske god trygghet nedover. Det som først og fremst begrenser er at gafler på 100-120 mm ikke greier å ta unna for julingen fra underlaget når det går fort nedover (typisk heisbasert). En annen utfordring med xc-sykler er jo også dekklaring. 

Mitt valg endte på en BMC twostroke i alu. Den har 67 grader styrevinkel med 100 mm gaffel. Jeg kjører med 120 mm gaffel så min er litt slakkere igjen, men dette opplever jeg ingen negative effekter av. Jeg havnet på kombinasjonen av Forekaster/Rekon Race (Forekaster foran faktisk) med dekkinnlegg bak. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for all input, jeg har fått mye å tenke på. Har ikke bestemt meg enda, men tror jeg har redusert alternativene til tre:

Ibis DV9, Trek Roscoe 9, Orbea Laufey H-Ltd .

Sistnevnte er det jo et bra salg på også. Grunnen til at jeg ville bytte er å få noe mindre grovt (kjører ikke heisbasert heller), mindre vedlikehold, noe kvikkere og lettere. Laufey og Roscoe er vel ikke så mye lettere kanskje, men på den andre siden er prisforskjellen ganske stor.

Mye å tenke på!

Endret av Julie_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de 3 så tror jeg at jeg hadde gått for en Roscoe 9, rett og slett fordi det er enkelt.

Du har mange steder i Norge å handle med samt at det er enkelt å få deler ved behov.

Roscoe har vel i tillegg fått endel positiv feedback og holder 2. håndsverdien godt om du steller den.

Har akkurat samme drivverk og hjul på min sykkel og det er greier som funker, men kjedet slites fort så det er greit å passe på.

Synes ellers at det er litt voldsomt med Fox 36 gaffel på en sånn sykkel, men den er iallefall stiv nok😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gullars said:

Av de 3 så tror jeg at jeg hadde gått for en Roscoe 9, rett og slett fordi det er enkelt.

Du har mange steder i Norge å handle med samt at det er enkelt å få deler ved behov.

Roscoe har vel i tillegg fått endel positiv feedback og holder 2. håndsverdien godt om du steller den.

Har akkurat samme drivverk og hjul på min sykkel og det er greier som funker, men kjedet slites fort så det er greit å passe på.

Synes ellers at det er litt voldsomt med Fox 36 gaffel på en sånn sykkel, men den er iallefall stiv nok😀

Enig! Synes Roscoe 9 ser veldig fin ut. En 36 Rhythm i 140mm er i mine øyne et veldig fornuftig valg. Har selv hatt 34 Rhythm i 120mm på en brattere sykkel (Canyon Grand Canyon) og det er en flott gaffel, men om den strekkes ut ytterligere 20mm og man kombinerer det med slakkere vinkler, høyere fart og sterkere bremser så tror jeg det er mot grensen av hva dem gaffelen er egnet for. De fleste vil være fornøyd med den større gaffelen, og eneste ulempen er litt vekt. 

Eneste som kan bemerkes på Roscoe er at setevinkelen for noen kan være litt slakk, om man liker å kjøre lange bratte klatringer sittende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...