Jump to content

Veien til lettere utveksling...


Recommended Posts

Posted (edited)

Heisann,

Jeg er påmeldt  The Bright Midnight i sommer. Erfaringen tilsier at jeg trenger lettere gir på dette eventet. Hva er letteste vei til å oppnå dette? Jeg har to aktuelle sykler, en 696 kinaramme og en titan Stribe Juno. Men begge er pr nå satt opp med landeveisgruppesett. 

Av og til spør folk meg om hva som er den beste sykkelen til ultradistanser. Da svarer jeg alltid at det er at den du sitter best på som vil være raskest. Så da burde valget være enkelt siden Stribe'n er den mest smoothe sykkelen. Så her er utgangspunktet:

IMG_20230728_103039_865.jpg.e6ed46d9c02f053fb47739622503dc98.jpg

Gruppesett: 

Shimano 105 di2 12-delt gruppe. Dette støtter maks 11-36 kassett. Jeg har 11-34 nå. Det er kompakt krank foran og der har jeg nå 50-34 ringer. Jeg har kjøpt 46-32 fra Stone som sansynligvis passer på kranken. 32-36 som letteste gir er lett, men ikke lett nok. For å kunne kjøre på en 11-42 kassett må jeg bruke en goat link. Meeeen; 12-delte terrengkassetter passer ikke på 11-delt landeveisboss som jeg har nå, så da må noe mer byttes... Navet bak er dt240. Dette begynner å bli komplisert og noe usikkert om det vil funke bra. Så da går vi over til alternativ 2:

Carbonda 696. Denne er ikke like komfortabel som Stribe'n. Litt hard. Men jeg har liggende en sånn dempesetepinne fra Crane Creek som kan monteres som kompensasjon.

IMG_20210806_111657.jpg.59c10f7fcae587c435b9894ee07a5f1a.jpg

Denne ble i 2020 bygget opp med Tiagra 4700 gruppesett. Pr nå er det derfor 34-50 krank og 11-36 kassett, som er maks for dette bakgiret. Kassetten er selvfølgelig 10-delt. Også her kan jeg sette på 32-46 ringer framme. Men hva gjør jeg bak? Jeg har liggende et 11-delt shimano grx bakgir som er beregnet for 1x oppsett. Det tar i følge spec 11-42 kassett. Siden hendlene mine er 10-delt går ikke dette i utgangspunktet. Men det ryktes at wiretrekket på 4700-hendlene er den samme som på 11-delt. Vil ikke da dette giret fungere perfekt som et 10-delt gir hvis en kobler det til? Og blir det et problem at det bare er tenkt for 1x oppsett?

Eller har jeg da en realistisk plan til BM i juli med 32-46 foran og 11-42 bak?

Forslag til tilpassinger for Stribe'n er også velkommen.

Edited by Sun Flyer
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Å bytte boss på 240 til Microspline for å bruke f. eks 12-delt SLX-kassett 10-45 er en smal sak. Om det girer bra er dog mer uvisst.

Hvilken aksling er det på bakhjulet?

Edited by runermm
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Vemod Zachariassen said:

GRX 46/30-krank? Veit ikkje om kjedelinja medfører at du også må skifta ut framgiret.

Du må nok over på GRX framgir dersom du skal bruke GRX krank da den bygger ut litt. Kan også være lurt å sjekke om du får montert fremgiret lavt nok ved bruk av sub compact krank.

Link to comment
Share on other sites

runermm skrev (34 minutter siden):

Å bytte boss på 240 til Microspline for å bruke f. eks 12-delt SLX-kassett 10-45 er en smal sak. Om det girer bra er dog mer uvisst.

Hvilken aksling er det på bakhjulet?

Vanlig 142mm som på de fleste landevei- og grussykler.

Link to comment
Share on other sites

Sun Flyer skrev (59 minutter siden):

For å kunne kjøre på en 11-42 kassett må jeg bruke en goat link. Meeeen; 12-delte terrengkassetter passer ikke på 11-delt landeveisboss som jeg har nå, så da må noe mer byttes... 

Det finst da vel fleire 12-delte terrengkassettar der ute som passar på 11-delt boss ved bruk av spacer. Men desse er gjerne 11-50 e.l. og ikkje 11-42. Men Sram har i alle fall ein 12-delt XPLR kassett som er 11-44 som skal passe.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg kjørte 48-31--11-36 grx i fjor,  og det holdt egentlig akkurat.  Men skal en ha giring til absolutt alt, så må en ha enda lettere. Men hvis du trør over Fløyen med tubaen hver dag til start, så blir du sterk nok til å kjøre standard krank og 11-23😎

Edited by Sveinung1
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, olve said:

Du må nok over på GRX framgir dersom du skal bruke GRX krank da den bygger ut litt. Kan også være lurt å sjekke om du får montert fremgiret lavt nok ved bruk av sub compact krank.

Jeg har kjørt 10-delt grx 46-30 kranksett med 10-delt 105 frontgir uten noen problemer, men er mulig at det kan være forskjeller mellom rammer.

Forøvrig paret med 105 gs bakgir og sram 11-36 kassett. For min egen del klarer jeg meg med denne utvekslingen med oppakning og langtur-intensitet, har aldri følt behovet for noe lettere.

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, torhovland said:

Det som eg har gjort på liggesykkelen (der eg treng både høge og låge gir) er å hacke eit GRX-bakgir til å bruke ein XT long cage. Det var veldig enkelt, og gjer altså at du kan køyre GRX med terrengkassett. Meir info her:

https://forum.cruzbike.com/threads/wondering-about-the-fastest-while-wide-range-drivetrain.13367/post-183960

Gjorde det samme i vinter, og har ikke merket noe nedsatt girefunksjon.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sun Flyer said:

Jeg har liggende et 11-delt shimano grx bakgir som er beregnet for 1x oppsett. Det tar i følge spec 11-42 kassett.

Problemet med dette er at den har berre 31 tenner som total kapasitet, som er det du får når du køyrer 11-42 med 1x. Det er med andre ord ikkje kapasitet nok til å veksle mellom to ulike krankhjul. Men med nemnte hack kan du utvide dette til 47 tenner kapasitet, som altså gjer at du kan ha 16 tenners differanse framme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Har Striben og Carbondaen samme dekklaring? 
Jeg vil si at smalere dekk enn 40mm er et handikap i Bright Midnight-løypa.

Når det gjelder utveksling er du ganske nær å ha lett nok gir med 32/36, men ikke helt i mål. 

Jeg har 11-delt Ultegra med klassisk cx-utveksling 46/36 på kranken, og 11-32 bak. For å få lett nok utveksling bytta jeg til GRX-812 bakgir, og satte på en 11-42 XT-kassett.
36-42 som letteste gir funka topp. Blir det brattere er det like greit å gå.

For å få samme klatregir med en 36-kassett må du ned på 30,8 tenner på kranken (dvs en GRX-krank).

Jeg ville heller bytta bakgir og satt på større kassett. Da kan du kjøre slake bakker på 46-skiva, og ha 34 eller 36 som lilleskive for smoothe girskift framme.

Edited by HenrikG
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

torhovland skrev (4 timer siden):

Problemet med dette er at den har berre 31 tenner som total kapasitet, som er det du får når du køyrer 11-42 med 1x. Det er med andre ord ikkje kapasitet nok til å veksle mellom to ulike krankhjul. Men med nemnte hack kan du utvide dette til 47 tenner kapasitet, som altså gjer at du kan ha 16 tenners differanse framme.

Betyr det at giret ikke har nok lengde til å ta opp slakken når man er på liten foran og liten bak? Det er jo noe man uansett unngår?

Link to comment
Share on other sites

På ein måte, men om du skal køyre 46-32 framme går det bort 14 tenner i kapasitet. Då har du 17 igjen bak, og det betyr at du ikkje kan bruke noko som er mindre enn 42-17=25, og det er meir enn flesteparten av tannhjula på kassetten. I praksis får du brukt litt meir, for Shimano er litt konservativ på oppgitt kapasitet, men det går bort mykje, ja.

Men med nemnte long-cage hack er det ingen problem. Eg kan gjerne modifisere eit sånt bakgir for deg om du ikkje vil gjere det sjølv.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 11 delt ultegra og kjører 11-40T kassett bak, det er ikke 100% smooth men det går. Ingen ekstra forlengere montert, bare vanlig standard "long" shimano girarm bak. Ikke noe problem å komme i letteste eller tyngste giret, er litt småjag mellom girene underveis som ev. oppstår.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
HenrikG skrev (På 9.5.2024 den 18.16):

Har Striben og Carbondaen samme dekklaring? 
Jeg vil si at smalere dekk enn 40mm er et handikap i Bright Midnight-løypa.

Når det gjelder utveksling er du ganske nær å ha lett nok gir med 32/36, men ikke helt i mål. 

Jeg har 11-delt Ultegra med klassisk cx-utveksling 46/36 på kranken, og 11-32 bak. For å få lett nok utveksling bytta jeg til GRX-812 bakgir, og satte på en 11-42 XT-kassett.
36-42 som letteste gir funka topp. Blir det brattere er det like greit å gå.

For å få samme klatregir med en 36-kassett må du ned på 30,8 tenner på kranken (dvs en GRX-krank).

Jeg ville heller bytta bakgir og satt på større kassett. Da kan du kjøre slake bakker på 46-skiva, og ha 34 eller 36 som lilleskive for smoothe girskift framme.

812 og 11-42XT-kasset skal jo jf produktinfo ikke gå med 2x-oppsett. Opplevde du noe drama med 2xkrank og så store tannspenn? @HenrikG

Link to comment
Share on other sites

Null trøbbel 🙂

Shimano er jo konservative i produktinformasjon sin, og jeg kjører aldri kombinasjonen lilleskiva - langt ned på kassetten.

Jeg digger 46/36-krank kombinert med 11-42 kassett. Så lenge man ikke bryr seg om litt skjev kjedelinje kan man kjøre det meste på storskiva. Og hvis man trenger lettere gir er spranget ned til lilleskiva så lite at det girer veldig smooth.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...